Fortnite lagg & krasch Radeon RX 6900XT / Ryzen 7 5800X / 32GB ram

Permalänk
Medlem

Fortnite lagg & krasch Radeon RX 6900XT / Ryzen 7 5800X / 32GB ram

Hej,
Har precis fått hem min nya rigg och blev smått förvånad när den väljer att krascha och lagga väldigt mycket.

Vilka inställningar i Fortnite bör min dator klara?

Win 11
Ryzen 7 5800X
Radeon RX 6900XT
32GB Ram

Borde den inte hålla måttet? Är det några specifika inställningar jag missar?

Snälla hjälp mig gärna

Mvh

Permalänk
Medlem

Nyaste bios, nyaste drivrutiner? (om ja fungerade det bättre med gsmmla), alla Windows Uppdate?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nyaste bios, nyaste drivrutiner? (om ja fungerade det bättre med gsmmla), alla Windows Uppdate?

Har inte uppdaterat bios men fick datorn byggd och installerad av INET, har uppdaterat Windows och grafik drivrutiner.

Har en Acer 280hz skärm men kör med Max 240fps i fortnite som inställning.

Vet inte vad som drar ner så mycket men får verkligen pressa ner min inställningar för att behålla mina 240fps i ”close combat”

Det kanske är så att min rigg inte orkar mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MOJOLITO:

Har inte uppdaterat bios men fick datorn byggd och installerad av INET, har uppdaterat Windows och grafik drivrutiner.

Har en Acer 280hz skärm men kör med Max 240fps i fortnite som inställning.

Vet inte vad som drar ner så mycket men får verkligen pressa ner min inställningar för att behålla mina 240fps i ”close combat”

Det kanske är så att min rigg inte orkar mer?

Om du har hwinfo, verkar något skumt där? Kolla % load. Har amd något overlay, kolla där användningen. Maxar du ut ram kanske...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om du har hwinfo, verkar något skumt där? Kolla % load. Har amd något overlay, kolla där användningen. Maxar du ut ram kanske...

Förlåt, men nu pratar du språk jag inte förstår 🙈
Hur kan jag se denna informationen?

Har bara stram och fortnite installerat på datorn så inget annat ska dra spec mycket ram tänker jag

Med vänlig hälsning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MOJOLITO:

Förlåt, men nu pratar du språk jag inte förstår 🙈
Hur kan jag se denna informationen?

Har bara stram och fortnite installerat på datorn så inget annat ska dra spec mycket ram tänker jag

Med vänlig hälsning.

Laddar ner https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Där kan du se om något överhettas

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jag har ingen aning om varför din dator kraschar, men Fortnite blev rejält mycket tyngre att driva runt efter Chapter 4 introducerades i början på december. Fortnite använder nu absolut senaste Unreal Engine (första spelet att göra det?) med de nya teknikerna Nanite och Lumen.

Se tex här: https://www.epicgames.com/fortnite/en-US/news/drop-into-the-n...

och här: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/zch88n/fortnite_unreal_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuomaz:

Jag har ingen aning om varför din dator kraschar, men Fortnite blev rejält mycket tyngre att driva runt efter Chapter 4 introducerades i början på december. Fortnite använder nu absolut senaste Unreal Engine (första spelet att göra det?) med de nya teknikerna Nanite och Lumen.

Se tex här: https://www.epicgames.com/fortnite/en-US/news/drop-into-the-n...

och här: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/zch88n/fortnite_unreal_...

Fast med:
Ryzen 7 5800X
Radeon RX 6900XT
32GB Ram
Så ska ju inte Fortnite vara svårt att driva runt, även om det har blivit mer tungdrivet än tidigare.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Laddar ner https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Där kan du se om något överhettas

Tack snälla, ska testa och se om något överhettas, tror dock inte det är det som är problemet beställde ett extra välkylt system med bra högkvalitativa komponenter och datorn står på en sval plats.

Skrivet av Tuomaz:

Jag har ingen aning om varför din dator kraschar, men Fortnite blev rejält mycket tyngre att driva runt efter Chapter 4 introducerades i början på december. Fortnite använder nu absolut senaste Unreal Engine (första spelet att göra det?) med de nya teknikerna Nanite och Lumen.

Se tex här: https://www.epicgames.com/fortnite/en-US/news/drop-into-the-n...

och här: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/zch88n/fortnite_unreal_...

Ja, jag kan inte jämföra mot tidigare säsonger men jag kör på performance mode för att inte få för höga FPS drop i spelet.

Skrivet av shugge:

Fast med:
Ryzen 7 5800X
Radeon RX 6900XT
32GB Ram
Så ska ju inte Fortnite vara svårt att driva runt, även om det har blivit mer tungdrivet än tidigare.

Nej jag och flera tycker ju inte det ska vara ett problem och att jag bör kunna ha högre inställningar än vad jag har för att nå önskad FPS, men jag vet inte vad som ”ställer till” det, jag har prövat custom inställningar på medium blandat med low men med resultatet att det droppas fps. Så kör allt på performance mode nu, då är fps relativt stabil på 240fps. Helt klart spelbart men är fortfarande lite missnöjd då jag trott att mitt system klarar betydligt mer 🙄

Permalänk
Medlem

När du laddat ner cpu-z kan du på moderkortsfliken se vilket moderkort du har och vilken version av BIOS. Kolla sen på moderkortstillverkarens webbsida om det finns nyare BIOS.

Gå även in på AMDs webbsida och ladda ner och installera senaste chipset drivrutinerna.

Om du redan har senaste BIOS och om uppdatering av chipset drivruttiner inte hjälper, hade jag testat att installera om Epic games launcher och Fortnite.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av MOJOLITO:

Hej,
Har precis fått hem min nya rigg och blev smått förvånad när den väljer att krascha och lagga väldigt mycket.

Vilka inställningar i Fortnite bör min dator klara?

Win 11
Ryzen 7 5800X
Radeon RX 6900XT
32GB Ram

Borde den inte hålla måttet? Är det några specifika inställningar jag missar?

Snälla hjälp mig gärna

Mvh

Har liknade specs fast med 5 5600X och mitt spel krashar hela tiden om man slår på performance mode men på dx12 så fungera det hur bra som helst.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk

Jag tänker att 240fps är ganska rimligt med ett 6900xt / 5800x. Det ser ut som ett "cartoony" spel men det är mer tungdrivet än man tänker, kollar man benchmarks på youtube så är det inte så konstigt. Eller har jag fel? Ligger själv runt 120fps på mitt 6600xt/3700x 1080p och då har jag medium/high inställningar med TAA.

Fortnite var även spelet som fick mig att gå från 16->32gb ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Jag tänker att 240fps är ganska rimligt med ett 6900xt / 5800x. Det ser ut som ett "cartoony" spel men det är mer tungdrivet än man tänker, kollar man benchmarks på youtube så är det inte så konstigt. Eller har jag fel? Ligger själv runt 120fps på mitt 6600xt/3700x 1080p och då har jag medium/high inställningar med TAA.

Fortnite var även spelet som fick mig att gå från 16->32gb ram

Ja Fortnite är första spelet med unreal engine 5.1 så ja det är ganska krävande på höga grafik inställningar. Tror jag låg på runt 80-90fps på max 1440p med luvan rt på. Som referens så ligger jag på runt 180-250 fps på shadow of tomb rader på max grafik i 1440p.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Har liknade specs fast med 5 5600X och mitt spel krashar hela tiden om man slår på performance mode men på dx12 så fungera det hur bra som helst.

Skrivet av siglolmic:

Jag tänker att 240fps är ganska rimligt med ett 6900xt / 5800x. Det ser ut som ett "cartoony" spel men det är mer tungdrivet än man tänker, kollar man benchmarks på youtube så är det inte så konstigt. Eller har jag fel? Ligger själv runt 120fps på mitt 6600xt/3700x 1080p och då har jag medium/high inställningar med TAA.

Fortnite var även spelet som fick mig att gå från 16->32gb ram

Skrivet av Felixark:

Ja Fortnite är första spelet med unreal engine 5.1 så ja det är ganska krävande på höga grafik inställningar. Tror jag låg på runt 80-90fps på max 1440p med luvan rt på. Som referens så ligger jag på runt 180-250 fps på shadow of tomb rader på max grafik i 1440p.

Fasen vad spännande, nu har jag inte prövat att gå över till DX12 från performance mode utan har ställt ner allt mer eller mindre till lägsta inställningar och nu har jag ~240fps konstant, spelet är ju inte så vackert som jag så klart önskat med den prestandan jag har på datorn.

Har inte vågat ändra från de inställningarna nu när spelet ändå ”flyter” men blev helt klart nyfiken när du skrev det du skrev @Felixark