AMD:s referenskylare utpekas som orsak till överhettning

Permalänk
Medlem
Skrivet av lincoln:

Sweclockers redaktör pekade ut feldesign som orsak redan i trådrubriken, och tillskrev Der 8auer. Det må ha varit clickbait, men formade definitivt anslaget i diskussionen. Kolla själv.
https://imgur.com/a/Y9of3fy

Kan hända jag råkade anta att Sweclockers redak var neutral, och bara framförde vad som presenterads i videon. Ber om ursäkt för det. Jag borde såklart ha hållit i åtanke att de är nVidia-fanbois hela bunten, och aldrig missar en chans att beskriva AMD som inkompetenta.

Även om jag skämtar litet, så tror jag faktiskt att Sweclockers text sänkte kvaliteten på diskussionen.

Och om du går tillbaka så ser du att mitt första inlägg handlar om att det var nödvändigt att läsa/se pa1983s inlägg för att förstå varför Der 8auer kom fram till sin slutsats - Ett försök till försonlig ton.

Därefter påstod du att det var 'solklart' från Der 8auers video att det var ångkammaren som var boven, alldeles oavsett om man sett pa1983s inlägg eller inte.

osv.
Jag köper en påse popcorn medan du slåss med den halmgubben så länge.

Om du har hakat upp dig på Sweclockers missförstånd/dåliga formulering så är det delvis en förklaring men jag och de flesta andra har varit tydliga i hela diskussionen att vi inte vet vilket led hos AMD det har blivit fel, bara vad det är som är fel. Allt annat inklusive din halmgubbe har du stått för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Typiskt AMD; så fort Nvidia lämnar öppet-till-halvöppet mål (unisont hatade 12-pins, brinnande felmonterade 12-pins, överdrivet stora kort, dyra kort) så ska AMD kivas och pika - bara för att sen drämma bollen stenhårt i stolpe ut...

Grafikkorts-Bajen. Alltid nära men aldrig längre bort från besvikelsen än näsan räcker. Lite sköna och alternativa fans från landet som hävdar att hemmalaget är bättre än storebror p.g.a. fler gjorda mål och roligare spel (rastrering), trots att defensiven och allt annat runt är klappkass (RT, drivisar). Stjärnvärvningen kommer också att visa sig vars scoutad enbart på videomaterial och dyka upp med 22kg övervikt till försäsongen (ordentlig kvalitetssäkring). När säsongen är slut och nästa väntar för dörren (5080 vs 8900 XT) så kommer allt vara glömt och fansen kommer att hävda att den här gången är det på riktigt, den här är GPU-Bajens säsong. Givetvis kommer det att sluta på samma sätt även då, nära men ändå inte

GPU-Bajen!

P.s. Jag har ett 6800 XT själv. Betyder det att jag är bajare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Vad är din edge temp?

Vad är edge temp?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Vad är edge temp?

Alltså den ”vanliga” tempen som man brukar referera till. GPU tempen som inte är hot spot

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Alltså den ”vanliga” tempen som man brukar referera till. GPU tempen som inte är hot spot

79C som max.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

79C som max.

Aa verkligen ett för stort delta. Tragiskt för ett så dyrt kort :/

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Aa verkligen ett för stort delta. Tragiskt för ett så dyrt kort :/

Det är jävligare, skulle stå 69C. Skrev in fel
Ja, det här kortet får åka tillbaka till Netonnet.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Jag har hunnit testa mitt AMD XTX nu, och det funkar klockrent! Allt verkar inte vara bajs i alla fall!

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Spelar egentligen ingen roll om orsaken är felaktig design för uppgiften, eller som kanske är troligare i detta fall, för snäv säkerhetsmarginal för att täcka in naturlig variation mellan exemplar.

Det kan ju även vara ett rent fabrikationsfel hos ångkammartillverkaren - låt säga att när de rampade upp produktionen så kanske en av maskinerna har/hade något problem som orsakar för låg vattennivå inuti, och så kanske de inte har världens bästa QC och därför inte upptäckte det?

Det jag menar är att felet inte nödvändigtvis ligger hos AMD (design/säkerhetsmarginaler).

(Spelar dock ingen roll för mig personligen, jag försöker varken skydda AMD eller ångkammartillverkaren. )

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaz_81a:

Man kan kanske gissa att första batchen av den färdiga kylaren hade rätt mängd vätska i ångkammaren, dessa testades säkert nogrannt både monterade på grafikkort och på andra sätt.

Under produktionen av kylarna (hos underleverantör) som säkert sker parallellt med att korten tillverkas ("just in time") så har en fuckup skett. Av en eller annan anledning (Homer?) så har nån inställning på nån maskin eller liknande blivit fel och ingen har upptäckt detta och om/när det väl upptäcks så har det bara rättats till och de skyldiga (långt ner i ansvarskedjan) har hoppats på att ingen ska märka nåt.

Eftersom konstruktionen redan var ordentligt testad (får vi hoppas) så har man under monteringen av kylarna på färdiga kort helt enkelt bara gjort snabba stickprovskontroller, troligen med korten monterade på en vanlig "test bench".

Precis så skulle felet kunnat inträffa på min arbetsplats.

Vi gör precis så på mitt jobb med. Vi designar och tillverkar elektroniken och antingen designar egen mekanik som externa tillverkare bygger eller så köper vi även designen med.
Vi testar rigoröst i klimatkammare, långtidsriggar och andra utrustningar innan släpp, sen kör vi både ett produktionstest på alla kort och även djupare stickprover. Ändras mekaniken efter vi är klara med R&D så kan det hända att fel ramlar igenom om det handlar om saker som inte produktionstesten tar. Det är omöjligt att testa allt i en produktionstest då ett komplett test kan ta veckor.

Jag skulle inte vilja vara tillverkaren av mekaniken nu då de troligen kommer att ha fina straffkostndader att se fram emot.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det kan ju även vara ett rent fabrikationsfel hos ångkammartillverkaren - låt säga att när de rampade upp produktionen så kanske en av maskinerna har/hade något problem som orsakar för låg vattennivå inuti, och så kanske de inte har världens bästa QC och därför inte upptäckte det?

Det jag menar är att felet inte nödvändigtvis ligger hos AMD (design/säkerhetsmarginaler).

(Spelar dock ingen roll för mig personligen, jag försöker varken skydda AMD eller ångkammartillverkaren. )

Sätter man "Made by AMD" på kortet så får man stå till svars för hela kedjan även fast AMD inte har någon kort eller kylartillverkning in house.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Sätter man "Made by AMD" på kortet så får man stå till svars för hela kedjan även fast AMD inte har någon kort eller kylartillverkning in house.

Vad är det som säger att dom inte står till svars? Man jobbar nog så gott man kan med att hitta och lösa felet.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Vad är det som säger att dom inte står till svars? Man jobbar nog så gott man kan med att hitta och lösa felet.

Dom får jobba på vad dom vill. Ta emot kritik och kommunicera är en del av ansvaret när man släpper en trasig produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Dom får jobba på vad dom vill. Ta emot kritik och kommunicera är en del av ansvaret när man släpper en trasig produkt.

Det är ju det de gör. Det är helt normalt att vänta tills man har lite statistik och fakta innan man börjar undersöka närmare.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Sätter man "Made by AMD" på kortet så får man stå till svars för hela kedjan även fast AMD inte har någon kort eller kylartillverkning in house.

Givetvis, har inte påstått något annat.

Men jag är nyfiken på den faktiska orsaken, och tillverkningsteknik är intressant.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

P.s. Jag har ett 6800 XT själv. Betyder det att jag är bajare?

Haha, näe, det finns ju faktiskt fler urvalskriterier än "snabbast, effektivast och bäst på allt".

Själv hoppas jag varje gång att AMD ska komma med något jag faktiskt kommer att köpa, men de har snubblat varje gång de senaste 10 åren. Senast jag körde Radeon var 290X.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Dom får jobba på vad dom vill. Ta emot kritik och kommunicera är en del av ansvaret när man släpper en trasig produkt.

Jag har svårt att hålla med. Vad exakt ska dom kommunicera och ta emot för kritik? Hur lång tid har det gått sen det uppdagades? Ska man föra en live video där någon visar allting och berättar allt? Det är dessutom tid när många är lediga just nu. Jag undrar lite vart folkets tålamod tagit vägen ibland.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Jag har svårt att hålla med. Vad exakt ska dom kommunicera och ta emot för kritik? Hur lång tid har det gått sen det uppdagades? Ska man föra en live video där någon visar allting och berättar allt? Det är dessutom tid när många är lediga just nu. Jag undrar lite vart folkets tålamod tagit vägen ibland.

Du behöver inte hålla med och visst kan du ha en del rätt i att folk är otåliga. Jag fortsätter dock att rekommendera folk att inte köpa detta tills AMD kommer med något vettigt. Jag rekommenderar förvisso alltid folk att inte köpa referens om dom ska behålla stockkylare men nu varnar jag för det.

Det är en handfull bara på sweclockers som har problem och en massa i tyskland enligt Der Bauer samt även Powercolors representant är på reddit och försöker reda ut saker i brist på svar från AMD. Det är med andra ord knappast ett begränsat problem som är allt vi hört från AMD hittils, och att 110grader är normalt förståss...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Sapphire 7900 XTX här. Ligger på 112C Hotspot med en rumstemp på 22c.
Blir till att reklamera kortet.

Kan inte spela ett enda spel i full load mer än en halvtimme innan spelet kraschar.

Efter att ha gjort lite efterforskningar verkar det som att drivrutinerna pushade upp power limit av sig själva och fläktkurvan hängde inte med.
Efter att ha gjort en ren installation av drivrutinerna igen så tuffar kortet på i 67C som max på GPU och Hotspot maxar vid 84C.
Det är med horisontell montering.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Hmm, det verkar som DP kabeln faktiskt är ett problem också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mazchi:

Jag är en av de användarna som fick det här problemet.
Oavsett diskussionen om att temperaturer hålls inom specifikation och kylaren gör vad den ska kunde jag inom minuter konstatera att något inte var som det ska.
Core temp runt 70C och J-temp 110. Inom minuter.

Jag har haft datorer i olika former i över 30 år och haft mängder med hårdvara passera min och vänners ägo.
Att få en produkt för 13kSEK i handen som man inom minuter i första spelsessionen får en jävligt dålig magkänsla av är inte ok.

För att ta ett riktigt exempel.
Jag spelar mycket ARK survival evolved. 7000h+ innan jag köpte ett 7900XTX. Har gjort detta med flera olika kort, alla har presterat som de ska, haft förväntad ljudvolym etc.
Med AMD-kortet så kunde jag starta spelet och inget annat. Bara låta huvudmenyn vara aktiv.
Junction temp stiger stadigt och inom 5 minuter så når den 110C, fläktarna går för fullt (2800rpm) och inget jag gör kan få ner temperaturen. Kortet klockar ner ordentligt och temperaturen stannar på 110C.
Tvingar jag en något högre klockfrekvens än vad den klockar ner till så bootar datorn om vid 111C.

Detta är inte ett design val. Det kan en potatis förstå. Ingen designar ett grafikkort som ska fungera såhär och tror att det går att sälja. Finns inte en chans.
Allt som har sagts i ett tidigt skede av AMD är för att rädda sitt anseende i hopp om att detta inte är vanligt fel, vilket de nu får äta upp.
Att det sedan finns en variation i kvalitén av produkterna köper jag, men inte så här stor. Liten variation finns alltid, på alla produkter.
Här har vi ett fel på produkten. Material, design/konstruktion eller produktionsfel spelar mindre roll. Vi har ett fysiskt fel på produkten som kunden har i handen.

Kortet åkte tillbaka till affären bums. Provade inte ens att montera det vertikalt. Fungerar det så här dåligt så får det vara.
Tyvärr så skickade jag tillbaka mitt kort innan Der8auer efterlyste testexemplar, annars hade jag skickat det till honom.

Då har vi kort nummer två hemma. Detta kom ut till försäljning 17/1-23, alltså nästan en månad sedan problemet med kylaren uppdagades.
Även detta lider av samma problematik.
110C hotspot 60C core. Full kareta på fläktar. Dessutom tjuter kortet nått enormt. Förra gången var det ett Gigabyte kort, denna gången ett ASRock.
Så två av två 7900 XTX med defekt kylare.

Permalänk
Medlem

Som avslutning på min historia så har jag nu mitt tredje 7900 XTX hemma. Denna gången ett Red Devil från PowerColor.
Fungerar som det ska. Bra kylning och tyst. Kanske inte värt priset men sitter man på ett gammalt kort och är trött på krångel så får det kosta lite tänkte jag.
Nu är jag nöjd.