Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorham:

Sorry för sen uppdatering. Avskyr mobilformatet och har börjat jobba. Men här har det varit aktivitet.... Testade idag efter städ och torkning graffet i sonens dator. Funka prima. Kollade att pci var tort på min och körde igång. Allt funkade, grät nästan. Går o hämtar en öl och bsod möter mig. Usbxhci.sys. googlar och blir glad. Men vid omstart så hittar den inte skärmen. Efter 2 försök slår den av sig själv. Där är jag nu. Min tanke är att moderkort är kört.

Edit. Nu startar den 2 hundradelar. Sen slår den av 😭.

Vad har du för komponenter kopplade till moderkortet?

Kan du se några felkoder?

Har du tagit bort plasten runt I/O panelen och rengjort där?

Sen en standardfråga, har du kontrollerat att alla sladdar sitter i ordentligt? Jag upptäckte själv nyligen att jag hade en dålig DP-kabel som glappade. Gav lite felkodsbingo och tyckte om att stänga av sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorham:

Sorry för sen uppdatering. Avskyr mobilformatet och har börjat jobba. Men här har det varit aktivitet.... Testade idag efter städ och torkning graffet i sonens dator. Funka prima. Kollade att pci var tort på min och körde igång. Allt funkade, grät nästan. Går o hämtar en öl och bsod möter mig. Usbxhci.sys. googlar och blir glad. Men vid omstart så hittar den inte skärmen. Efter 2 försök slår den av sig själv. Där är jag nu. Min tanke är att moderkort är kört.

Edit. Nu startar den 2 hundradelar. Sen slår den av 😭.

Var det glykol i kylvätskan så torkar/avdunstar inte själva glykolen utan den ligger kvar, den måste sköljas bort. Är det dessutom liknande tillsatser som i glykol till bilkylare så kan det bli riktigt tråkigt. Ligger det kylarglykol på ett spänningssatt kretskort så kan med tiden epoxin i kortet omvandlas till kol vilket leder ström bättre än själva glykol-blandningen... Fråga mig inte hur jag vet

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vad har du för komponenter kopplade till moderkortet?

Kan du se några felkoder?

Har du tagit bort plasten runt I/O panelen och rengjort där?

Sen en standardfråga, har du kontrollerat att alla sladdar sitter i ordentligt? Jag upptäckte själv nyligen att jag hade en dålig DP-kabel som glappade. Gav lite felkodsbingo och tyckte om att stänga av sig själv.

Förlåt för sen update igen. Har letat grafikkort för att testa med det. Ett 580 som jag just fann i källaren. Satte nyss på datorn med vattenskadade komponenter och den startade. Men utan bild.
Såg då att orange led läs nu på mobo, sprang o hämta handbok. Skulle precis ta bild för att kunna zooma in....då dog den. Precis när jag tog bilden😐. Testade att starta igen. Då blev rummet smart, säkringen löste ut. Så ska nu prova med mitt 580. Led visar ju cpu, dram, vga och boot. Önskar att jag hunnit se.....

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

Om säkringen löste ut så har du en kraftig kortslutning på någon "Power rail". Ingen bra ide att prova med ett annat grafikkort. Risken att du förstör mer komponenter är rätt stor så länge du har en kortslutning någonstans.
Om det var mina grejor så hade jag börjat med att skruva isär nätdelen och kollat att det verkligen inte finns några tecken på fukt i den.
Sen skulle jag montera bort alla kyllflänsar och fästena för CPU kylaren från moderkortet och tvätta av moderkortet grundligt med vatten och diskmedel och borsta försiktigt med en tandborste (jäklig försiktigt runt CPU och minnes sockel) under rinnande vatten.

Sen låta det torka under värme, själv skulle jag sätta in det i min varmluft ugn på lägsta värmen (70C i min ugn) tills det är 100% tort.

Sen prova att starta bara med moderkortet,CPU,PSU inkopplat. Kommer självklart inte att bota men det kommer inte att stänga av sig själv heller, om inte nått av dom delarna är trasiga.

Sen samma sak med grafikkortet osv..

Har råkat ut för samma sak själv. Detta var det som räddade min dator. Dock så dog en av displayport kontakterna på min dåvarande 980ti pga att jag slarvade med rengörningen.

Visa signatur

You think you know. What's to come. What you are. You haven't even begun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av craft:

Om säkringen löste ut så har du en kraftig kortslutning på någon "Power rail". Ingen bra ide att prova med ett annat grafikkort. Risken att du förstör mer komponenter är rätt stor så länge du har en kortslutning någonstans.
Om det var mina grejor så hade jag börjat med att skruva isär nätdelen och kollat att det verkligen inte finns några tecken på fukt i den.
Sen skulle jag montera bort alla kyllflänsar och fästena för CPU kylaren från moderkortet och tvätta av moderkortet grundligt med vatten och diskmedel och borsta försiktigt med en tandborste (jäklig försiktigt runt CPU och minnes sockel) under rinnande vatten.

Sen låta det torka under värme, själv skulle jag sätta in det i min varmluft ugn på lägsta värmen (70C i min ugn) tills det är 100% tort.

Sen prova att starta bara med moderkortet,CPU,PSU inkopplat. Kommer självklart inte att bota men det kommer inte att stänga av sig själv heller, om inte nått av dom delarna är trasiga.

Har råkat ut för samma sak själv. Detta var det som räddade min dator. Dock så dog en av displayport kontakterna på min dåvarande 980ti pga att jag slarvade med rengörningen.

Jag förstår hur du tänker men för egen del hade jag aldrig skruvat isär en nätdel. I det fallet skulle jag inte lita på min egen kompetens såpass att jag riskerar mitt liv. Sen må jag för all del vara hyfsat inkompetent i dessa fall, men att mecka runt med nätdelar är något jag aldrig skulle göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av craft:

Nja, snarare så att nätdelen är kass såvida man inte ligger precis på gränsen av vad säkringen klarar pga andra laster samtidigt. En modern nätdel har skydd för om det är kortslutning på nån av utgångarna så den stänger av sig snabbt. Symtomet på det är att det bara blir ett tyst "klick" när man försöker starta datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Nja, snarare så att nätdelen är kass såvida man inte ligger precis på gränsen av vad säkringen klarar pga andra laster samtidigt. En modern nätdel har skydd för om det är kortslutning på nån av utgångarna så den stänger av sig snabbt. Symtomet på det är att det bara blir ett tyst "klick" när man försöker starta datorn.

Därav jag föreslog att han skulle öppna upp och kolla att det verkligen inte var fuktskador i PSUn. Om det är de så finns det inga garantier för att överströsmskyddet fungerar.

Visa signatur

You think you know. What's to come. What you are. You haven't even begun.

Permalänk
Inaktiv

@Gorham Trist att höra att något tycks tagit skada i datorn. Om ditt nätagg är trasigt har jag ett Corsair RM850X som du kan få köpa billigt.

Permalänk
Medlem

Varenda en av er som sitter med vattenkylning bör dra lärdom av detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorham:

Mors!
Spelade, plötsligt börjar spelet hänga sig grovt i rörelser. Sen slockna datorn. Slog på den och allt rullade i 5 sec sen dog den igen. Fönster på sidan som tur är, ser då att att det är vatten på grafikkortet (panik). Ut med sladdar. Ner med datorn och ut med kylaren. Hann dock läcka på moderkortet en runt sockeln. Har någon varit med om detta? Eller rättare sagt, vad gör man nu?. Låta det torka såklart men vågar man starta upp allt igen?
Tack på förhand
Gorham

Hände mig för ett år sen, jag la allt i ris och tvätta av det ordentligt men tyvärr så dog grafikkortet och moderkortet.
Hade det kommit in i PSU delen hade jag inte vågat chansa.
Lycka till
Mvh Mange

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotten:

Min loop sprutade it 1L vatten för ca 2 år sedan, var bara att rengöra med elektronikrengöring och se till att allt torkat ordentligt, sen boota, spela

Permalänk
Medlem
Skrivet av craft:

Därav jag föreslog att han skulle öppna upp och kolla att det verkligen inte var fuktskador i PSUn. Om det är de så finns det inga garantier för att överströsmskyddet fungerar.

Helt rätt, har det kommit in vatten så finns inga garantier. Skrev det mest för att påpeka att ett fungerande PSU inte ska lösa ut nät-säkringen om det är korslutning på någon av utgångarna. Så TS:s PSU är med största sannolikhet trasigt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rotten:

Delvis skämt dock. Tror många (inklusive jag själv) använder vattenkylning utan att det egentligen är nödvändigt eller värt risken. Jag vet inte hur många procent som pajar men är rätt övertygad numera att man klarar sig minst lika bra med en bättre luftkylare från t ex Noctua som gamer.

Sen kan de finnas andra användningsområden där vattenkylning har större gains men ibland är det väl en fråga om det estetiska också, iaf när det kommer till custom loops.

Permalänk
Medlem

Nu blev jag nervös.. äger ju en deepcool 240 captain x så jag beställde en Noctua NH-U9S Chromax
Vill ju inte riskera mitt 3080ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dragonflame:

Nu blev jag nervös.. äger ju en deepcool 240 captain x så jag beställde en Noctua NH-U9S Chromax
Vill ju inte riskera mitt 3080ti

” AIOs generally don't fail. I've sold TONS (literally thousands) and have seen 5-10 fail within 3 years. Usually because of the pump failing. I've seen ONE leak after being installed within the warranty period.

After the 5-year mark, its advisable to replace them.

I would advise against REALLY cheap ones, and I would advocate getting Assetek type pumps (the ones with the circular ring-mount) as these tend to be the most stable.”

Risken finns men hade den varit så stor som man kan få känslan av att den är efter att läsa trådar som dessa så hade nog inte företagen vågat sälja dom. Samma med självkörande bilar hade inte existerat om inte företagen trott att risken är mycket mycket liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

” AIOs generally don't fail. I've sold TONS (literally thousands) and have seen 5-10 fail within 3 years. Usually because of the pump failing. I've seen ONE leak after being installed within the warranty period.

After the 5-year mark, its advisable to replace them.

Fem år är inte så lång tid. Maskinen går fortfarande bra men du vill knappast sätta mer pengar i den eller hålla på med drygt underhåll bara för att skiten inte ska kamikaza. Eller lagt pengarna på nåt roligare.

Datorer ganska så dyra, det är en efterbliven tradition peta in vattenkylare i allt som finns.

Köpte nästan en AIO till min 3770k i 2012, bara för att det skulle se phett ut... Grannens dotter fick den nu som The Sims-burk i julklapp. Den coolermaster tx3n är knäpptyst än idag (tystare än min nya 212 evo black).

Här är en bekants 3930K från ca samma tid med häftig vattenkylare den är på mute först, slå på ljudet. Volymvarning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Min loop sprutade it 1L vatten för ca 2 år sedan, var bara att rengöra med elektronikrengöring och se till att allt torkat ordentligt, sen boota, spela

Du gick väl med en gång ut o köpte dig en trisslott efter den flaxen?

Har aldrig sprutat nåt ur mina tornkylare o idag kör jag en 212 evo black på 5800x3d, det fungerar utmärkt. Fast alla sa att man måste ha vattenkylning på de här... bara bullshit och fåfänga. Nu slipper jag bla oroa mig för grafikkortet som inte var billigt

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Den största faran jag ser är om jag inte skulle vara hemma, min dator står på ibland av olika anledningar. står dom även för nedbrunnet hus tro?

Detta är anledningen till att jag aldrig hoppat på vatten kylnings tåget. Även om det är ovanligt så räcker det ibland bara med en gång.

Tur att ts var hemma och han han se och förhoppningsvis kunnat rädda lite komponenter och eventuell brand.

Livsfarligt att lämna vatten, därför man ska ha luft om man alltid har datorn på.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Livsfarligt att lämna vatten, därför man ska ha luft om man alltid har datorn på.

Precis vad jag tycker

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

jag köpte nyss ny dator och valde en AIO arctic freezer 2. Aldrig hört talas om att dessa skulle börja läcka innan. Trodde inte luftkylare skulle klara 13700k enligt alla på youtube etc. Nu blir man ju lite nervös Låt oss tänka att det händer, har ju både hemförsäkring och garantier eller?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 64 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: Corsair RM 1000e W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem

Byggde dator och köpte först en Corsair i115 AIO. Har aldrig varit med om ett mer irriterande ljud från en pump någonsin. Den skrek och hördes över allt annat i burken. Blev ett återköp och körde sedan på ett EK-AIO. Den var tyst men vid varje boot så hördes vattenbubblor ut och var tvungen att köra pumpen i 100% i två minuter varje gång för att få väck det. Blev ett återköp här med och kör idag en Noctua.

Datorn står på 24/7 och jag behöver aldrig vara orolig. Tyst som en mus också. Köp ej AIO gubbar, det är verkligen ej värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

jag köpte nyss ny dator och valde en AIO arctic freezer 2. Aldrig hört talas om att dessa skulle börja läcka innan. Trodde inte luftkylare skulle klara 13700k enligt alla på youtube etc. Nu blir man ju lite nervös Låt oss tänka att det händer, har ju både hemförsäkring och garantier eller?

Du behöver inte oroa dig, det är ytterst ovanligt att AIOs i bra kvalité börjar läcka. Det är ganska mycket fearmongering i denna tråden just nu.

Föredrar själv luft över vatten egentligen, men med 13900k är luft inte riktigt ett alternativ* och så länge jag har garanti kvar är jag inte orolig öht. Tycker även att vattenkylning ser snyggare ut i chassit (passar både den som vill ha något diskret och någon som är ute efter RGB) än en stor fläktprydd kylfläns som täcker halva insidan.
Dock lämnar jag inte datorn på när jag inte är hemma, men det gör jag aldrig oavsett om den är luft- eller vattenkyld.

(*Inb4 någon säger att "MiN cM HyPeR 212 EvO hÅlLeR mInsAnN nErE mIn 13900k i SjUtTiO gRaDeR!")

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MinscS2:

(*Inb4 någon säger att "MiN cM HyPeR 212 EvO hÅlLeR mInsAnN nErE mIn 13900k i SjUtTiO gRaDeR!")

Noctua D15 borde väl fixa det mesta rätt bra men en ganska rejäl pjäs också.

Permalänk
Medlem

Får börja med att ursäkta min frånvaro. Har funnits andra prioriteringar i livet ett tag än datorn ( kan inte tro att jag just sa det där). Har sköljt igen graffe och mobo totalt med destillerat vatten o tandborste. De har alltså badat. Batteri o cpu + heatsinks var bortplockade. Men varför säkringen gick sist tror jag att jag upptäckte....vätska i sockeln.

Detta upptäcktes innan stora rengöringen. Och den var torr när jag tog bort den första gången? Det rann väll från något skumt ställe.

Tänkte göra ren cpu med destillerat vatten och lite gripen. De andra ligger i ugnen as we speak. Sen blir det ytterligare tork vid fläkt några dagar. Gissar att mirakel uteblir tyvärr. Köper nog allt utom hdd/ssd nytt om testet knasar. Ingen som har 10 lök som bara ligger 🙄

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

Körde aio i 1,5 år, inte ett problem, har nu kört customloop i över 1 år, och inte ett problem. Mer risker än en luftkylare? 100%

Men det är fränt.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

ALLT FUNKAR!!!! Förutom boot 😖. "The system cannot find any bootable devices". I övrigt så verkar allt va ok. Inget har exploderat iaf

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorham:

ALLT FUNKAR!!!! Förutom boot 😖. "The system cannot find any bootable devices". I övrigt så verkar allt va ok. Inget har exploderat iaf

Ser du lagringen i bios?

Permalänk
Medlem

löste sig. cs...nånting i bios. Blev en lång resa med vattenkylning som läcker. Be quiet luft beställd. Jag vet att risken för läckor är liten, men aldrig mer vatten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorham:

löste sig. cs...nånting i bios. Blev en lång resa med vattenkylning som läcker. Be quiet luft beställd. Jag vet att risken för läckor är liten, men aldrig mer vatten.

Jo det är lustigt, de som aldrig haft problem å inte ens behöver vattenkylning hänisar till statistik och sannolikhet.
Men 9 av 10 de som får ett fatalt problem nyktrar till riktigt fort. Här finns både pengar och arbete att spara och som bonus får man mer pålitlighet, det är win win. Men alla man frågar är ju ingenjörer liksom.

Fan vilken tur du har att det fungerar förresten, köp en lott alltså

Permalänk
Skrivet av craft:

Hur kan det ha runnit ut i Displayporten?