Asus visar glasögonlös 3D i bärbar toppdator

Permalänk
Melding Plague

Asus visar glasögonlös 3D i bärbar toppdator

I Asus CES 2023-bås monteras senaste snittets komponenter i en 16-tumsdator, där OLED-skärm i flera lager paras med ögonspårning för att ge 3D-bild.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

FY FASIKEN VAD JAG VÄNTAT PÅ DET HÄR 😍

Skärmar med detta är en gammal dröm jag har.

(Om det funkar som jag vill)

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Skribenten har en konstig meningsuppbyggnad som gör mig tvivelaktig, är det inte en bra funktion med denna 3D variant? (Borde stå "det är även möjligt att skifta till en vanlig 2D-upplevelse" för att få mitt lugn, men här verkar det som något är dåligt med "men lyckligtvis...")
"När SweClockers tittar närmare på plats i Las Vegas fungerar det bra, men lyckligtvis är det möjligt att skifta till en vanlig 2D-upplevelse."

Permalänk
Medlem

Haha, det var det bästa jag läst på länge. Här tar man fram en teknik som kanske är banbrytande, revolutionerande och cool men det är en funktion som lyckligtvis går stänga av??? Ja, då kanske det inte var så bra funktion, eller vad är det man syftar på?

Det är precis den här typen av upplevelser som inte går att visa med en vanlig kamera, precis som när man försöker visa upp en VR-upplevelse på YouTube..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knusen:

Skribenten har en konstig meningsuppbyggnad som gör mig tvivelaktig, är det inte en bra funktion med denna 3D variant? (Borde stå "det är även möjligt att skifta till en vanlig 2D-upplevelse" för att få mitt lugn, men här verkar det som något är dåligt med "men lyckligtvis...")
"När SweClockers tittar närmare på plats i Las Vegas fungerar det bra, men lyckligtvis är det möjligt att skifta till en vanlig 2D-upplevelse."

Jag håller med här fullständigt, håll artikeln objektiv och lägg inte in egna subjektiva (i detta fallet nedvärderande) åsikter så länge det inte handlar om en ren recension eller test.

Såg själv Avatar 2, the way of water igår på bio med 3D-glasögon igår och det var en FANTASTISK upplevelse. 3D som det ska vara. Att 3D dog kan IMHO tillskrivas att de flesta filmer som hade 3D var filmade i 2D och sen efterkonverterade till 3D. Det blev aldrig bra och bidrog bara till effektsökeri och huvudvärk. De få filmer utanför datoranimerad film (som funkar super!) som faktiskt var filmade med 3D-kamera var försvinnande få.

Kan man få tekniken att fungera hemma, utan glasögon, så låter ju det alldeles fantastiskt. Kan ju verkligen bli en ny nivå på gaming inför framtiden. Visst vi som kör med VR har det ju redan. Men för en desktopupplevelse så kan det bli en gamechanger!

Permalänk
Skrivmaskin

@knusen @dblade @Barsk66
Det går absolut att välja ett mer neutralt ord istället för ”lyckligtvis”, men samtidigt tror jag att det är få som vill ha 3D-funktion aktiv hela tiden

Edit. Eftersom det tydligen var ganska känsligt är nu slutet av stycket omformulerat för att bättre uttrycka meningen på det sätt som ursprungligen tänkt - där det alltså inte handlar om en känga mot funktionen som sådan.

Permalänk
Medlem

Cool teknik, ogillar dock ha en kamera riktat mot mig.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem

Med en prislapp på norr om 50 000 kr. Nej tack.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Nintendo 3ds körde 3d utan glasögon och det är inget jag rekomenderar. Bilden var suddig och jag fick huvudvärk efter ca 30 min. som tur var gick det att stänga av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Jag håller med här fullständigt, håll artikeln objektiv och lägg inte in egna subjektiva (i detta fallet nedvärderande) åsikter så länge det inte handlar om en ren recension eller test.

Såg själv Avatar 2, the way of water igår på bio med 3D-glasögon igår och det var en FANTASTISK upplevelse. 3D som det ska vara. Att 3D dog kan IMHO tillskrivas att de flesta filmer som hade 3D var filmade i 2D och sen efterkonverterade till 3D. Det blev aldrig bra och bidrog bara till effektsökeri och huvudvärk. De få filmer utanför datoranimerad film (som funkar super!) som faktiskt var filmade med 3D-kamera var försvinnande få.

Kan man få tekniken att fungera hemma, utan glasögon, så låter ju det alldeles fantastiskt. Kan ju verkligen bli en ny nivå på gaming inför framtiden. Visst vi som kör med VR har det ju redan. Men för en desktopupplevelse så kan det bli en gamechanger!

Jag tyckte nya top gun gjorde ett bättre jobb med att hålla uppe spänning, action och wow-känsla. Trots att den var 2D.

Avatar var tyvärr inget särskilt att hänga i granen. Kändes mest som man tittade på en 5 timmar långt tonårsdrama ala twilight eller valfri SVT-produktion inom genren med lite ”wow-effekter” emellanåt.

Angående datorn. Nja. Inte intresserad, men hoppas någon är sugen på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibev:

Nintendo 3ds körde 3d utan glasögon och det är inget jag rekomenderar. Bilden var suddig och jag fick huvudvärk efter ca 30 min. som tur var gick det att stänga av.

Det är dock 13 år sedan som 3ds kom ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Såg själv Avatar 2, the way of water igår på bio med 3D-glasögon igår och det var en FANTASTISK upplevelse. 3D som det ska vara.

Såg den på Rigoletto, gillar att kunna ta en starköl eller två under filmen. Jag beskrev ettan som fantastisk och tycker tvåan var betydligt bättre filmad och satte ett nytt benchmark för andra att följa. Ingen känsla av Pappers-3D, ni som fattar vet, ett fantastiskt bra djup. Synd bara att de envisas med svensk text bara, vill se om den i ett VR-headset i framtiden.

Hoppas PSVR2 kan visa 3D-film framöver. Käkar nudlar för att kunna hämta ut den, börjar bli lite jobbigt. Men skulle köpa ett PCVR bara för Avatar 2, om det visar sig att PSVR2 inte kommer fixa film.

För att återgå till den här laptopen, så undrar jag om den lycklige som testade i Vegas skulle kunna slänga in en jämförelse mot 3D på bio och/eller i ett VR headset?

Blir 3D lika bra utan tillbehör?

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Fredag:

Såg den på Rigoletto, gillar att kunna ta en starköl eller två under filmen. Jag beskrev ettan som fantastisk och tycker tvåan var betydligt bättre filmad och satte ett nytt benchmark för andra att följa. Ingen känsla av Pappers-3D, ni som fattar vet, ett fantastiskt bra djup. Synd bara att de envisas med svensk text bara, vill se om den i ett VR-headset i framtiden.

Hoppas PSVR2 kan visa 3D-film framöver. Käkar nudlar för att kunna hämta ut den, börjar bli lite jobbigt. Men skulle köpa ett PCVR bara för Avatar 2, om det visar sig att PSVR2 inte kommer fixa film.

För att återgå till den här laptopen, så undrar jag om den lycklige som testade i Vegas skulle kunna slänga in en jämförelse mot 3D på bio och/eller i ett VR headset?

Blir 3D lika bra utan tillbehör?

Det går inte riktigt att jämföra med VR alls skulle jag säga, utan det ser mer ut som 3D på bio, men utan glasögonen och såklart i ett betydligt mindre format. Jag kan tänka mig att det skulle kunna vara användbart för visst jobb i 3D med, typ plocka "ut" en modell och kunna rotera runt den. Men inte jämförbart med VR

Som teaser kan jag avslöja att PSVR2 inte är en otrevlig upplevelse i spel åtminstone

Permalänk
Medlem

Båda ögonens synfält överlappar ju varandra till stor del, så jag har svårt att begripa hur det här fungerar rent tekniskt?

Vore för övrigt kul att testa.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Båda ögonens synfält överlappar ju varandra till stor del, så jag har svårt att begripa hur det här fungerar rent tekniskt?

Vore för övrigt kul att testa.

Lenticular lenses , en gammal klassiker i ny skrud.
Nackdelen är att man blir tvungen att halvera upplösningen i sidled, men med 3200px så borde det ju se bra ut ändå.

Permalänk
Medlem

Har alltid velat ha en 3D skärm när jag modellerar i 3D, har sett dessa sen 2001 (på en Mässa i Danmark), även en 40 tums plasma skärm då som hade lenticular lenses, blev aldrig någon hit, men det fungerade.

Det är lite som med LG's 3D telefon, och Nintendos 3DS, och 3D skärmarna med aktiva och passiva glasögon som var "all-the-rage" för 10 år sen. Kul, men för lite 3D film och material till att vara användbart varje dag.

Jag har även VR, men jag använder det inte mera, för opraktisk, tungt att ha på huvudet, blir snurrig efter ett par timmar, men det ÄR kul, men inte nåt jag använder längre, det ligger och dammar ner.

Det jag skulle vilja se - är en riktig stor skärm (som en Teve) i 65-85" storlek med lenticular lenses så jag kan byta till det när jag sitter i soffan och modellerar och vart jag kan byta tillbaka till normalt läge - då kan vi börja snacka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Har alltid velat ha en 3D skärm när jag modellerar i 3D, har sett dessa sen 2001 (på en Mässa i Danmark), även en 40 tums plasma skärm då som hade lenticular lenses, blev aldrig någon hit, men det fungerade.

Det är lite som med LG's 3D telefon, och Nintendos 3DS, och 3D skärmarna med aktiva och passiva glasögon som var "all-the-rage" för 10 år sen. Kul, men för lite 3D film och material till att vara användbart varje dag.

Jag har även VR, men jag använder det inte mera, för opraktisk, tungt att ha på huvudet, blir snurrig efter ett par timmar, men det ÄR kul, men inte nåt jag använder längre, det ligger och dammar ner.

Det jag skulle vilja se - är en riktig stor skärm (som en Teve) i 65-85" storlek med lenticular lenses så jag kan byta till det när jag sitter i soffan och modellerar och vart jag kan byta tillbaka till normalt läge - då kan vi börja snacka.

Ligger din VR bara och dammar så lånar jag den gärna och ser om det är för mig ^^

Håller med dig, jag är en stor fan av 3D. Den där teven du pratar om är min våta dröm.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Lenticular lenses , en gammal klassiker i ny skrud.
Nackdelen är att man blir tvungen att halvera upplösningen i sidled, men med 3200px så borde det ju se bra ut ändå.

Aldrig hört talas om faktiskt, råkar du ha en länk till någon förklaring av hur det fungerar?

Det enda jag hittar är om synkorrigering, och det gav mig bara fler frågetecken.

Tillägg: ok, nu är jag med, det är alltså samma koncept som för de gamla hederliga pseudo-3D-vykorten. Tufft. Vore kul att testa.

Visa signatur

5950X, 3090