Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Gästnätverk

Jag har en fråga där svaret känns självklart, men jag vill dubbelkolla för säkerhets skull.

När jag är inne och kollar i routern så står det
Gästnätverk
Status: INTE AKTIVERAT

Mer info när jag klickar på den
NETGEAR-guest
NETGEAR-5G-guest

Säkerhet Ingen
Aktivera Nej
Sänd ut SSID namn Nej
(gäller båda)
Tom kryssruta för
Aktivera gästnätverk
Aktivera SSIDsändning
Tillåt gäster att se varandra och komma åt mitt lokala nätverk
(gäller båda)

När jag går in på avancerat står följande
Gul varningstriangel med utropstecken bredvid guest samt röd cirkel med kryss i på 5G
(jag har stängt av trådlös funktion på 5)
Trådlöst AP Av
Sändningsnamn Av
Ge åtkomst till mitt lokala nätverk Av

När jag slår på Wi-Fi på laptopen dyker det upp ett Dolt nätverk med utropstecken och ingen säkerhet
bland nätverken.

Kan detta vara mitt gästnätverk? Fast jag inte har aktiverat det.
Det låter konstigt, jag är medveten om det och jag är nojig men jag tänker ingen SSID och ingen säkerhet som nämnts ovan och varför är det en gul varningstriangel på guest i routern?

Har sökt info online om detta men blir inte klokare av det. Hoppas på förståelse och att någon här kan hjälpa mig:)

Stort tack på förhand

Permalänk
Medlem

Aktivera gästnätverket och se om det andra finns kvar

Permalänk
Medlem

Eller stäng av routern och se om det dolda nätverket försvinner.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Aktivera gästnätverket och se om det andra finns kvar

Skrivet av era909:

Eller stäng av routern och se om det dolda nätverket försvinner.

Jag är inte så haj på detta med routern och vågar inte gå in och göra ändringar blir stressad av att göra fel.
Jag tänkte att infon skulle räcka?
Men bör jag kontakta supporten för detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chy:

Jag är inte så haj på detta med routern och vågar inte gå in och göra ändringar blir stressad av att göra fel.
Jag tänkte att infon skulle räcka?
Men bör jag kontakta supporten för detta?

Att rycka strömmen till routern i 2 min för att testa om det dolda nätverket försvinner eller ej kan ju inte vara så komplicerat?

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chy:

Jag är inte så haj på detta med routern och vågar inte gå in och göra ändringar blir stressad av att göra fel.
Jag tänkte att infon skulle räcka?
Men bör jag kontakta supporten för detta?

Upplever du något problem som gör att du inte vill ha ett dolt nätverk i närheten? Ingen idé att stressa sig över detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Att rycka strömmen till routern i 2 min för att testa om det dolda nätverket försvinner eller ej kan ju inte vara så komplicerat?

För mig är det dessvärre så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Upplever du något problem som gör att du inte vill ha ett dolt nätverk i närheten? Ingen idé att stressa sig över detta.

Det problem jag upplever är att om det dolda nätverket skulle vara mitt gästnätverk så kan obehöriga gå in och använda det.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Chy:

För mig är det dessvärre så

Hur är det komplicerat? Är allt inbyggt i väggen så inget är åtkomligt?

Har du inget gästnätverk aktiverat så har du inget gästnät aktiverat, enkelt. Triangel visar att det inte finns någon säkerhet alls (Det är öppet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Hur är det komplicerat? Är allt inbyggt i väggen så inget är åtkomligt?

Har du inget gästnätverk aktiverat så har du inget gästnät aktiverat, enkelt. Triangel visar att det inte finns någon säkerhet alls (Det är öppet)

Efter att man har ryckt strömmen till routern och det dolda nätverket kvarstår, är nästa steg fabrikåterställning?

Det som gjorde mig osäker från början är att för mig blir följande motsägelsefullt:
Inget gästnätverk är aktiverat så ingen kan använda det, men den gula varningstriangeln i routern (finns i Avancerat) säger att det är öppet med ingen säkerhet alls.

Varför en varningstriangel när gästnätverket ändå inte är aktiverat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chy:

Efter att man har ryckt strömmen till routern och det dolda nätverket kvarstår, är nästa steg fabrikåterställning?

Det som gjorde mig osäker från början är att för mig blir följande motsägelsefullt:
Inget gästnätverk är aktiverat så ingen kan använda det, men den gula varningstriangeln i routern (finns i Avancerat) säger att det är öppet med ingen säkerhet alls.

Varför en varningstriangel när gästnätverket ändå inte är aktiverat?

Om det dolda nätverket kvarstår när routern är avstängd, så är det ju inte den som skapar det iaf?

Varningstriangel är kanske till för att varna om vilka inställningar man har innan man aktiverar?

Ungefär som när det står att lösenordet man valt är svagt medan man skriver, så man vet att man inte borde nöja sig där utan skriva vidare/välja annat innan man trycker OK.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Chy:

Efter att man har ryckt strömmen till routern och det dolda nätverket kvarstår, är nästa steg fabrikåterställning?

Det som gjorde mig osäker från början är att för mig blir följande motsägelsefullt:
Inget gästnätverk är aktiverat så ingen kan använda det, men den gula varningstriangeln i routern (finns i Avancerat) säger att det är öppet med ingen säkerhet alls.

Varför en varningstriangel när gästnätverket ändå inte är aktiverat?

Då är det ju uppenbarligen inte ditt nätverk. Varningstrianglar brukar varna om saker, i det här fallet att det är oskyddat. Du får läsa din routers manual eller googla på modell + triangel om du vill veta mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chy:

När jag slår på Wi-Fi på laptopen dyker det upp ett Dolt nätverk med utropstecken och ingen säkerhet
bland nätverken.

Det brukar betyda att nätverket inte fungerar för att komma ut på internet med (om du menar att det är på laptopen du ser wifiikonen med utropstecken). Du har inte typ en Chromecast eller något liknande hemma?

Hur som helst så delar du inte ut något gästnäverk med din router och ingen kan komma åt dina saker. Ens om gästnätet hade varit aktiverat så är det just ett gästnätverk som generellt sett inte tillåter personen som ansluter att komma åt någonting på det riktiga nätverket

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Om det dolda nätverket kvarstår när routern är avstängd, så är det ju inte den som skapar det iaf?

Varningstriangel är kanske till för att varna om vilka inställningar man har innan man aktiverar?

Ungefär som när det står att lösenordet man valt är svagt medan man skriver, så man vet att man inte borde nöja sig där utan skriva vidare/välja annat innan man trycker OK.

Skrivet av tcntad:

Då är det ju uppenbarligen inte ditt nätverk. Varningstrianglar brukar varna om saker, i det här fallet att det är oskyddat. Du får läsa din routers manual eller googla på modell + triangel om du vill veta mer.

Efter att ha läst era svar så inser jag vilken dum fråga jag ställt! Svaret är ju självklart ang. avstängd router och dolt nätverk.
Har krånglat till det, total stresshjärna här

Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Det brukar betyda att nätverket inte fungerar för att komma ut på internet med (om du menar att det är på laptopen du ser wifiikonen med utropstecken). Du har inte typ en Chromecast eller något liknande hemma?

Hur som helst så delar du inte ut något gästnäverk med din router och ingen kan komma åt dina saker. Ens om gästnätet hade varit aktiverat så är det just ett gästnätverk som generellt sett inte tillåter personen som ansluter att komma åt någonting på det riktiga nätverket

Tack för din hjälp