Permalänk

RTX 4070 Pris

Tänkte höra vad folk tror om prissättningen på RTX 4070. En snabb överblick på prissättningen för 4070 Ti visar att det gick att köpa för 10 499 kr vid release men ligger nu över 11 000 kr. Det gällde Asus TUF-modell utan OC och om man ska vara pessimistisk kan man kanske anta att man redan nu övergett modellerna utan OC och bara kommer att tillhandahålla modeller med OC och högre prislapp, likt föregående generation.

Jag tror det billigaste 4070-kortet vid release kommer att ligga runt 9000 kr, då undviker man 3070 Ti som är prissatt runt 8500 kr och det verkar för övrigt som att tillgången på kort från 3000-serien håller på att sälja slut i Sverige. Många 3070-modeller som inte finns i lager alls och 3070 Ti har varit nedsatt ett par gånger.

9000 kr för ett 4070 känns på tok för dyrt men det är vad jag förväntar mig ungefär, med tanke på prisbilden för övriga kort.

Vad tror ni?

Visa signatur

i7 10700K • 4070 Super

Permalänk
Medlem

Troligt är väl riktpris på 100-150 dollar mindre än Ti modellen. Om försäljningen på 80 och 70ti korten fortsätter att vara dålig fram till släpp kan vi hoppas på prisänkningar på dom och ett pris runt 8000 på 70. Troligare är väl dock runt 9000 vid släpp och att dom håller på sänkningar ett par månader för att få dom som börjar bli deperata att att betala mer.

Permalänk
Medlem

Det är svårt att säga. Å ena sidan så har Nvidias strategi hittils varit att drastiskt höja priset på alla deras kort, å andra sidan så har de stora och växande lager på sina kretsar och väldigt stora beställningar hos TSMC så de har ett behov att sälja så mycket som möjligt.

Om man tittar på 4070Ti så kan man se att grundmodellen har sålt ut, men det finns fortfarande hundratals av OC modellerna kvar så verkar inte som de säljer så snabbt. Någonstans kommer Nvidia behöva dra ner på priserna men frågan är var och när. Svenska priserna på 30 seriern är ju fortfarande helt tokiga. 6000 för 3060 Ti, 9000 för 3070Ti.

Permalänk
Medlem

Runt 9000 kr låter logiskt vid lansering (dock ointressant för mig). Intresset har nog svalnat enormt på att köpa nytt grafikkort kan jag säga. Gör ju inte saken bättre att Nvidias lägre sortiment kort enligt de specsen som rykten hänvisar till ser relativt fattiga ut på 4060 typ som man möjligtvis skulle ha råd (korrigering, vilja att betala, jag menar jag köpte sprillans ny bil år 2020 så visst finns det pengar men det är inte det som är grejjen här) med gör att det känns lite ointressant det också fast priset är lite mera överkomligt och AMD tycks ju inte vilja föra några priskrig heller och sätter sig snällt i nivå med Nvidia mer eller mindre och Intel borde steppa upp för att det ska bli till något...

Begnagnat 3060 Ti typ är mest lockande för mig idagsläget, enda som känns sisådär är väl 8GB VRAM, börjar va lite "DOA" mängd det redan när jag tänker mitt kort från 2018 har 6GB så, 12GB är ungefär det man tycker hade varit lagom för nytt kort idag men priserna är ju som de är så (och 12GB på ett RTX 3060 gör nästan ingen nytta så det är inget alternativ heller)

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zironic:

Det är svårt att säga. Å ena sidan så har Nvidias strategi hittils varit att drastiskt höja priset på alla deras kort, å andra sidan så har de stora och växande lager på sina kretsar och väldigt stora beställningar hos TSMC så de har ett behov att sälja så mycket som möjligt.

Om man tittar på 4070Ti så kan man se att grundmodellen har sålt ut, men det finns fortfarande hundratals av OC modellerna kvar så verkar inte som de säljer så snabbt. Någonstans kommer Nvidia behöva dra ner på priserna men frågan är var och när. Svenska priserna på 30 seriern är ju fortfarande helt tokiga. 6000 för 3060 Ti, 9000 för 3070Ti.

Priserna på 3000serien är som dom är pga ÅF sitter på stora lager och vill inte ta kostnaden själva att göra sig av med dom till lägre pris. Givetvis kommer dom, tillverkaren eller nvidia behöva ta kostnaden någon gång. Jag gissar att vi kommer få se ett lägre pris från nividia/tillverkare till våren men att prissänkningen äts upp av kronans fortsatta ras mot dollarn så det blir inte billigare här.

Permalänk
Medlem

Jag är mer optimistisk till att 4070 kommer få ett bättre pris, som jag tror blir 599$. Både 4070 Ti och 4080 har sålt långt under normalt och detta kan inte bara fortsätta. Nvidia måste ge bättre priser någon gång helt enkelt. Så mitt tips blir 8000kr i MSRP om kronan är som idag, vilket såklart är dåligt men förmodligen bättre än vad man kunde tro bara för några månader sedan.

Sen är det också så, ett pris på 599$ gör jämförelsen mellan 3080 och 4070 lite mindre pinsam. Prestandan kommer i stort sett vara samma för korten om specsen stämmer. Att Nvidia skulle ta samma pris för samma prestanda 2,5 år senare hade blivit så enormt utskrattat. De kan egentligen inte ta mer betalt än 649$ utan att den jämförelsen blir allt för uppenbar.

Jag tror också att 4070 kommer dröja en bit in på våren för att få bort 3000-serien helt.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

600 dollar gånger 10,5kr gånger 1,25 för lägga till moms blir strax under 8000kr.

Kollar man 4070ti blir 800 dollar gånger 10,5 gånger 1,25 10500kr alltså precis vad riktpriset är.

Så jag gissar på riktpris på 8000kr med faktiska priser snarare på 9000kr eller mer.

Detta är om priset i dollar blir 600 om det blir billigare eller dyrare ändras såklart priset i Sverige. Tror inte det blir mindre dock då alla andra korten ökat i pris jämfört med 3000 serien så vore konstigt om 4070 kostar samma som 3070 på 500 dollar. Samtidigt skulle 700 dollar vara lite väl mycket kanske 649 dollar blir priset men skulle å andra sidan inte bli förvånad om Nvidia tar 700 dollar då de visat sig ovanligt giriga denna generation.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReconHavoc:

Tänkte höra vad folk tror om prissättningen på RTX 4070. En snabb överblick på prissättningen för 4070 Ti visar att det gick att köpa för 10 499 kr vid release men ligger nu över 11 000 kr. Det gällde Asus TUF-modell utan OC och om man ska vara pessimistisk kan man kanske anta att man redan nu övergett modellerna utan OC och bara kommer att tillhandahålla modeller med OC och högre prislapp, likt föregående generation.

Jag tror det billigaste 4070-kortet vid release kommer att ligga runt 9000 kr, då undviker man 3070 Ti som är prissatt runt 8500 kr och det verkar för övrigt som att tillgången på kort från 3000-serien håller på att sälja slut i Sverige. Många 3070-modeller som inte finns i lager alls och 3070 Ti har varit nedsatt ett par gånger.

9000 kr för ett 4070 känns på tok för dyrt men det är vad jag förväntar mig ungefär, med tanke på prisbilden för övriga kort.

Vad tror ni?

Nvidia brukar väl i butik landa på följande:

"Rimligt pris" + 150%
"Det man hoppas" + 50%
"Det man egentligen tror" +25%
"Lanseringspris" +15%

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Priserna på 3000serien är som dom är pga ÅF sitter på stora lager och vill inte ta kostnaden själva att göra sig av med dom till lägre pris. Givetvis kommer dom, tillverkaren eller nvidia behöva ta kostnaden någon gång. Jag gissar att vi kommer få se ett lägre pris från nividia/tillverkare till våren men att prissänkningen äts upp av kronans fortsatta ras mot dollarn så det blir inte billigare här.

En dollar kostar ju ~1kr mindre nu än vad den gjorde i oktober, finns det ändå tecken på att kronan kommer återgå till att sjunka framåt våren?

Permalänk
Skrivet av RPGWiZaRD:

Runt 9000 kr låter logiskt vid lansering (dock ointressant för mig). Intresset har nog svalnat enormt på att köpa nytt grafikkort kan jag säga. Gör ju inte saken bättre att Nvidias lägre sortiment kort enligt de specsen som rykten hänvisar till ser relativt fattiga ut på 4060 typ som man möjligtvis skulle ha råd (korrigering, vilja att betala, jag menar jag köpte sprillans ny bil år 2020 så visst finns det pengar men det är inte det som är grejjen här) med gör att det känns lite ointressant det också fast priset är lite mera överkomligt och AMD tycks ju inte vilja föra några priskrig heller och sätter sig snällt i nivå med Nvidia mer eller mindre och Intel borde steppa upp för att det ska bli till något...

Begnagnat 3060 Ti typ är mest lockande för mig idagsläget, enda som känns sisådär är väl 8GB VRAM, börjar va lite "DOA" mängd det redan när jag tänker mitt kort från 2018 har 6GB så, 12GB är ungefär det man tycker hade varit lagom för nytt kort idag men priserna är ju som de är så (och 12GB på ett RTX 3060 gör nästan ingen nytta så det är inget alternativ heller)

Är inte heller särskilt intresserad egentligen, men personligen tänkte jag uppgradera från mitt RX 580 redan när 3070 släpptes för två år sen. Jag antog att referensmodellen skulle säljas i Sverige vilket det som bekant aldrig blev nåt med och efter ett tag började priserna sticka iväg rejält. Det senaste året har väl priserna landat en del men då börjar man återigen närma sig en ny generation kort och man intalar sig själv att man lika gärna kan vänta. Den eviga cykeln

Visa signatur

i7 10700K • 4070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReconHavoc:

Är inte heller särskilt intresserad egentligen, men personligen tänkte jag uppgradera från mitt RX 580 redan när 3070 släpptes för två år sen. Jag antog att referensmodellen skulle säljas i Sverige vilket det som bekant aldrig blev nåt med och efter ett tag började priserna sticka iväg rejält. Det senaste året har väl priserna landat en del men då börjar man återigen närma sig en ny generation kort och man intalar sig själv att man lika gärna kan vänta. Den eviga cykeln

Känner fullständigt igen detdära.

För mig gick det så att jag hade tänkt skaffa ett 3060 Ti nytt då de var relativt billiga vid lanseringen och beställde ett billigt 3:e partners kort men sen efter någon månad eller två så meddelande butiken att tyvärr kan vi inte leverera detta kort längre att vill du t.ex. byta till detta betydligt dyrare ASUS kortet istället. Dit for det uppdateringssuget... Sen dess har ju aldrig priserna kommit ner och idagsläget att köpa nytt 3xxx serie kort då priserna är oftast ännu lite högre än det ens va vid lansering känns väldigt väldigt motbjudande.

Men kör man Nvidia känns nog ett 4070 minimi man borde satsa på som ändå har 12GB och baserat på AD104 men samtidigt kommer nog även 4070 landa strax över den övre gräns jag brukar ha vid köp som successivt ändå har stigit med åren och 4060 Ti/4060 är då igen väldigt nedbantade så känns inte heller som det är värt att spendera 5000-6000 kr eller något i sånt kort med 8GB då kan nog ett begagnat 3060 Ti för typ 4000 kr eller strax under vara ett alternativ iaf. Vet ej hur jag kommer göra, egentligen hade man hoppats på Intels Arc hade varit åtminstone aningen bättre, iofs har drivrutinerna förbättras enormt redan men det saknas nog litegrann där ännu för att man vill hoppa på det tåget.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Skrivet av RPGWiZaRD:

Känner fullständigt igen detdära.
...

Det tar också emot ja, att två år efter release betala mer än vad korten kostade då. Och betalar man så mycket vill man helst att kortet står sig i 4-5 år. Arc-korten är ganska bra prissatta men samtidigt är det ett par tusen man kan peta in i ett bättre kort. Får väl se hur det utvecklar sig, förhoppningsvis kan nedgången i försäljning påverka priserna lite.

Visa signatur

i7 10700K • 4070 Super

Permalänk
Medlem

4070 lär väl prestera som 3080 fast med DLSS3. Nvidia tycker kanske att DLSS3 är värt 100% av ett 3080 och sätter priset till 699 men det rimliga är väl 599.

Visa signatur

12900k | 5H16M | Z690 Strix | 4070ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av maiev:

4070 lär väl prestera som 3080 fast med DLSS3. Nvidia tycker kanske att DLSS3 är värt 100% av ett 3080 och sätter priset till 699 men det rimliga är väl 599.

Du har säkert rätt, men tråkig utveckling.

GTX 1060 presterade som ett GTX 980 och hade ett MSRP på $249 jämfört med $549, alltså nästan hälften när det begav sig. Dessutom med 50 % mer minne än 980. Man kan inte låta bli att drömma sig tillbaka.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF