LG presenterar trådlös TV

Permalänk
Melding Plague

LG presenterar trådlös TV

Under CES 2023 visar LG upp senaste iterationen av Signature OLED-serien, denna gång med trådlöshet som huvudfokus.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lika många kablar till den TVn som till Samsung-apparater som använder One Connect box sedan många år tillbaka. Men häftigt för annan teknik i framtiden!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Rekordmedlem

Har inte tv från början handlat om att överföra bild och ljud trådlöst över stora avstånd ?
Inget nytt under solen

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

"Nästan trådlös tv" hade väl passat bättre då den uppenbarligen fortfarande behöver ström.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Hedersmedlem

Här är en helt trådlös TV.
Går på batteri

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Undrar hur mycket latens den trådlösa överföringen bygger? Det blir ju hur man än ser på saken ett till kommunikationslager.

Skrivet av nu1mlock:

Lika många kablar till den TVn som till Samsung-apparater som använder One Connect box sedan många år tillbaka. Men häftigt för annan teknik i framtiden!

Är det nån proprietär Samsungkabel då som hanterar stöm & media i samma kabel mellan boxen och TV:n?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Lika många kablar till den TVn som till Samsung-apparater som använder One Connect box sedan många år tillbaka. Men häftigt för annan teknik i framtiden!

Har en tidigare variant av den från 2015 som tuffar på fint!
Har dom även inkluderat strömmen i den i dom nyare modellerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Är det nån proprietär Samsungkabel då som hanterar stöm & media i samma kabel mellan boxen och TV:n?

Ja, det är en tunn halvtransparent kabel som går från One Connect-boxen till TVn. Både bild, ljud och ström skickas via en och samma kabel.

Skrivet av Tazok:

Har en tidigare variant av den från 2015 som tuffar på fint!
Har dom även inkluderat strömmen i den i dom nyare modellerna?

Yes, allt går genom samma kabel.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Lika många kablar till den TVn som till Samsung-apparater som använder One Connect box sedan många år tillbaka. Men häftigt för annan teknik i framtiden!

Då föredrar jag LGs lösning då jag kan dra ett vanligt eluttag att sätta bakom TVn medan på Samsungs modell så måste jag få till så att kabellängden är rätt på deras prioritera kabel om jag vill gömma den i kabelrör

Permalänk
Medlem

Totalt poänglös gimmick. Man behöver ju ändå en strömsladd, så varför inte istället ta fram en kombinerad HDMI-strömsladd i så fall. Är helt OK med att ha en box som man kan gömma i TV-bänken om det gör att själva tvn blir tunnare och sitter tajtare på väggen utan att det förhindrar att man lätt kommer åt HDMI-uttagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Då föredrar jag LGs lösning då jag kan dra ett vanligt eluttag att sätta bakom TVn medan på Samsungs modell så måste jag få till så att kabellängden är rätt på deras prioritera kabel om jag vill gömma den i kabelrör

Jag säger bara att det är lika många kablar till LGs "trådlösa" TV som till Samsung-apparater med One Connect-box. Jag har ingen åsikt om vilket som är bäst.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Då föredrar jag LGs lösning då jag kan dra ett vanligt eluttag att sätta bakom TVn medan på Samsungs modell så måste jag få till så att kabellängden är rätt på deras prioritera kabel om jag vill gömma den i kabelrör

Jag har en Samsung The Frame med One Connect och tycker det gick smidigt att leda kabeln genom en kabelkanal.

Visa signatur

🗄️ : NZXT H510 TG White . . . . . . . . . . . 🔌: Corsair RM750X White Series
🏬: MSI z370i Gaming Pro Carbon AC . 🎞️: Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15
🔲: Intel Core i7 8700K @4.1Ghz . . . . . ❄️: Corsair Hydro H115i
💾: M.2 Samsung 960 EVO 500 GB .. . . 💾: Samsung 860 EVO 1 TB
🏴: MSI GF GTX 1080 Ti GamingX . . . . 🖥️: AOC AG241QG 1440p 165Hz GS

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Totalt poänglös gimmick. Man behöver ju ändå en strömsladd, så varför inte istället ta fram en kombinerad HDMI-strömsladd i så fall. Är helt OK med att ha en box som man kan gömma i TV-bänken om det gör att själva tvn blir tunnare och sitter tajtare på väggen utan att det förhindrar att man lätt kommer åt HDMI-uttagen.

Den går på batteri (om man vill). Kanske en smart grej att rulla runt för presentationer på kontoret?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av e-mad:

Jag har en Samsung The Frame med One Connect och tycker det gick smidigt att leda kabeln genom en kabelkanal.

<Uppladdad bildlänk>

Riktigt snyggt! Har också The Frame i vardagsrummet och det är inte mycket kablage som syns hos mig heller. Gillar bakgrunden på din, vad är det för någon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mh1st:

Riktigt snyggt! Har också The Frame i vardagsrummet och det är inte mycket kablage som syns hos mig heller. Gillar bakgrunden på din, vad är det för någon?

Det är en av standardbakgrunderna i Ambient Mode på TV:n.
YouTube

Visa signatur

🗄️ : NZXT H510 TG White . . . . . . . . . . . 🔌: Corsair RM750X White Series
🏬: MSI z370i Gaming Pro Carbon AC . 🎞️: Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15
🔲: Intel Core i7 8700K @4.1Ghz . . . . . ❄️: Corsair Hydro H115i
💾: M.2 Samsung 960 EVO 500 GB .. . . 💾: Samsung 860 EVO 1 TB
🏴: MSI GF GTX 1080 Ti GamingX . . . . 🖥️: AOC AG241QG 1440p 165Hz GS

Permalänk
Medlem

När de löser trådlös el så kan jag se en fördel annars blir det ändå oftast en kopplingspotta för kablage bakom tv och då följer signalkabel med av farten.. aja nisch produkt som gör någon glad

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av e-mad:

Jag har en Samsung The Frame med One Connect och tycker det gick smidigt att leda kabeln genom en kabelkanal.

<Uppladdad bildlänk>

Nu tänkte jag på att dra inne i vägg och inte utanpå vägg för att faktiskt göra installationen osynlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e-mad:

Jag har en Samsung The Frame med One Connect och tycker det gick smidigt att leda kabeln genom en kabelkanal.

<Uppladdad bildlänk>

Tycker de e kass bild för film på the frame dock tyvärr. Kanske kommer en ny variant med QDOLED snart?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av Raymond:

När de löser trådlös el så kan jag se en fördel annars blir det ändå oftast en kopplingspotta för kablage bakom tv och då följer signalkabel med av farten.. aja nisch produkt som gör någon glad

Om dom får detta att funka så...
https://www.techradar.com/news/samsung-patents-wireless-tv-wi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Tycker de e kass bild för film på the frame dock tyvärr. Kanske kommer en ny variant med QDOLED snart?

Jag tycker ändå bilden för film är rätt okay! Dessutom är det väldigt smidigt med One Connect-boxen.

Visa signatur

🗄️ : NZXT H510 TG White . . . . . . . . . . . 🔌: Corsair RM750X White Series
🏬: MSI z370i Gaming Pro Carbon AC . 🎞️: Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15
🔲: Intel Core i7 8700K @4.1Ghz . . . . . ❄️: Corsair Hydro H115i
💾: M.2 Samsung 960 EVO 500 GB .. . . 💾: Samsung 860 EVO 1 TB
🏴: MSI GF GTX 1080 Ti GamingX . . . . 🖥️: AOC AG241QG 1440p 165Hz GS

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av BrottOchStraff:

Tycker de e kass bild för film på the frame dock tyvärr. Kanske kommer en ny variant med QDOLED snart?

Den finns numera iaf med matt yta, de hade ett par såna under Samsungs First Look. Såg grymt mycket bättre ut för att använda som "ram" åtminstone, bilder på diverse konstverk såg förvånansvärt äkta ut. Men som renodlad TV kanske det inte nödvändigtvis ser bättre ut

Permalänk
Hedersmedlem

Har svårt att förstå poängen. Har du råd med den här TV:n har du råd att göra en ordentlig installation med signalkablar till dina signalkällor, och du får ett bättre resultat. Du kommer inte undan att du behöver en kabel minst för elen iaf, då tillför inte trådlösheten särskilt mycket.

Enda målgruppen för detta som jag ser är för lata AV-installatörer som kan spara lite tid och ändå inte de som behöver dras med det mindre optimala slutresultatet...

Om något blir detta faktiskt *fler* kablar totalt än med OneConnect, med OneConnect behöver du bara en elkabel från väggen, med den här behöver du två, en för TV:n och en för "sändaren".