Permalänk
Medlem

Dator för 35k~, vad tycks?

Hej! Nuvarande datorn är lite äldre nu så det är dags för uppgradering, här är bygget som jag har tänkt köra med:

Jag planerar att spela i 2k med hög FPS, redigera videos och jobba i Unreal Engine. Några frågor angående bygget:

• Jag äger redan en Noctua NH-D15 processorkylare, är det värt att fortsätta med den eller köpa en ny Noctua NH-U12A?

• Någon annan med likadan chassi och ett kort från 40-serien? Tar kortet alldeles för mycket plats?

• Behövs det några nya kablar till nätaggregatet?

• Är bygget värt? Några andra komponenter som jag bör välja istället?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Du har valt väldigt dyra komponenter generellt, går att få mer prestanda om det är ditt mål

D15 är lika kompetent som u12a, men skulle rekommendera vattenkylning till Intel (de ligger över 300W vid belastning och är svårkylda)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Du har valt väldigt dyra komponenter generellt, går att få mer prestanda om det är ditt mål

D15 är lika kompetent som u12a, men skulle rekommendera vattenkylning till Intel (de ligger över 300W vid belastning och är svårkylda)

Prestanda är definitivt viktigt och gärna att det håller i många år, men jag har inget emot att köpa lite billigare komponenter om det inte försämrar bygget alls för mycket.

Vattenkylning får jag kolla på!

Permalänk
Medlem

NH-D15 är fortfarande Noctuas kylare som kyler bäst. NH-U12A är en mindre kylare än NH-D15.

Tester har visat att NH-D15 väl kyler som AIO(all in one) vatten. Så ska du ha bättre än NH-D15 ska du kika på custom loop. Men när jag kikade i höstas tycker jag det blev väl dyrt - ~8k. Det fick bli fortsatt tjänst för NH-D15 men jag köpte ett Fractal Design Torrent chassi för bättre ventilation mot min gamla FD Design. Tech-Jesus var nöjd med det iaf, sen om det är bättre än det du valt, eller inte, vet jag inte.

Ang PSU kika vad för kontakter din GPU har och om det följer med sådan kabel med PSUn. Jag vet inte om 4080 har samma kontakter som 4090 har. En PSU från 2021 lär inte skicka med en kabel för Nvidias nya kontakt. Men jag vet inte om 4080 har den kontakten.
Personligen skulle jag bara köpa ett platinum PSU, men det är kanske det du valt? FYI mitt gamla EVGA 850W från 2014 håller än.

Ang RAM så vet jag inte. RAM är ett j-vla mörker tycker jag. Ibland ska man ha snabbt minne ibland spelar det ingen roll. Men se till att få så låg latency som möjligt.

Se om du kan köpa en större disk för samma pris / GB. 1 TB låter mkt, men man har aldrig nog med snabb disk.

Permalänk
Medlem

Så här hade nog jag gjort.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av grogt:

NH-D15 är fortfarande Noctuas kylare som kyler bäst. NH-U12A är en mindre kylare än NH-D15.

Tester har visat att NH-D15 väl kyler som AIO(all in one) vatten. Så ska du ha bättre än NH-D15 ska du kika på custom loop. Men när jag kikade i höstas tycker jag det blev väl dyrt - ~8k. Det fick bli fortsatt tjänst för NH-D15 men jag köpte ett Fractal Design Torrent chassi för bättre ventilation mot min gamla FD Design. Tech-Jesus var nöjd med det iaf, sen om det är bättre än det du valt, eller inte, vet jag inte.

Ang PSU kika vad för kontakter din GPU har och om det följer med sådan kabel med PSUn. Jag vet inte om 4080 har samma kontakter som 4090 har. En PSU från 2021 lär inte skicka med en kabel för Nvidias nya kontakt. Men jag vet inte om 4080 har den kontakten.
Personligen skulle jag bara köpa ett platinum PSU, men det är kanske det du valt? FYI mitt gamla EVGA 850W från 2014 håller än.

Ang RAM så vet jag inte. RAM är ett j-vla mörker tycker jag. Ibland ska man ha snabbt minne ibland spelar det ingen roll. Men se till att få så låg latency som möjligt.

Se om du kan köpa en större disk för samma pris / GB. 1 TB låter mkt, men man har aldrig nog med snabb disk.

Tror jag fortsätter med NH-D15, om den får plats! Den här PSU är gold, men är det värt det extra för platinum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Är det viktigt med 1000w PSU? Aldrig hört talas om Inno3D, men får kika på detta. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av esuh94:

Är det viktigt med 1000w PSU? Aldrig hört talas om Inno3D, men får kika på detta. Tack!

Inget måste men det var bara 200 kr dyrare så det kändes värt.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical

Permalänk
Medlem
Skrivet av grogt:

Sist jag kollade var DH15 likvärdig en 240mm aio vid 200w load men fick stryk av 360mm.
Vid 250W+ borde skillnaderna bli ännu större.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av esuh94:

Tror jag fortsätter med NH-D15, om den får plats! Den här PSU är gold, men är det värt det extra för platinum?

Det blir svårt att räkna hem pengarna som man sparar i ström på en effektivare PSU. Kan du hitta en platinum för samma peng är det ett enkelt val. Men så är det ju inte. Värmer du ditt hem med direktverkande el så spelar det ännu mindre roll för dig hur effektiv din PSU är. Här finns lite mer läsning:
https://techguided.com/80-plus-bronze-vs-gold-vs-platinum-vs-...

Skrivet av esuh94:

Är det viktigt med 1000w PSU?

Du kan räkna på vad för storlek på PSU du ska ha. Jag räknade här:
https://outervision.com/power-supply-calculator

Att köpa för stor PSU är bara att kasta bort pengarna. Lite marginal vill man ha, men att köpa en för stor PSU är inte bra det heller.
https://www.tomshardware.com/reviews/psu-buying-guide,2916-3....

Jag har fått för mig att en PSU är som effektivast vid 80% load. Men ingen av ovan sidor listar 80%, bara 50% och sedan 100% så jag kan kommer ihåg fel. Det kanske är vid 50% load som en PSU är som effektivast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Sist jag kollade var DH15 likvärdig en 240mm aio vid 200w load men fick stryk av 360mm.
Vid 250W+ borde skillnaderna bli ännu större.

Ja så kan det vara. Men hur stor var skillnaden egentligen?
Nu listar inte Noctua vad som är max TDP för kylaren. Det kanske är svårt med tanke på fluffigt TDP är.

Den största fördelen med en AIO, som jag ser det, är att man inte behöver hänga en massiv CPU kylare i moderkortet. NH-D15 är enorm! Sen finns ju det estetiska, har man fönster så ser bättre ut med en AIO.
Nackdelen med AIO är att pumpen kan låta en del och går den sönder går det inte att laga. Sen kan den läcka ut vatten. Det kanske inte händer så ofta så det är mer ett akademiskt problem.
Med en luftkylare så är det bara fläktarna som kan bli trasig och dom är ju enkla att byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grogt:

Ja så kan det vara. Men hur stor var skillnaden egentligen?
Nu listar inte Noctua vad som är max TDP för kylaren. Det kanske är svårt med tanke på fluffigt TDP är.

Den största fördelen med en AIO, som jag ser det, är att man inte behöver hänga en massiv CPU kylare i moderkortet. NH-D15 är enorm! Sen finns ju det estetiska, har man fönster så ser bättre ut med en AIO.
Nackdelen med AIO är att pumpen kan låta en del och går den sönder går det inte att laga. Sen kan den läcka ut vatten. Det kanske inte händer så ofta så det är mer ett akademiskt problem.
Med en luftkylare så är det bara fläktarna som kan bli trasig och dom är ju enkla att byta.

Saken är ju att likt 7900XTX så finns det en maximal tdp som kylaren klarar, över detta så färångas all vätska i heatpipen och den klarar inte mer. Vattenkylare har inte samma problem alls

Tror skilladerna ökar ganska markant med 300W över lång tid

D15 är absolut en kompetent kylare, det är bara att Intel dubblerat cpu-effekten på några generationer

Permalänk
Medlem

skulle valt NZXT C 1000 W som nätagg och liquid freezer 2 AIO istället för luftkylning. Kör typ exakt detta som du valt plus det jag skrev innan. Fungerar perfekt.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 64 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: Corsair RM 1000e W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/LsQOAbeynSgsxd5Gi2RfyuXLtAo/namnlos

skulle kört på gammalt och beprövat

Kanske byta GPU mot Nvidia och CPU mot r7 5800X3D om du vill ha maximal spelprestanda i dagsläget, annars brukar AMD bli lite bättre med tiden och utprestera Nvidia korten på äldre dar.

5900x är väldigt prisvärd när det kommer ren processorprestanda.

*

10 år gamla HD 7970 som fortfarande kämpar vidare i moderna titlar idag.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Har sett 4090 som fyndvara för 20k, hade siktar på något sånt + i7-13700k, borde gå att få till om man letar lite och inte har så bråttom! Krävs en bra PSU då dock, säkert 1000W.

Permalänk
Medlem

4090 ryms i och för sig inom budgeten utan några större problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

4090 ryms i och för sig inom budgeten utan några större problem.

https://komponentkoll.se/bild/ViPef.png

Tack! Dock står det på komplett att 4090 skickas i mitten av april, "osäkert datum" så det kanske ändras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av esuh94:

Tack! Dock står det på komplett att 4090 skickas i mitten av april, "osäkert datum" så det kanske ändras.

Om videoredigering står på tapeten hade jag nog rekommenderat att du kör minst 13700k eller 7900x för att få fler trådar.

https://www.youtube.com/watch?v=0ah-kH9iGM0 kollar du compute benchmarks så ser du en ganska markant skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Har sett 4090 som fyndvara för 20k, hade siktar på något sånt + i7-13700k, borde gå att få till om man letar lite och inte har så bråttom! Krävs en bra PSU då dock, säkert 1000W.

Går med 850W också skulle jag tippa på. En 13700k borde inte dra nå mer ström än en 5950x. Men handlar man nu kan man ju lika gärna gå för ett 1000w med 12-pin.

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av esuh94:

Nej, den är i lager vad jag kan se? Bara en kvar just nu dock.

Visa signatur