Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Vilken bil ska jag köpa?

Har lite svårt att bestämma mig så tänkte att jag eventuellt kunde få in lite bra input från någon här inne?

Såhär går mina tankar:

Jag har i nuläget 150 i kontanter att köpa en bil för.
Kommer att jobbpendla (2,5 mil till arbetsplatsen) 5 dagar i veckan.
Behöver ingen stor bil utan tänker mig en mindre variant.
Vill inte ha allt för slö motor.

Har läst lite och även om elpriserna har gått upp rekommenderar de flesta "experter" elbilar om man har råd med det. Men när jag letar på marknaden finns det inte många elbilar i min tänkta prisklass 150k.

Mina alternativ är:

1. Köpa en begagnad elbil för ca 250 000 (låna 100 000)
2. Köpa en begagnad elhybrid för ca 200 000 (låna 50 000)
3. Köpa en begagnad bensin-/dieselbil för ca 150 000
4. Köpa en begagnad bensin-/dieselbil 50-100 000 för att om ett tag byta upp mig när marknaden klarnat?

I nuläget lutar det åt alternativ 3 men är som sagt osäker därav denna tråd. Har dessutom ingen stor kunskap om vilket märke och modell som passar bäst i sammanhanget?

Det jag mest funderar över är vilket som är bäst ur ett ekonomiskt perspektiv med tanke på att el är billigare än bensin/diesel och att elbilar troligen har ett bättre andrahandsvärde framöver (5-10år).

Väldigt tacksam för biltips, tankar och funderingar?

Permalänk
Medlem

Jag tror att priser på begagnatmarknaden kommer att sjunka.

Köp en billigare bensin/diesel och investera resten, köpläge på börsen detta år.

Permalänk
Medlem

Köp en Volvo V70 XC-70 2014-16 om du kan hitta någon bra för det priset, bra bilar och köpsuget efter dessa är stort.
Du får troligen nästan igen pengarna om du kör ett par tusen mil, om du nu inte köper någon långmilare.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Hej!
Om det är främst för jobb-pendling så köp en mindre bil, som du kanske även kan använda för andra tripper osv.
Jag själv gjorde samma sak för länge sedan, köpte då en liten Peugeot 206 XSI, den hade 110hk med en 1.6lit motor. Jag hade då 6mil enkel väg. 50% backig 70-90 väg, 40% motorväg 110 sedan ca 10% köer som gick i 5-50km/h. Jag snittade ca 0.58/milen på bensin.
Perfekt pendlarbil för 2, Inge vidare som familjebil då baksätet funkar dåligt med barnstolar/stora vuxna.
Jag körde iblan 50mils etapper, vilket funkar bra. Motorn var fullt tillräcklig och bilen kändes riktigt pigg då den är ganska lätt. Jag köpte sedan en BMW och hade en förbrukning på runt 0.95 samt högre premier på försäkringen. Bilkostnaden blev då rätt mycket högre.

Som pendlarbil, köp så liten och ekonomisk bil du kan. Grannen kör en Suzuki Swift som han är nöjd med. Kia är oxå bra bilar, har haft ett par styckna. Inte mycket som går sönder, men dom är lite bullriga.

Permalänk
Medlem

Jag resonerade ungefär så här när jag stod inför ungefär samma dilemma för ett år sen:

De begagnade elbilar som är aktuella i ett lägre prisspann tenderar att vara rätt mycket körda och/eller ha några år på nacken. Det förstnämnda är ingen fördel vid bilköp. Det sistnämnda brukar innebära att det är rätt tidiga modeller i företagens intåg på elbilsmarknaden. Jag är inte generellt ingen early adopter, och jag vill verkligen inte vara någon sådan i andrahand. Jag kan inte särskilt mycket alls om elbilar, men om det är med dem som med all annan elektronik och mekanik, då hoppar jag gärna på tåget först när de värsta barnsjukdomarna och förstagångstabbarna är botade och åtgärdade.

Bilköp är väl alltid en minusaffär, men jag köpte en bensinare med lågt miltal, väl omhändertagen, för en lite större peng som jag har tänkt ha i ett par, tre år. En halvkombi, 140-hästarsmotor, 2015 års modell. Det kanske inte var det ekonomiskt mest strategiska, men jag kan oroa mig mindre över motorhaveri, oförutsedda servicekostnader och annat storstrul. Under tiden kan Sverige få bygga ut laddinfrastrukturen och få ner elpriserna, medan bilföretagen pressar sina produktionskostnader och börjar konkurrera på allvar med prislappen gentemot konsumenten.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Jag är färgad av mina egna val, så jag skulle nog gått på 3. Vill gärna byta upp mig, men är inte redo för en vettig elbil än.

Med dina avstånd skulle Hyundai Ioniq och liknande säkert fungera. Bara att ladda 1,5 gånger per vecka.

Vill du ha något kanske lite tråkigt, men fullt Svensson så får du väl en Toyota Auris Touring-hybrid för din budget Finns säkert mer eller mindre bra val att göra.

Permalänk
Medlem

Har nu funderat lite och läst alla era svar.

Lutar åt alternativ 3 eller kanske 4.

3: Volvo V40 T3 eller Golf 1,4 TSI för ca 150-170 000
4: ??? Förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikeline:

Har nu funderat lite och läst alla era svar.

Lutar åt alternativ 3 eller kanske 4.

3: Volvo V40 T3 eller Golf 1,4 TSI för ca 150-170 000
4: ??? Förslag?

Är lite i samma sits då jag ska köpa en bil till mina föräldrar som är lite till åren men fortfarande väldigt aktiva. De har en Volvo V50 nu. Jag tittar på Volvo V60 och Ford Focus just nu och framför allt har Focus imponerat (för pengarna, V60 är en bättre bil).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Är lite i samma sits då jag ska köpa en bil till mina föräldrar som är lite till åren men fortfarande väldigt aktiva. De har en Volvo V50 nu. Jag tittar på Volvo V60 och Ford Focus just nu och framför allt har Focus imponerat (för pengarna, V60 är en bättre bil).

Tack för tipset!

Hade en Focus i slutet av 90-talet. Känns vid närmare eftertanke som ett mycket bättre val för mig.
Golf och V40 är egentligen lite för sportiga för mig. Vilken modell? Den med 125 HK tittar jag mest på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikeline:

Tack för tipset!

Hade en Focus i slutet av 90-talet. Känns vid närmare eftertanke som ett mycket bättre val för mig.
Golf och V40 är egentligen lite för sportiga för mig. Vilken modell? Den med 125 HK tittar jag mest på.

Jag såg denna som kom in i dag är ganska mycket spot on. Ett hack upp i prisnivån finns denna som har automat och bensin istället för diesel samt ser lite "tuffare" ut med sina plastdetaljer. Vänner har denna modell och de är väldigt nöjda - men - man måste sätta på stänkskydd fram annars får man nederdelen av dörrarna sönderskjutna av stenskott.

Permalänk
Medlem

Kan du ladda på jobbet så kan en hybrid vara något för dig. Då har du inga utgifter till och från jobbet.

Om inte, köp en Volvo v40 t2/d2. Fruktansvärt snåla och stabila bilar. Bör kunna hitta en riktigt fin sådan för cirka 70000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Om inte, köp en Volvo v40 t2/d2. Fruktansvärt snåla och stabila bilar. Bör kunna hitta en riktigt fin sådan för cirka 70000kr.

Lägg på det dubbla så går det nog fint. Alltså 140k och uppåt.

Permalänk
Medlem

Den här kan ju vara lite intressant att kika på

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/2022...

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Ja mest motors test är mycket intressant att läsa.
Kan vara värt att även titta på Honda Civic, de gör mycket fina bilar.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem

Samt jag tror en bensin motor är det klara valet.
Alla jag känner som har diesel får mycket problem med motorerna.
Samt diesel är knappast *sportig eller rolig* att köra.
Bra med diesel = att dra tunga laster med och även bra för de som pendlar mycket och väldigt långt.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem

Går ju att köpa en begagnad elbil för runt 150tkr som uppfyller dina transporter. Tex en VW E-up, Zoe eller Leaf. Men med tanke på att du kör ganska kort så känns en bensinbil vettigare.

Med tanke på att alternativen har hittills varit förslag i golfklassen så kan jag föreslå att även kolla snabbt på en Toyota corolla, ligger på ca 180tkr för en 3år gammal bil. Rätt tråkiga och rätt bra. Snåla och framför allt betydligt modernare än gamla v40

Permalänk
Medlem

Kör du verkligen inget mer än till jobbet? Vi kommer upp i ganska många hundra mil per år förutom jobbpendling. 1200 per år är ung. där vi ligger som max, men numera har vi i princip eliminerat jobbpendlingen. Och 1200 är tyvärr lite lite för att räkna hem en elbil på känns det som, om man jämför med äldre och hyffsat snål bil.

Permalänk
Medlem

Eller en helt ny Hyundai I10, bra liten pendlarbil och driftsäker enligt egen erfarenhet, samt billig i drift. Med lite extra lull-lull går den strax över kontantinsatsen. Själv valde jag en med så lite lull-lull som möjligt och har faktiskt aldrig haft en bil som varit så problemfri, men den är från 2010 med 1.2 liters motor (dvs kamkedja) och rullat strax över 6000 mil

Begagnade går de att hitta mycket billigare ^^

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Kör du verkligen inget mer än till jobbet? Vi kommer upp i ganska många hundra mil per år förutom jobbpendling. 1200 per år är ung. där vi ligger som max, men numera har vi i princip eliminerat jobbpendlingen. Och 1200 är tyvärr lite lite för att räkna hem en elbil på känns det som, om man jämför med äldre och hyffsat snål bil.

Jovisst är bilen tänkt att använda till annat än jobbpendling.

Kan berätta att det efter många om och men blev en Golf! 😀

2017, 6800 mil, 150HK bensinmotor för 162 000 kr.

Känner mig nöjd med det köpet och passar på att tacka för alla tips och goda råd.

Permalänk

Kan du ladda hemma. En bmw i3
Aldrig haft nån själv men är ett riktigt ekonomiskt alternativ om du räknar TCO