Be Quiet introducerar Dark Power 13 – 80 Plus Titanium och ATX 3.0

Permalänk
Melding Plague

Be Quiet introducerar Dark Power 13 – 80 Plus Titanium och ATX 3.0

Under CES 2023 presenteras ett smörgåsbord med uppdaterade nätaggregat, fläktar i ny färg och flytande metall under eget märke.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra det här har man väntat på, ATX 3.0

Är Be Quiet först ut eller finns det fler märken redan släppta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Bra det här har man väntat på, ATX 3.0

Är Be Quiet först ut eller finns det fler märken redan släppta?

Tror ASUS har haft några ute ett tag och säkert någon till? Har väntat på Seasonic Vertex men de verkar inte släppas på ett tag. Dessa är intressanta men jag hade gärna sett ett 1200 eller 1300 agg med i platinum klassen.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Megacrash:

Bra det här har man väntat på, ATX 3.0

Är Be Quiet först ut eller finns det fler märken redan släppta?

På rak arm finns bland annat Asus som @Jud1th nämner, även Cooler Master har åtminstone på gång, de visade ett par på CES. Sedan har jag för mig att MSI, Silverstone och Lian Li har, men jag vet inte om dessa finns tillgängliga i Sverige alls.

Permalänk
Medlem

Undrar om Be Quiet fortfarande kör med "endast" 5års garanti på deras kommande som nämns i artikeln.

Några andra tillverkare i den prisklassen kör 10-12 år , skulle nog hellre köpa en med 10-12år 😏.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Hardy:

Undrar om Be Quiet fortfarande kör med "endast" 5års garanti på deras kommande som nämns i artikeln.

Några andra tillverkare i den prisklassen kör 10-12 år , skulle nog hellre köpa en med 10-12år 😏.

I min fina fusklapp jag fick efter besöket på CES står det "10-year manufacturer’s warranty" för både Dark Power 13 och 12 M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

Undrar om Be Quiet fortfarande kör med "endast" 5års garanti på deras kommande som nämns i artikeln.

Några andra tillverkare i den prisklassen kör 10-12 år , skulle nog hellre köpa en med 10-12år 😏.

Dark power 12 har dock 10 års garanti.
Så misstänker stark att dessa kommer ha samma.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

I min fina fusklapp jag fick efter besöket på CES står det "10-year manufacturer’s warranty" för både Dark Power 13 och 12 M

Tack för informationen 🙂

Det låter lite vettigare med 10år! än deras nuvarande pure power & straight power 750-1200w som endast har 5år 🙄.

Permalänk
Medlem

Gillar deras stil och design, kommer definitivt bli en av dessa i nästa burk 😎

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

Tack för informationen 🙂

Det låter lite vettigare med 10år! än deras nuvarande pure power & straight power 750-1200w som endast har 5år 🙄.

Står även på deras produktsida att de ger 10 års garanti:
https://www.bequiet.com/en/powersupply/dark-power-13/4040

Permalänk
Medlem

Dark Power Pro 12 1200w borde väl ändå klara av ett RTX kort med Bequiet adaptern tänker jag? Är det något speciellt man "missar" med den nya standarden?

Permalänk
Medlem

Men, vad skiljer i själva standarden som inte har med kablarna att göra?, är kablarna modulära borde man kunna byta kabelhärvan bara?

eller har de introducerat några "features.. 24volt eller nått

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

Men, vad skiljer i själva standarden som inte har med kablarna att göra?, är kablarna modulära borde man kunna byta kabelhärvan bara?

eller har de introducerat några "features.. 24volt eller nått

Det finns ändringar, inte helt hundra på exakt rent tekniskt. Den nya standarden är mer anpassad för nya GPUer, då sladden kommunicerar mellan GPU och PSU, något som försvinner med en adapter. De är bättre på att hantera hastiga spikar i effektändringar, dvs när GPU helt plötsligt maxar sin power draw under kort tid, något som skapat problem med tidigare agg på olika sätt

Så inte helt enkelt att bara byta kablar även om det fungerar, men kanske inte heller världens största ändring. Inget att byta ett bra agg för idag tänker jag, men köper du nytt till en speldator idag bör du välja ATX V3 - som tur är verkar det inte väldigt mycket dyrare än äldre agg

Permalänk
Medlem

Den nya kontakten är en 12+4 kontakt. Det är 12 pinnar som levererar ström och 4 pinnar som utgör datakommunikation. Det gör att nätaggregatet kan säga åt grafikkortet att dra ner på sin prestanda när nätaggregatet får svårt att hänga med.
Sen är de nya nätaggregaten lite bättre på att klara av strömspikar och några andra småsaker.

https://www.makeuseof.com/atx-3-do-you-need-upgrade-psu-nvidi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Den nya kontakten är en 12+4 kontakt. Det är 12 pinnar som levererar ström och 4 pinnar som utgör datakommunikation. Det gör att nätaggregatet kan säga åt grafikkortet att dra ner på sin prestanda när nätaggregatet får svårt att hänga med.
Sen är de nya nätaggregaten lite bättre på att klara av strömspikar och några andra småsaker.

https://www.makeuseof.com/atx-3-do-you-need-upgrade-psu-nvidi...

Artikeln nämner att grafikkortet kan ta skada om nätaggregatet inte kan leverera. Jag ser inte hur det påståendet kan stämma. Det borde väl snarare innebära att någon säkring i nätdelen slår ifrån? Det är i varje fall vad jag kan minnas från vissa nätagg (Be quiet?) som inte haft tillräckligt bra transientsvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Dark Power Pro 12 1200w borde väl ändå klara av ett RTX kort med Bequiet adaptern tänker jag? Är det något speciellt man "missar" med den nya standarden?

Missar inget förutom mindre klutter med kablar. Lätt att lösa med cablemod kablar. Köpte själv en Dark power pro 12 1500w några veckor bak och använder cablemod kablar och får ut fulla 600w på min 4090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Missar inget förutom mindre klutter med kablar. Lätt att lösa med cablemod kablar. Köpte själv en Dark power pro 12 1500w några veckor bak och använder cablemod kablar och får ut fulla 600w på min 4090.

Fast bequiet säljer du deras egna kabel också va, den verkar inte alls kluttrig? Alltså fortfarande bättre 4 PCIe liksom.

https://www.guru3d.com/news-story/be-quiet-offers-12vhpwr-ada...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Fast bequiet säljer du deras egna kabel också va, den verkar inte alls kluttrig? Alltså fortfarande bättre 4 PCIe liksom.

https://www.guru3d.com/news-story/be-quiet-offers-12vhpwr-ada...

Ja det stämmer de har en egen kabel de säljer. Men cablemod är mer stilrena och går att få i olika färger mm. Dessutom anpassas kablarna efter nätaggregatet man har vilket man får välja under order processen. Det är absolut inget fel på bequiet kabeln men de flesta kör med cablemod för att få det riktigt snyggt.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Artikeln nämner att grafikkortet kan ta skada om nätaggregatet inte kan leverera. Jag ser inte hur det påståendet kan stämma. Det borde väl snarare innebära att någon säkring i nätdelen slår ifrån? Det är i varje fall vad jag kan minnas från vissa nätagg (Be quiet?) som inte haft tillräckligt bra transientsvar.

Va hur kan det va möjligt att de har dåligt transientsvar? Jag trodde Be Quiet gjorde kvalitetsnätagg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Va hur kan det va möjligt att de har dåligt transientsvar? Jag trodde Be Quiet gjorde kvalitetsnätagg?

Inte tillräckligt bra för kort som 3090Ti. ATX 3.0 standarden har gränsvärden just för undvika sådana problem.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Inte tillräckligt bra för kort som 3090Ti. ATX 3.0 standarden har gränsvärden just för undvika sådana problem.

Jaha men då är det ju inte endast PSUer från Be Quiet med ATX 2.0 standarden som är dåliga utan andra märken med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jaha men då är det ju inte endast PSUer från Be Quiet med ATX 2.0 standarden som är dåliga utan andra märken med.

Jag skrev inte heller att det endast var Be Quiet.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Jag skrev inte heller att det endast var Be Quiet.

Då kanske du borde redigera ditt inlägg. Du skrev "vissa Be Quiet" nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Då kanske du borde redigera ditt inlägg. Du skrev "vissa Be Quiet" nätagg.

Nä, det var faktiskt inte det jag skrev.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Nä, det var faktiskt inte det jag skrev.


Det är i varje fall vad jag kan minnas från vissa nätagg (Be quiet?) som inte haft tillräckligt bra transientsvar

Så det gäller inte andra märken av nätagg också?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur du lyckas få det till endast Be Quiet och jag tänker inte bråka om det heller.