Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Tips på vad för dator man ska köpa.

Permalänk

Tips på vad för dator man ska köpa.

Tjena! Jag är ganska ny i gaming dator världen och har grunnat över att satsa på en förbyggd dator. Skulle behöva lite tips på vad samt var man ska köpa. Budgeten ligger nånstans mellan 20 - 25000.

Permalänk
Medlem

Vad ska datorn användas till, kanske är detta prisvärt?:
https://www.inet.se/datorbygge/b1349705/20-25k

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Ska användas i huvuddel till att spela på. Ser definitivt ut att va något att satsa på. Vilka komponenter skulle man säga är viktigaste i dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MachoSallad:

Ska användas i huvuddel till att spela på. Ser definitivt ut att va något att satsa på. Vilka komponenter skulle man säga är viktigaste i dator?

Moderkortet är det viktigaste, utan det kan du inte montera några komponenter.

Permalänk

Ok förstår. Ännu en möjligtvis dum fråga😂 Vilka komponenter bör man lägga stor del av budgeten på? Är det grafikkortet och eller processorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MachoSallad:

Ok förstår. Ännu en möjligtvis dum fråga😂 Vilka komponenter bör man lägga stor del av budgeten på? Är det grafikkortet och eller processorn?

1. GPU
2. CPU
3. Nätagg
4. Moderkort Bestämmer vilken tillverkare av CPU du kan montera och vilka minnestyper du kan montera med och vilka funktioner du vill ha i din dator
5. RAM
6. Hårddisk
7. Chassi

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

1. GPU
2. CPU
3. Nätagg
4. Moderkort Bestämmer vilken tillverkare av CPU du kan montera och vilka minnestyper du kan montera med och vilka funktioner du vill ha i din dator
5. RAM
6. Hårddisk
7. Chassi

Tack för hjälpen får nog fortsätta grunna lite på det. Är fortfarande lite osäker efter jag köpte en acer predator Orion 3000. Kylaren var värdelös och CPU blev väldigt varm. Men anser du själv att delarna som förslogs längre upp i tråden verkar vara värt pengarna samt är relativt ”future proof”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MachoSallad:

Tack för hjälpen får nog fortsätta grunna lite på det. Är fortfarande lite osäker efter jag köpte en acer predator Orion 3000. Kylaren var värdelös och CPU blev väldigt varm. Men anser du själv att delarna som förslogs längre upp i tråden verkar vara värt pengarna samt är relativt ”future proof”.

Montera om kylaren, sätt på bättre kylpasta eller byt kylare så får du lägre temps. Onödigt att köpa en ny dator bara för att temperaturen är lite hög.

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Montera om kylaren, sätt på bättre kylpasta eller byt kylare så får du lägre temps. Onödigt att köpa en ny dator bara för att temperaturen är lite hög.

Lämnade tillbaks den för ett bra tag sen så betalade aldrig för den. Därför jag kikar på en annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MachoSallad:

Lämnade tillbaks den för ett bra tag sen så betalade aldrig för den. Därför jag kikar på en annan.

Länken till ovanstående dator är en vettig dator då det är den senaste plattformen från AMD så den kommer att hålla i många år... Minst 5-8 år utan problem.

Permalänk

Tack för rekommendationen! Jag tänkte precis slå till på detta men när jag försökte lägga till delarna i Inets datorbyggare så protesterade den över att nätagget inte har nog med ström.
Den hade även en invändning när jag valde RAM-minnet som löd "hastigheten på internminnet överstiger moderkortets standardhastighet".

Jag antar att problemet med strömförsörjning helt enkelt löses med 700W-varianten av det rekommenderade, men hur bör man tänka kring minnet?

Håller tummarna att jag inte missat något korkat och tackar för tålamodet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapentoffla:

Tack för rekommendationen! Jag tänkte precis slå till på detta men när jag försökte lägga till delarna i Inets datorbyggare så protesterade den över att nätagget inte har nog med ström.
Den hade även en invändning när jag valde RAM-minnet som löd "hastigheten på internminnet överstiger moderkortets standardhastighet".

Jag antar att problemet med strömförsörjning helt enkelt löses med 700W-varianten av det rekommenderade, men hur bör man tänka kring minnet?

Håller tummarna att jag inte missat något korkat och tackar för tålamodet.

Ja, kör på 700W om det finns i lager, rekommenderat är 750W men det är med en 13900k som drar 300W, Annars får du nog hoppa upp till "Seasonic Prime G12 GC 750W".
RAM varningen är för att moderkortet bara stödjer 5200MHz enligt JEDEK, XMP/EXPO är överklockning som Funkar 99,9% av fallen, men inget Inet kan garantera, så Inet vågar inte aktivera det i BIOS.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapentoffla:

Den hade även en invändning när jag valde RAM-minnet som löd "hastigheten på internminnet överstiger moderkortets standardhastighet".

I datorbyggaren kan du välja "Tillåtna RAM-hastigheter". Ändra från "standardhastighet" till "alla hastigheter", så försvinner varningen.

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MachoSallad:

Tjena! Jag är ganska ny i gaming dator världen och har grunnat över att satsa på en förbyggd dator. Skulle behöva lite tips på vad samt var man ska köpa. Budgeten ligger nånstans mellan 20 - 25000.

Om möjligt, köp en konsol för gaming och en enkel dator för övrigt. Bra mycket bättre valuta för pengarna, inget stutter, hålla koll på drivrutiner etc.

Xbox All Access 370:-/månad inklusive Xbox Game Pass Ultimate, 24 månader = 8 880:-

Laptop enligt tycke och smak exempelvis denna när du ändå är på Elgiganten och hämtar Xboxen.
https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/gaming-lap...

10 490:-

Totalt 19 370:-

Bra mycket mer för pengarna. Är detta inget alternativ kan jag ändå tipsa om Xbox Gamepass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

4. Moderkort Bestämmer vilken tillverkare av CPU du kan montera och vilka minnestyper du kan montera med och vilka funktioner du vill ha i din dator

Nja, det sköter strömförsörjningen till processorn vilket påverkar stabilitet och över/underklockbarhet. Kvaliteten på anslutningen mellan CPU och RAM påverkar stabilitet och möjliga hastigheter. Chipsettet i sig avgör vilka IO-möjligheter som finns utöver RAM och PCIe. Stabiliteten påverkas av samtliga ledningsbanor i moderkortet, hittills har det sällan varit problem men med DDR5 har man sett att de "vanliga" moderkorten för DDR4 inte hade tillräcklig kapacitet. Samma med PCIe 4.0 och senare, det krävde bättre komponenter på moderkorten. När man inte förstår betydelsen av moderkortet säger man oftast att det billigast möjliga duger.

Permalänk
Medlem

Synd att inte Inet har dessa
https://www.proshop.se/RAM/GSkill-Ripjaws-S5-DDR5-6000-BK-C30...

20% lägre latency.

[edit]Sorry dessa verkar inte vara validerade för AMD.[/edit]

Rätt minne skall vara dessa som verkar omöjliga att få tag på.
https://www.gskill.com/product/165/396/1673491242/F5-6000J303...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MachoSallad:

Tjena! Jag är ganska ny i gaming dator världen och har grunnat över att satsa på en förbyggd dator. Skulle behöva lite tips på vad samt var man ska köpa. Budgeten ligger nånstans mellan 20 - 25000.

Inet är bra, skulle rekommendera att köpa ett custom-bygge därifrån. Dock tyckte jag inte att de var bra för detta bygge.

Till skillnad från Fenrisulvan's ingår CPU-kylare men inte ihopbyggnad. Handla från fyra ställen istället för ett.
Prestandaskillnaden är inte märkbar, 20% lägre latency på minnena är dock en fördel i spel. Betydligt bättre SSD i mitt förslag. Jag skulle inte rekommendera Kolink men har ingen egen erfarenhet och de kan vara bra, Seasonic har jag inget att säga om mer än att de jag haft aldrig strulat och att de brukar få bra mätvärden i tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Inet är bra, skulle rekommendera att köpa ett custom-bygge därifrån. Dock tyckte jag inte att de var bra för detta bygge.
https://komponentkoll.se/bild/uktxA.png

Till skillnad från Fenrisulvan's ingår CPU-kylare men inte ihopbyggnad. Handla från fyra ställen istället för ett.
Prestandaskillnaden är inte märkbar, 20% lägre latency på minnena är dock en fördel i spel. Betydligt bättre SSD i mitt förslag. Jag skulle inte rekommendera Kolink men har ingen egen erfarenhet och de kan vara bra, Seasonic har jag inget att säga om mer än att de jag haft aldrig strulat och att de brukar få bra mätvärden i tester.

Väljer man och vrakar från olika butiker, så går det såklart att skramla ihop lite bättre:

DDR5 situationen med tajmings och hastigheter gör det ganska dåligt att investera i för mycket, därför kan man nog ofta klara sig på 16GB tills DDR5 mognat lite till. Bryr man sig inte om strålspårning, så kan ett 6950XT vara ett bättre val och älskar man strålspårning så är det Nvidia som gäller med t.ex 4070 Ti.
Med ett 6950XT går det att lägga lite mer krut på övriga komponenter:

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Väljer man och vrakar från olika butiker, så går det såklart att skramla ihop lite bättre:
https://komponentkoll.se/bild/oIZHH.png
DDR5 situationen med tajmings och hastigheter gör det ganska dåligt att investera i för mycket, därför kan man nog ofta klara sig på 16GB tills DDR5 mognat lite till. Bryr man sig inte om strålspårning, så kan ett 6950XT vara ett bättre val och älskar man strålspårning så är det Nvidia som gäller med t.ex 4070 Ti.
Med ett 6950XT går det att lägga lite mer krut på övriga komponenter:
https://komponentkoll.se/bild/HNAIr.png

WD SN850X är fortfarande en snabbare disk.
https://www.tomshardware.com/reviews/wd-black-sn850x-ssd-revi...

Problemet med AMD-korten är massor men framförallt noll stöd utanför spel. Med nVidia får man ytterligare funktioner på köpet. Extra Acceleration i allt från Adobes programvaror till Autodesks, till detta brusreducering och videobearbetning som fungerar i realtid för videomöten. Sämre buggigare drivrutiner.

Välj efter bästa produkt, inte någons favoritföretag.

Sedan har du valt minnen med Intel XMP-profiler när du för en Ryzen 7xxx skall välja med AMD EXPO-profiler.

Ingen CPU-kylare heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

WD SN850X är fortfarande en snabbare disk.
https://www.tomshardware.com/reviews/wd-black-sn850x-ssd-revi...

Problemet med AMD-korten är massor men framförallt noll stöd utanför spel. Med nVidia får man ytterligare funktioner på köpet. Extra Acceleration i allt från Adobes programvaror till Autodesks, till detta brusreducering och videobearbetning som fungerar i realtid för videomöten. Sämre buggigare drivrutiner.

Välj efter bästa produkt, inte någons favoritföretag.

Sedan har du valt minnen med Intel XMP-profiler när du för en Ryzen 7xxx skall välja med AMD EXPO-profiler.

Ingen CPU-kylare heller.

7300 läs/ 6300 skriv mot 7000/7000, tycker jag är ganska samma lika.
WD har dock haft problem på just AMD moderkort.
Vem är det som har favoritföretag?
Enligt min erfarenhet är AMD's drivrutiner på framförallt ljud överlägsna Nvidia's, Nvidia fortsätter pumpa ut ljud till en avstängd skärm medans AMD känner av detta och byter ljudkälla till föregående val. AMD känner till och med av om jag byter från HDMI1 till HDMI2 för att titta på TV och skickar då ut ljudet till en påslagen högtalare/hörlurar istället. Att ställa in bildstorlek var även en barnlek med AMD (att dra ner till 95% skalning var kanon för att slippa få startmeny mm utanför synfältet på skärmen), medans med Nvidia så behöver man rycka i skjutreglage för vertikalt och horisontelt i en begravd meny med pop-up varningar.

Det är klart att Nvidia har andra funktioner än AMD, hur skulle dom annars kunna ta cirka 20% mer betalt för samma råprestanda.
Jag antar att det är därför du väljer RAM efter förvalda profiler i mjukvaran hellre än att se till hårdvaran.
XMP och EXPO är just det förvalda profiler. Att lägga extra pengar på rätt typ av gimmick är inte klokt om man har en budget.
Utan att veta användningsområde är det dock svårt att ge råd om vilket lag som är bäst.

7600 kommer med en kylare.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Så här hade jag nog gjort om man maxar budgeten på 25 000 kr.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

7300 läs/ 6300 skriv mot 7000/7000, tycker jag är ganska samma lika.
WD har dock haft problem på just AMD moderkort.

Jag menar verklig prestanda, inte vad som står på lådan, ganska säker på att det är AMD-moderkorten som är problemet i det fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

7300 läs/ 6300 skriv mot 7000/7000, tycker jag är ganska samma lika.
WD har dock haft problem på just AMD moderkort.
Vem är det som har favoritföretag?
Enligt min erfarenhet är AMD's drivrutiner på framförallt ljud överlägsna Nvidia's, Nvidia fortsätter pumpa ut ljud till en avstängd skärm medans AMD känner av detta och byter ljudkälla till föregående val. AMD känner till och med av om jag byter från HDMI1 till HDMI2 för att titta på TV och skickar då ut ljudet till en påslagen högtalare/hörlurar istället. Att ställa in bildstorlek var även en barnlek med AMD (att dra ner till 95% skalning var kanon för att slippa få startmeny mm utanför synfältet på skärmen), medans med Nvidia så behöver man rycka i skjutreglage för vertikalt och horisontelt i en begravd meny med pop-up varningar.

Då har du inte ställt in din TV/Skärm rätt, 95% skalning är helt värdelöst jämfört med "Just scan" eller "1:1 pixel mapping".

Trevligt att HDMI fungerar bättre, det är i alla fall hopplöst dåligt stöd för HDMI -> TV från en PC. Det var inte mycket jämfört de urkassa encoders de har, noll stöd för GPGPU, noll stöd från mjukvaruutvecklare utanför spelbranschen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

7600 kommer med en kylare.

Om man gillar thermal throttling och en dator som låter som ett jetflygplan, absolut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag menar verklig prestanda, inte vad som står på lådan, ganska säker på att det är AMD-moderkorten som är problemet i det fallet.

Kan mycket väl vara så, men den jag föreslog är billigare och duger till PS5 i alla fall.

Skrivet av Mordekai:

Då har du inte ställt in din TV/Skärm rätt, 95% skalning är helt värdelöst jämfört med "Just scan" eller "1:1 pixel mapping".

Trevligt att HDMI fungerar bättre, det är i alla fall hopplöst dåligt stöd för HDMI -> TV från en PC. Det var inte mycket jämfört de urkassa encoders de har, noll stöd för GPGPU, noll stöd från mjukvaruutvecklare utanför spelbranschen.

Jag kör storleksändra i Nvidia's kontrollpanel och minskar till 1842x 1036 på ena skärmen då 1920x1080 gör att pixlar försvinner under skärmens ram. Detta går inte justera på min Panasonic 46" skärm kanske gick det en gång innan föregående ägare slet ut Viera-boxen, men som den är har den ingen sådan inställning. Med AMD's adrenalin gick det lätt att dra en "slider" till 95% eller om det var 97% spelar mindre roll men det gick att ändra med bättre precision och horisontella värden var länkade till vertikala.
Om man inte kodar eller avkodar video, har man inget behov av Nvidia's bonusfunktioner.

Skrivet av Mordekai:

Om man gillar thermal throttling och en dator som låter som ett jetflygplan, absolut.

88W kyles ganska lätt, men vill man överklocka så kan det absolut vara värt att skaffa bättre kylning.
Edit: Då kan det vara värt att överväga 7600X.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Som jag kanske borde väntat mig var det svårt att få tag på 4070 till drägliga priser då de är slutsålda. 6950 och 7900 verkar som de skulle vara rätt bra alternativ, men jag blir lite avskräckt när jag konsulterar user benchmarks som visar på att 4070 är så tokigt prisvärd för prestandan jämfört med närliggande alternativ. Jag har förstått att UB kanske inte är att lita på till 100%, men i nuläget har jag slängt ut några bevakningar för 4070 och avvaktar tills vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapentoffla:

Som jag kanske borde väntat mig var det svårt att få tag på 4070 till drägliga priser då de är slutsålda. 6950 och 7900 verkar som de skulle vara rätt bra alternativ, men jag blir lite avskräckt när jag konsulterar user benchmarks som visar på att 4070 är så tokigt prisvärd för prestandan jämfört med närliggande alternativ. Jag har förstått att UB kanske inte är att lita på till 100%, men i nuläget har jag slängt ut några bevakningar för 4070 och avvaktar tills vidare.

User benchmark har en rätt extrem Nvidia bias.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE