Är 1000W overkill för futureproofing?

Permalänk

Är 1000W overkill för futureproofing?

https://se.pcpartpicker.com/user/GranadeHunter/saved/#view=JdWYdC

Jag ska äntligen bygga ny dator! Vill helst ha beställt alla komponenter inom en månad.

Jag vill spela 1440p high refresh rate på spel såsom Star Wars Jedi Survivor. Tänker att 6800XT med ryzen 7600 är den mest prisvärda kombon för det jobbet. Jag vill dessutom ge mig själv möjligheten att uppgradera till en kraftfullare kombination om några år (ex. 4090 eller 7900 XTX med 7800X3D) därav 1000W nätaggregat.

Jag vill gärna höra era tankar. Var brutalt ärliga och om ni har några bättre "deals" ni kan hitta så får ni gärna skriva dem

P.S. Letar även efter en bra skärm. Har tittat på MSI optix mag274qrf-qd men det har gått upp som satan i pris från 4000 kr där den låg innan :/ Gigabyte M27q-X är frän men den är lite för dyr för tillfället. Vill helst inte lägga mer än 5500 kr på en skärm.

Permalänk
Medlem

Ett överklockat 4090 drar 550W för hela systemet enligt Sweclockers så 1000W kommer vara overkill. 850W är väl det rekommenderade för 4090. Samtidigt handlar det väl om någon hundralapp så spelar ju inte så stor.

Permalänk
Medlem

Det är inte alls oklokt att köpa ett 1000W nätagg

Belastningen blir mindre, om ditt system drar 400-600W vid full last är det perfekt.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

4TB känns lite overkill, räcker det inte med 1x2TB disk, du kanske vill ha en snabbare när du väl fyllt upp 2TB.
1kW är lite väl mycket på PSU, men priserna på 850W är ju inte direkt bättre just nu, så det funkar. Ett Kolink 700W för 819Kr räcker nog annars(eller https://www.proshop.se/Stroemfoersoerjning/EVGA-GD-700-Stroem..., så går det ju att uppgradera det i samband med köp av kraftfullare grafikkort.
Att gå från 7600 till 7800X3D känns mer som en sidogradering och är nog inte att rekommendera.
Behövs inte 32GB RAM nu så kan det vara smart att nöja sig med 16GB och uppgradera när DDR5 är mer moget.
7600 kommer med en kylare, tveksam till att du behöver köpa till en.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Kan dock vara värt att skaffa psu från någon känd tillverkare som har 12vhpwr anslutning eller möjlighet att köpa färdig kabel.

Precis installerat min adapter - >2x pcie och det är verkligen inte snyggt så blir en färdig kabel direkt från psu

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Ett 1000 Watt nätagg lär ju gå tyst mest hela tiden, det är den största fördelen med "överdimensionerat" nätagg, fläkten kommer stå still mest hela tiden.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Skrivet av Ykalon:

Ett 1000 Watt nätagg lär ju gå tyst mest hela tiden, det är den största fördelen med "överdimensionerat" nätagg, fläkten kommer stå still mest hela tiden.

Aldrig hört det tidigare. Vore ju definitivt värt någon extra hundralapp över 850W om det är så

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

4TB känns lite overkill, räcker det inte med 1x2TB disk, du kanske vill ha en snabbare när du väl fyllt upp 2TB.
1kW är lite väl mycket på PSU, men priserna på 850W är ju inte direkt bättre just nu, så det funkar. Ett Kolink 700W för 819Kr räcker nog annars(eller https://www.proshop.se/Stroemfoersoerjning/EVGA-GD-700-Stroem..., så går det ju att uppgradera det i samband med köp av kraftfullare grafikkort.
Att gå från 7600 till 7800X3D känns mer som en sidogradering och är nog inte att rekommendera.
Behövs inte 32GB RAM nu så kan det vara smart att nöja sig med 16GB och uppgradera när DDR5 är mer moget.
7600 kommer med en kylare, tveksam till att du behöver köpa till en.

700W känns lite snålt och den du länkade är bara B-tier enligt https://cultists.network/140/psu-tier-list/ men jag kan se varför 1000W kan vara overkill.
Jag har sett att Hogwarts Legacy rekommenderar 32GB RAM vilket gör mig orolig om 16 GB kommer räcka särskilt länge till.

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Ett överklockat 4090 drar 550W för hela systemet enligt Sweclockers så 1000W kommer vara overkill. 850W är väl det rekommenderade för 4090. Samtidigt handlar det väl om någon hundralapp så spelar ju inte så stor.

Enligt pcpartpicker skulle mitt system dra 640W om jag installerade en 4090.
Jag har hört att man ska gångra det med 1,5 för att vara "säker". 1,5 x 640 = 960W
Stämmer detta eller är det bara någon grej man bör göra för att vara supersäker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GranadeHunter:

Aldrig hört det tidigare. Vore ju definitivt värt någon extra hundralapp över 850W om det är så

Värmen som ett nätagg producerar beror på hur effektivt det är, t.ex. om datorn drar 450W och nätagget är 90% effektivt vid den belastningen så drar nätagget 450/0.9 = 500W från väggen och de extra 50W blir till värme som nätagget behöver kyla. Notera att nätaggets maxkapacitet inte är en del av ekvationen här.

Så det stämmer inte att ett 1000W nätagg alltid kommer vara tystare än ett 850W. Ett högre specat nätagg kanske har kraftigare kylning för att klara potentiellt högre värmeutveckling, men det får man kolla på från modell till modell.

Permalänk
Skrivet av perost:

Värmen som ett nätagg producerar beror på hur effektivt det är, t.ex. om datorn drar 450W och nätagget är 90% effektivt vid den belastningen så drar nätagget 450/0.9 = 500W från väggen och de extra 50W blir till värme som nätagget behöver kyla. Notera att nätaggets maxkapacitet inte är en del av ekvationen här.

Så det stämmer inte att ett 1000W nätagg alltid kommer vara tystare än ett 850W. Ett högre specat nätagg kanske har kraftigare kylning för att klara potentiellt högre värmeutveckling, men det får man kolla på från modell till modell.

Grymt, tack för svaret! Tycker du att jag ska satsa på 850W eller 1000W? Jag vill ju som sagt kunna ha möjligheten att uppgradera till en bättre processor och grafikkort i framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av GranadeHunter:

https://se.pcpartpicker.com/user/GranadeHunter/saved/#view=JdWYdC

Jag ska äntligen bygga ny dator! Vill helst ha beställt alla komponenter inom en månad.

Jag vill spela 1440p high refresh rate på spel såsom Star Wars Jedi Survivor. Tänker att 6800XT med ryzen 7600 är den mest prisvärda kombon för det jobbet. Jag vill dessutom ge mig själv möjligheten att uppgradera till en kraftfullare kombination om några år (ex. 4090 eller 7900 XTX med 7800X3D) därav 1000W nätaggregat.

Jag vill gärna höra era tankar. Var brutalt ärliga och om ni har några bättre "deals" ni kan hitta så får ni gärna skriva dem

P.S. Letar även efter en bra skärm. Har tittat på MSI optix mag274qrf-qd men det har gått upp som satan i pris från 4000 kr där den låg innan :/ Gigabyte M27q-X är frän men den är lite för dyr för tillfället. Vill helst inte lägga mer än 5500 kr på en skärm.

Personligen, Id go with "Vad för dator lär du införskaffa eller uppdatera över säg en 10 års livslängd för nätaggregatet",
Personligen så har jag ett 80 bronze (corsair 650watt) till ett system om bla. AMD 5 5600G, AMD R9 380 grafikkort och lite annat som hör till en dator, for funzies så satte jag en sån elmätare som man kopplar med vanliga elkontakter till för att testa se hur mycket min dator faktiskt drog (inklusive ca 10-20% loss på nätaggregatets power conversion dvs då), resultatet, ca 100watt i idle till ca 120watt vid low usage t.ex lyssnade på musik eller kollade på YouTube videos,
men det intressanta "imo" var när jag körde igång prime95 (>max power usage setting) för maximal CPU usage samt furmark för att maximera grafikkortet, jag minns ha nått kring 350watt (nästan hela tiden under 350 talet).
Now, det är en "gammal" dator vid detta tillfället, jag hade i avsikt många gånger om tänkt uppgradera grafikkortet samt så kör jag inte APU delen öht, det var bara så att min gamla 1700 CPU hade gett upp och jag var tvungen att införskaffa en ny processor, (varav ironiskt nog så nådde denna nyare processorn över en Ryzen 1700 vid multicore tests trots den har 2 kärnor mindre).

I know, jag gick off tangent a bit, men vad jag kan se med ditt val av ett "gold" nätaggregat så är det nog inte ett dåligt val, I mean, det finns bättre, men det är några procent över vad "gold" presterar och du lär kanske uppgradera din dator inom vad du tänkt dig är ditt nya nätaggregats livslängd ändå där din dator når 1000watt total usage.
Men, har du en existerande dator med ett funktionellt (bra) nätaggregat kan du sätta ihop din nya dator, koppla dit nätaggregatet och prova se om du klarar dig. MED en sådan här gizmo för att se så att du inte når i närheten av det nätaggregatets max spec. wattage.

https://www.clasohlson.com/se/Elmätare-för-väg...

Visa signatur

John

Permalänk
Medlem

Ja här diskuteras det future proofing men ingen nämnen något om tillverkarens garantitid... Vissa nätaggregat har 12 års garanti. Listans Corsair 1000e har 5 års garanti.

PSU Tier list har nämnts och där kan man kolla så att ens nätaggregat håller tier A.

Så ja jag hade något nätaggregat med 10 eller 12 års garanti och i tier A. Sedan kan man kolla efter något prisvärt.

Här är en lista på nätaggregat med 10 års garanti med bäst pris just nu som jag hade valt emellan:

650W för 949 kr
https://www.elgiganten.se/product/gaming/datorkomponenter/nat...

750W för 1300 kr
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5193782

850W 1312 + 127 frakt
https://se.pcpartpicker.com/product/P7pmP6/thermaltake-toughp...

1000W för 1855
https://se.pcpartpicker.com/product/43JgXL/nzxt-c-2022-1000-w...

Tjaa jag hade kört på den billigaste A650GF men beroende på affär och andra delar så kan ju någon av de andra vara aktuellt.

Permalänk
Medlem

ATX3 är ute. Hade helt klart satsat på ett sådant om man vill framtidssäkra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GranadeHunter:

Aldrig hört det tidigare. Vore ju definitivt värt någon extra hundralapp över 850W om det är så

Fläkten kommer starta om du spelar även på 1000 watt men kommer inte låta som ett jetplan.

I manualen finns kurvor. Kan skilja mellan märken men det är nog liknande.

https://www.corsair.com/corsairmedia/sys_master/productconten...

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag är faktiskt i en liknande sits.

Jag sitter och planerar för en ny burk som ska ha en i7-13700 och ett RTX 4070 Ti kort. När jag googlar efter vilken nätaggregat som jag kommer behöva så sägen vissa hemsidor 850 W och andra 1 000 W. Så jag tror inte att 1 000 W är överdrivet mycket för dig ifall du även vill ha lite marginal för framtida uppgraderingar.

Sen är det en annan sak att det idag verkar vara svårt att hitta ATX 3.0 aggregat på 1 000 W som har börjat säljas. Men om några månader lär det finnas många att välja bland.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inga konkreta tips, men nätaggregat har även en verkningsgrad som avgör hur mycket ström som "slösas", så ska du köpa ett nätaggregat är det bra att läsa igenom dokumenten och välja ett anpassat nätaggregat med så låg förlust som möjligt vid vald strömstyrka.
https://www.sweclockers.com/artikel/19050-sa-fungerar-nataggr...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av kalle-anka:

Jag är faktiskt i en liknande sits.

Jag sitter och planerar för en ny burk som ska ha en i7-13700 och ett RTX 4070 Ti kort. När jag googlar efter vilken nätaggregat som jag kommer behöva så sägen vissa hemsidor 850 W och andra 1 000 W. Så jag tror inte att 1 000 W är överdrivet mycket för dig ifall du även vill ha lite marginal för framtida uppgraderingar.

Sen är det en annan sak att det idag verkar vara svårt att hitta ATX 3.0 aggregat på 1 000 W som har börjat säljas. Men om några månader lär det finnas många att välja bland.

Det ska dock sägas att dem där hemsidorna tar i så dem spricker. Den 13700 och 4070ti kan du utan problem driva med ett 650W nätaggregat.

Rådet för både dig och @GranadeHunter är att betala för kvalitet, inte kvantitet. Ett nätaggregat av hög kvalitet med guld eller platinum certifiering gör betydligt mer än att det har ”många watt”. Köp istället det bästa 750W - 850W aggregatet med den längsta möjliga garantin ni har råd med.

Titta t.ex på Sweclockers tester av grafikkort inte ens deras testrigg med RTX 4090 kommer över 550W i förbrukning - mätt från väggen. Det är dessutom efter effektivitetsförlusterna i nätaggregatet. D.v.s den faktiska belastningen som dras ur aggregatet är under 500W.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Kört på 850w sen 2012, mitt AX 850 hade jag från 2012-2021 och kostade mig 1400kr vid inköp 2012, så nej det är verkligen ingen dålig idé att lägga pengar på en PSU

Bytte den då jag misstänkte att den höll på att lägga av efter nästan 10 år av 24/7 drift och långa spelsessioner.

köp 850+ kvalitet.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det ska dock sägas att dem där hemsidorna tar i så dem spricker. Den 13700 och 4070ti kan du utan problem driva med ett 650W nätaggregat.

Rådet för både dig och @GranadeHunter är att betala för kvalitet, inte kvantitet. Ett nätaggregat av hög kvalitet med guld eller platinum certifiering gör betydligt mer än att det har ”många watt”. Köp istället det bästa 750W - 850W aggregatet med den längsta möjliga garantin ni har råd med.

Titta t.ex på Sweclockers tester av grafikkort inte ens deras testrigg med RTX 4090 kommer över 550W i förbrukning - mätt från väggen. Det är dessutom efter effektivitetsförlusterna i nätaggregatet. D.v.s den faktiska belastningen som dras ur aggregatet är under 500W.

Vad bra. Då kanske jag kan klara mig med 850 W trots allt.

För min det så har jag inte bråttom utan jag kommer köpa prisvärda saker vart efter under våren och sommaren.

Permalänk

Köpte ett 1300W https://www.inet.se/produkt/6905057/seasonic-prime-gx-1300w för 200kr mer än 1000w-versionen under rean. Vet inte riktigt vad jag ska ha 1300W till men framtidssäkrat är det iaf..

Permalänk
Medlem

Det har också pratats mycket om strömspikar som grafikkorten får för sig att skapa.
Har du ett PSU som klarar ditt system men så kommer störmspikarna så kan PSU'ns överlastskydd lösas ut och systemet tappar strömmen.

Att köpa PSU utan överlastskydd är inte lösningen. Dessa strömspikar (tillfälliga spikar i hur mycket ström grafikkorten drar) har blivit bättre enligt tester på senaste generationens grafikkort men de finns.

Om du är intresserad av mer detaljerad info bläddra i GamersNexus kanal på YT.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Jag valde själv 1000W. Var bara 10% dyrare än 850W och bättre ha lite extra tänkte jag.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Corsair rm850x trots att min dator inte drar mer än 550w. Jag hade kunnat nöja mig med 650w.
Men om du önskar att nätaggregat skall vara sval och tyst och mest effektivt vill du inte att den ska belastas på mer än 75-80%.
En nättag på 1000w kommer att säkra att du håller dig runt 50-60% belastning och det är jättebra!

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GranadeHunter:

Enligt pcpartpicker skulle mitt system dra 640W om jag installerade en 4090.
Jag har hört att man ska gångra det med 1,5 för att vara "säker". 1,5 x 640 = 960W
Stämmer detta eller är det bara någon grej man bör göra för att vara supersäker?

Om en dator drar 100w. Räcker det att ditt nätagg är 101w. Allt annat e bullshit. Varför man ska ha ”större” nätagg. I detta fall 1,5x över är en lång historia om många ineffektiva nätagg som utanför sin ”optimala kurva” var vääädigt ineffektiva och väsnades och producerade massa värme.

Ett halvtaskigt bronz agg ifrån 2010 var väldigt innefektivt över 80% belastning. Blev högljutt, drog massa ström och kortade sin livslängd. Dimensionerar man på 150% så hamnar man på 66% belastning. Perfekt för billigare nätagg.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Efter att ha plågats i flera år av billiga nätagg som ger upp innan någon annan komponent behövde uppgraderas gick jag upp till en Corsair rm850x. Denna gav upp när det var sex månader kvar på garantin. Köpte sen en EVGA G2 1300W och sålde det nya 850x jag fick från garantin. På den tiden var SLI fortfarande ett alternativ även om man hade börjat få lite avsmak för det och tankarna gick egentligen mellan 1300 och 1600W modellerna. G2an har varit med tre olika systembygge. Verkar hålla så bra att man eventuellt kommer att behöver byta ut den när det kommer så många nya funktioner att den kommer att kännas uråldrad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Om en dator drar 100w. Räcker det att ditt nätagg är 101w. Allt annat e bullshit. Varför man ska ha ”större” nätagg. I detta fall 1,5x över är en lång historia om många ineffektiva nätagg som utanför sin ”optimala kurva” var vääädigt ineffektiva och väsnades och producerade massa värme.

Ett halvtaskigt bronz agg ifrån 2010 var väldigt innefektivt över 80% belastning. Blev högljutt, drog massa ström och kortade sin livslängd. Dimensionerar man på 150% så hamnar man på 66% belastning. Perfekt för billigare nätagg.

Skulle iofs kunna vara en gammal tumregel innan det blev vanligare med single rail PSU.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Skulle iofs kunna vara en gammal tumregel innan det blev vanligare med single rail PSU.

Ja lite överkurs. Men det bidrog helt klart till mängd missförstånd. Ett 1000watt quadrail upplevs som ett 400w-ish för den okunnige

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Det där med att överdimensionera nätagg är som många sagt något som hänger kvar från när nätagg kunde vara opålitliga och ratingen på agget var oftast alla rails combined(dvs 12v, 5v, 3.3v etc)

det vill säga att ett 500W nätagg hade 25A på 5v och 25v på 3.3v vilket bara det var över 200W och sen var där 20A på 12v linan vilket är ca 250W

Där bruakde vara två ratings: peak och continuos, continious i detta fallet är 400W, medan peak låg på 500W

Men nätagget marknadsfördes som ett 500W

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti