Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Fråga om hörlurar med öppen design

Permalänk
Medlem

Fråga om hörlurar med öppen design

Det finns ju hörlurar med 'Akustisk design med öppen baksida' till skillnad från slutna. Har förstått att en nackdel med dessa hörlurar med öppen baksida är att de läcker mer ljud till omgivningen.
Min fråga är hur mycket och framförallt högt är detta läckta ljud ? Hörs det utanför att stängt rum ? Kan det höras in till grannen ?

Permalänk
Medlem

Haha, nej, hörs det in till grannen så lär det nog vara du som slipper höra grannen i fortsättningen. Det är främst om man sitter i samma rum e dyl. Det omvända gäller förstås också, dvs du kommer höra allt möjligt också, givet att inte ljudet i lurarna överröstar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jfri:

Det finns ju hörlurar med 'Akustisk design med öppen baksida' till skillnad från slutna. Har förstått att en nackdel med dessa hörlurar med öppen baksida är att de läcker mer ljud till omgivningen.
Min fråga är hur mycket och framförallt högt är detta läckta ljud ? Hörs det utanför att stängt rum ? Kan det höras in till grannen ?

Hur mycket de läcker beror på hur starkt du spelar och modell, de kan kanske höras utanför ett stängt rum om det är en otät innerdörr men de lär inte höras in till grannen om det inte förekommer byggfusk eller skadliga ljudnivåer och då lär ljudet ganska snart tystna i vilket fall pga att nått går sönder

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som sagt beror mycket på vilka lurar det är o var volymen är uppvriden på.
Bland dom värsta hörlurarna i detta avseende är planar magnetics som tex hifiman´s lurar är.

Har själv två olika hifiman (HE-400 och XS edition) och om jag har volym på "normal nivån" för youtube/spel/video osv, dvs inte så högt men ej heller lågt.
Så kan dom hänga kvar en halv armslängd till höger om jag surfar runt o hittar nån enstaka kort video/shorts/etc då man enkelt hör ljud o prat utan problem.
Bas är väldigt dåligt men inte direkt förvånande.

Dvs det är ungefär samma ljud som från en mobil, möjligen med något bättre bas/nedre mellanregister dåd et handlar om extremt mycket större yta som ljudet kommer ifrån.
Vet ej hur det är när man har dom på sig dock om det dämpar ljudet en del heller inte, då det är en helt öppen baksida.

Och ja dom kan ligga o spela i rummet och höras ute i trappuppgången med ca 5m till dörren och det är då dubbla dörrar.
Ungefär lika högt som man hör alla som spelar skit på mobilen när dom är i trappen.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Som sagt beror mycket på vilka lurar det är o var volymen är uppvriden på.

Har funderat på dessa som har öppen design
Philips Fidelio X2HR (extra pris netonnet)
Sennheiser HD 560S

Permalänk
Medlem

Kan ju testa typ såhär; Allt igång musik i dina vanliga lust. Vrid upp volymen aningen högre än vad du brukar ha. Håll ut lurarna på armlängds avstånd. Ungefär så mycket låter det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jfri:

Har funderat på dessa som har öppen design
Philips Fidelio X2HR (extra pris netonnet)
Sennheiser HD 560S

Köp.
Testa.
Returnera.
90 dagars öppet köp hos netonnet om du e kundmedlem.

Du kan låta de ligga pä skrivbordet med en eller två strumpor liggandes över lurarna för att simulera att någon bär dem.
Gå sedan utanför rummet och se om du hör fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jfri:

Har funderat på dessa som har öppen design
Philips Fidelio X2HR (extra pris netonnet)
Sennheiser HD 560S

Har ett par Fidelio X2HR på jobbet och ingen har klagat ännu. Lyssnar dock sällan på musik där.
Kör ett par öppna Sennheiser hemma och dom är också relativt tysta.

Permalänk
Avstängd

Jag körde mina X2HR på jobbet en dag och fick en del konstiga blickar. Inte att folk blev så störda direkt men de hörde vad jag lyssnade på. Men det var i en tyst kontorsmiljö så det är verkligen inget högt ljud.

Som någon sa ovan så är det ungefär som att ha ljud i stängda lurar utan att ha dem på huvudet. Alltså inget som kan störa en granne eller ens någon i ett annat rum i samma lägenhet eller så, men att sitta bredvid någon som kollar på TV i soffan och spela med lurarna är väl lite värre. Min tjej är rätt känslig för ljud, hon klarar inte av att sonen kollar på surfplattan samtidigt som jag kollar på teven exempelvis, och hon tycker det blir jobbigt att höra ljudet från lurarna samtidigt som hon försöker lyssna på något annat. Jag är inte så känslig så för mig funkar det utan större problem. Men tänk på att det gäller åt båda hållen, ljudet läcker in likväl som ut. Det kan ju vara en fördel att höra vad som pågår runtomkring men exempelvis sonens hemska Youtubers han kollar på (Tomu ) hörs när han sitter bredvid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Köp.
Testa.
Returnera.
90 dagars öppet köp hos netonnet om du e kundmedlem.

Du kan låta de ligga pä skrivbordet med en eller två strumpor liggandes över lurarna för att simulera att någon bär dem.
Gå sedan utanför rummet och se om du hör fortfarande.

Nu gäller det ju inte bara ljudläckage utan också hur bra dom låter och också väldigt viktigt hur bekväma dom är att ha på sig. Har redan ett par väldigt gamla Sennheiser HD450

Permalänk
Medlem
Skrivet av jfri:

Nu gäller det ju inte bara ljudläckage utan också hur bra dom låter och också väldigt viktigt hur bekväma dom är att ha på sig. Har redan ett par väldigt gamla Sennheiser HD450

X2HR, skulle jag säga låter helt ok, men jag tycker tyvärr inte att de är så bekväma att ha på sig under längre stunder.
De är lite för tunga och "bygeln" orkar inte riktigt hålla dem på den plats över öronen som jag önskar utan de kryper långsamt nedåt.

De bekvämaste jag nyttjat är mina nuvarande Sennheiser HD660S, nästan att man efter ett tag glömmer att man har dem på sig, för att inte tala om det fantastiska ljudet.
HD600 är ju precis lika bekväma och brukar gå att hitta hyffsat billigt.

(Äger fortfarande båda paren och haft dem sedan de släpptes i Sverige)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jfri:

Nu gäller det ju inte bara ljudläckage utan också hur bra dom låter och också väldigt viktigt hur bekväma dom är att ha på sig. Har redan ett par väldigt gamla Sennheiser HD450

Skrivet av Cerb:

X2HR, skulle jag säga låter helt ok, men jag tycker tyvärr inte att de är så bekväma att ha på sig under längre stunder.
De är lite för tunga och "bygeln" orkar inte riktigt hålla dem på den plats över öronen som jag önskar utan de kryper långsamt nedåt.

De bekvämaste jag nyttjat är mina nuvarande Sennheiser HD660S, nästan att man efter ett tag glömmer att man har dem på sig, för att inte tala om det fantastiska ljudet.
HD600 är ju precis lika bekväma och brukar gå att hitta hyffsat billigt.

Har haft X2HR, X3 och HD560S. Komforten är snalika på alla. Värt att tänka på är att "köra in dom" då de har memory foam som i början är väldigt hård och kan därmed upplevas obekväm första 2-3 veckorna beroende på hur man har dom på sig. Positionen uppepå huvudet och om de tar emot käken eller kindben eller så.

Alla 3 har utmärkt ljud. Men väldigt olika ljudbild.
HD560S är väldigt neutral och har en rätt stabil low-end.
X2HR är varma och kan dundra på rätt bra med en EQ utan att sabba resten av ljudet.
X3 är som ett par lurar mittemellan 560S och X2HR. De är inte lika varma som X2HR och är mer ljusa likt HD560S. Men ändå unika. X2HR är de som rekommenderas mer utav X3 vs X2HR för att de är mer "fun". Dock ser X3 snyggare ut i mitt tycke.

Men för 990 kr är x2hr oslagbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

X2HR, skulle jag säga låter helt ok, men jag tycker tyvärr inte att de är så bekväma att ha på sig under längre stunder.
De är lite för tunga och "bygeln" orkar inte riktigt hålla dem på den plats över öronen som jag önskar utan de kryper långsamt nedåt.

Också mitt intryck efter vad jag läst i recensioner

HD600 är över det pris (sett cirka 3000 kr) jag kan tänka mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Har haft X2HR, X3 och HD560S. Komforten är snalika på alla. Värt att tänka på är att "köra in dom" då de har memory foam som i början är väldigt hård och kan därmed upplevas obekväm första 2-3 veckorna beroende på hur man har dom på sig. Positionen uppepå huvudet och om de tar emot käken eller kindben eller så.

Alla 3 har utmärkt ljud. Men väldigt olika ljudbild.
HD560S är väldigt neutral och har en rätt stabil low-end.
X2HR är varma och kan dundra på rätt bra med en EQ utan att sabba resten av ljudet.
X3 är som ett par lurar mittemellan 560S och X2HR. De är inte lika varma som X2HR och är mer ljusa likt HD560S. Men ändå unika. X2HR är de som rekommenderas mer utav X3 vs X2HR för att de är mer "fun". Dock ser X3 snyggare ut i mitt tycke.

Men för 990 kr är x2hr oslagbara.

Vilka är dessa X3 du refererar till ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jfri:

Vilka är dessa X3 du refererar till ?

Philips

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR