Stadias handkontroll får Bluetooth-stöd

Permalänk
Melding Plague

Stadias handkontroll får Bluetooth-stöd

Dagen innan nedstängning av Stadia släpper Google lös verktyg för att sätta Stadia-kontrollen i Bluetooth-läge.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra där! Men varför var detta inte aktiverat från början?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FiftyFifty:

Bra där! Men varför var detta inte aktiverat från början?

För att den användes via wifi, så behovet fanns inte. Bluetooth användes endast för att para med chromecast, så det här är snarare en funktion man lagt till än "låst upp".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon138754:

För att den användes via wifi, så behovet fanns inte. Bluetooth användes endast för att para med chromecast, så det här är snarare en funktion man lagt till än "låst upp".

Kalla det vad du vill men det borde ha "lagts till" från början då hårdvaran verkar finnas där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiftyFifty:

Kalla det vad du vill men det borde ha "lagts till" från början då hårdvaran verkar finnas där.

Google ville att den skulle användas till Stadia och inget annat.
Nu är stadia borta så ist för el skroten så kan man använda den trådlöst även till tex Steam
Tror dock den alltid fungerat med USB kabel

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiftyFifty:

Kalla det vad du vill men det borde ha "lagts till" från början då hårdvaran verkar finnas där.

Ja kanske det, men det spelar ingen som helst roll nu. De gör i alla fall rätt när de aktiverar den funktionaliteten nu så det inte bara blir e-waste av det hela. Fuck Google rent generellt, men det här får de i alla fall lite cred av mig för.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiftyFifty:

Kalla det vad du vill men det borde ha "lagts till" från början då hårdvaran verkar finnas där.

Skulle gissa på att man ville slippa det där med drivrutiner och "wää, den fungerar inte på x enhet" utöver tidigare argument om att de basicly ville att det skulle bli en stadia-kontroll och inte något alternativ till folk som vill köpa en handkontroll bara. De gick ju bra back på hårdvaran nämligen för att tjäna in det på subscription och merförsäljning.

Edit: Detta är sjukt bra gjort av dem. Inget de "behövde" göra men win-win för alla.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Keeper of Traditions

Att de både återbetalar hårdvaran och sen även öppnar upp den för annat så det inte bara blir plastskrot i lådan var väl mer än jag hade förhoppningar om. Riktigt bra hanterat av Google.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Kan man använda den till XBOX & PS nu?
Eller det kommer aldrig släppas. ?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad kommer du använda din Stadia-kontroll till?

Min kommer jag ha på jobbet. Har ett jobb där jag stundtals kan ha dötid så då blir det perfekt att plocka fram och spela lite på surfplattan.

Permalänk

Kommer sakna Stadia.
Fungerade riktigt bra, älskade allt utom utbudet och priset på spelen. Om man inte har PC eller andra konsoller så var iofs priserna ganska OK med tanke på alla pengar man sparade på hårdvara, men för oss som har allt var det lite svårt att motivera att köpa det dyrare än til andra plattformar man spelar på.

Google gjorde allt rätt på teknik-sidan med Stadia, men i vanlig ordning så är dom dock för "ADHD" med implementeringen.

Men dom har också gjort allt rätt när dom avvecklade det. Har fått tillbaka alla pengar trots många timmar med spelande och sitter med Chromecase och handkontroller som jag kan använda vidare.

//LD

Visa signatur

http://www.earth-dog.com - Metal for Muthas - Gore for Ghouls!

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Dunder:

Att de både återbetalar hårdvaran och sen även öppnar upp den för annat så det inte bara blir plastskrot i lådan var väl mer än jag hade förhoppningar om. Riktigt bra hanterat av Google.

Helt otroligt nästan. En 4k chromecast och kontroll för 249:- som man dessutom fick tillbaka. Grymt.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Bra att handkontrollen funkar vidare.

Permalänk
Medlem

Bra! Då blir det inte ren E-waste.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Molotov:

Google ville att den skulle användas till Stadia och inget annat.
Nu är stadia borta så ist för el skroten så kan man använda den trådlöst även till tex Steam
Tror dock den alltid fungerat med USB kabel

Well spoken !
Precis så var / är det ju.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Någon som har en jag kan få låna och prova? Du kanske vet med dig att du inte tänker använda din på ett bra tag, eller aldrig mer?
Jag vill veta hur den är att spela med.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Smått chockad, men ibland så lever Google upp till sitt gamla ordspråk - Don't be evil. Önskar att fler företag kunde ta efter deras exempel i detta fallet så att när hård- eller mjukvara överges så lämnas inte funktioner låsta eller dokumentation otillgänglig.

Permalänk

Hur gör man en uppdatering?

Hur uppdaterar man mjukvaran på dem? Jag har inte ens satt upp ett konto med dem, och det gick inte att skapa nya konton för att konfigureraupp dem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av markus.lar85:

Hur uppdaterar man mjukvaran på dem? Jag har inte ens satt upp ett konto med dem, och det gick inte att skapa nya konton för att konfigureraupp dem.

Som det står i artikeln du kommenterar är verktyget för att uppdatera inte släppt än.. Gissningsvis behövs endast en windowsdator och en usb-kabel, men den som lever får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord Darkness:

Kommer sakna Stadia.
Fungerade riktigt bra, älskade allt utom utbudet och priset på spelen. Om man inte har PC eller andra konsoller så var iofs priserna ganska OK med tanke på alla pengar man sparade på hårdvara, men för oss som har allt var det lite svårt att motivera att köpa det dyrare än til andra plattformar man spelar på.

Google gjorde allt rätt på teknik-sidan med Stadia, men i vanlig ordning så är dom dock för "ADHD" med implementeringen.

Men dom har också gjort allt rätt när dom avvecklade det. Har fått tillbaka alla pengar trots många timmar med spelande och sitter med Chromecase och handkontroller som jag kan använda vidare.

//LD

Jag kommer också verkligen att sakna Stadia. Jag tycker priset på spel var helt ok, speciellt när det relativt ofta var rea osv. Det var utbudet som var alldeles för dåligt.

Nu har jag 2 dagar kvar att nostalgiskt spela RDR2 och sedan vara ledsen :(. Jag kommer nog köpa en gaming-dator, men Stadia fyllde ett helt annat behov, och det fyllde behovet bra!

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumberjack:

Jag kommer också verkligen att sakna Stadia. Jag tycker priset på spel var helt ok, speciellt när det relativt ofta var rea osv. Det var utbudet som var alldeles för dåligt.

Nu har jag 2 dagar kvar att nostalgiskt spela RDR2 och sedan vara ledsen :(. Jag kommer nog köpa en gaming-dator, men Stadia fyllde ett helt annat behov, och det fyllde behovet bra!

Har du provat Geforce Now?

Visa signatur

mjaa

Permalänk
Medlem

Googles sida för att aktivera bluetooth är nu live
https://stadia.google.com/controller/index_sv.html

Körde igenom uppdateringen som inte tog mer än 1-2 minuter och allt verkar fungera klockrent so far.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Får inte kontrollen och fungera med Cyberpunk 2077 v1.61 med eller utan bluetooth efter aktiveringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baggz143:

Får inte kontrollen och fungera med Cyberpunk 2077 v1.61 med eller utan bluetooth efter aktiveringen.

Den är registrerad i Bluetooth & other devices och Devices and Printers??

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Den är registrerad i Bluetooth & other devices och Devices and Printers??

Möss. Tangentbord. Pennor. Ljudenheter. Spelkontroller och mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kin0:

Har du provat Geforce Now?

Nej, det har jag inte testat faktiskt! Det verkade mycket mer osmidigt än Stadia när jag kollade upp det, men det var ju ett tag sedan. Nu finns ju inget riktigt alternativ heller.

Har du provat? Är du nöjd?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk

Köpte nyss en 8bitdo handkontroll med 2,4ghz och blåtand, känns underligt att inte google kunde göra likadant.

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Medlem

Ah, kul. Då kanske man kan sälja kontrollen vidare istället för att låta den ligga och skräpa bara, så har man helt plötsligt gått plus på att köpa Stadia istället för plus minus noll.

Permalänk
Medlem

SweC, varför inte länka till sidan i artikeln? Var tvungen att leta i kommentarerna.

Permalänk
Medlem

Har ju en ouppackad. Frågan om man ska låta den vara i obruten förpackning i 40 år och sälja den sen xD.