Permalänk
Hedersmedlem

OneNote-liknande program

Någon som har några bra tips på program liknande Microsoft OneNote som man kan använda som en lättillgänglig anteckningsbok? Måste ha åtminstone 2 nivåer av "flikar" och vara open source. Räcker ifall det bara går att använda lokalt och offline. Jag skriver detta i Linux-forumet, men även program till Windows kan vara av intresse.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Jag använder sedan en tid Dynalist.
Uppfyller dina krav. Funkar som fristående program i Linux Windows och Android (vet ej iOS)
Trilla inte dit med att använda alla finesser bara!
(Går att göra väldigt mycket men efter en tid inser man att det mest blir jobbigt att fortsätta använda alla dessa)

Visa signatur

Linux Mint 21.1 Vera Cinnamon @Mintbox Mini 2 Pro

Permalänk
Medlem

Bara text eller bilder o tabeller också?
För bara text kör jag några extra tabbar i Notepad++ bara. För övrigt... One note? Vad har du emot det programmet?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag kör Google keep i Windows fungerar i Ubuntu
https://dev.to/shivdevops/install-google-keep-notes-in-ubuntu...
Har själv inte testat

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Jag kör Google keep i Windows fungerar i Ubuntu
https://dev.to/shivdevops/install-google-keep-notes-in-ubuntu...
Har själv inte testat

Keep fungerar med en webbläsare så..
Jag har den kvar för några få anteckningar men det mesta är nu flyttade till Dynalist (enl. tidigare inlägg)
Dynalist är gratis men det går att betala för Pro, eller vad den kallas men eftersom Dynalist i sin "gratisform" innehåller fler finesser än vad jag behöver så har jag inte kollat vad Pro skulle kunna erbjuda utöver...
Jag har delat upp den i några "huvudkategorier" - Privat och Jobb och sedan har jag några underkategorier i Privat-mappen.
I sället för att strukturera allt för mycket skriver jag vissa anteckningar i ett och samma dokument (jo de kallas så).
I Jobbedelen har jag delat upp det i olika kunder och under en kund har jag olika anläggningar och där olika projekt. Sedan kan jag enkelt skriva in datum, man får fram en kalender med utropstecknet, och aktuell händelse.
Dynalist kan köras fristående men den synkas mellan alla enheter.

Jag har tips på en annan enkel mjukvara som fungerar som typ Trello men är helt och hållen fristående. Minns inte vad den heter nu och jag har bara använt den i Windowsmiljö men den är så pass enkel att den bör funka under Wine. Kan kolla mer om önskemål finnes!

Visa signatur

Linux Mint 21.1 Vera Cinnamon @Mintbox Mini 2 Pro

Permalänk
Medlem

Evernote

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag kör alla mina anteckningar i gratis versionen av Standard Notes.
Fungerar utmärkt för mitt lilla behov.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

[quote postid="19797520" userid="342745" name="Mikael63"]
Keep fungerar med en webbläsare så..

Jag var lite trött skall vara Chrome webbläsare samt som Android app.

PÅ min Android telefon så har jag "Notepad - simple notes"
Använder den nästa varje dag tycker den är väldigt bra.

Lite mer info.
Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för Google Keep som nämnts innan, svårslagt när det fungerar "överallt" och det är så enkelt att göra checklistor, spara recept eller bara skriva ner random saker och hitta igen det igen senare.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk

Jag kör på:
https://github.com/xournalpp/xournalpp
Kör Ubuntu på Thinkpad Yoga

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av talonmas:

Bara text eller bilder o tabeller också?
För bara text kör jag några extra tabbar i Notepad++ bara. För övrigt... One note? Vad har du emot det programmet?

Bilder och tabeller hade varit bra också. Även om jag inte använder de särskilt ofta så skulle det nog kännas som en nedgradering ifall den funktionen försvann. Gillar även funktionen att flytta runt ett stycke text likt en ikon på skrivbordet, men känner inte att den delen skulle vara en dealbreaker. Dock ett stort plus.

För övrigt så har inget emot OneNote, jag gillar den skarpt. Men såvitt jag vet så går det inte att få till Linux. Allt det här är väl ett steg i att försöka gå över till Linux. Windows kommer fortfarande att finnas kvar på ett eller annat sätt, men känns inte så smidigt att behöva dra igång en VM eller reboota till Windows bara för att skriva ner några kladd-anteckningar. Det optimala vore att kunna redigera samma dokument oavsett operativsystem.

OneNote finns i och för sig som web-app, men gillar av princip inte molntjänster där inte jag själv äger datan. Eller är det någon som använder sig av web-versionen och kan dela med sig?

Eller skulle kanske OneNote fungera i Wine på ett tillfredsställande sätt?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Jag kör alla mina anteckningar i gratis versionen av Standard Notes.
Fungerar utmärkt för mitt lilla behov.

Kör samma jag med. Open source, simpelt men bra UI, finns olika addons, går att synka mellan olika enheter o man slipper massa blaj som andra liknande program är bloated med. Enda negativa är att det av oklar anledning hands down är den långsammaste appen att starta på min Android, alltså runt en 2-4 sek, men det går att leva med.

Permalänk
Medlem

Söker du open source så är det förmodligen Joplin som gäller. Kan du tänka dig att släppa det kravet så är det Notion och Obsidian som är de mest rekommenderade alternativen till OneNote. Notion är förmodligen det mest populära men är långt ifrån dina krav.

Själv så har jag studsat runt på alla och kör idag Obsidian. De kör markdown i textfiler precis som Joplin men har ett väldigt bra WYSIWYG-läge så att allting har bra formatering tills man klickar på ett stycke vars markdown då blir tillgänglig. På så vis så ser allt snyggt ut samtidigt som man kan redigera utan att behöva klicka på spara och ladda om sidan. De släppte nyligen v1.0 med bl.a. flikar och har en drös community-utvecklade plugin. T.ex. Dataview som gör det möjligt att automatiskt uppdatera tabeller och snabbskapande av mallar.

Permalänk

Vad är fördelen med Obsidian jämfört med Joplin?

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Vad är fördelen med Obsidian jämfört med Joplin?

Ta det här som rassel i vinden eftersom det är närmare två år sen jag gjorde en snabb undersökning men erfor vissa problem att få Joplin att visa "readable line length", dvs kolumnbredd för text och bilder i ett dokument. Det gick att med css få dess md-redigerare att begränsa kolumnbredd (och inte fylla hela fönstret) men fick inte till rich-text-editorn att göra samma när provade.

Tyckte inte en kolumn i mitten av min desktop-skärm var så kul när mobile-first-design kom till webben men motsatsen (text som fyller ända ut till hörnen) är inte så läsbar.

Har således kört Obsidian i ett par år och just häromveckan typ så såg jag nyhet om det enda som jag saknat från Onenote: canvas! Ska testa när "tid".

Fördel med Obsidian är att man redigerar kataloger med .md-filer, således portabla och kan redigeras med andra appar. Synkning med molntjänster är bara att synka katalogen .md-filerna ligger i.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Rekommenderar också Joplin. Ett väldigt bra program med stöd för synkronisering till många molntjänster, bland annat Nextcloud. Även stöd för lokal lagring.

Blir för övrigt lite mörkrädd av att läsa vad folk har skrivit och kanske tror att de är open source. Google Keep är inte open source (men en klon existerar) och Evernote är delvis open source, men inte på samma sätt vad till exempel Joplin är.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael63:

Dynalist är gratis men det går att betala för Pro, eller vad den kallas men eftersom Dynalist i sin "gratisform" innehåller fler finesser än vad jag behöver så har jag inte kollat vad Pro skulle kunna erbjuda utöver...
Jag har delat upp den i några "huvudkategorier" - Privat och Jobb och sedan har jag några underkategorier i Privat-mappen.
I stället för att strukturera allt för mycket skriver jag vissa anteckningar i ett och samma dokument (jo de kallas så).
I Jobbdelen har jag delat upp det i olika kunder och under en kund har jag olika anläggningar och där olika projekt. Sedan kan jag enkelt skriva in datum, man får fram en kalender med utropstecknet, och aktuell händelse.
Dynalist kan köras fristående men den synkas mellan alla enheter.

För ordningens skull: Har helt övergett Dynalist. Privata anteckningar har återgått till fullo till Keep och jobbrelaterade saker hanterar jag i Miro.

Visa signatur

Linux Mint 21.1 Vera Cinnamon @Mintbox Mini 2 Pro

Permalänk
Medlem

Jag kör personligen Joplin

Permalänk

Jag håller det enkelt: Markdown i ett Git-repo.

Permalänk
Medlem

Är det kravet på open source anledning till att du inte använder OneNote?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Behöver jag något från www så kör jag Ctrl-C + Ctrl-V på skrivbordet eller i en katalog om det ser ut att bli en del. Allt du släpper blir automatiskt en fil.

Behöver jag något från andra filer så expanderar (1>2 &) jag det till en ramdisk i terminalen eller i en img/iso. Alternativt så pipar jag till en tar eller lämpligt program.

Resten skriver jag i xed eller nano går fortast så.

Behöver jag konvertera till text (ocr) så kör jag det genom den virtuella skannern.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon