RX 7900XT/XTX Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Är det värdelöst med Userbenchmark för dessa kort? Sitter med ett 7900 xt, senaste drivern, resizable bar aktiverat och får Max 10th percentile och ser ut att ligga rätt långt efter testerna.

Referenskylaren men ett Asus-kort.
Vad missar jag? 🤔

Håller på att dra ned 3DMark som tar evigheter. Även autoklockat Vram till 2650 men ligger ändå lågt.

Funderar lite lätt på om en av 8-pins inte sitter i, men då ska väl inte kortet hoppa igång? Adrenaline säger 280w som högst ”Total korteffekt”.

Hade slängt fram 3DMark-resultatet om jag fått liv i det för att ge er mer.

Userbenchmark är värdelöst speciellt på AMD kort. Jag kör just nu mitt RX 6900XT på 2st 8pin i stället för 3st medans jag väntar på att min nya pcie kabel ska kommer fram. Så om ditt kort har 3st 8pin kontakter så borde det gå att köra på 2st 8 pin också.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Userbenchmark är värdelöst speciellt på AMD kort. Jag kör just nu mitt RX 6900XT på 2st 8pin i stället för 3st medans jag väntar på att min nya pcie kabel ska kommer fram. Så om ditt kort har 3st 8pin kontakter så borde det gå att köra på 2st 8 pin också.

Jag har bara 2 8-pins.
Fick nu ner 3DMark, körde Timespy default ur boxen. 21 000. Kändes lågt. Misstänker att när jag tog ”Återställ dator” så blåste den inte allt så nu drog jag hem DDU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Jag har bara 2 8-pins.
Fick nu ner 3DMark, körde Timespy default ur boxen. 21 000. Kändes lågt. Misstänker att när jag tog ”Återställ dator” så blåste den inte allt så nu drog jag hem DDU.

21000 i total score eller endast Graphics score för jag får själv 21500 i Graphics score på mitt 6900XT.

Ett tips när du återställer datorn ladda ner Windows installations verktyget på en usb sticka i stället och installera om Windows på det sättet för försvinner exakt allt på datorn när man återställer via Windows så brukar den behålla en massa saker ändå.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

21000 i total score eller endast Graphics score för jag får själv 21500 i Graphics score på mitt 6900XT.

21933 i Graphics….. 😱

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

21933 i Graphics….. 😱

I vanliga time spy eller i time spy extreme ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

21000 i total score eller endast Graphics score för jag får själv 21500 i Graphics score på mitt 6900XT.

Ett tips när du återställer datorn ladda ner Windows installations verktyget på en usb sticka i stället och installera om Windows på det sättet för försvinner exakt allt på datorn när man återställer via Windows så brukar den behålla en massa saker ändå.

21933 i Graphics….. 😱

Jo jag märkte det, därav DDU. Men får ominstallera allt. Efter det blir det att se om nätaggregatet tappat någon kabel. Annars vette tusan.

Skrivet av Felixark:

I vanliga time spy eller i time spy extreme ?

Extreme kostar väl så den som är gratis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

21933 i Graphics….. 😱

Jo jag märkte det, därav DDU. Men får ominstallera allt. Efter det blir det att se om nätaggregatet tappat någon kabel. Annars vette tusan.

Extreme kostar väl så den som är gratis

vad får du för temp på jt/hot spot? Att det går ner på 280w har jag hört det gör när det throttlar pga värmeproblem. har exakt samma kort som du och det ligger på stabila 347w hela tiden om jag inte drar i PL%+.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

vad får du för temp på jt/hot spot? Att det går ner på 280w har jag hört det gör när det throttlar pga värmeproblem. har exakt samma kort som du och det ligger på stabila 347w hela tiden om jag inte drar i PL%+.

Kortet har inte gått över 90 grader. Det högsta jag såg på hotspot var 75 grader.

Tycker inte att fläktarna går speciellt mycket så det är inte omöjligt att det inte krämar på alls. Hoppas det är driverproblem. Får köra DDU och går inte det formatering.

Permalänk
Medlem

Fått en ny XFX Speedster MerC310 7900 XTX ! Fungerar skitbra, väldigt bra temperaturer men jag får inte Dolby Atmos ljudet att fungera på min TV (Philips 4k).
Bytte tillbaka till min gamla 1070 och då hoppar Atmos på automatiskt, men när jag har 7900 XTX i så får jag det inte att fungera alls och har ingen aning hur man gör.
Edit: Kabeln är en Andersson 2.1 Premium 8K Ultra certifierad sak..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Fått en ny XFX Speedster MerC310 7900 XTX ! Fungerar skitbra, väldigt bra temperaturer men jag får inte Dolby Atmos ljudet att fungera på min TV (Philips 4k).
Bytte tillbaka till min gamla 1070 och då hoppar Atmos på automatiskt, men när jag har 7900 XTX i så får jag det inte att fungera alls och har ingen aning hur man gör.
Edit: Kabeln är en Andersson 2.1 Premium 8K Ultra certifierad sak..

Pröva att byta ljudkälla i Windows?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

På tal om thermal pads, här är en riktigt bra video på hur du mäter ut exakt tjocklek på padsen.

https://youtu.be/VIUU5ogVHg8

Skulle inte göra så, han inför flera variabler i onödan.
Stållinjal från referenspunkt å mät. (en blyertspenna räcker gott)

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Pröva att byta ljudkälla i Windows?

Mvh

Edit: Hahaha gissa vad jag gjorde, spelade en film i Dolby appen å Atmos bara fungerade helt plötsligt, ingen aning men nu ska jag då inte pilla på någonting mer!
Man börjar bli gammal Nu ska jag ha roligt med mitt 7900 XTX!
Älskar AMD drivrutinerna, gillar dom redan mer än Nvidia faktiskt men ibland lite klurigt å navigera men man vänjer sig nog.
Något jag gillar är att XTX är så kraftfullt att man bara slår på virtual super resolution och spelar i 6 och 8K.

Permalänk
Medlem

Finns det någonstans man kan se prestandaskillnaden mellan de olika 7900XTX korten?

Är tex intresserad av att veta skillnaden på ett MBA 7900XTX och ett PowerColor 7900XTX Red Devil OC om man kör båda i Stock settings.

Fick tag på ett MBA vid release för 13200kr, är det värt att köpa ett Red Devil OC kort för 16300kr rent prestandamässigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Finns det någonstans man kan se prestandaskillnaden mellan de olika 7900XTX korten?

Är tex intresserad av att veta skillnaden på ett MBA 7900XTX och ett PowerColor 7900XTX Red Devil OC om man kör båda i Stock settings.

Fick tag på ett MBA vid release för 13200kr, är det värt att köpa ett Red Devil OC kort för 16300kr rent prestandamässigt?

skulle inte säga att det är värt 3000kr rent prestanda per krona. Med det sagt beror det ju på vad ditt MBA hanterar i OC.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Finns det någonstans man kan se prestandaskillnaden mellan de olika 7900XTX korten?

Är tex intresserad av att veta skillnaden på ett MBA 7900XTX och ett PowerColor 7900XTX Red Devil OC om man kör båda i Stock settings.

Fick tag på ett MBA vid release för 13200kr, är det värt att köpa ett Red Devil OC kort för 16300kr rent prestandamässigt?

Det kan endast du svara på

Du kan överklocka båda, ett AIB kort kommer vara snabbare, 5-15% beroende på hur bra korten klockar.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

skulle inte säga att det är värt 3000kr rent prestanda per krona. Med det sagt beror det ju på vad ditt MBA hanterar i OC.

Skrivet av Aeig:

Det kan endast du svara på

Du kan överklocka båda, ett AIB kort kommer vara snabbare, 5-15% beroende på hur bra korten klockar.

Mvh

Är inte intresserad av OC alls, orkar inte hålla på med sånt.
Betyder det då att det inte är värt att "uppgradera" till ett Red Devil OC om jag ändå tänker köra Stock settings?

Tänkte att Red Devil OC är OC:ad lite även om man kör Stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Är inte intresserad av OC alls, orkar inte hålla på med sånt.
Betyder det då att det inte är värt att "uppgradera" till ett Red Devil OC om jag ändå tänker köra Stock settings?

Tänkte att Red Devil OC är OC:ad lite även om man kör Stock.

korten kör så snabbt de kan i förhållande till temp. så där kommer powerbudget avgöra. ska du inte pilla något skulle jag säga att det inte är värt det. Ska du pilla har du oftast större spelrum med AIB

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

Hjälp! DDU och borttagning av allt som går, hade tidigare ett 3090 så jag kan såklart ha något Nvidia-skräp som ligger.

Lyckades få upp förbrukningen till 347w när jag körde UserBenchmark.

I Timespy ligger GPU Score på 20 000isch. Kortet var uppe på som mest 87 grader i det som översätts till "Skikttemperatur".

Formatera är såklart en sista utväg men vill ha en plan för vad jag ska hålla koll på?

Vad finns det för gratis saker man kan köra för att se prestandan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Hjälp! DDU och borttagning av allt som går, hade tidigare ett 3090 så jag kan såklart ha något Nvidia-skräp som ligger.

Lyckades få upp förbrukningen till 347w när jag körde UserBenchmark.

I Timespy ligger GPU Score på 20 000isch. Kortet var uppe på som mest 87 grader i det som översätts till "Skikttemperatur".

Formatera är såklart en sista utväg men vill ha en plan för vad jag ska hålla koll på?

Vad finns det för gratis saker man kan köra för att se prestandan?

Något måste vara skumt med ditt kort mitt 6900XT når 21500 i time spy.

Och ett 7900XT kan ju omöjligt prestera sämre en vad ett 6900XT gör. Är du säker på att du inte kör 4k versionen av timespy ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Något måste vara skumt med ditt kort mitt 6900XT når 21500 i time spy.

Och ett 7900XT kan ju omöjligt prestera sämre en vad ett 6900XT gör. Är du säker på att du inte kör 4k versionen av timespy ?

Jag funderar på upplösningen, skärmen är en Samsung G9 - Men jag tyckte mig ha ändrat upplösningen under Settings.

Som sagt så har jag basic edition så jag kan inte ställa in speciellt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Något måste vara skumt med ditt kort mitt 6900XT når 21500 i time spy.

Och ett 7900XT kan ju omöjligt prestera sämre en vad ett 6900XT gör. Är du säker på att du inte kör 4k versionen av timespy ?

Han får knappast 21k i time spy extreme dock... Det får knappt 4090, stock för 4090 är 19k
Xtx har väl runt 14k - 16k

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Jag funderar på upplösningen, skärmen är en Samsung G9 - Men jag tyckte mig ha ändrat upplösningen under Settings.

Som sagt så har jag basic edition så jag kan inte ställa in speciellt mycket.

Du skulle passat på deras rea för 67kr för full version vid nyår 😁

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du skulle passat på deras res för 67kr för full version vid nyår 😁

Ja den hade suttit fint! Nu ska jag se om jag hittar andra tester.

Samsung G9 kör 5140(?)x1440 som översätts till typ 3,5k så med lite tur är allt som det ska. Då är kortet både tyst och svalt

Nattar barn så har resten av kvällen kirrad så fort de sover 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Jag funderar på upplösningen, skärmen är en Samsung G9 - Men jag tyckte mig ha ändrat upplösningen under Settings.

Som sagt så har jag basic edition så jag kan inte ställa in speciellt mycket.

Som standard så är det inställt på 1440p vilket är det vanliga för timespy.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Sådär - Köpte 3DMark och drog igång en custom rating.

Fire Strike Ultra: 17 249
Time Spy Extreme = 12 238

Tittar jag på recensioner så verkar det vara i sin ordning.

Passade på att köra en vanlig Timespy och nu hickade den upp till nästan 25. 24 838... Enda jag kan komma på att jag gjort är att ändra i Adrenaline från Spel till "Standard".

Är det såhär att spela för Team Röd, känsligt värre?

Något mer man kan göra för att kolla status?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Sådär - Köpte 3DMark och drog igång en custom rating.

Fire Strike Ultra: 17 249
Time Spy Extreme = 12 238

Tittar jag på recensioner så verkar det vara i sin ordning.

Passade på att köra en vanlig Timespy och nu hickade den upp till nästan 25. 24 838... Enda jag kan komma på att jag gjort är att ändra i Adrenaline från Spel till "Standard".

Är det såhär att spela för Team Röd, känsligt värre?

Något mer man kan göra för att kolla status?

Timespy är 1440p, Timespy extreme är 4K, därav skillnaden i poäng.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Timespy är 1440p, Timespy extreme är 4K, därav skillnaden i poäng.

Mvh

Jo det är jag med på. Men jag låg på 19-21 i Timespy igår. Idag fick jag också 21 efter att ha kört DDU. Ändrade i Adrenaline till "Standard" från spel och nu hickade den till. Den kanske åldrades väl under nattning av barn

Konstigt men man får vara nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Jo det är jag med på. Men jag låg på 19-21 i Timespy igår. Idag fick jag också 21 efter att ha kört DDU. Ändrade i Adrenaline till "Standard" från spel och nu hickade den till. Den kanske åldrades väl under nattning av barn

Konstigt men man får vara nöjd

Det låter märkligt, men bra!

XT börjar faktiskt bli prisvärt, ett riktigt bra alternativ till 4080 och XTX.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det låter märkligt, men bra!

XT börjar faktiskt bli prisvärt, ett riktigt bra alternativ till 4080 och XTX.

Mvh

Ja, visst, jag tog ut och stoppade i 8-pinsen men det var fan allt.

Aja, nu är första checken ok.

Ja det känns prisvärt och än så länge både svalare och tystare än mitt gamla 3090 Rog strix som lät som ett flygplan.

Permalänk
Medlem

Ja blir så otroligt irriterad, mitt 7900 XT kort funkar inte med 3D TV, de blir en vertikal splittring på bilden/tv:n inget jag gjort fungerar ja kan inte ens använda VSR de finns inte även om ja sätter på det. Det är nu över 4 pers som bekräftat detta (Dom har också 7900 serien) att det inte heller funkar med deras 3D TV, vi kom på att det har med 3D funktionen o göra som gör att de blir nått knas ÄVEN om vi inte ens har 3D påslaget. Så här ser det ut
Om ni inte ser bilden klicka här istället. https://imgur.com/a/6oGvpRV