Samsung ISOCELL HP2 är kamerasensor på 200 megapixlar för telefoner

Permalänk
Melding Plague

Samsung ISOCELL HP2 är kamerasensor på 200 megapixlar för telefoner

Den nya kamerasensorn tar enligt Samsung plats i nästa generations flaggskeppstelefoner, varav Galaxy S23 Ultra är förhandstippad kandidat.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Haha, satt du och väntade med att posta inlägget 13:37? I approve.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 White, Ryzen 3700X, ASUS Rog Crosshair Hero VII, 18GB DDR4 3200MHZ CL14, 500GB NVMe +500gb SSD +1tb HDD, Gigabyte RTX 3080 Vision OC, Alienware 3423dw, Ducky One 2 Tuxedo TKL MX Brown, Logitech G303 Shroud Edition.

Permalänk
Medlem

Villhöver!

Permalänk

Jag tänker tillbaka när det var många som klagade på megapixelracet när kamerorna hade typ 8MP. En del av deras argument var såklart giltigt, som att fler megapixel kan lura folk att tro att sensorn är bättre. Och fler megapixel per samma yta lika med mindre ljus till varje sensor.

Men ändå, jag är nyfiken på hur det blir. Fler megapixel leder till att det borde gå och zooma in i en bild bättre, men om kvaliten per pixel är sämre så får vi se. Jag själv köpte mig en billig 64MP mobilkamera, jag förväntade mig inget bra. Men jag hade på tok för höga förväntningar, det räcker zooma in 2x gånger digitalt och man ser tydligt hur dåliga varje pixelsensor är.

Jag förväntar mig dock att många kommer säga att de aldrig någonsin kommer se ett behov i att zooma in i en bild eftreråt, precis som personer liknande dem sa för 25 år sedan att de aldrig någonsin såg ett behov att kunna skicka sms, email, surfa, fotografera etc på en mobiltelefon. Och det var omöjligt att förklara för dem vad nyttan med dessa saker var.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tänker tillbaka när det var många som klagade på megapixelracet när kamerorna hade typ 8MP. En del av deras argument var såklart giltigt, som att fler megapixel kan lura folk att tro att sensorn är bättre. Och fler megapixel per samma yta lika med mindre ljus till varje sensor.

Men ändå, jag är nyfiken på hur det blir. Fler megapixel leder till att det borde gå och zooma in i en bild bättre, men om kvaliten per pixel är sämre så får vi se.
Jag förväntar mig dock att många kommer säga att de aldrig någonsin kommer se ett behov i att zooma in i en bild, precis som personer liknande dem sa för 25 år sedan att de aldrig någonsin såg ett behov att kunna skicka sms, email, surfa, fotografera etc på en mobiltelefon och det var omöjligt att förklara för dem vad nyttan med dessa saker var.

Där tyckte jag att pixel binning verkade rätt intressant där man kan välja fler pixlar för inzoomning alternativt mindre pixlar och mer ljus.

Hur det blir i praktiken får vi ju se

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tänker tillbaka när det var många som klagade på megapixelracet när kamerorna hade typ 8MP. En del av deras argument var såklart giltigt, som att fler megapixel kan lura folk att tro att sensorn är bättre. Och fler megapixel per samma yta lika med mindre ljus till varje sensor.

Men ändå, jag är nyfiken på hur det blir. Fler megapixel leder till att det borde gå och zooma in i en bild bättre, men om kvaliten per pixel är sämre så får vi se. Jag själv köpte mig en billig 64MP mobilkamera, jag förväntade mig inget bra. Men jag hade på tok för höga förväntningar, det räcker zooma in 2x gånger digitalt och man ser tydligt hur dåliga varje pixelsensor är.

Jag förväntar mig dock att många kommer säga att de aldrig någonsin kommer se ett behov i att zooma in i en bild eftreråt, precis som personer liknande dem sa för 25 år sedan att de aldrig någonsin såg ett behov att kunna skicka sms, email, surfa, fotografera etc på en mobiltelefon. Och det var omöjligt att förklara för dem vad nyttan med dessa saker var.

Lite oversampling är ju alltid gött det, minska risk för aliasing osv. Sen kan dom väl också hantera olika pixlar på olika sätt, alltså att ta flera exponeringar för att öka dynamiskt omfång osv.

Permalänk
Medlem

Något som väldigt lätt försvinner i disskutionen är att objektiven måste ha tillräcklig optisk upplösning för att inte "bottlenecka" sensorns upplösning.

Permalänk

Överlag är det bra med fler pixlar, så länge de kan binnas vid behov för att hålla nere filstorleken som går att göra där. Det jag tänker kan vara en nackdel är att mellan varje pixel behöver något finnas som som vägg mellan till nästa pixel, vilket tar plats. När det är så här pass små storlekar bör väggarna mellan pixlarna ta upp en inte helt osignifikant del av ytan. Någon som är mer insatt får gärna fortsätta skriva på detta tema.

200MP på en så pass liten yta är extremt, här är en liten jämförelse. Sony's nya A7R V är en riktigt fin fullformatskamera som går lös på 50 000 kr. Med sina ca 60 Mpixel ryms det omkring 36st pixlar från denna telefonsensor i 1 pixel från denna ändå väldigt högupplösta systemkameras sensor. Flera fullformatskameror använder en lägre upplösning och då skulle ändå många fler pixlar från telefonen få plats på 1 pixel från kameror som används professionellt.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Rekordmedlem

Och så kombinerar man det med nån bra zoomoptik, 6-1700mm F 1,2-4 hade nog varit lämpligt för det är nog lite för svårt att klara F 1,2 vid 1700mm i en telefonformat

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Undrar hur stora pixlarna är på sensorn, då μ är mikro, och får plats på FF, APS-C, APS-H och m43 sensorer utan problem.
Men när det kommer till dessa mobilkamerasensorer som är ytterst små så borde detta väl vara nm isf?

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Undrar hur stora pixlarna är på sensorn, då μ är mikro, och får plats på FF, APS-C, APS-H och m43 sensorer utan problem.
Men när det kommer till dessa mobilkamerasensorer som är ytterst små så borde detta väl vara nm isf?

1 Å kanske? 1 Å = 0.1 nm.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Avstängd

Allt över 50 megapixels i denna sensorstorlek är fullkomligt waste. Inte bara waste, resultatet blir sämre än vad det varit vid lägre megapixelantal, allt annat lika. Idioti.

Faktum är att jag tycker ca 48 mp borde strykas också. Istället borde man anamma ca 20 MP fast, ingen pixel binning.

Permalänk
Skrivet av first:

Allt över 50 megapixels i denna sensorstorlek är fullkomligt waste. Inte bara waste, resultatet blir sämre än vad det varit vid lägre megapixelantal, allt annat lika. Idioti.

Faktum är att jag tycker ca 48 mp borde strykas också. Istället borde man anamma ca 20 MP fast, ingen pixel binning.

Varför är det "waste"?
När man är ute på platsbesök har man inte alltid med sig en systemkamera med zoomobjektiv så att kunna zooma in mycket på bilder man tar (om man nu kan göra det) med 200 mp-kamera för att kunna se vad som står på märkskylten på ex. stolpmonterade transformatorer är svinbra även om bilden blir något grynig.

Bara för att man själv inte har behovet så betyder det inte att behovet inte finns hos någon annan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Winstonis:

Varför är det "waste"?
När man är ute på platsbesök har man inte alltid med sig en systemkamera med zoomobjektiv så att kunna zooma in mycket på bilder man tar (om man nu kan göra det) med 200 mp-kamera för att kunna se vad som står på märkskylten på ex. stolpmonterade transformatorer är svinbra även om bilden blir något grynig.

Bara för att man själv inte har behovet så betyder det inte att behovet inte finns hos någon annan.

Exakt, det är inte utan anledning som gör att Ultra 22 får bra betyg vad gäller inzooming. Får man in mer data så kräver det även mindre post-processing.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Sony A7R-serien med 62MP på sensorn är lite overkill bara där eftersom om du printar normala fotostorlekar á 10x13 cm så kommer du förlora extremt mycket detaljer på bilderna. Men om du däremot printar väggtavlor på ca 150x100 cm så är antalet pixlar bra att ha.

Så när det gäller mobiler så förstår jag mig inte in på att man ska sitta där med Terapixlar när optiken suger getp*ng och kompressionen från JPG gör att den blir ändå ful i slutändan. Isf kan de väl ge riktig optisk zoom och RAW som enda alternativ, med minst 512GB inbyggt minne på mobilen då allt under går undan för fort med så stora format.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Skrivet av Miska:

Sony A7R-serien med 62MP på sensorn är lite overkill bara där eftersom om du printar normala fotostorlekar á 10x13 cm så kommer du förlora extremt mycket detaljer på bilderna. Men om du däremot printar väggtavlor på ca 150x100 cm så är antalet pixlar bra att ha.

Så när det gäller mobiler så förstår jag mig inte in på att man ska sitta där med Terapixlar när optiken suger getp*ng och kompressionen från JPG gör att den blir ändå ful i slutändan. Isf kan de väl ge riktig optisk zoom och RAW som enda alternativ, med minst 512GB inbyggt minne på mobilen då allt under går undan för fort med så stora format.

Och de som printar med deras svartvita matrisskrivare från 1982 så är all färg också overkill. Satsa istället på bra monokroma sensorer.

Skämt åsido, skaran som idag printar ut bilder lär vara försumbar. Jag minns att denna efterfråga var stor runt år 2005 och det fanns många tjänster att få ens digitala bilder utskriva. Men idag lär det inte vara så många som skriver ut eller vill se bilder på det sättet.
Dock finns det folk som vill kunna zooma in i en bild i efterhand.

Riktig objektiv vill många ha, riktigt objektiv är dock svårt att få till som inte gör mobilen tyngre eller klumpigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Och så kombinerar man det med nån bra zoomoptik, 6-1700mm F 1,2-4 hade nog varit lämpligt för det är nog lite för svårt att klara F 1,2 vid 1700mm i en telefonformat

Min vanliga kamera har 2,8 vid 600mm, men ganska liten sensor såklart, och inget objektiv som ryms på en telefon

https://www.panasonic.com/se/consumer/utgangna-produkter/foto...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och de som printar med deras svartvita matrisskrivare från 1982 så är all färg också overkill. Satsa istället på bra monokroma sensorer.

Skämt åsido, skaran som idag printar ut bilder lär vara försumbar. Jag minns att denna efterfråga var stor runt år 2005 och det fanns många tjänster att få ens digitala bilder utskriva. Men idag lär det inte vara så många som skriver ut eller vill se bilder på det sättet.
Dock finns det folk som vill kunna zooma in i en bild i efterhand.

Riktig objektiv vill många ha, riktigt objektiv är dock svårt att få till som inte gör mobilen tyngre eller klumpigare.

Som en sådan här då?

Canon RF 1200mm F8L IS USM Lens, som hittat 259 999:- hos cannon

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

Jag har ett ännu klumpigare hos mina föräldrar. Ett 60X Ziess. Inte ens den kikaren har tillräckligt bra zoom för vad jag skulle vilja ha på mobilen för jämnan.
Men vad man skulle vilja ha som en "teleporter" mellan jobbet och lägenhet och vad man kan få är två skilda saker. I vilket fall tror jag att många skulle vilja ha bättre optisk zoom på deras mobil om det inte kom med för många negativa egenskaper som klumpigare.
Detta på samma sätt som jag före år 2000 trodde att många skulle vilja surfa, lyssna på musik på deras mobil om de kunde, men blev idiotförklarad av många att det bara var idiotisk. Vill man surfa så åker man hem och surfar, likaså lyssna på musik hemma osv.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av medbor:

Min vanliga kamera har 2,8 vid 600mm, men ganska liten sensor såklart, och inget objektiv som ryms på en telefon

https://www.panasonic.com/se/consumer/utgangna-produkter/foto...

De räknar om det som om de vore marknadsförare som pratar marknadsföringska, optiken verkar vara F8 108mm.
Skulle det vara på riktigt så skulle nog en del direkt byta ut sina "teleskop"

Men även en vidvinkel kan ju behöva bli... tja, vidvinklig, ljuset måste ju in nånstans

Den lär vara hopplös att handhålla för man får med handen så stativ är ett måste för att slippa det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De räknar om det som om de vore marknadsförare som pratar marknadsföringska, optiken verkar vara F8 108mm.
Skulle det vara på riktigt så skulle nog en del direkt byta ut sina "teleskop"

Men även en vidvinkel kan ju behöva bli... tja, vidvinklig, ljuset måste ju in nånstans
https://2.img-dpreview.com/files/p/TS1120x1120~forums/59146243/69a15e472e454dd780488bbb8e2553af
Den lär vara hopplös att handhålla för man får med handen så stativ är ett måste för att slippa det.

Optiken på kameran han pratar om har en brännvidd på 4,5-108mm vilket motsvarar ungefär hur 25-600mm ser ut i småbildsformat/"35mm"/fullformat.
(Däremot verkar den ha bländare 2.8 rakt igenom, tror att det är Panasonics egna siffor som är lite svårlästa.)
Det som blir lite förvirrande är att man använder en skala som inte säger jättemycket för den som inte har en bakgrund inom analogt foto. Att gå över till FOV eller vinkel skulle kanske vara ett alternativ.

https://www.digital-photo-secrets.com/tip/6625/35mm-equivalen...

Permalänk

Det jag önskar är att de kunde ge telefonen en bättre programvara för foto.
Pixlar hit och dit. Egentligen behöver S serien en bättre funktionalitet för att ta bilder. Knöla i inställningarna i PRO läget är inte det lättaste. Många gånger man i princip fått gissa sig till och då vips fått bättre bilder än standard läget. Istället sett att de kunde ge telefonen en optik som verkligen kan prestera som en fullvärdig kamera. Bättre lins/optik som verkligen kan behandla mörkt respektive ljust på utmärkt sätt. Egentligen där telefonen behövs förbättras.
Kanske få hjälp utav någon Japansk kamera jätte som till exempel Canon. Skapa något riktigt bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Winstonis:

Varför är det "waste"?
När man är ute på platsbesök har man inte alltid med sig en systemkamera med zoomobjektiv så att kunna zooma in mycket på bilder man tar (om man nu kan göra det) med 200 mp-kamera för att kunna se vad som står på märkskylten på ex. stolpmonterade transformatorer är svinbra även om bilden blir något grynig.

Bara för att man själv inte har behovet så betyder det inte att behovet inte finns hos någon annan.

Dagens telefoner har fler än 1 kameramodul. Vid inzoom används en annan kameramodul med annan, längre, brännvidd och du kommer närmare. Dvs, dina 200 mp används inte vid inzoomning. Och även om du nu envetet skulle använda den vanliga kameran och sedan croppa dig in istället så skulle dina 200mp inte ge dig i närheten av den kvalitet som "200mp" förespråkar. Det inträder noise vid så små pixlar, och objektivet/linsen i mobilkameror är av plast och undermålig kvalitet.

Dvs, 200 MP är waste. Inte bara waste, det är sämre än samma sensorstorlek med mindre antal megapixlar. Precis som jag sa. Det är ett marknadsföringstrick och du köper det. Gör inte det.

Skrivet av Kaleid:

Exakt, det är inte utan anledning som gör att Ultra 22 får bra betyg vad gäller inzooming. Får man in mer data så kräver det även mindre post-processing.

Se ovan svar. Ultra 22 använder inte sin 108 MP sensor vid inzoomning. Samsung är för övrigt det sämsta märket i kameradepartementet bland mobiltelefoner i premiumklassen. Huawei och Google överträffar Samsung med råge sedan många år tillbaka. Det gör även Apple.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av first:

Dagens telefoner har fler än 1 kameramodul. Vid inzoom används en annan kameramodul med annan, längre, brännvidd och du kommer närmare. Dvs, dina 200 mp används inte vid inzoomning. Och även om du nu envetet skulle använda den vanliga kameran och sedan croppa dig in istället så skulle dina 200mp inte ge dig i närheten av den kvalitet som "200mp" förespråkar. Det inträder noise vid så små pixlar, och objektivet/linsen i mobilkameror är av plast och undermålig kvalitet.

Dvs, 200 MP är waste. Inte bara waste, det är sämre än samma sensorstorlek med mindre antal megapixlar. Precis som jag sa. Det är ett marknadsföringstrick och du köper det. Gör inte det.

Se ovan svar. Ultra 22 använder inte sin 108 MP sensor vid inzoomning. Samsung är för övrigt det sämsta märket i kameradepartementet bland mobiltelefoner i premiumklassen. Huawei och Google överträffar Samsung med råge sedan många år tillbaka. Det gör även Apple.

Beror på vilken test man tittar på. I en test där man tog 1000 bilder så kom U22 Ultra över Apple p.g.a pro-features.
En annan sida sa nyligen att Apple tappar eftersom de först nyligen har börjat använda sig av 50mpixel medans de på mjukvarunivå har länge optimerat för 12mpixel sensorer vilket kan få nyare att se överprocesserade ut, det är alltså inte än så väloptimerat för nya hårdvara.

Pixel 7 pro har en Samsung sensor den med. Och enligt dxomark så är Xiaomis m12t pro med Samsungs snart äldre 200mpixel ett av de bättre för att ta bilder i mörkret.

I stort sett enda där Apple med säkerhet vinner så är det videokvalite i stort sett i vilken test som helst.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av first:

Dagens telefoner har fler än 1 kameramodul. Vid inzoom används en annan kameramodul med annan, längre, brännvidd och du kommer närmare. Dvs, dina 200 mp används inte vid inzoomning. Och även om du nu envetet skulle använda den vanliga kameran och sedan croppa dig in istället så skulle dina 200mp inte ge dig i närheten av den kvalitet som "200mp" förespråkar. Det inträder noise vid så små pixlar, och objektivet/linsen i mobilkameror är av plast och undermålig kvalitet.

Dvs, 200 MP är waste. Inte bara waste, det är sämre än samma sensorstorlek med mindre antal megapixlar. Precis som jag sa. Det är ett marknadsföringstrick och du köper det. Gör inte det.

Se ovan svar. Ultra 22 använder inte sin 108 MP sensor vid inzoomning. Samsung är för övrigt det sämsta märket i kameradepartementet bland mobiltelefoner i premiumklassen. Huawei och Google överträffar Samsung med råge sedan många år tillbaka. Det gör även Apple.

Alla är lika bra. Alla märken idag använder Sony. Även Samsung gör det. Är bara huvud som är deras egen.
Egentligen är det Sony du bör klaga över.
Äpplet gör inger eget utan det är outsourced till en partnertillverkare någonstans i Asien. Det som gör att de kan fortsätta vara med i matchen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaleid:

Beror på vilken test man tittar på. I en test där man tog 1000 bilder så kom U22 Ultra över Apple p.g.a pro-features.
En annan sida sa nyligen att Apple tappar eftersom de först nyligen har börjat använda sig av 50mpixel medans de på mjukvarunivå har länge optimerat för 12mpixel sensorer vilket kan få nyare att se överprocesserade ut, det är alltså inte än så väloptimerat för nya hårdvara.

Pixel 7 pro har en Samsung sensor den med. Och enligt dxomark så är Xiaomis m12t pro med Samsungs snart äldre 200mpixel ett av de bättre för att ta bilder i mörkret.

I stort sett enda där Apple med säkerhet vinner så är det videokvalite i stort sett i vilken test som helst.

Tror du seriöst jag går in på en Samsung vs resten diskussion med någon? Tråden handlar om 200mp kamera sensor. Att Pixel har en Samsung sensor vet jag om, vad har det med saken att göra? Ni pratade om Samsung telefoner och jag sa att de är sämre än andra i premium segmentet. Inte pga sensorn utan deras ISP och JPG renderare. Eftersom du verkar känna till dxo så vet du att det jag säger stämmer.

Vad är ’PRO features’?

Bara för att jag vet att du har fel så kollar jag, och mycket riktigt, Xiaomi 12T PRO, testad oktober 2022 av DXO får plats 24. Hur kan du kalla det bra för en helt ny telefon?

Här, de tre första listade nackdelarna:

Cons:
Limited dynamic range
Artifacts, including ghosting, halo and hue shift
Underexposure in night shots

Underexponering i nattbilder. Och du säger att den är en av de bättre för att ta i mörker enligt samma sida. Skön trovärdighet. Tar ingen mer diskussion med dig, slöseri med tid.

Permalänk
Skrivet av first:

Tror du seriöst jag går in på en Samsung vs resten diskussion med någon? Tråden handlar om 200mp kamera sensor. Att Pixel har en Samsung sensor vet jag om, vad har det med saken att göra? Ni pratade om Samsung telefoner och jag sa att de är sämre än andra i premium segmentet. Inte pga sensorn utan deras ISP och JPG renderare. Eftersom du verkar känna till dxo så vet du att det jag säger stämmer.

Vad är ’PRO features’?

Bara för att jag vet att du har fel så kollar jag, och mycket riktigt, Xiaomi 12T PRO, testad oktober 2022 av DXO får plats 24. Hur kan du kalla det bra för en helt ny telefon?

Här, de tre första listade nackdelarna:

Cons:
Limited dynamic range
Artifacts, including ghosting, halo and hue shift
Underexposure in night shots

Underexponering i nattbilder. Och du säger att den är en av de bättre för att ta i mörker enligt samma sida. Skön trovärdighet. Tar ingen mer diskussion med dig, slöseri med tid.

PRO inställningarna gör att du kan ändra precis allt.
Många tester kör ofta med de vanligaste inställningarna. Nackdelen är att det är lite krångligt att knåpa med och att den ligger gömd i menyn.
Krångligt menar jag med att de borde ge PRO mode lite mer förklaring om vad du ändrar. Reglage i den inställningen känns dåligt gjord.
I mörker finns det ännu ingen som kommer i närheten utav en riktig kamera som är helt still på stativ. Däremot blivit bättre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buddaz112:

Alla är lika bra. Alla märken idag använder Sony. Även Samsung gör det. Är bara huvud som är deras egen.
Egentligen är det Sony du bör klaga över.
Äpplet gör inger eget utan det är outsourced till en partnertillverkare någonstans i Asien. Det som gör att de kan fortsätta vara med i matchen.

Nej, nej och nej. Inte många rätt där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buddaz112:

PRO inställningarna gör att du kan ändra precis allt.
Många tester kör ofta med de vanligaste inställningarna. Nackdelen är att det är lite krångligt att knåpa med och att den ligger gömd i menyn.
Krångligt menar jag med att de borde ge PRO mode lite mer förklaring om vad du ändrar. Reglage i den inställningen känns dåligt gjord.

Jag tror inte det är manuellt läge han pratar om, nej.

Permalänk
Avstängd

Jag har haft en tråkig ton som inte öppnar för diskussion, men detta ämne är som att prata om huruvida bajs luktar illa, det finns inte så mycket att diskutera, haha.

Om någon undrar hur/varför jag menar som jag gör så tar jag gärna ett par minuter på att skriva ett inlägg som förhoppningsvis ger lite klarhet i hur det hela med kamerasensorer fungerar.