Apple uppgraderar Macbook Pro och skalar M2 till Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Enda skillnaden utseendemässigt är att M2:an nu erbjuder en färgmatchad Magsafe-sladd till båda versionerna

Är man **** som mig så kan man köpa färgmatchad magsafe-sladd separat till M1-modellerna:
https://www.apple.com/se/shop/product/MLYV3ZM/A/usb-c-till-ma...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vem som är lagger beror på vad man gör.
Jag själv har helt övergivet all form av pappersböcker nu, det är framtiden. Men att jag kan göra det och studenter har svårt, beror på att vi jobbar med helt olika saker.

När det gäller Macmini som en dator som man inte jobbar lokalt med, så visst är den fin för det. Men den är på tok för dyr för de flesta för ändamålet.
Jag själv äger en Arm Tizen skärm som man kan arbeta remote med, en kommande iMac arm hade varit så mycket bättre. Om man bortser från att min skärm kostade 3000kr och iMacen troligen över 30 000kr.

Jo. Analoga anteckningsböcker begravde jag själv cirka 2003. Förstår dock att inte alla gjorde det och finns säkert någon som var tidigare än mig.

Men i vilket fall så är det nog färre och färre som nyttjar analoga anteckningsböcker idag i sverige.

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Jo. Analoga anteckningsböcker begravde jag själv cirka 2003. Förstår dock att inte alla gjorde det och finns säkert någon som var tidigare än mig.

Men i vilket fall så är det nog färre och färre som nyttjar analoga anteckningsböcker idag i sverige.

En student. De har få böcker och jobbar länge med varje sida, de går sida för sida framåt. Alla svar de behöver ha står i princip i deras bok, även om de säkert idag googlar på mobilen.
Pappersbok är the shit.

Men det är inte riktigt så jag själv med flera inhämtar information efter skolan. Det beror inte på att vi är mer moderna, eller ligger före. Utan vi inhämtar vår information på ett annat sätt. Som mer är att vi googlar på information hela tiden och inte läser sida efter sida.

Samma är det jobba lokalt. Det beror väldigt mycket på vad man jobbar med. Fjärrstyrning blir bättre, men vissa saker som cad etc fungerar dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Ja är man lagger och/eller nichad så blir det oftast dyrare.

Tänker på folk som vägrar ha internetbank och får gå till banken för sina ärenden. Både dyrt och otillgängligt. På samma sätt blir det med teknik vid allt för mkt bakåtsträvande.

Tror säkert bortåt 80-90% har inte behov av mer än 128 gb lokalt

128 är för lite för genomsnittlig kontorsanvändare, en stor mailbox i outlook och man är rökt med den disken. 256 räcker för dom flesta officepaket nissar som inte gör mycket annat. Men det är ju oerhört snålt, 512 har varit standard bra många år där jag jobbat, för utanför applevärlden kostar en större disk nån hundralapp för att slippa tänka på det.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Ja är man lagger och/eller nichad så blir det oftast dyrare.

Tänker på folk som vägrar ha internetbank och får gå till banken för sina ärenden. Både dyrt och otillgängligt. På samma sätt blir det med teknik vid allt för mkt bakåtsträvande.

Tror säkert bortåt 80-90% har inte behov av mer än 128 gb lokalt

Jag tror det är mer tvärtom 80-90% behöver mer än 128GB , min jobbdator som jag inte ens gjort något speciellt med använder jag redan 128GB av 1TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

128 är för lite för genomsnittlig kontorsanvändare, en stor mailbox i outlook och man är rökt med den disken. 256 räcker för dom flesta officepaket nissar som inte gör mycket annat. Men det är ju oerhört snålt, 512 har varit standard bra många år där jag jobbat, för utanför applevärlden kostar en större disk nån hundralapp för att slippa tänka på det.

Min kontorsdator, en Thinkpad T14, har 256GB (med 120GB ledigt) Nära nog allt lagras på intranätet eller i molnet beroende på säkerhetsklassning. Inget bör lagras lokalt. Utveckling sker i Azure, så även utvecklarna sitter på liknande maskiner som mig.

Skrivet av Ortovox:

Jag tror det är mer tvärtom 80-90% behöver mer än 128GB , min jobbdator som jag inte ens gjort något speciellt med använder jag redan 128GB av 1TB.

Skulle vilja säga att 75% av det är ren bloat i form av Software Center (eller motsvarande) med tillhörande temp-/installationsfiler.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Gurrrra:

Det är väl upp till var o en hur dom lagrar saker, så att leverera datorer med så lite lagring för det priset 2023 känns förbannat snålt. Själv så lagrar jag iaf inte mycket alls på nån annans server nånstans långt bort så skulle aldrig klara mig med fjuttiga 256gb.

Det är klart man får välja själv. Det är ingen som har påstått något annat? Det jag försöker förklara är att andelen köpare som värderar/behöver större lokalt lagringsutrymme är väldigt låg. Den bedömningen har uppenbarligen Apple också gjort.

Deras tilltänkta målgrupp klarar sig bevisligen ofta gott och väl med 256GB, annars hade man använt mer lagring som en USP.

Skrivet av B.Linder:

128 är för lite för genomsnittlig kontorsanvändare, en stor mailbox i outlook och man är rökt med den disken. 256 räcker för dom flesta officepaket nissar som inte gör mycket annat. Men det är ju oerhört snålt, 512 har varit standard bra många år där jag jobbat, för utanför applevärlden kostar en större disk nån hundralapp för att slippa tänka på det.

Vi har 300 tjänstemän med varsin dator. Genomsnittlig använd lokal diskyta över samtliga är 89GB, då inkluderar det Windows installationen. Behov av 512GB är extremt nischat. Bara för att ni själva tillhör den nischen så betyder inte det att det är vanligt

Speciellt om vi pratar business eftersom man av säkerhetsskäl absolut inte vill att företagets användare lagrar viktig information på något man kan tappa i golvet eller som kan bli stulet på tåget, etc.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Det är klart man får välja själv. Det är ingen som har påstått något annat? Det jag försöker förklara är att andelen köpare som värderar/behöver större lokalt lagringsutrymme är väldigt låg. Den bedömningen har uppenbarligen Apple också gjort.

Deras tilltänkta målgrupp klarar sig bevisligen ofta gott och väl med 256GB, annars hade man använt mer lagring som en USP.

Vi har 300 tjänstemän med varsin dator. Genomsnittlig använd lokal diskyta över samtliga är 89GB, då inkluderar det Windows installationen. Behov av 512GB är extremt nischat. Bara för att ni själva tillhör den nischen så betyder inte det att det är vanligt

Speciellt om vi pratar business eftersom man av säkerhetsskäl absolut inte vill att företagets användare lagrar viktig information på något man kan tappa i golvet eller som kan bli stulet på tåget, etc.

Om vi pratar om 256GB på en laptop/desktop. Så ser jag inget i din text som bevisar att behovet av mer är litet. Apple har väldigt ofta sålt saker som smör med låga specifikationer. Som deras första macbook Air med upplösningen 1,280x800, där forum översvämmades av folk som sa att man ej behövde ha högre upplösning på en laptop.

Däremot ser jag som ett ickeproblem att de går att köpa en lågt konfigurerad macbook eller annan dator, det är snarare väldigt bra att det går. Problemet är endast priserna som de tar för bättre hårdvara.

Btw på det företag jag jobbar på är vi fler personer än du i koncernen och alla har minst 2TB ssd, vissa har mer, men ingen mindre. På frågan varför inte mindre, så är det så billigt. Väldigt många jobbar remote, men ibland är man i en bunker med störsändare och annat och då är internetteckningen dålig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Klart det duger fint med 256gb för många, men det tar fortfarande inte ifrån det att det är jävligt snålt med utrymme med tanke på vad ingångspriset är på Apples prylar. Att det sen kostar FEMTUSEN kronor extra för att öka från 256gb till 1tb låter som ett riktigt dåligt skämt.

Tja, jag löste det med ett Thunderbolt 4 kabinett.
2,5GB/s R/W. Apples lösning är snabbare, men det spelar ingen praktisk roll, och med ett externt kabinett får man flexibilitet på köpet.
Inte lika smidigt för laptops som för minin naturligtvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

De flesta har en begränsad mängd lokalt och resten i molnet.

Pratar vi hemmaserver och dylikt så kommer vi åter in på användarbetende från 00talet och nischanvändare

Nishat att hålla på med stora filer, som video och bild? Redigera video via molnlagring låter... inte så kul.

Permalänk

🥱😴

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nishat att hålla på med stora filer, som video och bild? Redigera video via molnlagring låter... inte så kul.

Gör inte gemene man sådant på mobiltelefonen, tiden för systemkameror och stationära datorer känns förbi.
Och video nuförtiden är väl en 15sekunders dans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nishat att hålla på med stora filer, som video och bild? Redigera video via molnlagring låter... inte så kul.

Jag tror nog de flesta redigerar sina videos och bilder direkt på telefonen

Tror nog andelen som gör det på datorn är ganska lite och nischat. Sannolikt under 10% av alla datoranvändare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Gör inte gemene man sådant på mobiltelefonen, tiden för systemkameror och stationära datorer känns förbi.
Och video nuförtiden är väl en 15sekunders dans.

Det hör inte till kategorin video, utan idiokrati. Tror inte gemene man har blivit en hjärndöd TikTok;er. Ännu.

Skrivet av PlogarN97:

Jag tror nog de flesta redigerar sina videos och bilder direkt på telefonen

Tror nog andelen som gör det på datorn är ganska lite och nischat. Sannolikt under 10% av alla datoranvändare

Det laddas upp 720 000 timmar video på Youtube, om dagen. Vet inte hur ditt flöde ser ut men jag har då inga mobilvideos i mitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det hör inte till kategorin video, utan idiokrati. Tror inte gemene man har blivit en hjärndöd TikTok;er. Ännu.

Det laddas upp 720 000 timmar video på Youtube, om dagen. Vet inte hur ditt flöde ser ut men jag har då inga mobilvideos i mitt.

Tiktok med sin 1 miljard aktiva användare och instagram med x antal personer genererar gissningsvis fler videos och fler tittare. Så pass mycket att youtube börjat med deras shorts nuförtiden...
Jag har själv ingen lust för varken av dessa ny plattformar men tyvärr är det så att korta videos har vunnit över de långa...

Edit:
Men framförallt visar det på att de flesta användare faktiskt genererar sin content i sin mobil. Och till stor del lagras filmer/videos också i molnet. Klassiska "power users" göra säkerligen inte så men då kanske man faktiskt väljer att köpa större disk till sin dator också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det är klart man får välja själv. Det är ingen som har påstått något annat? Det jag försöker förklara är att andelen köpare som värderar/behöver större lokalt lagringsutrymme är väldigt låg. Den bedömningen har uppenbarligen Apple också gjort.

Deras tilltänkta målgrupp klarar sig bevisligen ofta gott och väl med 256GB, annars hade man använt mer lagring som en USP.

Nä ingen har påstått nåt annat o alla håller med men det är inte min poäng, utan min poäng är att för det priset så förväntar man sig mer utrymmen, eller att man åtminstone inte ska betala många många tusen för att få så mycket utrymme man behöver.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av DasIch:

Det hör inte till kategorin video, utan idiokrati. Tror inte gemene man har blivit en hjärndöd TikTok;er. Ännu.

Det laddas upp 720 000 timmar video på Youtube, om dagen. Vet inte hur ditt flöde ser ut men jag har då inga mobilvideos i mitt.

För varje person som laddar upp videos på Youtube så går det tusentals som tittar. Dem som tittar behöver inte stor lokal lagring. Och mycket av det material som laddas upp på Youtube och sociala medier spelas in, klipps och skickas upp från mobiler. Folk med behov av stor lokal lagring är en relativt liten grupp användare.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Exakt. 256 GB mer lagring kostar 2500kr. För körde alltid Apple att uppgraderingen från X till Y (av antingen RAM eller lagring) kostade vad Y kostade i en butik. De tjänade ändå för att de slapp köpa en pryl med storlek X. Det här är väl mer 5Y ungefär.

Förr som i när då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Förr som i när då?

Det var så när jag köpte min sista iMac 2009. Minns inte exakt vad situationen var 2016 när jag köpte en MBP senast, men jag uppgraderade lagringen då också och det var inte absurt dyrt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Hade det funkat att köra Windows på MBP hade jag slängt min PC laptop direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nishat att hålla på med stora filer, som video och bild? Redigera video via molnlagring låter... inte så kul.

Privat gör de flesta det i luren iaf. Gör man det yrkesmässigt har man ändå filerna på extern disk eller server.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Datavetare

M1->M2 är rimligen ett större lyft jämfört med M1Pro->M2Pro samt M1Max->M2Max.

Det är samma antal "stora" CPU-kärnor på motsvarande modell, prestanda på dessa ökade rätt lite mellan dessa generationer.

Största lyftet GPU-mässigt lär M1->M2 stå för, detta då man där både ökade antalet beräkningsenheter med 25 % medan bandbredd ökade hela 50 %. Integrerade GPUer är väldigt ofta begränsade av bandbredd mot RAM (även M1 trots att den hade rätt mycket högre RAM-bandbredd jämfört med samtida Intel/AMD iGPUer).

Även Pro/Max har fått lite mer GPU-kraft då man ökat antalet GPU-kärnor med 10-20 % (lite beroende på variant), men här stannar bandbredden på samma nivå.

Det stora lyftet CPU-mässigt stod ju den "lilla" kärnan i M2 för. Även det gör att M2 lär se det större relativa lyftet då den har 4/4 split mellan stora och små. Pro/Max får rimligen ett OK lyft även de då man gått från 8/2 split till 8/4 split, framförallt givet att tunna bärbara har väldigt svårt att hantera kylningen. Apples "stora" kärnor må springa cirklar kring Intel/AMDs "stora" kärnor sett till perf/W, men Apple "små" kärnor lär ligga i absoluta toppen jämfört med i stort sätt allt annat man hittar sett till perf/W.

Är inte speciellt sugen på att uppdatera min MBP med M1Pro, men givet hur exceptionellt nöjd jag är/varit med M1 MacMinin så känns M2-varianten rätt lockande!

Apples grundpriser är helt OK, ofta bättre än motsvarande Windows-system. Men priset för uppgradering är galet, här har MacMini en "fördel" i att det är lite mer praktiskt att köra extern HD som "uppgradering". Har fungerat riktigt bra med SSD via USB3 till nuvarande MacMini.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Den bästa nyheten för mig, som jag inte ses nämnas här, är att man nu äntligen släpper sargen och kommer in i matchen på HDMI fronten och får stöd för mer än 4k60hz via HDMI i macOS. Jag har en liten liten (liten) förhoppning att det ska innebära att även adaptervägen ska bli görbar på M1 Pro när stödet kommer in i mjukvaran, inväntar 13.3 med spänning. Annars får jag försöka motivera en M2 Pro

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Apple vet hur man gör business. Säljer som ny för +500.000 kr och accepterar inbyte för 10.000 kr tillbaks.

https://www.macrumors.com/2023/01/18/apple-customers-complain...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Sinnessjuka priser. Å andra sidan är det ju få privatpersoner som köper dessa.
Jag har själv en 16" M1 Max via jobb, skulle aldrig drömma om att betala för en sådan själv.
Senast jag köpte laptop privat var 2011.
Numera nöjer jag mig med en basic iPad vart tredje/fjärde år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Jag tror det är mer tvärtom 80-90% behöver mer än 128GB , min jobbdator som jag inte ens gjort något speciellt med använder jag redan 128GB av 1TB.

Skrivet av walkir:

Min kontorsdator, en Thinkpad T14, har 256GB (med 120GB ledigt) Nära nog allt lagras på intranätet eller i molnet beroende på säkerhetsklassning. Inget bör lagras lokalt. Utveckling sker i Azure, så även utvecklarna sitter på liknande maskiner som mig.

Skulle vilja säga att 75% av det är ren bloat i form av Software Center (eller motsvarande) med tillhörande temp-/installationsfiler.

Du ser, en 128GB hade gått dåligt. Formaterad och använd som windowsdisk ger runt 105GB att nyttja(beroende lite på återställningspartion och smäck), en feature update kräver 20GB free space, inte mycket att spela på.

Har på senaste behövt lägga manuell tid på klienter med 256Gb disk där diverse applikationer käkat upp för mycket. Läggs det en manuell kvart ens på en klient så hade man tjänat på att från början köpa större disk, så 256 börjar snart vara snålt beroende på hur många man ska köpa och vilket pris man får. Tittar jag på ett prisexempel från våran lev så är det 115kr från 256->512.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det var så när jag köpte min sista iMac 2009. Minns inte exakt vad situationen var 2016 när jag köpte en MBP senast, men jag uppgraderade lagringen då också och det var inte absurt dyrt.

Okej, har lite svårt att finna riktiga fakta kring priserna då. Tycker mig alltid sett klagomål på både grundpriser och på uppgraderingar, förr när man kunde uppdatera systemen med ram/hdd själv då rekommenderades ofta detta pågrund av Apples priser.

Permalänk
Inaktiv

Helvete vilket vidrigt intro, det får man ändå ge dom.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av XPerion:

Apple vet hur man gör business. Säljer som ny för +500.000 kr och accepterar inbyte för 10.000 kr tillbaks.

https://www.macrumors.com/2023/01/18/apple-customers-complain...

Det där är ju sen gammalt även om det där exemplet var bland de extremare. Apple husslar en vanan trogen vid varje chans som ges, dock får man skylla sig själv om man går den vägen. Jag skulle aldrig drömma om Apple trade in framför Blocket/Tradera SweCs marknadsplats.

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Ja är man lagger och/eller nichad så blir det oftast dyrare.

Tänker på folk som vägrar ha internetbank och får gå till banken för sina ärenden. Både dyrt och otillgängligt. På samma sätt blir det med teknik vid allt för mkt bakåtsträvande.

Tror säkert bortåt 80-90% har inte behov av mer än 128 gb lokalt

Eller 64k