Anmäl dig till Roborock Challenge!

Synology DS923+ eller Unraid/TruneNas?

Permalänk
Medlem

Synology DS923+ eller Unraid/TruneNas?

Eftersom jag är världsbäst på att skjuta upp inköp som involverar pengar så har jag fortfarande inte köpt någon NAS. Under Black Friday var det ingen rea och jag hörde att nya versioner skulle lanseras efter årsskiftet. Nu har Synology släppt nya produkter och några fler är på väg.

Som alltid har jag kollat på recensioner kring ämnet och har konstaterat att man på grund av processorvalet, AMD Ryzen R1600, inte längre stöder hårdvarutranscoding för exempelvis PLEX, vad exakt det innebär i praktiken vet jag inte, jag har ju ingen NAS sedan tidigare.

Dessutom verkar man ha ställt krav på att endast Synologys diskar kan användas, vet dock inte om det gäller DS923+ eller bara de dyrare varianterna?

Frågan är nu om det är värt att betala 6 490 kr, dagslägsta på Inet, för att skaffa en Synology eller om det är ett bättre alternativ att köpa en ny dator, flytta över mitt Nvidia GTX 1070 till den och använda min nuvarande stationära dator, som saknar ECC-minne, som NAS? Eller är det för mycket pill? Duger ens min Intel i5 6600k till det?

Känns som att Synology är bra, men att man mer och mer vill låsa in kunderna samt glömmer privatanvändarna?

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand