Två av fem svenskar sparar gammal elektronik

Permalänk
Medlem
Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Jag ser två dilemman som drabbat mig många gånger iaf

1. Många sitter på "bra att ha grejor" och "ifallatt saker"
2. När man väl uppgraderat, vad gör man med den gamla prylen? som i många fall inte är värd många kronor? ibland inte lönt att sälja eller inte ens värt min egen energi att hålla på sälja den. Att kasta dessa saker känns ju inte heller bra.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Jag har så många nostalgi och ”bra att ha” saker som jag ALDRIG tar upp ur lådorna så det är pinsamt. Man tror att man ska göra nått med dem men det blir aldrig av. Tror jag ska köra en rensning snart

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Sparar. Händer hela tiden att man behöver någon gammal kabel eller att en polare behöver en extra fläkt eller vad det nu kan vara. Jag provade att återvunna i början men hände för många gånger att jag fick köpa nytt uch dyrt när jag sluppit det om jag bara hade sparat. Så jag har provat båda men för min del är det bättre att spara gammalt "slept" än att göra mig av med det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Bor man i stockholm så är det billigare att slänga/sälja än att det ska ta upp kvadratmetrar för 100 000 kr 😅

Permalänk
Skrivet av RoleX:

2. När man väl uppgraderat, vad gör man med den gamla prylen? som i många fall inte är värd många kronor? ibland inte lönt att sälja eller inte ens värt min egen energi att hålla på sälja den. Att kasta dessa saker känns ju inte heller bra.

Vilket har lett till att jag hade mycket gammal dritt.
Ofta har jag bytt ut saker som är bättre än vad vissa budgetköpare köper nytt. Det känns helt fel att slänga dessa. Att sälja dem begagnat så uppstår en massa problem som.

  • Datasäkerhet, är det riskfritt att sälja?

  • Det tar tid att sälja, dels bara lägga ut annonsen, men allt det andra.

  • Support. Om något krånglar. Jag kostar runt 1500kr/h på jobbet, det går att diskutera vad jag kostar privat. Men glöm att jag lägger ner mängder med timmar gratis på att hjälpa felsöka en pryl som jag sålde för 500kr och den fungerade när jag lämnade den. Då slänger jag hellre prylen direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

Jag ser två dilemman som drabbat mig många gånger iaf

1. Många sitter på "bra att ha grejor" och "ifallatt saker"
2. När man väl uppgraderat, vad gör man med den gamla prylen? som i många fall inte är värd många kronor? ibland inte lönt att sälja eller inte ens värt min egen energi att hålla på sälja den. Att kasta dessa saker känns ju inte heller bra.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vilket har lett till att jag hade mycket gammal dritt.
Ofta har jag bytt ut saker som är bättre än vad vissa budgetköpare köper nytt. Det känns helt fel att slänga dessa. Att sälja dem begagnat så uppstår en massa problem som.

  • Datasäkerhet, är det riskfritt att sälja?

  • Det tar tid att sälja, dels bara lägga ut annonsen, men allt det andra.

  • Support. Om något krånglar. Jag kostar runt 1500kr/h på jobbet, det går att diskutera vad jag kostar privat. Men glöm att jag lägger ner mängder med timmar gratis på att hjälpa felsöka en pryl som jag sålde för 500kr och den fungerade när jag lämnade den. Då slänger jag hellre prylen direkt.

Ett bra alternativ är då att skänka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazok:

Har mer än två gånger rensat lätt i "lagret".
Varje gång har jag ångrat mig.

Typ, "Vad ska jag med denna kylare till? Jag har inte behövt den på +10 år och är inte ens sugen på att ha en sådan dator varken nu eller i framtiden". Så jag slänger den.
...Vad tror ni jag behöver nästa vecka av ett sadistiskt sammanträffande om inte JUST den kylaren!!

Eller så kommer en kompis och frågar "har du en sådan" - eller så visar det sig att det blir en total katastrof på jobbet och just den prylen man slängde är den som skulle löst problemet på ett ögonblick istället för att behöva beställa ny pryl levererad från långtbortistan för en summa med många nollor.

Permalänk
Medlem

åkte precis med ett släp med gammal elektronik till sortergården, dom som jobbade där stod som hökar och plockade saker.
när jag frågade om det inte är bättre dom plockar sakerna innan jag slänger dom, kom det fram att dom tydligen inte får ta saker som slängs, förstår inte riktigt deras logik, att det då i deras värld är bättre att plocka sakerna ur container än få dom innan dom kastats? har nog fortfarande ett släp med gamla saker elektronik prylar, får se hur mycket man orkar sälja innan man åker en tur till sortergården igen.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Sparar allt mitt gammalt varken slänger eller säljer det.

Permalänk
Medlem

Verkar konstigt göra sig av med det man köpte för man ville ha … Finns ingen logik i det 😂

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem

Visserligen stod min Amiga 500 nerpackad i förrådet i drygt 20 år men nu står den framme igen.

Rensade dock bort en del gammal elektronik, t.ex. ett par gamla moderkort med tillbehör från ca 2002-2006 när jag flyttade för tre år sedan.

Har kvar min gamla Topcom Butler 4012 VOIP som är obrukbar då den bara fungerar med ett 32-bitars windows. Trist för den var ganska praktisk tillsammans med ett Skype-nummer.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazok:

Har mer än två gånger rensat lätt i "lagret".
Varje gång har jag ångrat mig.

Typ, "Vad ska jag med denna kylare till? Jag har inte behövt den på +10 år och är inte ens sugen på att ha en sådan dator varken nu eller i framtiden". Så jag slänger den.
...Vad tror ni jag behöver nästa vecka av ett sadistiskt sammanträffande om inte JUST den kylaren!!

Eller den där lådan med blandade kablar som följt med en sen man flyttade hemifrån för 20 år sedan.
Sekunden man slänger den på återvinningen behöver man någon av kablarna när man kommit hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jodiodine:

Eller den där lådan med blandade kablar som följt med en sen man flyttade hemifrån för 20 år sedan.
Sekunden man slänger den på återvinningen behöver man någon av kablarna när man kommit hem.

den stämmer på sjutton allt från en kartong till sladdar och delar, senat någon dag efter den slängs måste man åka och skaffa en ny.... det spelar ingen roll om det varit liggande 15år utan behov av saken, slängs det behövs det omgående...

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Självklart ser jag till att min uppgradering gynnar någon. Antingen genom att ge bort till släkting som behöver uppgradering själv, eller sälja om det är värt några riktiga pengar. Annars ges det bort eller säljs till typ fraktpris.

Jag har provat på att spara kablage och hårdvara i 20 år men det är så otroligt jäkla sällan jag har haft användning för det så såhär i efterhand önskar jag att jag hade gjort av mig med det tidigare.

Jag köper NYA grejer, så vad ska jag med GAMLA grejer till??

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Sitter fortfarande på en ica-kasse värt av SATA, PATA, FireWire, AMP PC Power kablar och kontakter (det folk kallar för Molex av någon anledning).
Två stycken Voodoo 2 kort, ett ATi 9200, ett Geforce 6200LE, GTX460, 9800GTX+, ett Geforce 4 MX, ett Quadro 2000, ett Quadro FX4600, 32TB värt av hårddiskar, en hel drös med fläktar och diverse kontakter för nästan samtliga standarder genom åren 1995-nuet. Två stycken 19-tums CRT skärmar från 2001 som klarar 2K upplösning.
Tre datorer i garderoben. En med Pentium 4, en med Pentium 4MT, och en Q6600 dator.

De hinner bli vintage-retro innan jag hittat vad jag ska göra med dem.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Endast 5% som reparerar, ja ett troligen större mörkertal är nog folk som slutar använda prylar utan att dem är trasiga.
Det går liksom inte att reparera något som inte är trasigt och även om det gick, varför skulle någon?

Det tråkiga i det här landet är den offentliga sektorn som har upphandlingar för teknikrester och på soptippen får ingen ta hem andras skrot.
På detta har vi massa skatter, så att idka återbrukshandel är hopplöst.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jag tillhör en av dom.
Bara för jag är lat och orkar inte sälja vidare. Ger bort till familj/släktingar/vänner om dom vill ha eller säljer billigt. Men har många prylar kvar nånstans i hemmet.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Det här hade varit en intressant artikel

Permalänk
Medlem

Jag är ganska duktig på att sälja eller göra mig av med gammal elektronik, så länge det inte innehåller lagringsmedium. Därför har jag en låda full med mobiltelefoner, hårddiskar och liknande. Dessa ska förstöras innan återvinning. Och det är något jag brukar roa mig med nån helg vart femte-tionde år.
Men övrig elektronik, det går till återvinning om det inte går att sälja... Vad är poängen med en gammal klockradio om den ändå inte används?

Permalänk
Medlem

Mobiler är nog det ända jag sparar. Visst min gamla dator är också kvar, men det är mer för att IronCad 2014 är låst till Windows 8.1 vilket den datorn har. Jag är inte sugen på att spendera 40.000 för att få den senaste versionen som funkar alla versioner efter 8.1. Själv så kör jag tänket där produkten ska hålla obegränsat år förutom om den går sönder. Så jag slänger väldigt lite. Möbler slipper jag köpa för dom kan jag oftast göra själv varav dom flesta är gjorda av mig😀

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Jag tillhör en av dom.
Bara för jag är lat och orkar inte sälja vidare. Ger bort till familj/släktingar/vänner om dom vill ha eller säljer billigt. Men har många prylar kvar nånstans i hemmet.

Exakt samma här också, är nog bara pga lathet men jag har sagt till mig själv, snart ska jag ta tag i att börja sälja min extra (nästan oanvända) möss, hörlurar och ljudkort osv men desto billigare prylar desto mindre chans att jag "orkar" ta tag i det blir alltid bara "men nästa sommar ska jag fixa detta" men blir alltid bara "nästa sommar" :D. Gäller det typ 5000 kr+ hörlurar far det nog till salu relativt fort men när man har billigare prylar så är det lite motbjudande att sätta min energi åt att sälja dem.

Fick oxå min gamla 240Hz Zowie skärm såld här nyligen till en arbetskompis barn för att de frågade ifall jag hade nån till salu, brukar sälja datorhårdvara billigt åt min chef osv när jag uppgraderar men annars finns det stor risk att det lämnar att stå nånstans.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

åkte precis med ett släp med gammal elektronik till sortergården, dom som jobbade där stod som hökar och plockade saker.
när jag frågade om det inte är bättre dom plockar sakerna innan jag slänger dom, kom det fram att dom tydligen inte får ta saker som slängs, förstår inte riktigt deras logik, att det då i deras värld är bättre att plocka sakerna ur container än få dom innan dom kastats? har nog fortfarande ett släp med gamla saker elektronik prylar, får se hur mycket man orkar sälja innan man åker en tur till sortergården igen.

Tillåtet att ta innan det slängs. Dom kanske är horder själva och fått varningar från sina respektive? På än del återvinningscentraler så finns det skänk- avdelning där folk lägger fungerande saker som sedan second hand eller liknande använder.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Tillåtet att ta innan det slängs. Dom kanske är horder själva och fått varningar från sina respektive? På än del återvinningscentraler så finns det skänk- avdelning där folk lägger fungerande saker som sedan second hand eller liknande använder.

Blir lite nyfiken på hur du läste vad jag skrev, baserat på ditt svar.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jag är personligen väldigt mån om att köpa saker som förblir långvariga. Jag använder otroligt nog fortfarande min Amiga 1200 från 1992. Min NAD stärkare + B&W högtalare från 1996... Min TV, som är numera 11år gammal (en snyggt designad och slimmad 42" LG IPS TV 1080p), Även om det finns både OLED och 4K på marknaden känns det ovärt att uppgradera, speciellt med tanke på följdeffekterna som elektronikskrot får. Datordelar går i arv bland familj och vänner. och när de har uttjänat sin tid så säljs de som retrokomponenter (vilket det då oftast finns en marknad för)

I övrigt kikar jag titt som tätt i min bostadsförenings elektronikåtervinning. Det kan vara allting från välfungerande routrar till laptops, till 3år gamla gaming datorer. Även när vissa saker inte fungerar finns det alltid komponenter som kan återanvändas, så som processorer, minnen, hårddiskar, grafikkort, moderkort etc.

Jag blir ärligt talad lite äcklad av hur mycket som köps och slängs i vårt avlånga land.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Sparar oftast. Det har hänt att man har sålt av grejer som har legat i flera år, för att sedan behöva just den grejen veckan därpå. Såklart.

Permalänk

Jag har/har haft hutlösa mängder TCP/IP-kablar, HDMI, USB, RCA, grendosor etc. Första var det en låda, sen blev det två och nu tror jag det är tre. "Man vet aldrig när man kan behöva en..." är mitt motto. Hittills har jag nog återanvänt ca 10% av alla sparade kablar.

Permalänk
Medlem

Tyvärr kräver det ganska mycket energi för att sälja, speciellt på siter som Blocket. Först vill folk pruta till typ halva priset fast man redan lagt sig i underkant. Sen förväntar de sig att man ska vara tillgänglig för att svara på frågor direkt, man måste övertala dem att det faktiskt är OK att swisha i förväg (när det handlar om typ 250:-) och sen ska man helst skicka varan samma minut som pengarna kommit. Folk verkar tro att man är någon slags butik och inte en privatperson med jobb och livspussel. Så det blir ofta att man drar sig för att sälja tills grejerna har blivit totalt värdelösa och knappt går att skänka bort.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Finns inget värre än folk som sparar massa skit...

Är det något av värde kan det avyttras eller sparas (i mån av plats).

Permalänk
Medlem

Det är ju bra att ha, någon gång i framtiden kommer jag bygga den där servern av gamla delar

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare