Framtiden för MSI Afterburner oklar

Permalänk
Medlem
Skrivet av PFall:

Men även om dom slutar utveckla programmet så fungerar det väl ändå som det gör idag, fast det inte uppdateras längre?

Ja, tills det inte gör det.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig känt nåt behov eller haft intresse av att gräva fram nåt annat överklockningsprogram. MSI Afterburner har funkat finfint, både till själva över- och underklockningen, fläktkurvandet och övervakning av temperatur och sånt. Det är väl först med nuvarande kort (3080 Ti) som programmet varit nästintill ett krav för att minska spoltjut också. Tråkigt om det försvinner.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Synd, gillar afterburner
Tycker nvidia borde ha den funktionen i "control panel"

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem

Jag tog tag lite i detta för att prova om det fanns andra vägar som fungerar för mig.

1. Jag har mer eller mindre alltid stat overlay uppe i hörnet när jag spelar, detta kommer från Afterburner, och går igenom rtss.
2. Jag har enklare behov av över och underklockining. Ibland kör jag kortet på full blast. Ganska ofta kör jag 50% powerlimit i lugnare spel. Jag håller inte på med avancerade volt och fläktkurvor.

Så, jag avinstallerade afterburner men behöll rtss. För att få stats, dessutom lite mer info än man får från afterburner installerade jag hwinfo64. Och så till den krångliga biten. Overlay editor i rtss. Byggde en egen overlay som ser ut ungefär som den jag hade från Afterburner.

För över/underklockning tänkte jag först använda geforce experience, men märkte att man bara kan sätta powerlimit och voltage med den. Ingen core eller memory clock alltså. Så jag installerade ASUS GPU Tweak 3. Och det verkar fungera ganska bra. Man kan ganska enkelt göra ett par profiler som sparas, senast använda profil startas med programmet om man vill.

Sammanfattning. Rtss, Hwinfo64 och Asus GPU Tweak 3 löste biffen att göra sig av med afterburner för mig. Och det gör precis samma saker som jag gjorde innan (och lite bättre statistik). Det enda var väl att det tog ett tag att göra sitt overlay i overlayeditor. Alla tre programmen kan starta med windows minimerade.

Permalänk
Medlem

Tråkigt, men ser ingen som helst nytta med Afterburner. Egen fläktkurva och annat sätter man ju direkt i mjukvaran för grafikkortet.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Har inte rört afterburner på säkert 10 år... Så kommer inte sakna det.

Men flertalet andra kommer troligen det.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Nu kanske någon redan har nämnt det här, men jag såg någonstans igår (kan har varit Twitter) att MSI jobbar på att lösa problemet, där det faktiska problemet alltså helt enkelt är att de inte har kunnat sätta in pengar på utvecklarens konto, av förklarliga skäl.

Med det sagt så föredrar jag personligen att ryssar drabbas av sanktioner mer än att det fortsätter komma uppdateringar till ett program som man utan problem kan leva utan.

Han får väl flytta/fly från Ryssland om inte annat, så slipper han risken att sugas in i armén också.

Dold text
Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Enligt den här artikeln så beror problemet på sanktionerna mot ryssland. Det går alltså inte att skicka pengar till utvecklaren, dvs lön. Men uppenbarligen jobbas det på en lösning! Mer detaljer i artikeln från The Verge:
https://www.theverge.com/2023/1/9/23546476/msi-afterburner-abandoned-dead-unwinder-developer-russia-ukraine-war

Nej, det gör de ju inte, de slutade betala lön/ersättning innan några banksanktioner var på plats, finns fortfarande möjlighet för flera banker att ta emot betalningar via SWIFT och utvecklaren har säkert också utländskt bankkonto som kan användas.

Rör sig om rent kontraktsbrott och låter som MSI vill ta över projektet om de hittar en annan utvecklare om man får spekulera. Jag är faktiskt osäker på vad de menar, för om någon taiwanesiska bank fick för sig att införa egna sanktioner mot ryska banker för 11 månader sedan och de inte lyckats med en betalning till någon som inte är med på några sanktionslistor som säkert kan öppna konton i tredje land så låter det ju inte som att de har försökt hitta någon lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Tråkigt, men ser ingen som helst nytta med Afterburner. Egen fläktkurva och annat sätter man ju direkt i mjukvaran för grafikkortet.

Ja självklart.
Du kan väl visa var i Nvidias mjukvara du gör det?

😊

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Använder bara Afterburner/Riva Tuner för att se livedata när jag testar. Justerar allt jag behöver i AMDs mjukvara. Borde kanske börja använda den inbyggda funktionen för livedata som finns där istället, vet inte om jag får ut lika mycket info då jag inte undersökt saken än.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Riktigt synd. Har använd Afterburner sen så länge jag minns och inte enbart för överklockning m.m. Mestadels för monitoring och fläkt kontroll. Deras overlay är också riktigt skönt när man försöker hitta flaskhalsar, bättre än Nvidia's lösning och har stöd för G510 osv. Vore inte illa om han kunde bryta loss projektet från MSI och gå efter doneringar istället men det är riskabel och skulle kräva att han tar in egen personal (och en UI designer!). Kanske t.om. göra hela opensource för att låta andra hjälpa till.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem

Verkar ha släppts en ny afterburner idag! Någon slags statement kanske?

https://www.guru3d.com/files-details/msi-afterburner-beta-dow...

Permalänk
Medlem

Måste väl ändå vara dags för Nvidia att lägga på ett kol. Undervoltning åt folket!

Permalänk
Medlem

Korten överklockar sig själva tillräckligt aggressivt så kör min nya dator. 5800X3D (kan ändä inte) och 6750XT helt org spec. Överklockning är dött enligt mig.

Öppnat bios en gång och de var för att se till att mina ram var rätt inställda. Trimmar annat idag istället, tänker inte sitta i 20 timmar för förbättring i en siffriga procentenheter.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Skrivet av Maaxan:

Personligen skyr jag all mjukvara från Asus som pesten (och även moderkort på sista tiden) Ett steg från malware.

För övrigt så funkar ju Afterburner som det är nu. Utvecklaren kan ju flytta till ett annat land annars, problem solved.

Kanske han har familj osv i Ryssland. Det är ju ofta inte bara att "flytta" hux flux för de flesta.

Permalänk
Medlem

Tråkigt! Använt MSI AB så länge jag kan minnas och är bland det första jag installerar vid nybygge/ominstallation av Windows. Fläktkurva går att fixa enkelt i andra program men när det kommer till overlay och undervolt är MSI AB ovärderligt. Hoppas på en lösning här.

Visa signatur

10700k | STRIX RTX 3080 OC White | NZXT N7 Z490 White | Kraken Elite 280 White | 4x8GB Corsair Dominator RGB DDR4 3200MHz White | Acer Nitro XV322QKKV 4K@144hz | Phanteks AMP 1000W v2 White | Jonsbo D41 Mesh White | SteelSeries Apex 3 TKL | Logitech G305 | HyperX Cloud Flight