RX 7900XT/XTX Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av B4You:

Ja blir så otroligt irriterad, mitt 7900 XT kort funkar inte med 3D TV, de blir en vertikal splittring på bilden/tv:n inget jag gjort fungerar ja kan inte ens använda VSR de finns inte även om ja sätter på det. Det är nu över 4 pers som bekräftat detta (Dom har också 7900 serien) att det inte heller funkar med deras 3D TV, vi kom på att det har med 3D funktionen o göra som gör att de blir nått knas ÄVEN om vi inte ens har 3D påslaget. Så här ser det ut
Om ni inte ser bilden klicka här istället. https://imgur.com/a/6oGvpRV

Då verkar det vara ett replikerbart problem! Rapportera det till AMD, så kanske en drivrutinsuppdatering löser det snart. Tråkigt med sådana problem, men är ju väldigt vanligt när generationen är ny.

Permalänk
Skrivet av ibland:

vad får du för temp på jt/hot spot? Att det går ner på 280w har jag hört det gör när det throttlar pga värmeproblem. har exakt samma kort som du och det ligger på stabila 347w hela tiden om jag inte drar i PL%+.

Blev nyfiken att jämföra med mitt kort, fick 26 955 i Time Spy (inte extreme). Inte överklockad heller. Hotspot temps på 77 som max, Gpu temp 60 som max. Drar 343W.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Torrent Compact Nätagg: RM 1000x CPU: i5 12600K GPU: RX 7900 XT Red Devil 20GB RAM: Corsair LPX DDR4 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasmann1:

Blev nyfiken att jämföra med mitt kort, fick 26 955 i Time Spy (inte extreme). Inte överklockad heller. Hotspot temps på 77 som max, Gpu temp 60 som max. Drar 343W.

https://www.3dmark.com/spy/34741807

här är mitt resultat, men vad får du i graphics, misstänker att det du nämner är totalscore?

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Skrivet av ibland:

https://www.3dmark.com/spy/34741807

här är mitt resultat, men vad får du i graphics, misstänker att det du nämner är totalscore?

Hittar inte vart man delar resultatet. Men fick:
22 868 totalscore
26 955 Graphics score
12 300 CPU score

Ser ju att du har bättre på alla parametrar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Torrent Compact Nätagg: RM 1000x CPU: i5 12600K GPU: RX 7900 XT Red Devil 20GB RAM: Corsair LPX DDR4 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasmann1:

Hittar inte vart man delar resultatet. Men fick:
22 868 totalscore
26 955 Graphics score
12 300 CPU score

Ser ju att du har bättre på alla parametrar.

yes har ju dock lite hjälp av bättre komponenter runt om grafikkortet också men prova med att bara dra ner en lite undervolt. Mitt resutlat är med en undervolt på 75 mv

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Skrivet av ibland:

yes har ju dock lite hjälp av bättre komponenter runt om grafikkortet också men prova med att bara dra ner en lite undervolt. Mitt resutlat är med en undervolt på 75 mv

Du har ju xtx också, hjälper en del

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Torrent Compact Nätagg: RM 1000x CPU: i5 12600K GPU: RX 7900 XT Red Devil 20GB RAM: Corsair LPX DDR4 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

yes har ju dock lite hjälp av bättre komponenter runt om grafikkortet också men prova med att bara dra ner en lite undervolt. Mitt resutlat är med en undervolt på 75 mv

Jag sitter på en 12900k - Jag kommer inte upp i 26 000 hur jag än försöker....

Känns som att jag ligger några procent under vad jag bord, men close enough och så svalt och tyst kortet går så tar jag det i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasmann1:

Du har ju xtx också, hjälper en del

aa trodde han skrev pga samma grafikkort, men ja det hjälper ju ganska mycket

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

Leveransen av mitt 7900 XTX MBA som jag beställde från Komplett tre minuter efter lansering har ny flyttats till 17 december (!!!) 2023.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TallBall:

Leveransen av mitt 7900 XTX MBA som jag beställde från Komplett tre minuter efter lansering har ny flyttats till 17 december (!!!) 2023.

Va fan 🤣

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Ang AMD drivrutiner

1: Efter S3 så initierar den inte alltid ljudet via bildskärm (dp)
1a: Ljudet kan hacka, att då ändra Hz på bildskärm löser problemet.
2: Onormalt hög förbrukning med flera DP oavsett upplösning/frekvens.
#: 1 DP å 1 HDMI samtidigt går bra.
3: Kortet kan tes sig "känsligt" efter att wattman har återställt. Åtgärd omstart av datorn.

Skrivet av TallBall:

Leveransen av mitt 7900 XTX MBA som jag beställde från Komplett tre minuter efter lansering har ny flyttats till 17 december (!!!) 2023.

Posta gärna en PRNTSCRN
https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B0BNLSW23M

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Ang AMD drivrutiner

1: Efter S3 så initierar den inte alltid ljudet via bildskärm (dp)
1a: Ljudet kan hacka, att då ändra Hz på bildskärm löser problemet.
2: Onormalt hög förbrukning med flera DP oavsett upplösning/frekvens.
#: 1 DP å 1 HDMI samtidigt går bra.
3: Kortet kan tes sig "känsligt" efter att wattman har återställt. Åtgärd omstart av datorn.

Posta gärna en PRNTSCRN
https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B0BNLSW23M

Jag har fått samma besked som @TallBall. Så här ser det ut hos komplett just nu.
Hade gärna köpt kortet från Amazon, men det får inte plats i mitt NR200P. Det var det som var det fina med kortet från komplett (förutom priset då).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeSun:

Jag har fått samma besked som @TallBall. Så här ser det ut hos komplett just nu.
Hade gärna köpt kortet från Amazon, men det får inte plats i mitt NR200P. Det var det som var det fina med kortet från komplett (förutom priset då).
<Uppladdad bildlänk>

Alltid kul när varan förväntas att komma in i lager ett år efter att man la beställningen.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Tack, jag beställde ett därifrån istället.

Permalänk
Medlem

Precis beställt ett XFX Speedster MerC310 RX 7900XTX jag också. Sjuka pengar för EN komponent. Hoppas jag inte ångrar mig! haha

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D
GPU: Radeon RX 7900XTX Merc310 Speedster
Moderkort: ASUS TUF B550-Plus WIFI II
Minne: Corsair 32Gb (4x8gb) Vengeance 3200Mhz CL16
Skärmar: LG 27'' UltraGear 27GP850P x2st

Permalänk
Medlem
Skrivet av TallBall:

Tack, jag beställde ett därifrån istället.

är det xt eller xtx? står olika i beskrivningen.

Permalänk
Medlem

Fått hem mitt XFX 7900 XT från Amazon. Mycket nöjd! Är imponerad över kylningen, det är rätt svalt och låter inte allt för farligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ws0d:

Fått hem mitt XFX 7900 XT från Amazon. Mycket nöjd! Är imponerad över kylningen, det är rätt svalt och låter inte allt för farligt.

Det slås jag av när jag kör mitt Asus(XT) med referenskylaren med. Jämfört med mitt 3090 som var en rejäl höfläkt på max.

Förr var rummet en bastu, nu går det att sitta länge!

Vad har XT-ägare för Time Spy Extreme-score?

Jag kör en lätt undervolt och lite Vramklock och toppar på 12 200.

Vanliga Time Spy ramlar in just över 25 000.

Ser man på recensioner så verkar jag ligga 3-5% under vad man skulle förvänta sig. Kollar man clocken så går den aldrig upp till 2600mhz även om jag ställer den på 2700. Jag ska släppa det efter idag, lovar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

är det xt eller xtx? står olika i beskrivningen.

XTX förutsätter jag.
-Rubriken säger XTX
-"About" säger XTX
-Bilden säger XTX
-Modellnumret (RX-79XMERCB9) är XTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av TallBall:

XTX förutsätter jag.
-Rubriken säger XTX
-"About" säger XTX
-Bilden säger XTX
-Modellnumret (RX-79XMERCB9) är XTX

Det förutsatte jag också när jag lade min beställning

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D
GPU: Radeon RX 7900XTX Merc310 Speedster
Moderkort: ASUS TUF B550-Plus WIFI II
Minne: Corsair 32Gb (4x8gb) Vengeance 3200Mhz CL16
Skärmar: LG 27'' UltraGear 27GP850P x2st

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Det slås jag av när jag kör mitt Asus(XT) med referenskylaren med. Jämfört med mitt 3090 som var en rejäl höfläkt på max.

Förr var rummet en bastu, nu går det att sitta länge!

Vad har XT-ägare för Time Spy Extreme-score?

Jag kör en lätt undervolt och lite Vramklock och toppar på 12 200.

Vanliga Time Spy ramlar in just över 25 000.

Ser man på recensioner så verkar jag ligga 3-5% under vad man skulle förvänta sig. Kollar man clocken så går den aldrig upp till 2600mhz även om jag ställer den på 2700. Jag ska släppa det efter idag, lovar

Här är mina resultat med mitt 7900xt Red Devil, i OC mode.

Vanliga Time Spy (1440p):
22 868 totalscore
26 955 Graphics score
12 300 CPU score

Extreme (4K):
11266 totalscore
13 501 Graphics score
5 813 CPU score

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Torrent Compact Nätagg: RM 1000x CPU: i5 12600K GPU: RX 7900 XT Red Devil 20GB RAM: Corsair LPX DDR4 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasmann1:

Här är mina resultat med mitt 7900xt Red Devil, i OC mode.

Vanliga Time Spy (1440p):
22 868 totalscore
26 955 Graphics score
12 300 CPU score

Extreme (4K):
11266 totalscore
13 501 Graphics score
5 813 CPU score

Inga dåliga scores. Ditt kort nosar på xtx 😎

Skiljer ju sjukt mellan recensioner - Verkar landa i bakgrundsprocesser och moderkortets firmware när man googlar lite: https://www.eteknix.com/amd-radeon-rx-7900-xt-7900-xtx-review...

Xtx hos Guru3D hade 29 000 i score…Samma med Sweclockers.

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Inga dåliga scores. Ditt kort nosar på xtx 😎

Skiljer ju sjukt mellan recensioner - Verkar landa i bakgrundsprocesser och moderkortets firmware när man googlar lite: https://www.eteknix.com/amd-radeon-rx-7900-xt-7900-xtx-review...

Xtx hos Guru3D hade 29 000 i score…Samma med Sweclockers.

Känner mig plötsligt väldigt nöjd med mitt kort

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Torrent Compact Nätagg: RM 1000x CPU: i5 12600K GPU: RX 7900 XT Red Devil 20GB RAM: Corsair LPX DDR4 3600MHz

Permalänk
Medlem

Ska man utgå att 7900 xtx MBA-korten som finns i fyndhörnan hos inet är såna som är tillbakaskickade pga för höga temperaturer? Eller tror ni inet skickar tillbaka såna till tillverkaren direkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hk-tray:

Ska man utgå att 7900 xtx MBA-korten som finns i fyndhörnan hos inet är såna som är tillbakaskickade pga för höga temperaturer? Eller tror ni inet skickar tillbaka såna till tillverkaren direkt?

Bästa är nog att fråga Inet direkt, dock tror jag inte de skulle lägga ut sådana kort som fynd då det endast skulle innebära extra arbete för dem i längden

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av hk-tray:

Ska man utgå att 7900 xtx MBA-korten som finns i fyndhörnan hos inet är såna som är tillbakaskickade pga för höga temperaturer? Eller tror ni inet skickar tillbaka såna till tillverkaren direkt?

Skrivet av Aeig:

Bästa är nog att fråga Inet direkt, dock tror jag inte de skulle lägga ut sådana kort som fynd då det endast skulle innebära extra arbete för dem i längden

Mvh

Räkna inte med att de har testats. Köpte ett från fyndhörnan för någon vecka sedan som snart får åka tillbaka p g a hotspot-temp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Bästa är nog att fråga Inet direkt, dock tror jag inte de skulle lägga ut sådana kort som fynd då det endast skulle innebära extra arbete för dem i längden

Mvh

Skrivet av Petyr:

Räkna inte med att de har testats. Köpte ett från fyndhörnan för någon vecka sedan som snart får åka tillbaka p g a hotspot-temp.

Ja, får ta och fråga inet direkt istället

Permalänk
Skrivet av Petyr:

Räkna inte med att de har testats. Köpte ett från fyndhörnan för någon vecka sedan som snart får åka tillbaka p g a hotspot-temp.

Dåligt i så fall. Verkar ju solklart att testa just dessa kort så som läget är. Det är ju som att be om "badwill" och problem.

M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hk-tray:

Ska man utgå att 7900 xtx MBA-korten som finns i fyndhörnan hos inet är såna som är tillbakaskickade pga för höga temperaturer? Eller tror ni inet skickar tillbaka såna till tillverkaren direkt?

Köpte mitt kort från fyndhörnan på inet och de funkar klockrent

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: MSI z390 godlike |CPU: Intel Core i9-9900K 5.1GHZ|GPU: MSI RTX 2080Ti Lightning Z |RAM:g.skill 32gb ddr4 trident z rgb 4000mhz|HDD:Corsair Force MP510 480GB|asus rog strix helios gx601|PSU: Corsair HX1000i|CPU-Kylare:Alphacool Eisbaer Aurora 420mm|Monitor:asus xg438q

Permalänk
Medlem

Risk för en dum fråga;

Har fått tag på ett MerC310 RX 7900XTX som då har 3x8-pin, hade det fungerat bra att köra det kortet med 2x8-pin om jag inte tänker klocka kortet alls och bara köra stock?

Har ett MBA kort idag med 2x8-pin och det tar emot så mycket att behöva öppna upp datorn och dra ut nätagget och dra om alla kablar för att lägga till en 8-pin