Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk

Ny laptop till mamma

Mamma behöver ny dator för enklare användning: surfing, mail, streaming (Chromecast och kabel till TV) och dylikt. Minst 14 tum, gärna fullstort tangentbord (dock inget krav), gärna bra batteri och inte för långsam. Helst under 4000kr men absoluta maxgräns är 7000 kr.

Har ni några tips? Elgiganten verkar ha någon rea som hon ville köpa på (https://www.elgiganten.se/kampanj/mellandagsrea/mellandagsrea...), men jag avrådde tills jag kollat med några som faktiskt kan (Sweclockers!) Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Köp inte en billig ASUS för det första, har haft väldigt stor otur men mina Asus med ett par år mellan modellerna. Musplattan läggar av, och man skriver inte bra , markören kan få för sig att hoppa hit och dit. ungefär samma problem på bägge men kör med separat mus då går det bättre. verkar vara drivrutinerna som ställer till det och jag uppdaterar alltid BIOS, chippsett, Senaste drivutiner och allt sådant... Den har fixat till sig någon gång men sen har det buggat ur igen så det är inte fel på hårdvara.

Så av ren princip aldrig mer Asus

Lenovo IdeaPad 1 14 AMD Ryzen™ 3 3250U där ser ok ut. Lär fixa allt din morsa behöver och mer än så. Lenovo är välkända för kvalitet men noll kunskap om billiga Lenovo.

Personligen börjar jag se lite sämre så börjar själv uppskatta lite större skärm bättre skärm om jag tar mig själv.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Om du inte har något emot att köpa begagnat så kan jag rekommendera en Dell Latitude/Precision.

Såna kan man norpa för under 4000-5000 och då med en config som allra minst inkluderar en FHD-skärm, 16GB minne, en Intel processor (8:e generationen och framåt), 512GB SSD; ett Quadro grafikkort är heller inte omöjligt att få till för den prislappen.

I min upplevelse så är de datorerna väldigt bra byggda, driftsäkra och enkla att serva.

Men som sagt, helt beroende på hur en ställer sig till begagnat.

Visa signatur

🎮 • SSUPD Meshlicious (Full Mesh, ATX mod.) • Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero • Ryzen 9 5950X • EKW AIO 240 w/ 2x Noctua NF-A12x25 CBS (mount mod.) • G.Skill Trident Z Neo 4x8GB • Asus ROG RX 6700 XT (Quiet BIOS) • Corsair SF750 Platinum • WD Black SN850 2TB •
💼 • Dell Precision 7550
🎵 • Schiit Modi/Magni 3 w/ Beyerdynamic DT 990 Pro (250 Ohm)

Permalänk
Medlem

Jag har en Lenovo Ideapad 330S och även om den hade bra skärm, processor, gpu och bakbelyst tangentbord så har jag (nästan) aldrig ägt en skörare, plastigare och "smäckigare" laptop.
Undantaget är min gamla Fujitsu S7110 från skolan.

Den ser ju ut som en premium laptop tills man noterat att bara locket är aluminium. Det värsta är undersidan som spruckit för mig enbart för att jag skruvat loss det några gånger och den inte tålde att jag drog skruvarna.

Jag har två äldre fujitsulaptops och ingen av dem har spruckit på det här sättet, framför allt inte för att jag dragit åt skruvarna.

Så, var är jag på väg med det här?

Jo jag planerar att köpa mig något mer kvalitativt, och ärligt talat kanske till och med begagnat av hållbarhetsskäl, kvalitetskäl och pris sammanlagt.

Inrego, eller dylikt kommer nog få sälja till mig med andra ord.

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SajberSpace:

Mamma behöver ny dator för enklare användning: surfing, mail, streaming (Chromecast och kabel till TV) och dylikt. Minst 14 tum, gärna fullstort tangentbord (dock inget krav), gärna bra batteri och inte för långsam. Helst under 4000kr men absoluta maxgräns är 7000 kr.

Har ni några tips? Elgiganten verkar ha någon rea som hon ville köpa på (https://www.elgiganten.se/kampanj/mellandagsrea/mellandagsrea...), men jag avrådde tills jag kollat med några som faktiskt kan (Sweclockers!) Tacksam för hjälp!

HUAWEI MateBook D i3-1115G4, 8GB RAM, 256GB SSD 4490 kr har ett hyfsat stort batteri för prisklassen 42 Wh

HUAWEI MateBook D 15 i5-1135G7, 8GB, 512GB SSD 6000 kr samma model men bättre CPU och större SSD

SAMSUNG Galaxy Book LTE i5-1135G7, 8GB RAM, 256GB SSD 54 Wh batteri förmodligen bäst batteritid av de modellerna jag länkar.

Medion E16401 i5-1135G7, 16GB RAM, 512GB SSD Lite mer okänt märke men har okej pris/prestanda PC for alla har också en recension av datorn

Mitt råd är nog Huawei Matebook D för 4500 kr så är det bra pris/prestanda och har ett hyfsat stort batteri för prisklassen

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk

Ni kan få en praktiskt taget ny HP EliteBook 845 G8 14″ FHD IPS – AMD Ryzen 5 Pro 5650U 4.2GHz, lägg till 8 gb ram så är ni hemma.

https://teknikfronten.se/produkt/helt-ny-hp-elitebook-845-g8-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hopppasdefunkar:

Ni kan få en praktiskt taget ny HP EliteBook 845 G8 14″ FHD IPS – AMD Ryzen 5 Pro 5650U 4.2GHz, lägg till 8 gb ram så är ni hemma.

https://teknikfronten.se/produkt/helt-ny-hp-elitebook-845-g8-...

Ja, även jag kan voucha för HP:s Elitebooks! Det är rediga datorer, känns liksom att man får sitt för pengarna.

Visa signatur

🎮 • SSUPD Meshlicious (Full Mesh, ATX mod.) • Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero • Ryzen 9 5950X • EKW AIO 240 w/ 2x Noctua NF-A12x25 CBS (mount mod.) • G.Skill Trident Z Neo 4x8GB • Asus ROG RX 6700 XT (Quiet BIOS) • Corsair SF750 Platinum • WD Black SN850 2TB •
💼 • Dell Precision 7550
🎵 • Schiit Modi/Magni 3 w/ Beyerdynamic DT 990 Pro (250 Ohm)