Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hårddiskar på dekis – nästan halverade leveranser 2022

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Men det är väl bra för miljön? Det är väl betydligt mer sällsynta metaller i en hårddisk än i en SSD?

Skrivet av xxargs:

Nja - hårddiskar, speciellt senare generationen av högdensitetstyp har platina på sina skivor - dock i väldigt tunt lager på några 10-tal nm men är 'limmet' som fixar gränsytorna och skapar mellanrummen mellan magnetkornen på skivytan vilket är jätteviktigt för dess funktion. - mao. behövs väldigt många HD-skivor (många ton) innan man ens får ihop gram av metallen - lättare att stjäla katalysatorn från en bil i dessa fall.

Annars är kretskorten som styr disken av samma typ som SSD med samma typ av kretsar och tillverkningsteknik, förutom mängden chip som är stackade på varandra i minneskapslarna SSD och den största förbrukningen av ädelmetaller (guld) sitter på kontaktfingrar på kanterna av kretskort och kontakter på moderkort - det är en av metallerna förutom koppar och de som fins i använda lödtenn som motiverar att ha en fungerande återvinning av elektronik då man ändå kan få tillbaka det mesta av dessa metaller på lönsamt sätt. Guldgruvan för dessa företag är dock datorer från 80 - och 90-tal där ädelmetallvärdet var typ 5 ggr mer än motsvarande malm i vikt.

Detta är en problematisk situation för tex. efterhanteringen av utslitna LiIon-batterier i datorer, telefon och framförallt från elbilar som kommer att producera väldigt stora mängder batterier vid skrotning om typ 20 år, så länge det fins en attraktiv metall i dessa (i det här fallet kobolt och kanske lite koppar och ev. nickel främst på anslutnings-sidan i batteripaketen som lockar - vilket finns i klassiska laptopbatterier) så sker återvinning - men när man minskar på dessa för att batterierna skall bli billigare så minskar också intresset att återvinna och istället kommer det bara att läggas på hög (landfill) så länge som som gruvdrift av lithium, aluminium och mangan ger billigare råvaror än återvunna sådana - ja såvida det inte är någon jordartsmetall eller annan dyr spårämne som gör det värt att sätta igång med det och beror väldigt mycket på hur 'utspätt' det är.

Niolator, har nog rätt här. Det sitter ju några rejäla neodym magneter i varenda hårddisk, och där har du en stor källa till sällsynta jordartsmetaller. Lite kisel är ju inget som kostar miljön speciellt nämnvärt jämfört med platina och jordartsmetallerna som återfinns i en hårddisk.

Skrivet av Neldor:

.

Som onödig kuriosa kan nämnas att jag har aldrig känt att ha så mycket plats som när jag köpte 1,27GB till Amigan. Det var verkligen hårt att fylla den.

Oj, och jag som bara kunde drömma om en 40megabyte disk till Amigan...

Jag har min första stora hårddisk kvar, en 850megabyte ide seagate.. men den satt i min pentium och den följde med i många många år.

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när jag runt 2010 betalade 4000kr för en 160gb Intel ssd, har hänt lite sen dess.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Snusfri
Skrivet av FS-1041:

Lite nyfiken, vad använder du 80TB för? Är det hemma server?

Semesterfilmer.
2st servers i garderoben, en med Truenas bare metal och en med Proxmox i botten.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Priserna på hårddiskar i storlekar under 3TB har i princip legat still i 10 år. Jag kollade efter ersättningsdiskar till mitt NAS och prisnivån är samma som när jag byggde den 2013.

Japp, bytte ut en kraschad 4 TB disk i min NAS i december. Den gick på 1329:-. Disken den ersatte kostade 1449:- 2013.

Hade naturligtvis varit mer ekonomiskt att betala lite mer för en mycket större disk, men då hade jag varit tvungen att ersatta flera diskar med större. Även backupdisk hade behövts bytas ut så småningom eftersom jag hade börjat lagra mer på NASen som måste backas till dem. Så genom att stanna på 4 TB tvingar jag mig själv att hålla undan och rensa bort skräp...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pepsin:

Japp, bytte ut en kraschad 4 TB disk i min NAS i december. Den gick på 1329:-. Disken den ersatte kostade 1449:- 2013.

Hade naturligtvis varit mer ekonomiskt att betala lite mer för en mycket större disk, men då hade jag varit tvungen att ersatta flera diskar med större. Även backupdisk hade behövts bytas ut så småningom eftersom jag hade börjat lagra mer på NASen som måste backas till dem. Så genom att stanna på 4 TB tvingar jag mig själv att hålla undan och rensa bort skräp...

Nej du hade troligen inte behövt ersätta mer än en disk för man kan låta bl att utnyttja hela disken och då hade du kunnat välja större disk vid nästa byte också och på så sätt då kunna öka storleken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej du hade troligen inte behövt ersätta mer än en disk för man kan låta bl att utnyttja hela disken och då hade du kunnat välja större disk vid nästa byte också och på så sätt då kunna öka storleken.

Har man mer disk så använder man mer disk, just för att man kan - svårt att hålla tillbaka när det finns plats lixom! . Så han menar ju inte att han "måste" använda mer, bara att det säkerligen hade blivit att använda mer.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Semesterfilmer.
2st servers i garderoben, en med Truenas bare metal och en med Proxmox i botten.

Oo. Det låter häftigt!

Visa signatur

Though You Fight to Survive, Your Body Starts To Shiver.

Permalänk
Medlem

Sitter själv på en gammal Samsunghårddisk från typ 2011 som ligger på 1TB. När den bestämmer sig för att krackelera (still going strong) så kommer det bli min sista mekaniska hårddisk.

Skrivet av FX9:

Du har rätt fast på 1 TB lagring.

2 TB är på tok för dyrt.

Känns fel att man kan köpa 2 st SSDer på 1 TB för mindre pris än 1 på 2 TB...

Om lagring är allt man bryr sig om, och inte behöver den höga M2 hastigheten.

Samt om man har väldigt få M2 platser blir det ju besvärligt.

Vissa 2TB M2 "diskar" dyker ju upp då och då på rea för ganska bra priser. Och är man inte allt för kräsen på prestandan så finns det ju billiga 2TB M2 från Kingston för under 1400:- så även 2TB diskar störtdyker i pris.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

För en som inte hängt med sen SSD var relativt nytt; hur ser det ut med livslängd och skrivsäkerhet på SSD kontra HDD? Senast jag var (någorlunda) påläst rekommenderades inte SSD för bulk- och långtidslagring, då HDD ansågs säkrare. Har det ändrats med ny teknik? Eller kommer HDD alltid vara att föredra för server- och molnlagringsapplikationer?

SSDs livslängd är idag nog lång för att du inte märker någon större skillnad. Om du nu inte köper superbilliga SSD från Wish eller Alibaba dvs.

Skrivet av Ortovox:

Jag har kvar min första 40GB Intel disk från 2009-2010 och även min 60GB OCZ Vertex Plus (de första revisionerna va ökänt dåliga och pajade ofta). Båda dessa har körts som systemdiskar i lite olika datorer under åren och än så länge har de inte pajat, min Vertex plus har varit systemdisk i min filserver som gått 24/7 i 9år utan problem, (nu sparar jag ström så den är bara på sporadiskt).
Räknar jag ihop mina SSD jag har haft så är det minst 13st (inte räknat laptops) och inga har gått sönder eller haft hårdvaruproblem så för mig så för mig har livslängden varit bra. Men att ha dem som långtidslagring där de ligger utan ström ska tydligen inte vara bra då lär man tappa datan inom något år.
Det gör tydligen mekaniska diskar också även om inte lika snabbt, jag har haft några mekaniska lagringsdiskar som rapporterat s.m.a.r.t fel då de stått och kört under många år utan att datan skrivits om. Skrev jag om all datan så försvann felen men jag bytte diskarna ändå.

Min OCZ Agility 3 från 2010 snurrar fortfarande friskt på i farsans dator.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Där ser man. Lite dyrt som sagt.
4st av 15TB varianterna köper man inte direkt bara så där även om rean stämmer som verkar vara nu.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ELF:

Där ser man. Lite dyrt som sagt.
4st av 15TB varianterna köper man inte direkt bara så där även om rean stämmer som verkar vara nu.

Dyrt absolut. Men ssd:er har ju potential att ha mycket mer utrymme än hårddiskar. Det lär ju rymmas hundratals TB i samma form som 3,5 tums hårddisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ingen vettig väljer väl en hdd mindre än 8 TByte idag för mindre är så dyra men en ssd är ändå mångdubbelt dyrare och mindre lämpad att långtidslagra på.
Det lär dröja länge innan ssder är i närheten av att vara intressanta för lagring utan de funkar bara för små systemenheter och oviktig data man lagrar temporärt.

Jag köper hårddiskar som

  1. Har kvalitet

  2. Har bäst pris

  3. Är minst dubbla storleken mot föregångaren

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Dyrt absolut. Men ssd:er har ju potential att ha mycket mer utrymme än hårddiskar. Det lär ju rymmas hundratals TB i samma form som 3,5 tums hårddisk.

Blir dock svårt att kyla flera stackade kretskort. Nvme-kort, med endast 2 lager är nog svåra att kyla. Dessutom kan man inte använda samma bandbredd för så lång sträcka - mellan moderkortet och disken.
Räcker det med sata-hastigheter, kan man nog - som sagt - få in 100-tals TB i 3,5"-formatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Oj, och jag som bara kunde drömma om en 40megabyte disk till Amigan...

Jag har min första stora hårddisk kvar, en 850megabyte ide seagate.. men den satt i min pentium och den följde med i många många år.

Tja till den första Amigan i början ja. Men senare så ökade HDD mer än behovet på Amigan. Var till A1200 runt 1995. Kommer inte ihåg var de första 3-4 HDD tog vägen, gissar på att flera av de dog.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andelf:

Blir dock svårt att kyla flera stackade kretskort. Nvme-kort, med endast 2 lager är nog svåra att kyla. Dessutom kan man inte använda samma bandbredd för så lång sträcka - mellan moderkortet och disken.
Räcker det med sata-hastigheter, kan man nog - som sagt - få in 100-tals TB i 3,5"-formatet.

Så kan det vara, det finns dock flera lösningar på sådana problem. Till exempel diskar i PCI-express format (exempel), inte m.2, eller PCI-express-kort med plats för ett antal m.2 som körs i full hastighet (exempel, dock bara plats för två diskar och dyr). Pratar vi datacenter eller liknande, som är de enda som skulle köpa sådana diskar idag, så har de andra gränssnitt och där är det ju inte throughput som är det viktiga utan söktider och då hjälper ju en SSD mycket även om den är ansluten via ett gränssnitt som begränsar dess hastighet.

Permalänk
Medlem

Tycker det är en tråkig utveckling. När jag köpte en PS4 för ett antal år sedan så var en 2TB 2,5" hårddisk det med den största lagringen som fick plats, och det är fortfarande fallet idag med. Utvecklingen av 2,5" hårddiskar är helt stendöd. Hade gärna haft en intern hårddisk med tillräckligt med lagring för alla mina spel.

I alla fall, förra året så köpte jag en NAS och två hårddiskar på 18TB till den där jag lagt in en massa rippade CD/DVD/blu-ray-skivor. Kommer nog att köpa en 18TB hårddisk i år med, till datorn då min gamla 4TB knappt har någon ledig plats kvar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kazutoyo:

Tycker det är en tråkig utveckling. När jag köpte en PS4 för ett antal år sedan så var en 2TB 2,5" hårddisk det med den största lagringen som fick plats, och det är fortfarande fallet idag med. Utvecklingen av 2,5" hårddiskar är helt stendöd. Hade gärna haft en intern hårddisk med tillräckligt med lagring för alla mina spel.

I alla fall, förra året så köpte jag en NAS och två hårddiskar på 18TB till den där jag lagt in en massa rippade CD/DVD/blu-ray-skivor. Kommer nog att köpa en 18TB hårddisk i år med, till datorn då min gamla 4TB knappt har någon ledig plats kvar.

Här har du en på 5 Tbyte som finns i lager.
https://www.proshop.se/Haarddisk/Seagate-BarraCuda-25-ST5000L...
men det är klart att de inte rymmer lika mycket som de med större skivor för centrumet på dem tar ju relativt sett en betydligt större andel av totalytan än på en 3,5" enhet så diametern är viktig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Mitt enda hårddiskbehov sedan flera år tillbaka är för offline-backup, så det är inte ofta det blir nyköp.

Har inte haft en maskin med hårddisk sen ... hmm ... minns inte ens.

Eller justfan, på jobbet sitter det ju faktiskt ett par diskar i arbetsmaskinen. Som används till, just det, 100% backup.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Köpte precis 2x 4Tb till en ny qnap nas 4bay.
Ska snart utöka med 2st 16Tb diskar med.

Blev 4Tb nu i början då jag fick väldigt bra pris. De räcker också för behovet. Ska köras i raid 1.

Permalänk
Medlem

187:50/TB fortarade. Får gärna vara ytterligare ett halvårs blodbad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Här har du en på 5 Tbyte som finns i lager.
https://www.proshop.se/Haarddisk/Seagate-BarraCuda-25-ST5000L...
men det är klart att de inte rymmer lika mycket som de med större skivor för centrumet på dem tar ju relativt sett en betydligt större andel av totalytan än på en 3,5" enhet så diametern är viktig.

Tack, men den är för tjock och får inte plats. Finns inga under 9,5mm som är större än 2TB, precis som för 8 år sedan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kazutoyo:

Tack, men den är för tjock och får inte plats. Finns inga under 9,5mm som är större än 2TB, precis som för 8 år sedan.

Det beror nog på att det behovet, alltså i en relativt tunn laptop, har tagits över av SSD:er. De är inte så billiga i större storlekar förstås, men de finns tillgängliga med kapaciteter upp emot 15 TB i alla fall. Min laptop har två M.2-platser och en SATA och de är fyllda med SSD:er allihop exempelvis, och jag lär inte fylla upp allt det utrymmet då det inte är min huvudsakliga dator eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej du hade troligen inte behövt ersätta mer än en disk för man kan låta bl att utnyttja hela disken och då hade du kunnat välja större disk vid nästa byte också och på så sätt då kunna öka storleken.

Förvisso, men än är det många år tills jag kommer behöva mer lagring. 4TB räcker ganska långt när man inte samlar på en massa film.
Om något år kommer jag troligen köpa en helt ny NAS plus diskar och ha kvar den gamla som lite mer "slasklagring".

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD