Apple stegar halvvägs till proffsdator i beprövat Mini-format

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Jag är imponerad av Apples M-chipp och har haft några olika Mac Mini. Men känns som om Apple är på väg att tappa bort sig själva en smula vad gäller Minin. Den lanserades som en billig kompakt instegsdator med en pris som var lägre än den billigaste PC som man kunde köpa på den tiden. Så är det inte längre, utan istället har det blivit någon form av klenare arbetsstation i miniformat. Idag vill jag anse 16 GB RAM Och 512 GB SSD vara någon form av minimum för en modern lite dyrare dator, något som man förväntas kunna använda under ett antal år. En sådan Mini kostar 18 500 kronor. Hade gärna sett att de lanserade en M2/16GB/512GB för samma summa som deras instegsmodell idag, dvs 8500 kronor.

Du kan få en med 16GB RAM och 512GB SSD för 13495 kr. Den modellen du refererar till, den som kostar 18500 kr, har M2 Pro. Det är fortfarande för mycket pengar, men det är lite bättre.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Hittade hur Apple spec:at det men det säger inte så mycket.

Testerna utfördes av Apple i november och december 2022 med förhandsversioner av Mac mini med Apple M2, åttakärnig processor, tiokärnig grafikprocessor, 8 GB RAM-minne och 256 GB SSD samt leveransklara Intel Core i5-baserade pc-system med Intel UHD Graphics 730 och den senaste versionen av Windows 11 som fanns på marknaden då testerna utfördes. Uppgiften om mest sålda enheter baseras på offentliga försäljningsdata från de senaste tolv månaderna. Prestandatesterna utförs med specifika datorsystem och visar den ungefärliga prestandan för Mac mini.

Från https://www.apple.com/se/newsroom/2023/01/apple-introduces-ne...

UHD 730 finns i Gen 11, 12 och 13 enligt denna listan:
https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/graphics...

Så de har jämfört med en 13400 som bäst, en 11400 eller 12400 som värst. 13400 har inte funnits så länge, så det lär vara 12400 eller 11400.

Men vad är den 5x bättre i? Kollar man på geekbench så vetifan. AES-kryptering kanske? Maskininlärning? Inbyggt grafikkort? Shady as fuck...

GB 13400
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/compare/19935452?baselin...
GB 11400
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/compare/19945585?baselin...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

UHD 730 finns i Gen 11, 12 och 13 enligt denna listan:
https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/graphics...

Så de har jämfört med en 13400 som bäst, en 11400 eller 12400 som värst. 13400 har inte funnits så länge, så det lär vara 12400 eller 11400.

Men vad är den 5x bättre i? Kollar man på geekbench så vetifan. AES-kryptering kanske? Maskininlärning? Inbyggt grafikkort? Shady as fuck...

GB 13400
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/compare/19935452?baselin...
GB 11400
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/compare/19945585?baselin...

Garanterat att det är något som använder ”Neural Engine”, dvs maskininlärning. Det är alltid det när Apple jämför med Intel.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Ska bli inköp av antingen den eller en Mac Studio M1 Max till en grade/redigeringstation. Tyvärr är denna lite väl högt prissatt jämför med Studio så inget står självklart förrän man fått se alla test och benchmarks, särskilt vad gäller GPU.

Sen hade man ju hoppats på en M2 Max/Ultra Studio men det har lite tråkigt nog gått rykten att Studio läggs ned i förmån för en mycket dyrare M2 Mac Pro.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

när minin börjar bli intressant så är du uppe i 40-60000 & då tycker jag deras studio är ett bättre val om du nöjer dig med deras lilla för 8xxx så är det ju ok men själv behöver jag större hårddisk & mer internminne än vad den minsta modeller har/ kostar visst den är liten men det är väl det enda positiva. Har en mac mini redan men inte nyaste tycker att priserna stegar uppåt allt för mycket borde vara billigare MVH Arne

Intressant, maxade en mini (förutom disk, valde 1TiB) och den kostar 31000kr. Känns som du är ute på väldigt tunn is och mest sitter och gissar. ”Borde vara billigare” är svårt att validera, baserat på vad? Smak, kostnaden för komponenterna, prestanda, eller vad?

Permalänk
Medlem

Nu måste det ändå vara dags för Apple Pippins återupplivning?

Ser ju ut som en konsol redan. (TV+MINI)/2 = Pippin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

UHD 730 finns i Gen 11, 12 och 13 enligt denna listan:
https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/graphics...

Så de har jämfört med en 13400 som bäst, en 11400 eller 12400 som värst. 13400 har inte funnits så länge, så det lär vara 12400 eller 11400.

Men vad är den 5x bättre i? Kollar man på geekbench så vetifan. AES-kryptering kanske? Maskininlärning? Inbyggt grafikkort? Shady as fuck...

GB 13400
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/compare/19935452?baselin...
GB 11400
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/compare/19945585?baselin...

Ingen idé att ens lyssna på dessa jämförelser. Som amd och nvidia när de släpper nya grafikkort. man får ta allt med en stor skopa salt och vänta på riktiga tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Jag gissar att också 6000kr blir knepigt även om man tar bort alla krav på format och effekt..?
Kan man ens bygga en dator för samma pris som kan konkurrera prestandamässigt?

Mac mini M2 kostar bara 600 dollar i USA. Sänkt pris mot M1 kostade. Riktigt bra pris för den prestandan.

Tyvärr dyrare här tack vare dollarvärdet och moms annars hade det varit sjukt bra för 6000kr.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Intressant, maxade en mini (förutom disk, valde 1TiB) och den kostar 31000kr. Känns som du är ute på väldigt tunn is och mest sitter och gissar. ”Borde vara billigare” är svårt att validera, baserat på vad? Smak, kostnaden för komponenterna, prestanda, eller vad?

Hamnade själv på 65080:- för en mini pro. med 32 gigg im & 8tb ssd +10 gb ethernet + mjukvara final cut & logic pro så du kanske borde kolla själv innan du påstår att jag gissar bara. MVH Arne
Om du är beredd att betala det de vill ha för deras hårdvara är det upp till dig men jag avstår med dessa priser

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av Ase:

Hamnade själv på 65080:- för en mini pro. med 32 gigg im & 8tb ssd +10 gb ethernet så du kanske borde kolla själv MVH Arne

Ja Apple har ju alltid varit kända för vara så prisvärda med sina produkter;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Hade de tillåtit att användarna byter ut/uppgraderr RAM & SSD så hade det varit sån j*vla fullpott.

Dels det, primärt har jag inte lust att låsa in mig i ett proprietärt OS, eller ens dagligen beblanda mig med ett sådant (utanför jobbet) (på datorn). Fin och trevlig hårdvara, väldigt effektiv. Funderade på en macmini m1 när jag tittade på en strömsnålare maskin för allt utom spel men det blir nog inte så mycket MacOS eller Win eller nåt annat låst mer och Asahi gör progress (vilket är superkul att läsa om) men inte produktion än på ett tag.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Hamnade själv på 65080:- för en mini pro. med 32 gigg im & 8tb ssd +10 gb ethernet + mjukvara final cut & logic pro så du kanske borde kolla själv innan du påstår att jag gissar bara. MVH Arne
Om du är beredd att betala det de vill ha för deras hårdvara är det upp till dig men jag avstår med dessa priser

Vad har mjukvaran med priset på hårdvara att göra? Som jag skrev valde jag 1TiB lagring, men om du ska ha en motsvarande lösning till ditt hemmabygge behöver du något i stil med https://www.inet.se/produkt/4305500/corsair-mp600-pro-nh-8tb (men den är troligtvis långsammare än den du hittar i Mac minin om dom använder samma sorts minnen som i studion), men har svårt att tänka mig du sitter med den sortens hårdvara idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Hamnade själv på 65080:- för en mini pro. med 32 gigg im & 8tb ssd +10 gb ethernet + mjukvara final cut & logic pro så du kanske borde kolla själv innan du påstår att jag gissar bara. MVH Arne
Om du är beredd att betala det de vill ha för deras hårdvara är det upp till dig men jag avstår med dessa priser

Vad kostar en threadripper med quadro eller något annat liknande då?

Säger inte alls att dessa inte är dyra, men allting menad för jobb är ju svindyrt

Har haft en mac på jobbet senaste årtiondet och inte ens 10 timmar av problem totalt, de kan ta betalt för de ger resultat

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av dagas:

Mac mini M2 kostar bara 600 dollar i USA. Sänkt pris mot M1 kostade. Riktigt bra pris för den prestandan.

Tyvärr dyrare här tack vare dollarvärdet och moms annars hade det varit sjukt bra för 6000kr.

Det priset väl dock utan ”sales tax” a.k.a MOMS här i Sverige… så det hade snarare varit 6000*1,25 = 7500

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Intressant, maxade en mini (förutom disk, valde 1TiB) och den kostar 31000kr. Känns som du är ute på väldigt tunn is och mest sitter och gissar. ”Borde vara billigare” är svårt att validera, baserat på vad? Smak, kostnaden för komponenterna, prestanda, eller vad?

"Borde vara billigare" när det gäller Apple handlar ju ofta om att grundmodellen kan ha ett överkomligt pris men vill man ha någonting extra så sticker priserna snabbt iväg. Det går liksom inte att av dem köpa "basmodell A" med "nischning B" utan att det sticker iväg. Som ett enkelt exempel kan vi kolla just på den nya Mac Mini. Basmodellen på 8500:- kan väl anses vara ok. Men säg att man vill ha 1 TB SSD (komponentkostnad 800 kronor) och 16 GB RAM (300 kronor för 8 extra GB). Apple tar för samma högst rimliga uppgradering 7500 kronor.

Nu vet jag att Apple inte kör med DDR4 etc, men räknar på kisel som kisel liksom..

Permalänk
Datavetare
Skrivet av kelthar:

UHD 730 finns i Gen 11, 12 och 13 enligt denna listan:
https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/graphics...

Så de har jämfört med en 13400 som bäst, en 11400 eller 12400 som värst. 13400 har inte funnits så länge, så det lär vara 12400 eller 11400.

Men vad är den 5x bättre i? Kollar man på geekbench så vetifan. AES-kryptering kanske? Maskininlärning? Inbyggt grafikkort? Shady as fuck...

GB 13400
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/compare/19935452?baselin...
GB 11400
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/compare/19945585?baselin...

Till skillnad vad många verkar tro så är Geekbench rätt mycket worst-case för Apple när de jämförs med Intel/AMD!!!

Varför då?

Geekbench är specifikt designat för att mäta burst-prestanda och CPU-delen gör det uteslutande på fall som inte kan använda någon av de acceleratorer som "Apple Silicon" kretsarna är utrustade med.

Då GB mäter burst-prestanda får Intel/AMD full utväxling på deras "turbo-boost", framförallt i single-thread men det ger effekt även i multi-thread. Apple har ingen turbo-boost, de kör samma frekvens över tid och det oavsett om en eller alla kärnor är lastade. Intels/AMDs senaste CPUer har astronomisk effekt-budget i single-thread fallet för att kunna nå riktigt höga frekvenser, deras peak-effekt vid maxfrekvens är för senaste generationen högre än Apples all-core effekt (den är faktiskt högre än vad M1/M2 kretsen når ens när den använde både GPU och CPU fullt ut).

Gillar GB5 av en rad skäl, ett av dessa är just att man får ett mått på rå CPU-prestanda. Problemet med x86 är att det överskattar prestanda p.g.a. turbo, litet problem på desktop CPUer då de har strömbudget att hålla max (eller väldigt nära max), men det är ett problem på bärbara vars peak-effekt är heltalsfaktorer ifrån den effekt som fungerar på lite längre sikt.

Apples best-case är de fall kretsen kan använda någon av sina acceleratorer. Vilket är de flesta program riktat mot bildbehandling, videoredigering och liknande.

Ovanpå det är M1/M2 av någon anledning ruggigt bra på att kompilera kod, det trots att ingen accelerator kan nyttjas i det fallet. Handlar i det fallet om att det råkar vara ett rätt "elakt" fall där all de "tricks" som Intel/AMD använder för att komma runt x86_64 begränsningar helt enkelt inte räcket till, dessa fungerar bättre på enkla fall som lätt får plats i CPU-cache.

Just 5x fallet står ju i det du länkar

"Med M2 kommer dessutom ProRes-acceleration till Mac mini, vilket bland annat öppnar för dubbelt så snabb videoredigering i Final Cut Pro.1 Med M2-modellen kan användaren dessutom spela upp till två videoströmmar samtidigt i 8K ProRes 422 med 30 bilder/s eller upp till tolv videoströmmar samtidigt i 4K ProRes 422 med 30 bilder/s. Den här prestandan gör Mac mini upp till fem gånger snabbare än den mest sålda stationära Windows-datorn."

D.v.s. ett fall där M2 har fördel både mot Intel/AMD, men även mot M1, då den har HW-stöd för just den lasten och MacOS har redan APIer som gör att sådana acceleratorer används när de är tillgängliga.

Skrivet av mpat:

Garanterat att det är något som använder ”Neural Engine”, dvs maskininlärning. Det är alltid det när Apple jämför med Intel.

Apple är pigg på att peka på fall som kan använda deras "Neural Engine", men i de fallen är det inte x5 mot deras tidigare Intel-baserade maskiner, det är mer än så.

I länken tycker nog de är rätt tydliga med vad som jämförts

"Fördelar med Mac mini med M2 jämfört med Mac mini med Intel Core i7:
Upp till 22 gånger snabbare uppskalning av bilder med maskininlärning i Pixelmator Pro."

Den senaste Intel-bestyckade MacMinin använde i7-8700B.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Apple är pigg på att peka på fall som kan använda deras "Neural Engine", men i de fallen är det inte x5 mot deras tidigare Intel-baserade maskiner, det är mer än så.

I länken tycker nog de är rätt tydliga med vad som jämförts

"Fördelar med Mac mini med M2 jämfört med Mac mini med Intel Core i7:
Upp till 22 gånger snabbare uppskalning av bilder med maskininlärning i Pixelmator Pro."

Den senaste Intel-bestyckade MacMinin använde i7-8700B.

Japp, men det där x5 var mot ”den mest populära desktop-maskinen på marknaden idag”, där kommentaren också var att den hade en HD 730-GPU. Det innebär minst en 11400.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av hakro807:

Lite förvånad att du säger detta, tycker annars att dessa typer av minidatorer är ett segment som fullständigt exploderat de sista åren.

Konsumenter som bygger egna uppgraderingsbara.
Ser man på färdigbyggda så finns det inte mycket att välja på, vill man dessutom ha "bra saker" så är det inte mycket. Vilket gör att argumentet korrekt att det inte finns något bra alternativ i samma format som Mac mini.

För majoritet så är en macbook bättre, mac mini är mer för de som redan har en macbook, men de vill också av någon anledning ha i princip samma dator stationär, men de vill spara lite pengar på att inte köpa en macbook. Dessutom gillar de inte iMac, som jag mer ser hade varit för den som ville ha en stilren dator utan en massa kablar.

*edit*
Kollade på iMac de kör fortfarande Intel cpu. Det finns såklart folk som har gamla program och fortfarande behöver ha denna, men konstigt att de inte mer skyltar obsolete på dem. (tidsfråga innan man känner av bristerna i underhåll och mjukvarustöd för x86 macOs)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

*edit*
Kollade på iMac de kör fortfarande Intel cpu. Det finns såklart folk som har gamla program och fortfarande behöver ha denna, men konstigt att de inte mer skyltar obsolete på dem. (tidsfråga innan man känner av bristerna i underhåll och mjukvarustöd för x86 macOs)

Det finns en Mac med x86 kvar och det är Mac Pro, resten kör Arm baserat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Bra sugen på att köpa en Pro. Har en gammal trotjänare i form av en Mac Pro 2010 och en Mac Mini 2012(?) som agerat filserver. Kodar en del men kan inte installera nått nytt på dem för att systemen är för gamla )=

Mac mini Late 2012 funkar utmärkt med OpenCore Legacy Patcher och ventura!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zanoii:

Mac mini Late 2012 funkar utmärkt med OpenCore Legacy Patcher och ventura!

Har just en sådan som jag tänkt börja använda mer frekvent igen efter många års dvala. (2,3 i7. Fick nyligen 16 GB RAM och den rullar på rätt fint).

Allt är som bekant relativt, men är handhavandet med OpenCore Legacy Patcher smidigt? Fungerar stabilt? En uppgradering vore trevlig, men är inte sugen på allt för mycket pillande och fixande.

Permalänk
Medlem

Drygt 30000 kr för maxad CPU, 32 GB RAM och 10E men med bara 1 TB lagring?
Jodå, nog är det en Apple-produkt.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reefer:

Drygt 30000 kr för maxad CPU, 32 GB RAM och 10E men med bara 1 TB lagring?
Jodå, nog är det en Apple-produkt.

Du får väl byta kretsar själv om du är lite händig?

(bild from Mac Mini M1)

Du vet att en 8TB SSD ligger på ca 15000 SEK?

Permalänk

Jag tycker att de borde inkluderat SD-kortläsaren och de två främre USB-C-portarna som Mac Studio har. Den dagen de släpper en iMac Pro med minst 27" skärm ser jag till att uppgradera mig, men än så länge fungerar min snart 10 år gamla iMac med Opencore Legacy Patcher.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

*edit*
Kollade på iMac de kör fortfarande Intel cpu. Det finns såklart folk som har gamla program och fortfarande behöver ha denna, men konstigt att de inte mer skyltar obsolete på dem. (tidsfråga innan man känner av bristerna i underhåll och mjukvarustöd för x86 macOs)

iMac? Det är ju Mac Pro som sitter kvar med Intel Xeon.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak