Värt att dra in Windows 11 ?

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Provade W11 ett bra tag men störde mig på så många saker så gick tillbaka till W10.
Trivs betydligt mer med W10, och fungerar bättre imo.

Kanske ger W11 ett försök om 1 år igen

Håller med, Windows 10 funkar bra så jag väntar ett tag till innan jag uppdaterar till Windows 11.
Är inte startmenyn i mitten på Windows 11? Det störde jag mig på lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonfrost:

Håller med, Windows 10 funkar bra så jag väntar ett tag till innan jag uppdaterar till Windows 11.
Är inte startmenyn i mitten på Windows 11? Det störde jag mig på lite.

Man kan ju inte förvänta sig att installera nytt OS utan att sätta sig in lite i att konfigurera det. Givetvis kan du flytta startmenyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonfrost:

Håller med, Windows 10 funkar bra så jag väntar ett tag till innan jag uppdaterar till Windows 11.
Är inte startmenyn i mitten på Windows 11? Det störde jag mig på lite.

Det finns en inställning i Windows om placeringen på startmenyn och har funnit i Windows 11 sedan lansering...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag kör Open-Shell för startmenyn och har gjort det i alla versioner av Windows efter XP, inklusive Windows 7, eftersom jag inte var nöjd med den heller.

Jag körde den ersatta startknappen vänsterjusterat i början, men har nu helt vant mig vid att ha både startmenyknappen och alla programknappar i mitten av skärmen, det går snabbare att nå dem när de är centrerade och det ser lite snyggare ut

Det finns en del smågrejer som är lite störiga, som att vissa programs context-menyer hamnar i ett extra steg, men det är ju för att de som gjort programmen inte uppdaterat till nya systemet för context menus, så det löser sig ju mer och mer för nyare program iaf.

Sen finns det saker som funkat bättre som inbyggda snap positions för fönsterlayout i stil med PowerToys om man drar dem upp till toppen av skärmen.

Det är lite bättre stöd för multipla skärmar och det ska vara lite färre bakgrundsprocesser som körs, plus att man får bättre fart i spel som körs i Windowed mode, vilket är typ alla spel jag kör XD Hearthstone, WoW, Diablo t.ex.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av weenan:

Man kan ju inte förvänta sig att installera nytt OS utan att sätta sig in lite i att konfigurera det. Givetvis kan du flytta startmenyn.

Det är vel mest gammal vana att startmenyn är där den brukar va, men det går ju att ändra som sagt då.

Permalänk
Medlem

Jag kör w11 på jobbet och w10 hemma, drar mig för att uppdatera burken hemma då jag inte gillar det nya UI’t, tycker allt blivit ett klick krångligare. Annars funkar w11 kanon.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Jag kör w11 på jobbet och w10 hemma, drar mig för att uppdatera burken hemma då jag inte gillar det nya UI’t, tycker allt blivit ett klick krångligare. Annars funkar w11 kanon.

Jag tycker det är lika många klick i w10 som i w11. Vad är krångligare?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Tycker w11 har ett mycket trevligare interface, har projekt på jobbet att rulla ut w11 och flera i testgruppen har prisat just hur bra och smidigt interfacet är (har iofs satt det som en default att ha start till vänster men iövrigt inga gui ändringar i princip utom en föreslagen startlayout) (tekniskt är det lite schizofrent dock då vissa saker faktiskt kräver GPO, andra saker MEM medan tredje saker kan göras vilketsom ) tycker de är först nu med 22H2 W11 kändes tekniskt moget och redo , hade klart mer strul privat i början och på jobbet var de absolut inte moget för implementation , så kan vara bra ha med om du läser runt att kolla åsikterna är baserade på 22H2 från nu i höstas .

Permalänk
Musikälskare

Installerade precis en ny dator och körde Windows 10

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av mahava:

Tycker w11 har ett mycket trevligare interface, har projekt på jobbet att rulla ut w11 och flera i testgruppen har prisat just hur bra och smidigt interfacet är (har iofs satt det som en default att ha start till vänster men iövrigt inga gui ändringar i princip utom en föreslagen startlayout) (tekniskt är det lite schizofrent dock då vissa saker faktiskt kräver GPO, andra saker MEM medan tredje saker kan göras vilketsom ) tycker de är först nu med 22H2 W11 kändes tekniskt moget och redo , hade klart mer strul privat i början och på jobbet var de absolut inte moget för implementation , så kan vara bra ha med om du läser runt att kolla åsikterna är baserade på 22H2 från nu i höstas .

Det håller jag med om. Uppdaterade till Windows 11 tillslut och är nöjd med det, tycker det flyter på bra för övrigt.

Permalänk
Medlem

Sett att windows ber om att få uppdatera till 11 men jag har valt att skjuta upp det, kanske är dags nu?

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Om de bara kunde fixa så man kan lägga taskbaren var man vill...

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Äh, det blev att jag drog in 11'an. Tänkte att det är ju ändå gött med det senaste. Har aldrig gillat 10'ans kantiga look riktigt. 11'ans UI känns mycket trevligare. Känns lite fräschare som många säger också. Blir nog bra detta (men jag kommer flytta taskbaren till vänster senare )

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750