Fredagspanelen 283: New year, new me

Permalänk
Melding Plague

Fredagspanelen 283: New year, new me

Nytt år betyder nya koncept och Calle och André sätter sig i studion för att prata om tre stora nyheter som hänt under veckan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

13 minuter är det något rekord?

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Nicklidstrom:

13 minuter är det något rekord?

Det ser du på @enviro. Fingerpickadollerna är de snabbaste i hela vilda västern.

Permalänk
Medlem

Saknar delen vad som händer på Sweclockers nästa vecka, sedan så blev lite väl kort med bara tre nyheter så kanske fem är mera lagom. Lagt till uppdaterade Mac:arna + Stadia kontroller bluetooth supporten kanske.

Permalänk
Medlem

Vilken besvikelse, här har man bullat upp för att njuta av veckans avsnitt. På tok för kort. 😢

Visa signatur

CPU: Intel i5-9400F | GPU: Asus Strix GTX 1070 OC 8GB Gaming
MBD: Asus ROG Strix B360-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz 2x8GB
SSD: Samsung 970 Evo Plus NVMe PCIe M.2 1TB | PSU: Corsair HX520W modular
CHA: Fractal Design Define R4 | SCR: Acer Predator XB271HU 27" IPS 144Hz 1440P

Permalänk
Medlem

Bra:
Effektivt
Tydligt
Kort

Dåligt:
En i taget
Känns scriptat
Inte dynamiskt
Missar mycket
Ingen diskussion eller era åsikter

Tror det absolut finns mycket att jobba med, men detta kändes draget till sin spets och lite för extremt. Tror det är bättre att hitta någon form av medelväg

Det jag saknar och jag tycker panelerna tillfört genom åren är inte att läsa upp en hel nyhet framför kameran, snarare att sätta fokus på en nyhet och sätta den i sitt sammanhang. Vad tycker ni teknik-kunniga om den, hur revolutionerande är den, vilka andra lanseringar i historien kan den jämföras med, vad tyder det på framåt, …

Jag tror det var bättre med olika typer av video varje vecka (fokus+panel), lite mer varierat men också mer fokus på något specifikt ibland. Speciellt kunde tvåveckorspanelen snabbt bara nämna mindre nyheter och ändå ha lite tid för de större snackisarna

Kul att ni testar något, jag vet inte vad jag själv skulle gjort

Permalänk
Medlem

Om vi kör på TempoPanel™ så skulle jag tro att 15-20 min skulle kunna fungera.
Men som sagt tidigare kanske runt 5 nyheter och lite vad händer här näst.

Nu kanske det ju vara för nytt koncept och att ni kämpade för att hålla ner tiden (vilket ni lyckades med) men det kändes lite stelt.
En prata den andra helt tyst, sedan omvänt. Diskussioner tar ju tid så förstår och ni avslutade ju med diskussion.
Så kan ju vara en modell också med 4 nyheter snabbt och diskuterar 1 lite mer.

Annars inget att klaga på. Ni gör det bra^^

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Personligen ser jag hellre över en timme där man har tid att ventilera och diskutera och inte bara påskynda något. Det finns en anledning varför poddar är så populärt.

Permalänk

Fredagspanelen har blivit något av en bra start på helgen. Man har plockat fram lite tilltugg, något att dricka och väntar sig det bästa av det mesta. Jag hann knappt att äta upp första pingvinstången innan det var slut. Jag vill ha mer fredagspanel, inte mindre. Ni gör det superbra men det här var ett steg i fel riktning.

Permalänk
Hedersmedlem

Tumme upp: Personligen gillade jag det korta formatet. Familjeliv etc sätter lite käpparna i hjulet för långa avsnitt för min del, men detta var rätt perfekt.

Tumme ner: AIK-kepsen.

Jag tycker att ni båda skall spara ut långt hår och ha det i varsin manbun

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmirreKatt:

Fredagspanelen har blivit något av en bra start på helgen. Man har plockat fram lite tilltugg, något att dricka och väntar sig det bästa av det mesta. Jag hann knappt att äta upp första pingvinstången innan det var slut. Jag vill ha mer fredagspanel, inte mindre. Ni gör det superbra men det här var ett steg i fel riktning.

^This
45-60 min med lite gött tjöt

Visa signatur

🗄️ : Fractal Design Define C 🔌: Seasonic Focus Plus 850 Platinum 850 W 🏬: Asus ROG Strix X570-F Gaming 🎞️: 32Gb(2x16GB) Kingston DDR4 3600MHz CL17 FURY RGB 🔲: AMD 5900X ❄️: Noctua NH-D15 💾: WD Black SN850 Gen 4 SSD 1TB + Crucial BX500 480GB 3D NAND SATA 🏴: Asus GeForce GTX 2080 Ti Strix Gaming OC 11Gb 🖥️: Asus ROG Swift PG348Q 34" Ultra-Wide

Permalänk
Medlem

"New year, new gear."

Visa signatur

NZXT H400i Black N Blue | ASUS ROG STRIX B350-I GAMING | AMD Ryzen 7 1700 @ 4.0GHz | G.Skill 16GB DDR4 3200MHz CL14 Trident Z RGB | Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB GameRock Premium Edition | Fractal Design Celsius S24 240mm | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Firecuda 2TB 7200rpm 64MB | Samsung 960 EVO 250GB | Acer 32" Predator XZ321QU Curved 144Hz

Permalänk
Medlem

Gillar de långa avsnitten... 40min+, det måste inte vara felfritt manus med retake och nogrann klippning för någon säger fel eller får "hjärnsläpp" tillfälligt. Gillar resonemangen som ett komplement till artiklarna/nyheterna som intresserat mig + att man får info om det som inte fångade uppmärksamheten och oftast gör det i videoformat mer än en rubrik.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Ja för mig är det solklart.
Ni har ju facit själva.
Titta på ett gammalt avsnitt. Ni måste ju se skillnad själva, eller?
Jag jämförde detta avsnitt med ett tidigt ”vilket som helst”, ex: fredagspanel 92.
Ni ser mera ut som SVT numera, och det är INTE positivt.

Eller så är det jag som börjar bli gammal och sur.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar Fredagspanel i det längre, mer traditionella formatet. Vore det inte bättre att behålla Fredagspanelen och i så fall återlansera Fredagsfokus i en modifierad version som i så fall är eller liknar det som visades idag?
Fredagspanelen skulle kunna fortsätta som vanligt varje fredag och sedan ha t.ex ett månadsfokus i slutet av varje månad med ett snävare innehåll som tar upp extra intressant saker eller höjdpunkter som skett den senaste kalendermånaden. Ett månadsfokus skulle dels ge ett bredare utbud av intressanta saker och höjdpunkter att välja bland till avsnittet samt även inte påverkas lika mycket om det är en lugn och händelsefattig vecka.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem

38 timmar och två minuter vill jag ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmirreKatt:

Fredagspanelen har blivit något av en bra start på helgen. Man har plockat fram lite tilltugg, något att dricka och väntar sig det bästa av det mesta. Jag hann knappt att äta upp första pingvinstången innan det var slut. Jag vill ha mer fredagspanel, inte mindre. Ni gör det superbra men det här var ett steg i fel riktning.

Fokusera på det väsentliga, reklamera pingvinstängerna!

Permalänk
Medlem

Nyheter om uppsägningar tycker jag man kan skippa i just det här formatet. Blir sådan deppig feeling att man nästan stänger av vilket jag dock inte gjorde, resten var bra och intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RX10:

Ja för mig är det solklart.
Ni har ju facit själva.
Titta på ett gammalt avsnitt. Ni måste ju se skillnad själva, eller?
Jag jämförde detta avsnitt med ett tidigt ”vilket som helst”, ex: fredagspanel 92.
Ni ser mera ut som SVT numera, och det är INTE positivt.

Eller så är det jag som börjar bli gammal och sur.

This.

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem

Föredrar dem längre avsnitten med mer diskussioner, spekulationer mm. Det är intressantare och roligare format tycker jag.
(Nyheterna i sig har jag redan tagit del av via artiklarna på sidan)

Permalänk
Skrivet av Sysop:

Fokusera på det väsentliga, reklamera pingvinstängerna!

Jo, pingvinstängerna borde ju naturligtvis säljas som metervara och vara grova som falukorvar.

Permalänk
Medlem

Man har haft en hel del önskemål genom åren den största är väl att slopa 1080p och gå över till 4K som typ alla Tech YouTube's har gjort.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Man har haft en hel del önskemål genom åren den största är väl att slopa 1080p och gå över till 4K som typ alla Tech YouTube's har gjort.

Bortsätt från att man borde det så ser jag inte poängen riktigt, skulle det verkligen påverka något?

Permalänk
Medlem

Föredrar ett längre mer avslappnat format, som det varit tidigare.

Kollar inte på fredagspanelen för att få nyheter upplästa för mig så snabbt och effektivt som möjligt, utan för att få sitta o kolla på något som intresserar mig, underhåller mig och får mig att glömma arbetsveckan under avslappnade former, samtidigt som jag får ta del av veckans mest intressanta dator relaterade nyheter.

Vill ni tilltala bägge lägren, får ni väl dela upp panelen mer i sektioner, där detta är sektion ett.
Sen kan ni ge era mer prsonliga åsikter om vackans händelser, ta upp något som mer intresserar er personligen, utan att vara topp 5 på veckans största händelser. Prata om vad som är på G i redaktionen och sen prata lite skit som vanligt.

Då kan ju de som inte vill se datta, sluta och kolla efter att nyhets sektionen är över, så får vi andra njuta av det härliga skitpratet som vi vill ha.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Haha riktig vattendelare, det här avsnittet, undrar om ni blir något klokare på kommentarerna

Jag personligen gillar det mer "tighta" utförandet. Rakt på sak, inget svammel runtomkring. Kanske lite kort? Det blev ju bara tre saker.

Plus i kanten för att ni vågar klippa, det ska man inte vara rädd för

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Ju längre desto bättre, eller ja 45-60 min är lagom längd.
Som några redan skrivit så tittar jag på fredagspanelen för att få insikt i vad ni tycker om saker som hänt den senaste veckan. Sätta nyheterna i ett perspektiv historiskt. Att ni diskuterar och ger era åsikter. Ni är ju trots allt väldigt kunniga och är vårt öra mot branschen.

Sen är det också intressant att höra vad ni gör på redaktionen. Håller ni på att testa nått nytt, är det nån resa på gång eller har ni haft nån rolig händelse att dela med er av.

Sen kan jag också förstå att en timme är långt för många. Det är sällan jag ser/lyssnar på fredagspanelen i ett sträck numera. Ofta pausar jag flera gånger för att annat händer i livet, men jag är alltid intresserad av att lyssna genom allt.
Om ni delar upp det i sektioner så är det lätt för de som vill skippa delar att göra det.

Sen hade jag inget emot fredagspanelen varannan vecka, men jag tror det är bättre med 45 min varje vecka än 90 min varannan vecka.

Jag ser gärna andra videos också där ni kan gå djupare på något specifikt t ex recensionsvideos eller likt fredagsfokus. Om ni gör dessa kan ni ju mest nämna detta i fredagspanelen utan att det blir dubbelt upp med diskussion.

Permalänk
Medlem

Håller med de flesta i tråden här.

Vill nog ha lite som det har varit förut, nyheter rakt av är inte intressant utan era åsikter och tankar kring nyheterna/produkterna.
Ha gärna mer hårdvara i rutan, visa vad ni har fått in på redaktionen eller om någon av er köpt något nyligen. Sedan vad som händer lite framöver på redaktionen. Något tråd som poppat upp på forumet. Behöver inte vara längre än 30 minuter nu när det är varje vecka. Tycker om att ni har inklipp i videon, mer sådant.

Denna fredagspanel tog ni tre nyheter men ingen handlade om kärnämnet datorhårdvara. Vill överlag att ni ska skriva/prata mer om datorer, hårdvara, kringutrustning. Gärna mer testar av mus, tbg, m.m.

Skippa manuset och prata ihop er bara lite innan, sedan testar ni hur det blir. Kan bli lagom avslappnat och flummigt.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk

Jag delar åsikten som många andra redan sagt. Vill helst se längre avsnitt som täcker hela veckans (viktigaste) nyheter. Podden har blivit min primära källa till uppdateringar inom detta område: lyckas ofta missa intressanta nyheter tills jag lyssnat, och att då även få höra lite allmän diskussion kring varje nyheter är riktigt trevligt.

Permalänk
Medlem

Tycker detta är ett steg i fel riktning. Längre avsnitt är bättre. Man vill ju gärna ha mer fördjupade diskussioner om olika saker, inte bara repetering av några enstaka nyheter.

Vad hände med fredagsfokusen?

Vad hände med tisdagshäng?

Ser gärna mer media i form av videos eller poddformat. Tidigare medverkade ni även i podden fulkultur.

Permalänk
Medlem

Jag skulle önska lite mer dynamik rent diskussionsmässigt.
Man behöver naturligtvis inte sitta och avbryta varandra mitt i meningar ala SVT Morgonsoffan, men att man bollar ämnet med varandra och ev flikar in sina åsikter lite mer.

Lätta gärna på skärpet ett par snäpp och släpp loss lite, för på senare tid tycker jag att FP har tappat lite personlighet.
Jag vet att det kan vara svårt att förändra "on the fly".

I annat fall så kan ni ju köra FP varannan fredag (som det var ett tag förut, eller var det FZ?).

Gärna att ni kan "ranta till" om saker ni gillar eller ogillar också.
En mer personlig touch. Det är sånt iaf jag tycker om och ofta stannar för.
Ta tex spelpodden Kontrollbehov som exempel:
De tar ofta upp ämnen, nyheter och speldiskussioner jag redan vet om - men jag fortsätter lyssna för att personerna som pratar har en väldigt rolig interaktion med varandra som bidrar till en intressant och ofta komisk diskussion - och glöm inte bort - att det är ämnen som jag redan känner till och lika gärna kan strunta i att lyssna på.