Skärmkalibrering - rgb sliders?

Permalänk

Skärmkalibrering - rgb sliders?

Tänkte ge mig på att kalibrera skärmen på min bärbara.

Använder mig av Linux Mint - DisplayCal - SpyderX.

Har fått allt att lira, men...finns det något sätt att ändra R G B ? Efter att ha kört första mätningen med min spyder så visar den att bildskärmen visar alldeles för röd ton. Dock så hittar jag inte någon inställning eller programvara så man kan justera färgerna individuellt utan bara färgtemperatur.

Kanske jag efterfrågar för mycket, men tänkte i all fall höra med er som är lite mer insatt i linux om det finns något sätt att justera detta?

Alla tips är välkomna!

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem

Finns det inte skärmens menyer så är det ingen idé att hålla på med.

Bästa resultat får du troligtvis om du bara profilerar skärmen och sedan ser till att så mycket som möjligt är färghanterat. Ska du hålla på att kalibrera genom mjukvara och kurvor på grafikkortet kommer du få problem med artefakter som bandning.

Permalänk

Skit i vad kurvor och grafer säger justera till du tycker bilden ser bra ut.

Ska du jobba med bildredigering där det är kritiskt att det är rätt så kan du ju köpa en lös skärm som är kallibrerad för färgåtergivning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Håller med föregående talare, ska du ha perfekt färgåtergivning, så behöver du också en perfekt skärm. Budgetklassen börjar på 20.000 kr ungefär. Skärmen ska ha hårdvarukalibrering samt "dongel" som kopplas direkt till skärmen för att mäta.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon