Helgsnack: Vilken är den viktigaste processorn genom tiderna?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Vilken är den viktigaste processorn genom tiderna?

Intel 8086? Pentium II? AMD Phenom II? Vilken är viktigast och varför?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Pentium 2 eller möjligen MMX var ju de första som klarade video, webben, MP3, 3D-spel, …

De var också en stor del av hela Hem-PC vågen som gav många en start inom it

Inget revolutionerande i sig, men rätt prestanda vid rätt tidpunkt

Kanske satt en Pentium 2 i min första egna dator också, men det är nog bara en slump

Permalänk

Jag tycker nog Core 2, eller AMD X2. Även om jag hängt med sen långt innan dessa. X2 för att den var första dual core. Core 2, för att den var så ruggigt överlägsen när den kom.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

i5 2500k.

Den totalt dominerade spelprestandan i flera år och var riktigt billig för vad den gav i prestanda och överklockade som ett monster och att den också var en av de första processorerna som var busenkla att överklocka för gemene man.

Hade min egna uppe i 5.4ghz med Corsair H100, däremot stekte jag VRM'n runt processorsockeln av värmeutvecklingen (budget ASRock P67 bräda med knappt några vrm heatsinks), när jag fick ner den i min nyinköpta Z68 bräda så rullade den stabilt i 5ghz tills jag gick vidare till en i7 3770k som överklockade som en kratta och blev ostabil på 4.4ghz...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Nehalem då detta var den första varianten av alla moderna generationer. Hyper-threading etc.

Permalänk
Medlem

En av de viktigaste cpuer genom tiderna är MOS Technology 6510/8500 för commodore 64 hade vi inte haft den så tror jag nog vi inte hade haft denna diskution just nu

Permalänk
Rekordmedlem

Det är i vart fall ingen modern Intel för de är dussinvaror som inte ändrat historien.
Mos 6502 eller Zilog Z80 är starka kandidater för de skapade datorhobbyn möjligen kan nån gammal Intel eller Motorola också plats men definitivt inget modernt x86 tjafs, av moderna cpuer är det väl i så fall Arm64 eller Risc V som är betydelsefulla och visar vägen mot framtiden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Digital Alpha.
Processorn som var långt före sin tid.
När X86 användarna knappt vågade röra musen under CD-bränning kunde man verkligen multitaska på en Alpha

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Glömmer aldrig min Celeron 300A som utan problem överklockades till 450MHz.

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem

För mig personligen så var det Sandy Bridge.

Hade en svacka i spelandet mellan 2005-2011. Tyckte spelutbudet var tråkigt och att den hårdvara som lanserades denna tid inte bidrog med någon stor förändring, bara små steg framåt.

Men sen kom dom. Lätta att överklocka, drog inte mycket ström jämfört med tidigare generation och bidrog med så mycket annat nytt.
Känslan när jag för första gången satte ihop ett nytt system med en 2600k och en msata disk på moderkortet, ingen optisk läsare eller HDD. Det var så rent! Luftflödet var kanon, ljudnivån var obefintlig. På nytt tyckte jag att det var enormt intressant igen att sätta ihop burkar på samma vis som innan dippen

Har ännu idag ett ITX kort, som kör en 2500S, med en 256GB MSATA som mediadator. Driver youtube, netflix och filmer utan problem. I ett chassi lika stort som 2 mjölkpaket. Främst tack vare att jag kan koppla in strömmen direkt på moderkortets I/O med en laptopladdare. Samma sak där, cleant, strömsnålt och tyst. 10 år senare

Permalänk
Medlem

För mig som halkade in på ett bananskal när min kompis visade diablo 1 på pc har nog pentium3 störst plats i hjärtat spelade på den i flera år och hade först ett riva tnt 2 ultra och senare ett geforce 3 ti 200 .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Svårt. Om man avgränsar frågan till PC-världen skulle det kunna vara 80386. Den introducerade ett användbart funktionsset som stått sig väldigt länge, och den gav prestanda för att någorlunda drägligt köra både ett grafiskt OS och hyfsat avancerade spel.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

AMD:s Athlon 64 - var det stora klivet framåt IMO.

I och med den serien så kändes detta nörderi rätt så stadgat - för att stanna i ett familjehem.

Permalänk
Medlem

Intel 8080. Den lade grunden till hela persondator marknaden.

Permalänk
Medlem

Jag vill nog hävda att just 8086 är den viktigaste eftersom det var den ursprungliga processorn som MS DOS kördes på. Hela den moderna datorrevolutionen under närmare 30 års tid (tidigt åttotal till tidigt 2000-tal) är så intimt förknippad med just x86, DOS och Windows att vi till och med talar om det som Wintel.

Sedan går det givetvis även nämna Motorola 6800 som fanns i första Mac-datorn vars GUI betyde så mycket för datorutvecklingen eller processorn i PDP-11, en minidator som gjorde datorer men specifikt Unix mer tillgängligt. Men de senare känns mer som ren mjukvara vs ren hårdvara, x86 är så mycket mer.

Möjligen bör även 80286 nämnas eftersom Windows 3.x för full funktionalitet krävde en sådan. Och så mycket av omställningen papper till digital teknik skedde just under Windows 3.x de där första åren under nittiotalet. Men återigen, omställningen var här kopplad till ett OS, inte en processor.

Permalänk
Medlem

Motorola 68000, den gav oss så underbart många maskiner att använda.
Macintoch, Amiga, Atari st, Mega drive mfl.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Snusfri

Den första.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Amigan med sin motorola 6800 processor var väldigt före sin tid när den kom skulle säga att den satte mig i intresse för datorer.
Var nog inte så många som spelade på sina datorer i gamla pc som amigan hade i sin tid

Permalänk
Medlem

Intel 4004 förmodligen, processorn som lade grunden till Intels utveckling till en processortillverkare och det är ganska lätt att följa utvecklingen från 4004 till 8008 till 8080

Visa signatur

12900k | 5H16M | Z690 Strix | 4070ti

Permalänk
Medlem

Intel 8086, MOS Technology 6510, Motorola 68000 känns som de viktigaste som spred datorerna till folket. I modern tid måste det vara Apple M1 fast det är en SoC så det räknas kanske inte.

Permalänk
Medlem

För mig 3570k, trotjänare över 10 år utan problem och överklockad.

Visa signatur

En dator, en mobil och en tablet. X670 Hero / 7900X / 4080

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Pentium 2 eller möjligen MMX var ju de första som klarade video, webben, MP3, 3D-spel, …

De var också en stor del av hela Hem-PC vågen som gav många en start inom it

Inget revolutionerande i sig, men rätt prestanda vid rätt tidpunkt

Kanske satt en Pentium 2 i min första egna dator också, men det är nog bara en slump

MMX var inte så viktigt egentligen. Voodoo-korten och Glide som lanserades ungefär samtidigt blev dock en revolution för det som vi har idag.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför 8086 på något sätt skulle vara viktig ur ett historiskt perspektiv. 8086 är en parentes i datorhistorien som inte hade något speciellt genomslag.

Den stora processorn är isåfall dess föregångare som får sägas innebar den moderna pc'ns födelse. Den heter 8088.

Permalänk
Medlem

Sandy Bridge serien vill jag minnas var grymt bra, mycket prestanda när man överklockade dem och heller inte jätte dyra.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av Tazok:

För mig personligen så var det Sandy Bridge.

Hade en svacka i spelandet mellan 2005-2011. Tyckte spelutbudet var tråkigt och att den hårdvara som lanserades denna tid inte bidrog med någon stor förändring, bara små steg framåt.

Men sen kom dom. Lätta att överklocka, drog inte mycket ström jämfört med tidigare generation och bidrog med så mycket annat nytt.
Känslan när jag för första gången satte ihop ett nytt system med en 2600k och en msata disk på moderkortet, ingen optisk läsare eller HDD. Det var så rent! Luftflödet var kanon, ljudnivån var obefintlig. På nytt tyckte jag att det var enormt intressant igen att sätta ihop burkar på samma vis som innan dippen

Har ännu idag ett ITX kort, som kör en 2500S, med en 256GB MSATA som mediadator. Driver youtube, netflix och filmer utan problem. I ett chassi lika stort som 2 mjölkpaket. Främst tack vare att jag kan koppla in strömmen direkt på moderkortets I/O med en laptopladdare. Samma sak där, cleant, strömsnålt och tyst. 10 år senare

2005 var det väl ändå fortfarande så att en CPU, och GPU. Knappt gick att använda, om den var 2 år gammal. Efter Nehalem så har behovet att byta CPU blivit betydligt svalare. GPU behövde oxå bytas nästan årligen på den tiden, om du inte ville köra på low.

Det är väl nu det inte händer så mycket? 2005 -15år +5år år, hände det ju enormt mycket jämfört med nu!

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

Någon arm variant som gett oss datorer i mobilformat på batteridrift

Permalänk
Medlem

I5 2500k

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Hedersmedlem

Finns många viktiga processorer och händelser.

AMD Athlon / K7 var otroligt viktig, den bröt Intels dominans och la grunden till förutsättningarna för att vi idag har Ryzen. Utan AMD hade vi nog haft en betydligt långsammare utveckling än vad vi haft senaste åren.

Utvecklingen under 90-talet gick otroligt fort. Men en viktig händelse där är Pentium Pro som i princip satte grunden till mycket som hänt framåt. Pentium 2 och 3 är ju direkta efterföljare med samma kärna men även första generationerna Core har vissa släktskap med P6. Hur mycket som finns kvar idag är jag osäker på, men nånstans finns nog några spår kvar.

Athlon 64 är också värd att nämna. Utan den hade vi nog inte fått 64-bitars processorer för konsumenter förrän långt senare.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

MMX var inte så viktigt egentligen. Voodoo-korten och Glide som lanserades ungefär samtidigt blev dock en revolution för det som vi har idag.

Mjo, just där och då så var väl MMX mer en snackis än att det användes i så stor utsträckning.

Det blev ju dock starten på en rätt så betydelsefull trend med SIMD, som fortsatt i form av ett antal generationer av SSE och senare AVX. (Samt det mer samtida 3dnow från AMD, men det är väl liksom MMX mer ett startskott, även om det vad jag minns väl var något bättre.)

Så det blev ju startskottet (åtminstone för x86-världen) för något som ändå varit ganska betydelsefullt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenGoose:

Nehalem då detta var den första varianten av alla moderna generationer. Hyper-threading etc.

HT är dock äldre än så och kom med P4 Northwood och samtida Xeon. Sedan var det lite ”paus” med Core 2.