Sifive visar utvecklingsplattform för RISC-V tillverkad på Intel 4

Permalänk
Melding Plague

Sifive visar utvecklingsplattform för RISC-V tillverkad på Intel 4

Den ledande RISC-V-aktören avtäcker ett moderkort i Micro ATX-format, som kan lägga grund för att ta arkitekturen till konsumenter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Väntan har varit lång på denna plattform men skulle så gärna vilja att den var mini-itx så man kunde montera det i en Fractal Design Ridge-låda. Men hoppas den går att få tag på mobot under året i vilket fall så blir det ett köp.

Haiku verkar satsa på risc-v så kanske blir en rolig data detta.

Permalänk
Medlem

en till utmanare på marknaden säger man inte nej till hoppas verkligen att detta tar fart och med ett billigare pris på krestsen så kan dom öka priset med en FPGA-krets för att öka prestandan mera och kanske förbi x86 i optimerade versioner av program

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Standardisera en sockel, och lite kringliggande kretsar så det kan bli fler tillverkare och uppgrderbarhet

Då snackar vi!

Permalänk
Medlem

Skulle teoretiskt sett kunna ha support för amd:s grafikkort och köra Steam OS. Att få stora spelstudios att korskompilera för denna arkitektur vore en högoddsare, men teoretiskt sett en möjlighet. Det skulle behövas att Sony/M$ lämnade AMD till förmån för SiFive, vilket vore högst oväntat.

Permalänk
Medlem

Tufft, ska bli kul att se hur det här artar sig!

Nästan så att jag skulle vilja ha en att leka med lite.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Bra!!

Mer konkurrens till PC marknaden!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Håller alla tummar jag äger för att det går frammåt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Skulle teoretiskt sett kunna ha support för amd:s grafikkort och köra Steam OS. Att få stora spelstudios att korskompilera för denna arkitektur vore en högoddsare, men teoretiskt sett en möjlighet. Det skulle behövas att Sony/M$ lämnade AMD till förmån för SiFive, vilket vore högst oväntat.

Tror inte att ms och Sony är överdrivet lojala med Amd. De har valt amd de två senaste gångerna för att de erbjuder ett bra paket med processor och grafikkort. Kan någon annan göra det bättre tar de dem. Kan ju vara så att tex Nvidia har någon nice arm-processor och grafikkombo nästa gång som är energieffektivare än amds alternativ och då tar de dem. Risc-V är nog inte riktigt där än men arm baserad konsol har vi redan i Nintendo Switch och är nog ganska sannolikt att dess uppföljare också är Arm baserad. I och med switch så har många spel kompilerats för ARM. Nintendo har visat att det är möjligt. Att vi en senare framtid går från ARM till Risc-V är inte omöjligt, men förtidigt att säga.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Dock väldigt trevligt att de ska göra ett moderkort med pciexpress. Har länge längtat efter ett moderkort i mini itx till matx med en kompetent ARM processor och pciexpress för ett grafikkort i mellanklassen.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Tror inte att ms och Sony är överdrivet lojala med Amd. De har valt amd de två senaste gångerna för att de erbjuder ett bra paket med processor och grafikkort. Kan någon annan göra det bättre tar de dem. Kan ju vara så att tex Nvidia har någon nice arm-processor och grafikkombo nästa gång som är energieffektivare än amds alternativ och då tar de dem. Risc-V är nog inte riktigt där än men arm baserad konsol har vi redan i Nintendo Switch och är nog ganska sannolikt att dess uppföljare också är Arm baserad. I och med switch så har många spel kompilerats för ARM. Nintendo har visat att det är möjligt. Att vi en senare framtid går från ARM till Risc-V är inte omöjligt, men förtidigt att säga.

Hade varit kul att se PS6 med M3 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

I och med switch så har många spel kompilerats för ARM. Nintendo har visat att det är möjligt.

Fast det har ju funnits många ARM-baserade spelkonsoler tidigare, innan Nintendo Switch.

Ta t.ex:
3DO
Playstation Vita
Nintendo 3DS
Gameboy advance

Mm mm.

Permalänk
Datavetare

Detta måste ju vara en "piprensare" för Intel 4 givet att man använder SiFive P550 i stället för deras P670-serie.

Hoppas det kommer något på P670-serien också, då den är "desktop-nivå" sett till prestanda givet att SiFive jämför den med ARM Cortex A77 (man säger "snabbare än Cortex A77"). Cortex A76 har väldigt snarlik prestanda som Zen2/Skylake vid samma frekvens, Cortex A77 är mellan 10-20 % snabbare vid samma frekvens.

P670 är 4-wide, d.v.s Skylake, Zen1/2 nivå.

Ingen M1/M2, Apples design är 8-wide och har rätt mycket fler beräkningsenheter.

Som jämförelse med AMD/Intel: Zen4 kan max kan avkoda 5 instruktioner per cykel och Golden/Raptor Cove kan avkoda max 6 instruktioner per cykel. x86_64 måste förlita sig betydligt mer på olika former av cache, för sker som ligger i det som kallas "micro-op-cache" (också kallad L0-cache) kan både Intel och AMD hantera upp till 8 "interna" instruktioner per cykel i deras front-end.

Här ser man också att P670 har en rätt liten s.k. ReOrder Buffer (ROB), den är på Skylake nivå. Apple har en gigantisk sådan (bl.a. AnandTech uppskattar den till mellan 600-700 platser), typ dubbelt så stor som AMD/Intel senaste CPUer.

En stor ROB gör det möjligt att oftare kunna köra fler instruktioner parallellt. Vilket givet tillräckligt många beräkningsenheter ger hög "IPC".

P670 ska tydligen gå att klocka till ca 3,4 GHz. Inte samma frekvenser som Intel/AMD (än), men man ligger i alla fall på "desktop-class" prestanda redan.

Ställer man P550 mot något som hyfsat många känner till så jämför SiFive den mot ARM Cortex A75, som i sin tur är ca 40 % snabbare än Cortex A72 ISO-frekvens. Cortex A72 används i bl.a. RPi4.

Skrivet av andelf:

Skulle teoretiskt sett kunna ha support för amd:s grafikkort och köra Steam OS. Att få stora spelstudios att korskompilera för denna arkitektur vore en högoddsare, men teoretiskt sett en möjlighet. Det skulle behövas att Sony/M$ lämnade AMD till förmån för SiFive, vilket vore högst oväntat.

Vad som behövs på konsol-sidan är någon som kan skapa en bra helhetslösning. Rätt uppenbart att valet av x86_64 CPU på konsolerna är där som "minst dåliga valet när allt vägts in", mer än att det på något sätt är optimalt.

AMD har egenintresse av att använda x86_64 samtidigt som det är ett väldigt begränsad urval av GPU-tillverkare som kan få till den delen.

Huvudproblemet med x86_64 i konsolerna är att perf/W inte är där det borde vara. Ingen slump att man stoppade i Jaguar-kärnor (AMDs mobil-CPU vid tillfället) i PS4/XBO generationen. I nuvarande generation har man i stället relativt lågt klockade Zen2 kärnor, redan när de släpptes fanns både effektivare och i absoluta tal snabbare ARM-baserade kärnor i form av Cortex X1 (X1 har ungefär samma ISO-frekvens prestanda som Zen4/Golden Cove och X1 kan klockas strax över 3 GHz).

SiFive verkar ha ett par olika klasser av CPUer. De jämför själva deras P550, vilket är den som kommer användas på Intel 4, med ARM Cortex A75. Specifikt säger man detta

"Performance >8.6 SpecINT2k6/GHz, higher single thread performance than Arm Cortex-A75"

För att sätta den på en prestandaskala i konsol-kontext: Cortex A75 @ 2,0 GHz verkar vara ca 50 % snabbare jämfört med AMD Jaguar @ 2,2 GHz (PS4Pro är klockad till 2,13 GHz och Xbox One X till 2,3 GHz).

Ställer man ovan mot PS5/XSX med deras Zen2 klockade runt 3,5 GHz är denna generations konsoler ca 3 gånger snabbare än Cortex A75 @ 2,0 GHz (så ca 4,5x snabbare än last-gen).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Detta måste ju vara en "piprensare" för Intel 4 givet att man använder SiFive P550 i stället för deras P670-serie.

Jag tror mer att det handlar om att man började jobba på Horse Creek redan i februari 2022, medan P670 verkar ha annonserats kring november samma år.

Oavsett vilket har jag varit bestämd sen jag läste att Horse Creek var en grej att RISC-V blir min nästa uppgradering av desktop-datorn här hemma. Sen dess har även Star64 annonserats, vilket kanske ligger närmare min plånboks möjligheter än HiFive Pro P550.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

https://shop.allnetchina.cn/products/starfive-visionfive-2nd-generation-single-board-computer?variant=39856632660070

Tyvärr inte i lager nu, men ser trevligt ut, och är betydligt billigare än andra RISC-V utvecklingskort jag sett.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dracc:

Jag tror mer att det handlar om att man började jobba på Horse Creek redan i februari 2022, medan P670 verkar ha annonserats kring november samma år.

Oavsett vilket har jag varit bestämd sen jag läste att Horse Creek var en grej att RISC-V blir min nästa uppgradering av desktop-datorn här hemma. Sen dess har även Star64 annonserats, vilket kanske ligger närmare min plånboks möjligheter än HiFive Pro P550.

Du har helt rätt! Insåg inte att Intel kommit så pass långt med "Intel 4" processen, man har tydligen redan tillverkat A0-stepping av den Sifive-krets artikeln handlar om.

Absolut ingen volymproduktion än, den är planerad till mitten av 2023, men A0-stepping kretsarna av denna krets fungerar tillräckligt bra för att kunna köra Linux.

Sett "mitten av 2023 för Intel 4" flera gånger och tänkte att det var när man skulle börja tillverka även den här serien kretsar. Kollar man på Arm tar det typiskt ca 3 kvartal från att en design presenteras till att de första produkterna med kretsar hittar ut, vilket då betyder att man haft fungerade kretsar i alla fall 1 kvartal innan det.

D.v.s känns rimligt att kunna få ut P670 designer under 2H detta år, om man bara har någonstans att tillverka dem.

Man måste självklart börja någonstans, men känns inte jättekul med P550 (i.e. Cortex A75 prestanda) när det nu börjar komma ut billiga SBC baserade på Cortex A76 från $60 (beroende på konfiguration, Orange Pi 5).

Cortex A76 var första Arm-designen med "desktop-class performance", presterar ungefär som Skylake/Zen2 per cykel.

Edit: hoppas och tror att det finns en del jobb kvar på kompilatorer för RISC-V. Roade mig att jämföra lite olika kodsnuttar kompilerade för ARM64, RISC-V 64GC samt x86_64, specifikt med LLVM/Clang kompilatorn (C/C++/Rust).

ARM64 ger i princip konsekvent minst antal instruktioner och kortast kodsegment.

RISC-V 64GC var väldigt snarlik x86_64 i antalet instruktioner, då "C" står för "compressed" och i praktiken betyder att man har en kombination av instruktioner med längd 2 bytes resp. 4 bytes (för ARM64 är instruktionerna alltid 4 bytes, "gamla" 32-bit Arm hade varianter med variabel längd med det skrotas när man designade ARM64).

x86_64 instruktioner kan vara allt från 1 byte till 15 bytes, i genomsnitt ligger man typiskt mellan 3-4 bytes i moderna program.

Vissa specifika saker som "multiplicera något samt addera det med något" är relativt vanligt i praktiken och ARM64 har specifika instruktioner för detta både för heltal, flyttal och SIMD. x86 har det bara för SIMD, osäker för RISC-V, finns det används det ännu inte av kompilatorn.

Både ARM64 och x86_64 har instruktioner för att ladda/spara flera skalära tal med en instruktion. ARM64 lägger dem direkt i två "vanliga" register medan x86_64 lägger dessa i SIMD-register (det borde rimligen RISC-V ha när man får till vektor instruktionerna, detta går att göra på ARM också med NEON/SVE2). Som det är nu var det något som kostade på i antal instruktioner för RISC-V, d.v.s. läsa in / spara ned data från t.ex. en struktur som man läser/skriver relativt många fält i.

Fanns andra sådana konstruktioner där ARM64 kan göra saker väldigt kompakt, d.v.s. inte alls vad man normal associerar med "RISC". Fast ARM64 är, precis som RISC-V, en ren load-store design, d.v.s hård separation mellan minnesoperationer som flyttar data mellan RAM och register, samt beräkningar som bara använder register.

Det lutar tyvärr ändå lite åt att RISC-V må vara en väldigt bra designad ISA, men ser ut att vara klar tvåa efter ARM64...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer