Detta måste ju vara en "piprensare" för Intel 4 givet att man använder SiFive P550 i stället för deras P670-serie.
Hoppas det kommer något på P670-serien också, då den är "desktop-nivå" sett till prestanda givet att SiFive jämför den med ARM Cortex A77 (man säger "snabbare än Cortex A77"). Cortex A76 har väldigt snarlik prestanda som Zen2/Skylake vid samma frekvens, Cortex A77 är mellan 10-20 % snabbare vid samma frekvens.
P670 är 4-wide, d.v.s Skylake, Zen1/2 nivå.
Ingen M1/M2, Apples design är 8-wide och har rätt mycket fler beräkningsenheter.
Som jämförelse med AMD/Intel: Zen4 kan max kan avkoda 5 instruktioner per cykel och Golden/Raptor Cove kan avkoda max 6 instruktioner per cykel. x86_64 måste förlita sig betydligt mer på olika former av cache, för sker som ligger i det som kallas "micro-op-cache" (också kallad L0-cache) kan både Intel och AMD hantera upp till 8 "interna" instruktioner per cykel i deras front-end.
Här ser man också att P670 har en rätt liten s.k. ReOrder Buffer (ROB), den är på Skylake nivå. Apple har en gigantisk sådan (bl.a. AnandTech uppskattar den till mellan 600-700 platser), typ dubbelt så stor som AMD/Intel senaste CPUer.
En stor ROB gör det möjligt att oftare kunna köra fler instruktioner parallellt. Vilket givet tillräckligt många beräkningsenheter ger hög "IPC".
P670 ska tydligen gå att klocka till ca 3,4 GHz. Inte samma frekvenser som Intel/AMD (än), men man ligger i alla fall på "desktop-class" prestanda redan.
Ställer man P550 mot något som hyfsat många känner till så jämför SiFive den mot ARM Cortex A75, som i sin tur är ca 40 % snabbare än Cortex A72 ISO-frekvens. Cortex A72 används i bl.a. RPi4.
Skrivet av andelf:
Skulle teoretiskt sett kunna ha support för amd:s grafikkort och köra Steam OS. Att få stora spelstudios att korskompilera för denna arkitektur vore en högoddsare, men teoretiskt sett en möjlighet. Det skulle behövas att Sony/M$ lämnade AMD till förmån för SiFive, vilket vore högst oväntat.
Vad som behövs på konsol-sidan är någon som kan skapa en bra helhetslösning. Rätt uppenbart att valet av x86_64 CPU på konsolerna är där som "minst dåliga valet när allt vägts in", mer än att det på något sätt är optimalt.
AMD har egenintresse av att använda x86_64 samtidigt som det är ett väldigt begränsad urval av GPU-tillverkare som kan få till den delen.
Huvudproblemet med x86_64 i konsolerna är att perf/W inte är där det borde vara. Ingen slump att man stoppade i Jaguar-kärnor (AMDs mobil-CPU vid tillfället) i PS4/XBO generationen. I nuvarande generation har man i stället relativt lågt klockade Zen2 kärnor, redan när de släpptes fanns både effektivare och i absoluta tal snabbare ARM-baserade kärnor i form av Cortex X1 (X1 har ungefär samma ISO-frekvens prestanda som Zen4/Golden Cove och X1 kan klockas strax över 3 GHz).
SiFive verkar ha ett par olika klasser av CPUer. De jämför själva deras P550, vilket är den som kommer användas på Intel 4, med ARM Cortex A75. Specifikt säger man detta
"Performance >8.6 SpecINT2k6/GHz, higher single thread performance than Arm Cortex-A75"
För att sätta den på en prestandaskala i konsol-kontext: Cortex A75 @ 2,0 GHz verkar vara ca 50 % snabbare jämfört med AMD Jaguar @ 2,2 GHz (PS4Pro är klockad till 2,13 GHz och Xbox One X till 2,3 GHz).
Ställer man ovan mot PS5/XSX med deras Zen2 klockade runt 3,5 GHz är denna generations konsoler ca 3 gånger snabbare än Cortex A75 @ 2,0 GHz (så ca 4,5x snabbare än last-gen).