Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Tips på billig KM-switch

Jag har en Aten KM-switch som visat sig vara helt otroligt värdelös. 7/10 gånger hittas inte tangentbordet vid boot, utan sladden måste dras ur och sättas i, innan det funkar. Bara för att göra det roligare är det inte säkert att tangentbordet funkar när jag väl bootat in i operativsystemet. Att koppla direkt till datorn är inga problem, så det är uppenbarligen switchen som suger Ardennerballe.

Nu är jag således på jakt efter en ny switch. Behöver tips på något som är billigt och bara funkar. Behöver inte mer än att kunna koppla mus och tangentbord mellan två datorer.

Permalänk
Medlem

Jag har denna inköpt på Amazon

ABLEWE USB Switch 3.0 4 Ports USB 3.0 Parts USB Switch for 2 PCs 2 in 4 Out with 2 USB 3.0 Cables for Printer, Scanner, Keyboard, USB Sticks, Hard Drives, Mouse, Headset etc. Black

Funkar bra. Oftast autodetekterar den vilken dator man startar men ibland kan man behöva trycka på knappen för att byta dator. Har bara mus och tangentbord inkopplade via trådlösa donglar.

EDIT: Tar tillbaka min rekommendation. Ser i loggarna (dmesg på linux) att jag har glappkontakt i en USB-port. Efter lite felsökning hittade jag att USB-kontakten glappar. Jag tror det är kontakten i kabeln mellan datorn och switchen. Nu drar jag ur denna ur datorn ofta när jag skruvar i darorn. Jag ska köpa ny kabel med kontakt av bättre kvalitet ( om jag hittar någon USBA hane till A hane som funkar). Är nog inte fel på switchen i sig men medföljande kablar är billigt skräp. Eller möjligen om jag har kassa kontakter i moderkortet men tror mer på kabeln. Den går att vicka lite väl mycket och när jag gör det får jag omstart av USB- hubben i loggen.