Returnal släpps till PC den 15 februari

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Jag har inte själv spelat detta spel. Finns det inte olika svårighetsgrader att välja i inställningarna för spelet? Eller finns det bara en svårighetsgrad att välja? Eller går det inte att byta när man väl valt en svårighetsgrad utan att börja om från början igen? Eller är det svårt även på enklaste svårighetsgraden?

Bara en svårighetsgrad.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Skyflyer:

Jag har inte själv spelat detta spel. Finns det inte olika svårighetsgrader att välja i inställningarna för spelet? Eller finns det bara en svårighetsgrad att välja? Eller går det inte att byta när man väl valt en svårighetsgrad utan att börja om från början igen? Eller är det svårt även på enklaste svårighetsgraden?

Det finns bara en svårighetsgrad.

Personligen är jag absolut inte någon som gillar överdriven svårighetsgrad. Och brukar vara bli frustrerad av sådana spel.

Jag tycker Returnal har en väldigt bra kurva.
Spelet blir lättare av ett par olika faktorer i symbios:
Dina permanenta uppgraderingar
Dina val av temporära uppgraderingar och vapen
Inlärning av fiendernas mönster, beteende osv
Inlärning av spelets mekanik överlag

Det är ju såklart mycket repetition dock, per definition i denna genre. Så om man inte gillar gameplay i spelet så kommer allt falla oavsett hur snyggt det är eller bra det låter.

Själv dog jag på första försöket på samtliga bossar utom en. Oftast med tanken ”ok det här är helt omöjligt och jag kommer aldrig att klara det” - men sen gick det fint på andra försöket.
Sista ”banan” i spelet kan vara ganska rough dock och kräver kanske lite väl mycket prepp jämfört med allt annat i spelet.

Att det skulle vara 20h mellan nämnvärda skillnader som någon skrev här har jag svårt att få ihop. Jag har nästan 100%at spelets trophies och in-game codex etc för både bas-spelet och DLCn på cirka 60h.
De sista 20h av det har mest varit saksamlande (dvs letat efter ljudinspelningar och annat bara för completionist sake).

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Jag har inte själv spelat detta spel. Finns det inte olika svårighetsgrader att välja i inställningarna för spelet? Eller finns det bara en svårighetsgrad att välja? Eller går det inte att byta när man väl valt en svårighetsgrad utan att börja om från början igen? Eller är det svårt även på enklaste svårighetsgraden?

Det finns ingen möjlighet att välja svårighetsgrad överhuvudtaget. Spelet fungerar m a o på precis samma sätt som exempelvis Elden Ring gör gällande den biten. Från början fanns det inte ens möjlighet att spara spelet heller, vad jag minns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valloniet:

Det finns ingen möjlighet att välja svårighetsgrad överhuvudtaget. Spelet fungerar m a o på precis samma sätt som exempelvis Elden Ring gör gällande den biten. Från början fanns det inte ens möjlighet att spara spelet heller, vad jag minns.

Det gick inte att spara progress i en pågående runda och fortsätta senare. Då behövde man sätta maskinen i rest mode.

Annars fungerande permanenta uppgraderingar som nu osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Bara en svårighetsgrad.

Tack för info!

Permalänk
Medlem

Fantastiskt spel! Tokigt sugen på att spela mer!

Min enda oro är att mus och tangentbord inte ska kännas så rappt som det måste. Spelar Uncharted 4 nu på PC och jag tycker det känns trögt och släpar något otroligt i jämförelse med ett "äkta pc-FPS".

Angående svårighetsgraden så ja, det är nog relativt svårt, många trådar på subredditen att folk äntligen tagit sig vidare efter hutlöst många timmar. Jag tycker aldrig det var SÅ svårt men nog fanns det tillfällen där man var bra frustrerad men det ska ju kosta lite när man spelar Rogue-likes. Samtidigt får man inte glömma att det här också är ett "Bullet-hell" spel vilket är en utmaning i sig om man inte är kvick.

Jag körde med lock-on på fiender på PS5 utan skam, jag kan inte spela med dosa. Hade blivit galen av att veva runt genom att behöva sikta med thumbstick och samtidigt dodge'a. På PC vill jag dock sikta själv!

Permalänk
Medlem

För Returnal ser jag inte att mus + tangentbord är bättre än handkontroll. Fokus är inte millimeterprecisionsskjutande, utan så som det brukar med bullet hell-spel är det undvikandet att ta skada som leder till störst framgång. Särskilt eftersom ens health bar växer om man plockar upp liv när man redan har full hälsa. Man dör väldigt fort om man prioriterar hög DPS över att spela defensivt. Och handkontroll är king när det gäller precisa förflyttningar.

Kör för tusan med Dualsense på PC om ni kan. Returnal bjuder på en av de bästa integrationerna av Dualsensens adaptiva triggers och haptiska feedback.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Avstängd

Riktigt taggad

Permalänk
Medlem

Fantastiskt spel. Riktigt underbar action 😊

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Jag har inte själv spelat detta spel. Finns det inte olika svårighetsgrader att välja i inställningarna för spelet? Eller finns det bara en svårighetsgrad att välja? Eller går det inte att byta när man väl valt en svårighetsgrad utan att börja om från början igen? Eller är det svårt även på enklaste svårighetsgraden?

Finns inga svårighetsgrader. Spelet kräver att du blir bättre (vilket du blir), men det är RIKTIGT svårt. Även när man börjat få en del permanenta uppgraderingar så är det svårt. Lägger man ifrån sig det några dagar eller veckor så tar det ett tag igen att få igång muskelminnet. Det är inte omöjligt, jag har varit riktigt nära att klara boss 2 flera gånger. Men det kräver en kombination av TUR (banorna genereras slumpvis, och alla items kommer upp slumpvis även om det finns vissa mönster man lär sig), att man är fokuserad som fan just den gången och inte gör för mkt misstag, och sjukt mycket tålamod. Vet inte hur många gånger jag försökt göra allt för att vara redo för boss 2 bara för att göra nått korkat misstag i nästa rum och dö, eller nästan dö och då är det kört, bara att börja om, typ 1-2h bortkastat, i vissa fall utan att ens låsa upp nått permanent. TÅLAMOD i stora lass behövs.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det finns bara en svårighetsgrad.

Personligen är jag absolut inte någon som gillar överdriven svårighetsgrad. Och brukar vara bli frustrerad av sådana spel.

Jag tycker Returnal har en väldigt bra kurva.
Spelet blir lättare av ett par olika faktorer i symbios:
Dina permanenta uppgraderingar
Dina val av temporära uppgraderingar och vapen
Inlärning av fiendernas mönster, beteende osv
Inlärning av spelets mekanik överlag

Det är ju såklart mycket repetition dock, per definition i denna genre. Så om man inte gillar gameplay i spelet så kommer allt falla oavsett hur snyggt det är eller bra det låter.

Själv dog jag på första försöket på samtliga bossar utom en. Oftast med tanken ”ok det här är helt omöjligt och jag kommer aldrig att klara det” - men sen gick det fint på andra försöket.
Sista ”banan” i spelet kan vara ganska rough dock och kräver kanske lite väl mycket prepp jämfört med allt annat i spelet.

Att det skulle vara 20h mellan nämnvärda skillnader som någon skrev här har jag svårt att få ihop. Jag har nästan 100%at spelets trophies och in-game codex etc för både bas-spelet och DLCn på cirka 60h.
De sista 20h av det har mest varit saksamlande (dvs letat efter ljudinspelningar och annat bara för completionist sake).

Du kanske är mycket bättre på den typen av spel än jag och många andra. Kolla på Returnal forumet på reddit. Tog mig 20-30h att bara klara första bossen. Men kul för dig

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Vågar man hoppas på moddar till pc.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av BrottOchStraff:

Du kanske är mycket bättre på den typen av spel än jag och många andra. Kolla på Returnal forumet på reddit. Tog mig 20-30h att bara klara första bossen. Men kul för dig

Haha kanske lät som en dryg humble brag men var mer menat som ”kan någon som är så dålig som jag klara det kan alla klara det”. Som en uppmuntran att i alla fall testa.

Tillhör kategorin spelare som ofta drar ner svårighetsgraden ganska direkt när jag stöter på motstånd och som har testat massor av souls like men svurit åt dem alla och rage quittat inom några timmar.

Men kanske bara var något som klickade just här för mig.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Roligt att det kommer till PC! Älskar utmanande spel, även om jag inte testat detta..

Dock, i och med att det är en på tok för sen portning kommer jag inte betala fullpris för det. Detta är en '-75% off titel' för min del. Så det hamnar på wishlisten tills vidare vid släpp.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av roxkz:

Roligt att det kommer till PC! Älskar utmanande spel, även om jag inte testat detta..

Dock, i och med att det är en på tok för sen portning kommer jag inte betala fullpris för det. Detta är en '-75% off titel' för min del. Så det hamnar på wishlisten tills vidare vid släpp.

Vilket pris borde det landa på vid release tycker du? Eller handlar det mer om att Sony är långsamma med att porta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Vilket pris borde det landa på vid release tycker du? Eller handlar det mer om att Sony är långsamma med att porta?

Om vi säger såhär... Hade det släppts på PC samtidigt som PS5, 50€?

Men nu dimper det ner nästan två år efter PS5 releasen... Skäligt pris två år efter första release är nog närmare 30€ än 60€ i min mening. Beror på hur välgjord porten är...

Och precis som du säger, det handlar i mångt och mycket om att de är långsamma med att porta.. jag tycker personligen det är ett otyg med flera år gamla portningar som släpps till fullpris. Så för mig är det där skon klämmer, och varför jag väntar tills prislappen går ner.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Hmm, varför är cpu-kravet högre vid RT? Är inte hela poängen med RT att det är GPU:n som tar över och därmed borde lasten på CPU vara lägre?

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borix:

Köpte ps4 för några år sedan för att ta igen alla exklusiva titlar, men inte långt efter släppte de Horizon och God of war till PC.
Nu med Returnal så är det bara tydligare att jag aldrig behöver köpa en konsoll igen

Gjorde precis samma sak och instämmer helt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Hmm, varför är cpu-kravet högre vid RT? Är inte hela poängen med RT att det är GPU:n som tar över och därmed borde lasten på CPU vara lägre?

Nej RT ökar alltid belastningen på CPU men offta så är de GPU som är den största begränsningen. RT kräver mer beräkningar i bakgrunden så kravet på CPU och minnen ökar en hel del.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Älskar inte att de inte släppts några reviews. Sent embargo har en tendens att vara negativt men jag har svårt att se hur de skulle misslyckas här.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Gustenrocks:

Älskar inte att de inte släppts några reviews. Sent embargo har en tendens att vara negativt men jag har svårt att se hur de skulle misslyckas här.

Jo lite så. Rock solid 60 fps i faux 4k på ps5. Svårt att se att de skulle lyckas klanta till det på pc men vem vet.

Kanske lite härlig shader compilation stutter tex

Visa signatur

240p är livet