Uppgraderat 7600X + Mb + ram, krashar med EXPO påslaget

Permalänk
Medlem

Uppgraderat 7600X + Mb + ram, krashar med EXPO påslaget

Jag sitter på ett litet tråkigt problem som jag hoppas någon annan kan ge lite ljus på.

Uppgraderat datorn med
AMD 7600X
2x16 GB DDR5, med EXPO profil för 6000Mhz (sitter i slot A2 och B2 som är rekommenderat enligt mb manualen)
Kingston Furry Beast, KF560C36BBEK2-32
Gigabyte B650M DS3H med senaste bios flashat (ram finns med bland kompatibla minnen)
https://www.gigabyte.com/Motherboard/B650M-DS3H-rev-10#kf

Övriga delar i riggen:
GPU: Nvidia 3090. Mest varit utanför burken under testerna.
SSD: WD SN850 1tb, wds100t1x0e-00afy0
PSU: Corsair RM750X

Så till problemet.
Så fort jag slår på EXPO i bios startar datorn först upp som den ska och bootar in i windows. En omstart funkar oftast men en andra omstart så hamnar man i svart skärm och inget händer. Man får forcera ner en nedstängning med att hålla nere strömknappen.
Startar man datorn igen tuggar den lite och efter ett tag kommer man till en ruta med 3 val från moderkortet. De är i stil med "starta med rekommended inställningar", "starta om med rekommenderade inställningar" eller "gå till bios".
Då hoppar jag in i bios, slår av EXPO (dvs tillbaka till default) och spara och avslutar. Oftast springer man in i patrull vid denna uppstarten och får forcera en avstängning för att sedan lyckas starta datorn korrekt. Omstarter efter detta är inte något problem!
Inga andra inställningar i bios är rörda, de är som de var efter flash.

Utan att köra EXPO aktiverat har datorn betett sig normalt vid alla tillfälle förutom 1 gång än så länge. Så jag har svårt att säga om det bara var en tillfällighet eller kan vara en del av det större problemet.
För att testa att stressa datorn lite mer slängdes min GPU in och jag körde lite Grounded och BF några timmar (EXPO av). Inga krasher eller konstigheter, allt bara flöt på som förväntat.

Övrig som är värt att nämna.
* Det flesta tester körs utan GPU i, dvs kör på inbyggda grafiken.
* Kör bara en SSD för att utesluta att en andra skulle ge problem. Windows 10 installerades på nytt när jag fick första moderkortet, dvs formaterade SSD:n. Jag har inte formaterat om den igen efter att jag fick moderkort nr2.
* Testat samtliga profiler minnena stödjer i bios: EXPO 1 (6000Mhz), EXPO 2 (5600Mhz), XMP 1 (6000Mhz, XMP 2 (54000Mhz) och alla ger samma problem vid omstarter.
* De första uppsättningn RAM-minne testades i memtest86 (EXPO av) och gav inga utslag på att vara defekta.

Åtgärder.
Varit och fått ram-stickorna utbytta. Gav absolut ingen skillnad.
Beställt nytt moderkort (lika dant) bytt ut och gör ingen skillnad.

* Så första hypotesen är att minnen inte alls stöds fast det är med på listan över minnen som ska fungera. Hur kan man bekräfta detta? De flesta trådar om AM5 moderkort och kompabilitets problem är 3+månader gamla och var som jag förstått det i väntat på att få en bios uppdatering, som de flesta fick strax där efter. Hittar inte alls lika många nya trådar, och hittar väldigt få på detta moderkortet.

* Andra hypotesen är att där är något annat gemensamt i riggen som är problemet. Tex PSU, detta är ett Corsair RM750X (tror guld cert?) ca 2-3 år gammalt. Det kan nämnas att detta inte satt i min dator innan utan kommit från en kompis som tidigare haft det utan problem. Mitt 10+år gamla HX750 fick äntligen vila.
CPU:n är ny och varit en del som funnits med vid samtliga problem-tillfällen. Men som nämnts ovan jobbade den på bra när jag spelade.
Primära SSD:n, som också nämnts formaterats vid installation av första moderkortet.

* Där är någon defekt vid tillverkningen som blivit likadan på flera enheter och jag har lyckats få enheter med just samma problem två gånger (är det då ram eller mb?).

Efter detta börjar jag få slut på idéer och jag känner att jag har svårt att komma vidare.
Det kanske kan vara värt att nämna att jag själv har byggt en handfull datorer genom åren (och jobbar med teknik, ingenjör) + att en kompis som byggt 20+ datorer var med vid första monteringstillfället och varit på snabblänk under hela tiden jag försökt felsöka vidare efter detta. Ingen av oss förstår riktigt vad som nu händer.

Alla tips uppskattas!
// Henrik

Permalänk
Medlem

Hur länge har du svartruta innan du forcerar en reset och startar om?
Ram minne och AM5 är kinkigt och ibland tar det orimligt lång tid att boota med minnesöverklockning. Prova slå på expo och sen ge svartskärmen åtminstone 5-10min innan du ger upp. Du kanske redan väntat ett par minuter men om inte prova!

Annars är det väl bara att remounta/byta CPU alternativt acceptera att den överklocken inte fungerar för dig.
Gigabyte skriver "When running EXPO/XMP at DDR5-5200 or higher, the system's stability may vary by AMD processor and memory module's margin of capabilities." så det finns tyvär inga garantier för att en överklock ska fungera även om minnen och expo är verifierad på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Jag har testat två olika kits med expo, samma fel som du har. Kompatibla.

Köpte Kingston med enbart xmp, fungerar utan problem. Expo har extremt mycket problem, väldigt ofärdigt och otestat. Väldigt många har postat om detta. Testa minnen som stöds som enbart har xmp. Jag kör liknande dina men BBEAK, enbart xmp.

Det lär fungera direkt.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Avstängd

Har också Gigabyte men annan moderkort. Lägger jag in senaste bios o har expo på så blir det massa BSOD. Använder nu en äldre som tycks fungera, förutom att ljudkortet inte fungerar ibland, men det kanske är något fel på ljudkortet...svårt att säga.

Man är definitivt lite av en beta-testare vid det här läget

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Hur länge har du svartruta innan du forcerar en reset och startar om?
Ram minne och AM5 är kinkigt och ibland tar det orimligt lång tid att boota med minnesöverklockning. Prova slå på expo och sen ge svartskärmen åtminstone 5-10min innan du ger upp. Du kanske redan väntat ett par minuter men om inte prova!

Annars är det väl bara att remounta/byta CPU alternativt acceptera att den överklocken inte fungerar för dig.
Gigabyte skriver "When running EXPO/XMP at DDR5-5200 or higher, the system's stability may vary by AMD processor and memory module's margin of capabilities." så det finns tyvär inga garantier för att en överklock ska fungera även om minnen och expo är verifierad på moderkortet.

Jag gav det några minuter, men jag kandke får testa att ge den 10 nästa gång jag försöker ta tag i det.
Det konstiga var bara att första boot från bios till windows går klockrent, inga problem eller liknande.
Det är först efter 1-2 omstarter jag ser problemet.

Sista bli väl att returnera och gå på ett helt annat moderkort då det onekligen känns som den troliga boven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridebird:

Jag har testat två olika kits med expo, samma fel som du har. Kompatibla.

Köpte Kingston med enbart xmp, fungerar utan problem. Expo har extremt mycket problem, väldigt ofärdigt och otestat. Väldigt många har postat om detta. Testa minnen som stöds som enbart har xmp. Jag kör liknande dina men BBEAK, enbart xmp.

Det lär fungera direkt.

De minnena jag köpte har både xmp och expo stöd. Båda beter sig lika dåligt.
Även lånat en kompis minnen som bara har xmp stöd men det beter sig precis lika dant. Dock inte kollat i listan om gigabyte stödjer dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Har också Gigabyte men annan moderkort. Lägger jag in senaste bios o har expo på så blir det massa BSOD. Använder nu en äldre som tycks fungera, förutom att ljudkortet inte fungerar ibland, men det kanske är något fel på ljudkortet...svårt att säga.

Man är definitivt lite av en beta-testare vid det här läget

Låter värt att testa en äldre bios, gör det på söndag när jag och polaren ska på det igen.
Bara testa stock och senaste bios.

Hade jag bara varit säker på att gigabyte släpt en bios senare som löser problemet hade jag inte haft något problem att köra ram i läger hz tillsvidare. Det är mycket för att jag tänk reycka i en ny processor om några år och vill att det ska hänga med så bra som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av imo:

Sista bli väl att returnera och gå på ett helt annat moderkort då det onekligen känns som den troliga boven.

Nope. Verkar vara ett väldigt vanligt problem. Jag tror det är chipset/platformen som bråkar. Jag byggde en ny 7700X AM5 under jul och har samma problem med Kingston 6000mhz minnen också men med ett Asus B650E-E mobo. Det funkar prima så länge det bootar, men ibland så bara fastnar boot. Det är som att Windows inte laddar. Antingen så låser den sig med Windows snurran eller så är skärmen bara svart. Kanske 1 gång av 10? Att det är random gör det svårt att felsöka också.

Man märkte ju att ram kunde bråka när en bios uppdatering med EXPO påslagen totallåste datorn... var tvungen att bios resetta bara för att få den att boota.

Jag testar för tillfället 5600mhz EXPOII för att se om det hjälper för mig. 6000mhz EXPO/EXPOII var samma sak iaf. Också testat disabla iGPU och tvinga discrete, trodde kanske det var nån igenkänning i Windows som faila men det gjorde ingen skillnad. Funkar inte 5600mhz lär jag börja testa manual OC.

Man får väl hoppas på att bios uppdateringar löser det :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av imo:

Låter värt att testa en äldre bios, gör det på söndag när jag och polaren ska på det igen.
Bara testa stock och senaste bios.

Hade jag bara varit säker på att gigabyte släpt en bios senare som löser problemet hade jag inte haft något problem att köra ram i läger hz tillsvidare. Det är mycket för att jag tänk reycka i en ny processor om några år och vill att det ska hänga med så bra som möjligt.

Kom ett nytt bios igen, 2a denna vecka och den tycks fungera hittills under de ca 3h jag har använt den. Expo på och inga krascher

F4D
Checksum : C319
Update AMD AGESA 1.0.0.4
Improve memory compatibility

Edit: Och bootar supersnabbt numera

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Kom ett nytt bios igen, 2a denna vecka och den tycks fungera hittills under de ca 3h jag har använt den

F4D
Checksum : C319
Update AMD AGESA 1.0.0.4
Improve memory compatibility

Asus har fortfarande agesa .3 i senaste bios kan vara intressant om .4 fixar nåt... Mitt EXPOII 5600mhz hjälpte inget iaf. Tillbaka på EXPOI med voltage bumpat lite för att se om det gör nåt.

Permalänk
Medlem

Hej jag har
Kingsgston 6000mhz expo/xmp
Gigabyte x670 gaming (dyrt moderkort)
7700x

Samma problem som ovan, datorn startar inte vid expo 6000 mhz.
Får köra utan.

Har provat alla olika bios uppdateringar och monterat om ram. Inget hjälper tyvärr.

Jag har en Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB ifall det skulle spela någon roll med komentaren nedanför mig.

Permalänk
Medlem

Det låter som SSD'n kan vara problemet, kolla om det finns ny firmware för den.
Just WD M.2 har jag läst varit bråkiga med AMD.
Problemet verkar vara att RAM inte får dumpa data till SSD'n normalt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

En förhoppningsvis sista uppdatering. Om en MOD kan ändra titeln och lägga till "löst" kanske det är en idée för att hjälpa andra med liknande problem.

Som jag skrev tidigare skulle jag och polaren testa att felsöka lite mer idag.
Min polare har själv uppgraderat till 7600x CPU innan jul och råkade sitta på EXAKT lika dana minnen (om man kollar artnr) som mina. Dock hade han gått på den dyrar X670 chipsettet till moderkortet, så vi hade en annorlunda variable att ta in i beräkningen vid tester.
I vilket fall fick han tidigare i veckan mina minnen att testa i hans dator, och precis som med min crashade den gärna efter en omstart eller två med dessa.
Så första saken vi testade idag var att ta hans minne in i min rigg och slå på EXPO. Sagt och gjort bootade vi om ca 8ggr och hade inte tillstymmelse till problem. Här börjas givetvis tanken om att det kan ha varit så att jag fått 2ggr av dåliga ram, vad är de oddsen?

Men tack vara Kaleid inlägg om att ny bios kommit i veckan gick jag in och kollade, och precis som han sade hade det släppts! Denna fanns inte när jag laddade ner i tisdagskväll (17:e).
För att göra det hela lite förvirrande har den nya biosen daterats 2022-12-29 men den kan inte släppts publikt förrän tidigast 2023-01-18.
Efter bios flash och EXPO 1 (6000Mhz) bootar datorn utan problem, gör 15+ omstarter och märker inga tendenser till problem.
Vi tar båda det som att det var ett bios stöd som saknades, fast minnen fanns med på "godkänt listan".

Efter detta försökte jag läsa på etiketterna vad som skiljde mellan mina och kompisens ram. Vissa fällt som har med deras egna serienummer kunde man se att mina var högre, dvs producerade senare. Där var ett fält som stod 2238 på kompisens minnen och 2248 på mina. Min gissning är att det är produktions år - vecka. Så någon stans på vägen mellan vecka 38 och 48 har något på RAM-minnen ändrats, troligen någon annan krets med likvärdig funktion. Men det har då också krävt en ny mjukvara från Gigabyte för att stödjas korrekt!?

Det är minst sagt lite tröstlöst att de får producera och sälja de under exakt samma artikelnummer fast det uppenbart inte är exakt samma hård/mjukvara. Speciellt när där finns kompabilitetslistor som säger att X ska funka med Y, då kan man inte bara hålla på hur som helst.

Sammanfattningsvis:
* Väldigt irriterad på Kingston
* 15h+ spenderade på inget
* Ca 200-300kr fattigare än jag borde vara (kan bli med när returen av MB nr 1 mottages)
* En och en halv vecka senare har jag nu äntligen en datorn som verkar fungera som utlovat

Tack till alla som svarade och ett extra tack till Kaleid som hade lösningen!

TDLR:
Där var aldrig något fel på komponenter i datorn. Det var stöd av ram-minnen som var problemet, problemet försvann med ny BIOS som kom en vecka efter att datorn byggts.

Permalänk

Jag ska bygga ny dator på AM5-platformen och är livrädd att något liknande ska hända mig.
För tillfället har jag tänkt att använda ryzen 7600/7600X på Asus TUF GAMING B650-PLUS WIFI med Kingston FURY Beast 32 GB (2 x 16 GB) DDR5-6000 CL36.
Ska man undvika Kingston eller borde det funka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GranadeHunter:

Jag ska bygga ny dator på AM5-platformen och är livrädd att något liknande ska hända mig.
För tillfället har jag tänkt att använda ryzen 7600/7600X på Asus TUF GAMING B650-PLUS WIFI med Kingston FURY Beast 32 GB (2 x 16 GB) DDR5-6000 CL36.
Ska man undvika Kingston eller borde det funka?

Jag kan bara gissa att alla tillverkar antagligen är ungefär lika dåliga på att hantera ny hård/mjukvara som kräver att bios uppdateras. Så det är nog mest en chansning, men att Gigabyte rullat ut en patch för just dessa minnen kanske ändå kan tas som något bra då det måste vara känt av de som tillverkar moderkort.

Bygger du ihop datorn och får liknande problem är nog det bäst om man bara okar vänta på en bios update. Men sen förstår jag att man inte vill/våga. Ångerrätten vara bara 14 dagar, så ofta kommer inte en ny bios (för det mesta). Och vem säger att den kommer inom de komman 6 månaderna? Det är nog tyvärr bara en chansning.
Men precis som mig bygger nog de flesta för att sen byta CPU om några år, och då förstår jag fullt att man vill att minnena ska fungera i 6000Mhz.

Ett tips som kan vara värt är att betala de kronorna mer det krävs för att få det från Inet, NetOnNet osv som har en butik man kan åka till. Annars blir det snabbt pengar för returer (bara RMA, inte ångerrätt som de står för frakten).

Hoppas du får ett mer smärtfritt bygge!

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem.

7600X, Gigabyte B650M Gaming X AX och Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Vengeance Vit (Art.nr CMK32GX5M2B5600C36W) funkar inte tillsammans.

Trots att de finns på QVL-listan https://www.gigabyte.com/Motherboard/B650M-GAMING-X-AX-rev-1x... som CMK32GX5M2B5600C36 utan W på slutet men det står ju bara för "White" så då är det många minnen som inte är svarta som saknas på QVL listan.

I mitt fall har jag fått det meddelandet från Inet som bygger den och jag har försökt fråga om de funkar i 5200mhz och att jag själv kan slå på expo/xmp men de verkar inte veta när jag ringer då de uttryckt sig väldigt klumpigt om de inte funkar alls eller bara inte funkar i 5600mhz.

De vill att jag ska byta till https://www.inet.se/produkt/5304852/corsair-32gb-2x16gb-ddr5-... som inte alls finns på QVL-listan men då de klockar som MB så antar jag att det kvittar.

Vad ska jag göra för att få Inet att förstå, uppdatera BIOS eller något annat smart, jag vill inte ha sämre minnen till ett högre pris eller med RGB...

Några tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eerieness:

Jag har samma problem.

7600X, Gigabyte B650M Gaming X AX och Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Vengeance Vit (Art.nr CMK32GX5M2B5600C36W) funkar inte tillsammans.

Trots att de finns på QVL-listan https://www.gigabyte.com/Motherboard/B650M-GAMING-X-AX-rev-1x... som CMK32GX5M2B5600C36 utan W på slutet men det står ju bara för "White" så då är det många minnen som inte är svarta som inte finns på QVL listan.

I mitt fall har jag fått det meddelandet från Inet som bygger den och jag har försökt fråga om de funkar i 5200mhz och att jag själv kan slå på expo/xmp men de verkar inte veta när jag ringer då de uttryckt sig väldigt klumpigt om de inte funkar alls eller bara inte funkar i 5600mhz.

De vill att jag ska byta till https://www.inet.se/produkt/5304852/corsair-32gb-2x16gb-ddr5-... som inte alls finns på QVL-listan men då de klockar som MB så antar jag att det kvittar.

Vad ska jag göra för att få Inet att förstå, uppdatera BIOS eller något annat smart, jag vill inte ha sämre minnen till ett högre pris eller med RGB...

Några tips?

Om du har ett USB minne hade jag testat att uppdatera bios, för mest troligen har du inte den absolut senaste om du nu redan har fått datorn. Precis som för mitt moderkort finns en ny bios daterad 2022-12-29, så den lades troligen upp i veckan den med.

I din egen länk till gigabytes hemsida tryck "download", scroll ned till BIOS och ladda ned den från 2022-12-29 (F5h). Du får ner en zip fil, extrahera innehållet till ett USB mine.
Starta om datorn och tryck på "delete" medan du ser Gigabyte loga innan windows bootar. Väl inne i bios har du något som heter "Q-flash", tryck på den och du kommer till en ny skärm. På denna ska du välja filen, den kommer mest troligt redan föreslå filen på ditt USB minne, det gjorde det för mig iaf. (kontrollera att filen slutar på F5h). Tryck vidare och låt datorn jobba, när den är klar kommer den starta upp och ta dig till baka till ditt operativsystem. (sorry om jag överförklara, osäker på exakt vad du är bekväm med)

Starta om datorn gå tillbaka in i BIOS och slå på den överklockningsprofil som dina minnen ska stödja. Förhoppningsvis ska det fungera nu men inga garantier. Mitt tips är att reboota 5ggr + för att jag har varit med om att datorn startar 3ggr med EXPO på för att sedan crasha på 4:e.

Tyvärr kan nog ingen datorbyggare ge ett rakt svar, där finns för många kombinationer av moderkort + ram (och som jag märkt idag) kan det då även spela roll NÄR de är tillverkade om de stödjs eller ej. Ska de hjälpa dig måste den nog tillbaka så att de kan testa själva med vad de har på hyllan, men jag hade kört en bios update innan jag övervägt detta!

Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av imo:

Om du har ett USB minne hade jag testat att uppdatera bios, för mest troligen har du inte den absolut senaste om du nu redan har fått datorn. Precis som för mitt moderkort finns en ny bios daterad 2022-12-29, så den lades troligen upp i veckan den med.

I din egen länk till gigabytes hemsida tryck "download", scroll ned till BIOS och ladda ned den från 2022-12-29 (F5h). Du får ner en zip fil, extrahera innehållet till ett USB mine.
Starta om datorn och tryck på "delete" medan du ser Gigabyte loga innan windows bootar. Väl inne i bios har du något som heter "Q-flash", tryck på den och du kommer till en ny skärm. På denna ska du välja filen, den kommer mest troligt redan föreslå filen på ditt USB minne, det gjorde det för mig iaf. (kontrollera att filen slutar på F5h). Tryck vidare och låt datorn jobba, när den är klar kommer den starta upp och ta dig till baka till ditt operativsystem. (sorry om jag överförklara, osäker på exakt vad du är bekväm med)

Starta om datorn gå tillbaka in i BIOS och slå på den överklockningsprofil som dina minnen ska stödja. Förhoppningsvis ska det fungera nu men inga garantier. Mitt tips är att reboota 5ggr + för att jag har varit med om att datorn startar 3ggr med EXPO på för att sedan crasha på 4:e.

Tyvärr kan nog ingen datorbyggare ge ett rakt svar, där finns för många kombinationer av moderkort + ram (och som jag märkt idag) kan det då även spela roll NÄR de är tillverkade om de stödjs eller ej. Ska de hjälpa dig måste den nog tillbaka så att de kan testa själva med vad de har på hyllan, men jag hade kört en bios update innan jag övervägt detta!

Lycka till.

Tack, det hade jag så klart gjort om jag hade haft datorn. Men nu är den fortsatt hos Inet och de skickade följande i mail:

"Jag har dessvärre fått informationen från vår produktionsavdelning att RAM minnena inte går att aktivera via XMP för att nå upp till 5600Mhz. Detta då de inte finns med på QVL listan för moderkortet."

De menar då att eftersom det som finns på QVL-listan inte har ett "W" på slutet så är det inte samma trots att de erkänner att det är uppenbart så att "W" endast står för White. De vill att jag byter minne innan leverans. Min fråga blir då om de funkar i 5200 mhz eller om de inte fungerar alls, det vet inte kundservice för de ser samma sak som jag fått mailat till mig...

Alltså tycker Inet att jag måste jag byta minne till något som Inet anser fungera, jag är tveksam till om jag kan be de leverera med minnen som inte funkar då jag sannolikt kommer behöva reklamera senare om jag inte får till det. Inet uppdaterar sannolikt inte bios till senaste när de bygger.

Så jag vet inte om jag ska byta minnen eller stå på mig... Sannolikt fungerar en BIOS update så kanske kan Inet göra den åt mig. Men det är ju risky att ta emot en dator som inte säkert kommer funka ens på 5200 mhz stock

Permalänk
Medlem
Skrivet av GranadeHunter:

Jag ska bygga ny dator på AM5-platformen och är livrädd att något liknande ska hända mig.
För tillfället har jag tänkt att använda ryzen 7600/7600X på Asus TUF GAMING B650-PLUS WIFI med Kingston FURY Beast 32 GB (2 x 16 GB) DDR5-6000 CL36.
Ska man undvika Kingston eller borde det funka?

Det är precis samma datorn som jag har nu. Har haft en del strul med instabilitet precis som trådskaparen och har bytat minnen en gång, från Corsair Vengeance till samma Kingston minnen som ovan. Nu fungerar det stabilt så länge jag använder EXPO 1. Om jag kör med EXPO 2 så blir det instabilt samt att datorn har problem med att boota, så undvik 2an eller bara skippa EXPO helt

Permalänk
Skrivet av Strogge:

Det är precis samma datorn som jag har nu. Har haft en del strul med instabilitet precis som trådskaparen och har bytat minnen en gång, från Corsair Vengeance till samma Kingston minnen som ovan. Nu fungerar det stabilt så länge jag använder EXPO 1. Om jag kör med EXPO 2 så blir det instabilt samt att datorn har problem med att boota, så undvik 2an eller bara skippa EXPO helt

Jag vet inte riktigt hur EXPO fungerar men om jag skippar EXPO helt så har jag väl ingen nytta av snabbare RAM? Då kan jag väl i princip köpa Crucial CT2K16G48C40U5 32 GB (4800Mhz CL40) för 1512kr som är billiga och verkar rätt så stabila?
Om du hade byggt nu/snart hade du gjort något annorlunda då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GranadeHunter:

Jag vet inte riktigt hur EXPO fungerar men om jag skippar EXPO helt så har jag väl ingen nytta av snabbare RAM? Då kan jag väl i princip köpa Crucial CT2K16G48C40U5 32 GB (4800Mhz CL40) för 1512kr som är billiga och verkar rätt så stabila?
Om du hade byggt nu/snart hade du gjort något annorlunda då?

Jo, bryr man sig inte EXPO så kan man säkert spara in på minnet lite. Nu blev det just dessa minnena för min del eftersom det var bland de enda för DDR5 jag kunde köpa i butik där jag bor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GranadeHunter:

Jag vet inte riktigt hur EXPO fungerar men om jag skippar EXPO helt så har jag väl ingen nytta av snabbare RAM? Då kan jag väl i princip köpa Crucial CT2K16G48C40U5 32 GB (4800Mhz CL40) för 1512kr som är billiga och verkar rätt så stabila?
Om du hade byggt nu/snart hade du gjort något annorlunda då?

Att dom stöder upp till XXXXmhz är egentligen bara att dom är testade/kvalificerade i den hastigheten. Du kan köpa 4800mhz och köra 4800mhz förstås. Du tappar väl runt 10-15% fps i potential jämtemot "optimalt" i värsta fall, inget alls i bästa.

Eftersom problemet är random är det svårt för mig att säga hur det går för min del, men jag har ändrat från 5600mhz@1.25v -> 1.30v istället och det har varit stabilt i några dagar nu både hard boots och soft restarts, så man kan ju undra om dom är strömsvultna vid OC trots speccen... Måste nog köra minst en vecka för att veta.

Permalänk
Avstängd

Mina 6000mhz körs i hela 1.35v

Tror långsiktigt Expo är bäst att satsa på om man kör AMD, man kanske inte kan köra full speed direkt från början utan får vänta på bättre bios stöd istället.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Mina 6000mhz körs i hela 1.35v

Det är spec för 6000mhz ja. 1.25v för 5600mhz. 1.1v för 4800mhz. Du kan väl någorlunda säkert köra upp mot 1.4-1.5v men över det lär inte vara så bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av murklor:

Det är spec för 6000mhz ja. 1.25v för 5600mhz. 1.1v för 4800mhz. Du kan väl någorlunda säkert köra upp mot 1.4-1.5v men över det lär inte vara så bra.

Ingen mening, lika bra köra sweetspot

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av GranadeHunter:

Jag ska bygga ny dator på AM5-platformen och är livrädd att något liknande ska hända mig.
För tillfället har jag tänkt att använda ryzen 7600/7600X på Asus TUF GAMING B650-PLUS WIFI med Kingston FURY Beast 32 GB (2 x 16 GB) DDR5-6000 CL36.
Ska man undvika Kingston eller borde det funka?

Jag har samma problem som TS med just det moderkortet, minnen och en 7700x. Har rgb-varianten av fury beast men det borde inte vara någon skillnad. Jag hade nog undvikit just den kombinationen om jag vetat om hur mycket problem det skulle ge mig.

Testade att köra memtest86 med och utan expo på. Utan expo kunde jag köra flera timmar utan ett error medans jag fick flera tusen errors halvvägs in i första testet när expo var på. Har senaste bios så jag får väl vänta och se om de snart släpper ännu en ny version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av imo:

Men tack vara Kaleid inlägg om att ny bios kommit i veckan gick jag in och kollade, och precis som han sade hade det släppts! Denna fanns inte när jag laddade ner i tisdagskväll (17:e).
För att göra det hela lite förvirrande har den nya biosen daterats 2022-12-29 men den kan inte släppts publikt förrän tidigast 2023-01-18.

https://www.tomshardware.com/news/amd-firmware-disables-cores...

Det här kan vara förklaringen till varför datumen ser så konstiga ut. Det släpptes 2022-12-29 drogs tillbaka pga felet i AGESA 1.0.0.4. Felet korrigerades och släpptes igen senare med ursprungligt release datum.

Ser du och ni andra några eventuella performance problem med era CPUer?

Permalänk
Avstängd

Mina frekvenser har i alla fall fått fnatt. Kör eco-läge genom Ryzen master per core.
Ger inget extra i Geekbench 5 i alla fall.
7.31ghz på en kärna..har i alla fall inte skett tidigare..och kan nog inte stämma
Bör nämnas att programmet var i bakgrunden när Dying Light 2 spelades

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av Keffler:

Jag har samma problem som TS med just det moderkortet, minnen och en 7700x. Har rgb-varianten av fury beast men det borde inte vara någon skillnad. Jag hade nog undvikit just den kombinationen om jag vetat om hur mycket problem det skulle ge mig.

Testade att köra memtest86 med och utan expo på. Utan expo kunde jag köra flera timmar utan ett error medans jag fick flera tusen errors halvvägs in i första testet när expo var på. Har senaste bios så jag får väl vänta och se om de snart släpper ännu en ny version.

Tack för den informationen! Antar att jag får satsa på något annat moderkort då :/ Frågan är bara vilket.
Du får gärna höra av dig om det kommer någon bios-uppdatering som löser problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av imo:

Så fort jag slår på EXPO i bios startar datorn först upp som den ska och bootar in i windows. En omstart funkar oftast men en andra omstart så hamnar man i svart skärm och inget händer. Man får forcera ner en nedstängning med att hålla nere strömknappen.

Nu verkar ju ditt problem vara löst med detta låter väldig likt vad Buildzoid beskriver här.

Kan vara värt att slå av fastboot om det är någon annan som har exakt samma problem.