Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Knäpptysta kretsar kan vara framtidens kylare

Permalänk
Melding Plague

Knäpptysta kretsar kan vara framtidens kylare

Fläktar hör de flesta datorer till, men på CES-mässgolvet presenterar Frore Systems hur vribrerande membran kan uppbåda högt tryck i tunt och tyst format.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Coolt! Fy fan vad skönt det skulle vara med knäpptyst elektronik.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Så pepp på dessa!

Andra halvan av 2023 ska det släppas laptops med denna teknik (enligt klippet).

Permalänk
Medlem

10 watt värme att forsla bort och 21dB är väl knappast imponerande? När du väl sätter i dem här i en gaminglaptop så är vi tillbaka till jetplan ljudnivå?

Permalänk

har för mig LTT testade nått liknande för nått år/halvår sen eller nått?

kan ha varit när de moddade ssin steamdeck för bättre kylning om ja inte minns fel.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Känns som att damm kommer vara ett stort problem för dessa. Svårt att sia om tillförlitligheten.

Permalänk
Medlem

Kul att se produkter som kan göra en skillnad.
Jag avskyr fläktljud i en laptop och det finns orsaker till att jag väljer bort Apples tysta produkter.
Undrar hur det utvecklas detta årtionde och vilka produkter som kan utvecklas med nya kylningstekniker.

Permalänk
Medlem

Testade inte LTT något liknade för något år, eller nått, sedan? Nått med membran istället för chassi fläktar?

Problemet var att dom var svindyra, flera tusen styck om jag inte missminner mig.

Edit: Oops, har redan nämnts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Testade inte LTT något liknade för något år, eller nått, sedan? Nått med membran istället för chassi fläktar?

Problemet var att dom var svindyra, flera tusen styck om jag inte missminner mig.

Jupp:

Lite småcoolt ändå dock! Tanken på att det inte är några delar som kan slitas ut är ju ändå rätt trevligt

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Skrivet av Ostbullen:

Jupp:

https://youtu.be/NY-gA_zA_os

Lite småcoolt ändå dock! Tanken på att det inte är några delar som kan slitas ut är ju ändå rätt trevligt

iom att den fortfarande "rör sig" har du ju fortfarande materialutmattningen att ta in i kalkylen den kommer gå av förr eller senare hur lång tid det tar dock är svårt att säga.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Såg den här nånstans tidigare. Det är intressant iofs, men frågan är hur mycket bättre det är än att ha ett skal i metall och bara leda värmen dit passivt. MS har gjort så, Apple har gjort så, och det har ju fungerat

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

iom att den fortfarande "rör sig" har du ju fortfarande materialutmattningen att ta in i kalkylen den kommer gå av förr eller senare hur lång tid det tar dock är svårt att säga.

Visst är det så! Vill dock minnas från videon att det var rätt absurd beräknad livslängd på de där "fläktarna", något i stil med att man inte skulle behöva oroa sig under sin livstid

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

iom att den fortfarande "rör sig" har du ju fortfarande materialutmattningen att ta in i kalkylen den kommer gå av förr eller senare hur lång tid det tar dock är svårt att säga.

Det nämndes i videon att det fanns en piezokylare redan på 80-talet som hade varit igång i 27 år i sträck utan märkbart slitage. Dock oklart om den var jämförbar med den i videon eller de som äntrar marknaden.

Visa signatur

hehu

Permalänk
Medlem

Riktigt häftigt! Satt o klura under videos gång om man skulle kunna sätta typ 10-tal av dessa på t.ex. en 4090. Från tegelsten till telefonstorlek. Jag pluggade till ingenjör en gång i tiden (avslutade aldrig för jag blev ebjuden jobb jag inte kunde säga nej till) men vibrationer skapar väl värme? Tänk friktion och microvågugn.

Tror det där företaget kommer bli sålt till nån av de stora. Kommer apple eller samsung lägga vantarna på dem?

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Skrivet av 925a:

Riktigt häftigt! Satt o klura under videos gång om man skulle kunna sätta typ 10-tal av dessa på t.ex. en 4090. Från tegelsten till telefonstorlek. Jag pluggade till ingenjör en gång i tiden (avslutade aldrig för jag blev ebjuden jobb jag inte kunde säga nej till) men vibrationer skapar väl värme? Tänk friktion och microvågugn.

Tror det där företaget kommer bli sålt till nån av de stora. Kommer apple eller samsung lägga vantarna på dem?

~450W TDP så 10 räcker nog inte 45st om deras 10W per fläkt stämmer"

så troligen snarare tegelsten till betongblock

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

~450W TDP så 10 räcker nog inte 45st om deras 10W per fläkt stämmer"

så troligen snarare tegelsten till betongblock

Nissen nämner ju att det här är första revisionen. Att kraftfullare kommer. Jag tänker mer framöver, att den här tekniken kommer ta över traditionella fläktar.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Hittar inte, men detta talades det om för länge sedan också. Kul att det äntligen blir en produkt av det

LTT-videon ovan är en helt annan sak

Edit: hittade en video och artikel:
https://www.tweaktown.com/news/27257/ge_unveils_piezoelectric...

Verkar som denna fungerar ganska annorlunda dock, mer som LTT-videon ovan

Eller så har de bara vridit hela konstruktionen 90 grader?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Orakade komma halva videon innan jag kasta in handduken, men alltså… coolt !

Om det fungerar. Och om det gör det - då är detta en gamechanger

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av Snubb1:

Kul att se produkter som verkligen kan göra en skillnad.
Jag avskyr fläktljud i en laptop och det finns orsaker till att jag väljer bort Apples tysta produkter.
Undrar hur det utvecklas detta årtionde och vilka produkter som kan utvecklas med nya kylningstekniker.

Som jag skrivit i många andra trådar: För de flesta ”vanliga” ändamål hoppas jag att fler tar efter de goda sidorna av vad Apple gjort de senaste åren: En relativt öppen datorplattform som PC, med prestanda och energieffektivitet som Mx-kretsarna från Apple, är värd lite förändringssmärtor i form av sämre bakåtkompatibilitet om du frågar mig.
Hade älskat en spelmaskin som drog storleksordningen en tredjedel av energin min nuvarande speldator gör för samma prestanda.

Har man vant sig vid datorer som i princip aldrig hörs är det obehagligt att gå tillbaka.

Permalänk
Medlem

Såg det på youtube från ces mässan.
Verkar lovande.
Får se slutet på året när det ska komma produkter med den här tekniken.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Riktigt häftigt! Satt o klura under videos gång om man skulle kunna sätta typ 10-tal av dessa på t.ex. en 4090. Från tegelsten till telefonstorlek. Jag pluggade till ingenjör en gång i tiden (avslutade aldrig för jag blev ebjuden jobb jag inte kunde säga nej till) men vibrationer skapar väl värme? Tänk friktion och microvågugn.

Tror det där företaget kommer bli sålt till nån av de stora. Kommer apple eller samsung lägga vantarna på dem?

Du glömmer att fläktar också skapar vibrationer. Vore inte mycket till produkt om den värmde mer än kylde.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem

Det är ju inget nytt direkt, har använt sånt på jobbet i flera år till elektronik som ska till iss stationen bland annat.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 925a:

Riktigt häftigt! Satt o klura under videos gång om man skulle kunna sätta typ 10-tal av dessa på t.ex. en 4090. Från tegelsten till telefonstorlek. Jag pluggade till ingenjör en gång i tiden (avslutade aldrig för jag blev ebjuden jobb jag inte kunde säga nej till) men vibrationer skapar väl värme? Tänk friktion och microvågugn.

Tror det där företaget kommer bli sålt till nån av de stora. Kommer apple eller samsung lägga vantarna på dem?

Vi får väl se hur väl dessa skalar upp i storlek. Antagligen har de en del begränsningar i hur mycket effekt de kan föra bort per yta så det räcker kanske inte att bygga en biffigare variant när GPUns yta är vad den är.
Men med heat pipes kan man ju sprida ut det här - på bekostnad av bulkighet och pris.
Kanske lämpar dessa sig för lite klenare kylning? Aja.
Vi får se.

Angående friktion så är kanske mikrovågsugnen inte bästa exemplet. Där sker energiöverföringen med strålning som i en ugn snarare än friktion.
Men man kan jämföra med en vanlig fläkt som också har vibrationer och friktion. En andel av effekten för dess drift går förlorad här. Yass. Så är det. Men det är det ju värt eftersom en fläkt ger mer kylning än utan fläkten ;).
Det säger inte så mycket om hur effektiva dessa nya kylare är. Hur mycket drar de i förhållande till flyttad mängd luft, hur stort andel går förlorad i annat än att flytta luft? Vad kostar de per mängd flyttad luft jämte en fläkt plus kylflänsar?
Ska bli spännande att se iaf.

Jag kan tänka mig att de lämpar sig bäst för enheter som har trångt med utrymme initialt. Exempelvis steam decks, lättare laptops och liknande.
Mobiler... vete katten alltså. Med tanke på batteriintresset så vill man väl ändå hålla ner effektförbrukningen så mycket att passiv kylning borde räcka.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Partnerskap med både Intel och Qualcomm (VDn kommer senast från Qualcomm) så blir intresssant att se produkterna som kommer som sagt.

Var väl kylning för processorer med 28W TDP som lät som först ut för Intel.

Undra hur patenträttigheterna ser ut för detta, dvs om generella patent finns så det kan bli många som följer efter.

Vore galet Nice med typ 70W kylning med denna teknik om de första produkterna i höst presterar enligt löfte. Med deras större variant de har idag vore det inte orimligt (bara att man får göra plats och kanske offra nån mm tjocklek, beroende på hur mkt ordinarie fläktplatser kan omfördelas).
De har några praktiska demon på deras hemsida som är intressanta (allmänheten testar).

Permalänk

När det gäller kylningseffekten så var det väl bara för en av modulerna. De är ju inte jättestora och det går ju att tänka sig att det skalar upp med arean av de.
Tänker att när de utvecklas lite och får större area så blir det väldigt intressant för ffa laptops.
För grafikkort tror jag inte bra vanliga fläktar är hotade.
En sak jag undrar över är i vilken frekvens de svänger och hur mycket högfrekvent ljud de genererar?
Synd om hunden i värsta fall.

Permalänk
Skrivet av lundagrabb:

När det gäller kylningseffekten så var det väl bara för en av modulerna. De är ju inte jättestora och det går ju att tänka sig att det skalar upp med arean av de.
Tänker att när de utvecklas lite och får större area så blir det väldigt intressant för ffa laptops.
För grafikkort tror jag inte bra vanliga fläktar är hotade.
En sak jag undrar över är i vilken frekvens de svänger och hur mycket högfrekvent ljud de genererar?
Synd om hunden i värsta fall.

Håller med dig om det du har skrivit, detta lär vara något för kraftfullare plattor eller mobiler som begränsas av passiv kylning idag och det kan bli intressant om man skalar upp detta 4-5 gånger med pro versionen är idag och helt plötsligt har den tillräckligt med kylningsförmåga för laptops också

Ska bli intressant hur andra företag utnyttjar detta och hur bra dem presterar i praktiken, kanske blir något för att kyla ner enheter med ARM-processorer i framtiden?

Visa signatur

Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 5800X3D | AMD Radeon RX 7900 XT | Corsair Vengeance 32GB 3200MHz | BeQuiet Straight Power 11 1200W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferC:

Känns som att damm kommer vara ett stort problem för dessa. Svårt att sia om tillförlitligheten.

Presis. Inte det minsta imponerande!

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Piezoelektriska ”fläktar” är inte såååå nytt, tror det snackats/testats i minst 10 år. Återstår att se om det blir någon hit.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kort produktblad gällande Frore AirJet Pro:
https://uploads-ssl.webflow.com/6387c57559192a648478384e/6387...

Case study med 15" ultrathin laptop med 3x AirJet Pro
https://uploads-ssl.webflow.com/6387c57559192a648478384e/6387...

De är 75 anställda som hittills fått 116mUSD i finansiering (senaste finansieringsrundan leddes av Qualcomm Ventures) och de jobbar redan med nästa generations kylare efter de två som de nu har framme.

Som extremt känslig för störande fläktljud så ser jag extremt förhoppningsfullt på detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Piezoelektriska ”fläktar” är inte såååå nytt, tror det snackats/testats i minst 10 år. Återstår att se om det blir någon hit.

Han (företagsnissen) nämner i videon att tekniken används idag för att kyla jetmotorer. Så det kanske mer är applikationen som är ny och inte tekniken som sådan. Att de först produkterna som detta används i är ultrabooks (oftast premium) tror jag skvallrar om att den initialt är relativt dyr jämfört med befintliga tekniker samt att produkten i dagsläget kräver en ångkammare (men det kanske är standard i dessa datorer?). Häftigt hur som helst.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X