Mardrömsleveransen från Proshop var tom

Permalänk
Medlem
Skrivet av compilererrors:

Jo, det är exakt vad vi gjort. Han skriver "Proshop är inte skyldiga att förse dig med telefon basta bara för att du lagt en beställning hos dem som gått åt skogen.". Sedan är omedelbar leverans som han även nämner inte prio ett. Utan att de lever upp till vårt avtal samt är ett problemfritt förfarande där jag inte hamnar i kläm och ska påvisa det ena eller det andra. Sen tycker jag det är rimlig att få besked och bekräftelse på status om de nu begär denna infon från mig. Som jag nämner så ber de om diverse info och lämnar mig sedan i radioskugga utan att varken kunna svara på när de ska återkomma eller vad nästa "steg" är.

Precis, jag har handlat hos dem tidigare och aldrig haft problem. Även emballage har varit OK tidigare. Finns även stort antal positiva recensioner på allsköns möjliga recensions-siter.

Ja, jag tror vi kanske missförstått varandra i båda riktningar. Mina önskemål är att de lever upp till avtal som de ingått och inte ignorerar mina frågor samt påbörjar deras "process". Inte att jag omedelbart ska få en telefon, även om jag initialt har fått en bekräftelse på leveranstid.

Njae, jag har inte missförstått något. Jag påpekar endast att de inte kommer att expidera ett ärende för att du sitter utan telefon. Det är allt jag skrev. Det är inte som i akutvården att man prioriterad mer eller mindre på grund av sina omständigheter - som i ditt fall skulle vara att du sitter telefonlös.

Inväntar de svar från postnord så låter det som att de påbörjat sin process. Det kan ta några vardagar, speciellt om varan saknas helt och hållet, gissar jag.

Se detta från deras ordnarie info om fraktskada:

Kom ditt paket inte fram helskinnat? Det är vi ledsna att höra. Här hittar du en kort guide, till hur du dokumenterar din transportskada.

Normalt hittar vi en lösning på transportskadesaker inom få dagar. Allt efter omfånget av skadan är lösningen antingen utbyte mot en ny vara, kreditering av köpesumman eller avslag på priset.

Att varan saknas helt är ju så klart en annan femma. Men om något gör det ju bara saker mer komplicerad då brott kan ha begåtts nånstans i leveranskedjan.

Mitt tips för akut telefoninnehav låter sig stå

Permalänk
Medlem
Skrivet av compilererrors:

Kan upplysa dig om att vid avtal är träffat vid mottagen orderbekräftelse.
https://lawline.se/answers/bindande-avtal-vid-orderbekraftels...
Plus deras köpvillkor, som inte specificerar annat än att orderbekräftelse = avtal ingått.

”Vi förbehåller oss rätten att avbryta din beställning eller delar av denna om produkten du beställt har sålt slut eller beställningen har andra fel.”

Lycka till.

Sen kan det ingå i allmänt hyffs att vänta tills saken är utredd innan man börjar härja. Om du bemötte kundservice på samma sätt som du raljerar här mindre än 24 timmar från leveransen så tycker jag att du ska vara glad om de inte bara avbryter på en gång för att bli av med dig.

Permalänk
Medlem

Paketet var horribelt. Om man ens kan kalladet de. Antingen har telefonen ramlat ut eller så har någon sett vad det var och packat upp och tagit den.
Där jag jobbade packades ALLT i låda. Finns ju små lådor.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Måste du ha en telefon idag... Gå till mediamarkt, elgiganten eller något och köp en. Sen när Proshop löst sitt problem så använder du ångerrätten... Det verkar bara vara du som är dryg här.

Du har missat hela poängen.
Som jag nämnt innan så är telefon idag inget jag förväntar mig, trots att de har bekräftat (ingått avtal) att leverera till idag.

Min poäng är att det saknas allmän hyfs och service hos företaget. Och när de skitit i det blå, dvs packat en mobiltelefon med helt öppet emballage. Ett paket vars innehåll mot all förmodan försvann (sic!), då ignorerar de att svara trots vi kommit överens om det vid samtal.

Permalänk
Skrivet av Emma242:

”Vi förbehåller oss rätten att avbryta din beställning eller delar av denna om produkten du beställt har sålt slut eller beställningen har andra fel.”

Lycka till.

Sen kan det ingå i allmänt hyffs att vänta tills saken är utredd innan man börjar härja. Om du bemötte kundservice på samma sätt som du raljerar här mindre än 24 timmar från leveransen så tycker jag att du ska vara glad om de inte bara avbryter på en gång för att bli av med dig.

Fast nu hade den inte sålt slut och beställningen hade inga andra fel i sig. Det är leveransen de har misslyckats med. Så det du saxat in gäller ju helt enkelt inte i detta fallet.

Så jag vet inte varför du bemödar dig att ens svara igen?

Kunstjänst har jag påpekat att jag önskar svar inom kort och de har lovat att återkomma när de fått dessa. Detta har de inte levt upp till.

Om du inte har något att tillföra förutom att argumentera för argumenterandets skull, då får du gärna hitta en annan tråd att göra det i. Har inte tid med det.
Edit: raljera och raljera. Om någon kommenterar med faktafel och feltolkning av deras köpvillkor, ska jag ignorera det inlägget bara? Förslag på alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av compilererrors:

Fast nu hade den inte sålt slut eller andra fel i sig. Så jag vet inte varför du bemödar dig att ens svara igen?

Ja, det undrar jag också. Du trollar uppenbarligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

Proshop är inte skyldiga att förse dig med telefon basta bara för att du lagt en beställning hos dem som gått åt skogen.

Skrivet av ducedo:

Ni läser inte vad phanto faktiskt skrev. Poängen är att Proshop inte måste trolla fram en ny mobil idag.

Skrivet av phanto:

Precis så menade jag. 👍

Kan ha varit den felaktiga användningen av ordet "basta" som fick folk att inte inse vad som menades. "Basta" (används oftast i uttrycket "och därmed basta") betyder nämligen inte "genast". Det betyder "stopp", "slut", "punkt slut", d.v.s. att det är slutgiltigt och inget att diskutera vidare.

-----

Angående hur fort de behöver leverera en ny telefon: Vid en reklamation är praxis att säljaren har omkring tre veckor på sig att åtgärda felet.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Det känns som att man ändå får ge ett stort företag som Proshop åtminstone ett par dagar på sig att mangla ditt ärende genom sin byråkrati. Det är ju inte heller någon som ringer kundtjänst och säger: Tja, jag fick inte min vara, men det är lugnt - ni behöver inte ha så bråttom med att svara mig, jag kan vänta. Alla som råkat ut för problem vill ju ha hjälp och svar direkt, så klart. Du får tänka på att den som lovade lite väl i telefon också var typ 21 år gammal och hade jobbat på företaget i två veckor och bråkade med sin tjej igår och så blev det kanske lite fel där i brådrasket i samma veva.

Jag kan förstå att man vill ranta av sig lite grann, och hata på företagets kundtjänst som kanske inte varit exemplarisk, men till syvende och sist kanske man får sitta still i båten ett slag. Jag är också övertygad om att man blir bemött men det slags stil och hyfs som man själv presenterar, och om man är trevlig mot folk så tenderar de i alla fall inte att hånskratta en i nyllet till svar.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

”Vi förbehåller oss rätten att avbryta din beställning eller delar av denna om produkten du beställt har sålt slut eller beställningen har andra fel.”

Lycka till.

Sen kan det ingå i allmänt hyffs att vänta tills saken är utredd innan man börjar härja. Om du bemötte kundservice på samma sätt som du raljerar här mindre än 24 timmar från leveransen så tycker jag att du ska vara glad om de inte bara avbryter på en gång för att bli av med dig.

Nu är jag visserligen en av dem som tycker TS borde ha lite is i magen, det har gått alldeles för kort tid för att klaga på att det är dålig kundservice, även om jag kan ha viss förståelse för att avsaknad av mobil är jobbigt.

Men gällande friskrivningen ovan så är den tämligen värdelös ur ett juridiskt perspektiv, i vart fall i denna situation. Man kan inte göra helt generella friskrivningar i sina köpvillkor. Grundregeln i KKL är att ingångna avtal ska hållas, och det krävs närmast oövervinnerliga hinder för att säljaren ska kunna backa ur avtalet. Att varan kommit bort i posten är inte ett sådant hinder (om vi nu inte pratar om exempelvis en helt unik produkt som endast existerar i ett exemplar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av compilererrors:

Wow, någon är bitter idag. Och vad jag har för erfarenhet har du ju faktiskt exakt ingen aning om, så bäst att låta såna känslosvärmanden vara oskrivna.

Om du sedan läser mitt inlägg så ser du att jag faktiskt skriver att inköp hos Proshop var ett misstag. Har dock aldrig haft problem med dem tidigare.

Jag skriver detta på grund av att jag tidigare blivit väl bemött hos Proshop och detta motsvarar inte tidigare erfarenheter. Ej heller om jag jämför med andra e-butiker. Och behöver svar på en specifik fråga, den kan du se den i trådstart.

Sedan så har jag aldrig sagt att de tvunget ska beskriva deras process för mig. Bara vad jag kan förvänta mig, när och om och hur de kontaktar mig. Har du några konkreta svar när du lugnat ner fingertopparna så är du varmt välkommen att skriva ett sakligt och värdefullt inlägg. Tack.

Edit:
Sen hur och när och hur du väljer att skriva trådar och vad för ärenden och ordrar du har för tillfället är en anekdotisk iakttagelse och tillför heller inte speciellt mycket. Hur och när jag startar en tråd är ju helt enkelt inte upp till dig?

Jag ska lugna mig?

Du öppnar en kartong där produkten råkar fattas. I väntan på besked där du med stor sannolikhet får en ersättningsprodukt startar du en tråd:

”Mardrömsleveransen ifrån Proshop var tom”

Spara på Sweclockers diskutrymme tack

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Skrivet av AkUs:

Jag ska lugna mig?

Du öppnar en kartong där produkten råkar fattas. I väntan på besked där du med stor sannolikhet får en ersättningsprodukt startar du en tråd:

”Mardrömsleveransen ifrån Proshop var tom”

Spara på Sweclockers diskutrymme tack

Exakt, och frågar en väldigt specifik fråga som du ej bemödar dig att besvara utan istället tar och låter dina känsloladdade fingrar peppra tangentbordet med rena spekulationer och påhitt. Så, ja, jag ber dig att återkomma om du har något vettigt att tillföra.

Permalänk
Medlem

Detta har hänt mig också. Proshop skickade ut bilder till mig från deras lager där de kunde visa när de packade upp paketet, att det jag skickat till dom saknades. Efter lite mejl konversation så visade Proshop bilder på undersidan av paketet där PostNord hade öppnat ett hål och sedan tejpat igen paketet. Jag fick tillbaka pengar och Proshop reklamerade summan av PostNord. I mitt fall gick det på några få arbetsdagar

Visa signatur

Fia med knuff är det ursprunget till Dota 2.

Permalänk
Medlem

Kan tycka det är kort tid för att öppna en forumtråd på ämnet. Ge dem lite tid att undersöka. Idag hade jag om jag varit proshop haft kameraövervakning över varje packbord. Så att man kan se om allt packas i paketet, eller om något blir konstigt. Då kan de också se om paketet ser ut så som de packade det. Men kundtjänsten har troligen inte tillgång till att kika på det, det behöver säkert dokumenteras ett ärende.

Sedan reklamerar dem till postnord. Tar lite tid. Och de kan inte bara skicka nya grejor, för de har samma inställning till dig som du till dem. Att ni blåser varandra, innan de hittar fakta som visar motsatsen. Sedan är det lite tråkigt ifall man verkligen behöver grejen man beställt, för oftast får man grejorna dagen efter men inte alltid. Speciellt inte när man behöver dem.

Permalänk
Medlem

Postnord är inte intressant här. Säljare får sällan genom reklamationer mot Postnord och det har ingen inverkan på din rätt till din vara.

Telefonen är säkert stöldspärrad vid det här laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av compilererrors:

Du har missat hela poängen.
Som jag nämnt innan så är telefon idag inget jag förväntar mig, trots att de har bekräftat (ingått avtal) att leverera till idag.

Min poäng är att det saknas allmän hyfs och service hos företaget. Och när de skitit i det blå, dvs packat en mobiltelefon med helt öppet emballage. Ett paket vars innehåll mot all förmodan försvann (sic!), då ignorerar de att svara trots vi kommit överens om det vid samtal.

Om det är så att någon hos PostNord har öppnat paketet, tagit din telefon och sedan förslutit den så som du hävdar så kan man väll inte lasta Proshop för.
Sedan säger du också att proshop sköter detta annorlunda än vad andra liknande företag hade gjort det får mig att tro att detta har hänt dig tidigare, eller? Annars hur vet du hur Komplett eller Webhallen hade skött det hela.
Ju mer man läser dina svar här desto mindre sympatiserar man med dig.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Skrivet av Zargoz:

Om det är så att någon hos PostNord har öppnat paketet, tagit din telefon och sedan förslutit den så som du hävdar så kan man väll inte lasta Proshop för.
Sedan säger du också att proshop sköter detta annorlunda än vad andra liknande företag hade gjort det får mig att tro att detta har hänt dig tidigare, eller? Annars hur vet du hur Komplett eller Webhallen hade skött det hela.
Ju mer man läser dina svar här desto mindre sympatiserar man med dig.

Nej, men du verkar ha missat en del inlägg ifall det inte framgått hur uselt de skött kommunikation, att de missat återkomma trots de sagt att de skulle samt att de skrattade när jag ringde in. Och inte minst förpackningen..!

För övrigt så måste jag ta och säga tack detsamma. Bland det mest osympatiska jag läst på länge. Detta till trots ska jag förklara mitt senaste problem jag råkat ut för där Inet löste situationen galant...

Köpte en mus, där batteritid stod 12h eller liknande. Musen dog efter 4. Inet tog tillbaka den och gav mig en ny, förklarade att de skickar den till leverantören eller att de i alla fall inte kan räkna med vinst på den. Men att de litar på kunden och lever upp till kundlöftet och avtal att de ingått när de sålt varan med 12h batteritid.

Du behöver inte svara om du ska komma med personliga påhopp eller konspiratoriska misstankar. De har jag fått tillräckligt många av Proshop.
Adjö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av compilererrors:

Tack för svar. Jag försökte också klura på var det kan ha skett, men verkar som det gått utan att landa på sortering? Jag ser i alla fall inte något sådant i min tracking info...

Edit:
För övrigt så ser man rätt in i paketet, så det lär inte varit svårt att räkna ut att det fanns något av värde i paketet. Fattar inte hur man kan packa så dåligt.

Om jag nu då kommer till kundservice segmentet av denna dikeskörning... de förväntar sig att jag ska avvakta tills postnord ska ha gjort deras utredning eller vad de nu sysslar med. Är det rimligt? Jag blev lovad en telefon och har orderbekräftelse på 1-2 dagar. Vad kan jag rimligen begära? Vill bara ha en fungerande telefon.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Intressant att flödet har gått direkt från Danmark till Segeltorp.
Mig veterligen så mellanlandar PostNords paket från Danmark i Malmö. Det sticker ganska mycket i ögonen att paketet hoppar från att vara utomlands den 20:e till att vara på terminal i Stockholm den 23:e utan någon mellanlandning. Undrar om paketet kan ha landat i Malmö, plockats undan och tömts för att sedan slängas i en utgående bur utan att registreras för att undvika att lämna en tidsstämpel för dådet...
Ren spekulation förstås...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av compilererrors:

Exakt så som du och ovan skribenter nämner. Hade önskat att jag valde min Coopbutik, men tog paketbox pga latheten övertalade mig. Det är sisådär 400m kortare väg enkel riktning.

Det här med bevisbörda, har du någon vidare läsning? Eller vad jag kan söka på? För när jag pratade med Proshop så verkade de vänta på Postnord och deras svar, och i och med paketbox vet jag inte vad jag kan förvänta mig?

En ytterligare fråga... vet någon ifall Postnord väger paket vid tex "Stockholm syd" där den verkar ha varit o vänt? Isf är det lätt att se var någonstans paketet länsades på sitt innehåll.

Det är väldigt enkelt, det mesta finns i konsumentköpslagen. När du köper något ingår du ett avtal. Säljaren lovar att leverera en viss vara, och du lovar att betala för den. I detta fall har inte en vara levererats till dig, således har du ingen skyldighet att betala för den. Den som påstår sig ha överlämnat viss egendom till en annan har vanligtvis bevisbördan för att så har skett särskilt när tvisten är mellan konsument och näringsidkare (se bl.a. rättsfallet RH 1997:99).

Men du är inte där ännu i diskussionen, finner det svårt att tro att Proshop ens kommer tjafsa om det i slutändan. Dessutom var det ju en telefon, då kan de spärra imei numret.

Permalänk
Skrivet av Hugashaka:

Intressant att flödet har gått direkt från Danmark till Segeltorp.
Mig veterligen så mellanlandar PostNords paket från Danmark i Malmö. Det sticker ganska mycket i ögonen att paketet hoppar från att vara utomlands den 20:e till att vara på terminal i Stockholm den 23:e utan någon mellanlandning. Undrar om paketet kan ha landat i Malmö, plockats undan och tömts för att sedan slängas i en utgående bur utan att registreras för att undvika att lämna en tidsstämpel för dådet...
Ren spekulation förstås...

Tack, det här är en intressant iakttagelse. Jag funderade lite på det själv men tänkte att om det är Postnord hela vägen så kanske de inte behövde sortera den. Men hade inte en tanke på att det borde ha hamnat på sortering?

Det är ju en väldigt intressant teori, att det är där som mobilkleptomanen kan ha joxat med paketet? Tagit den ut ur systemet för att inte bli filmad eller påkommen?

Permalänk
Skrivet av Ikariwarrior:

Det är väldigt enkelt, det mesta finns i konsumentköpslagen. När du köper något ingår du ett avtal. Säljaren lovar att leverera en viss vara, och du lovar att betala för den. I detta fall har inte en vara levererats till dig, således har du ingen skyldighet att betala för den. Den som påstår sig ha överlämnat viss egendom till en annan har vanligtvis bevisbördan för att så har skett särskilt när tvisten är mellan konsument och näringsidkare (se bl.a. rättsfallet RH 1997:99).

Men du är inte där ännu i diskussionen, finner det svårt att tro att Proshop ens kommer tjafsa om det i slutändan. Dessutom var det ju en telefon, då kan de spärra imei numret.

Och det här med tvist mellan mig och näringsidkare, då bör ju inte jag drabbas av Postnords tillkortakommanden?
Ska titta på RH1997:99, tack för ett konkret tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Intressant att flödet har gått direkt från Danmark till Segeltorp.
Mig veterligen så mellanlandar PostNords paket från Danmark i Malmö. Det sticker ganska mycket i ögonen att paketet hoppar från att vara utomlands den 20:e till att vara på terminal i Stockholm den 23:e utan någon mellanlandning. Undrar om paketet kan ha landat i Malmö, plockats undan och tömts för att sedan slängas i en utgående bur utan att registreras för att undvika att lämna en tidsstämpel för dådet...
Ren spekulation förstås...

Tyckte att sms går ut lite tidigt. Typ som att leveransen tog en dag längre än estimerat. Men har som en slump att paket från Danmark i december. Paketet skickas på fredagen till Dansk paketcentral för att sedan skickas ett sms på lördag. Det rör sig sedan från köge till min närmaste central (södra Sverige), på måndag. För att till sist köras ut på tisdagen. Mycket snarlikt men olika städer, och ej Malmö.

Om de lastar om färdigpackade vagnar kanske det inte registreras för oss, bara om de sorteras löst på band. En gissning

Permalänk
Medlem
Skrivet av compilererrors:

Exakt så som du och ovan skribenter nämner. Hade önskat att jag valde min Coopbutik, men tog paketbox pga latheten övertalade mig. Det är sisådär 400m kortare väg enkel riktning.

Det här med bevisbörda, har du någon vidare läsning? Eller vad jag kan söka på? För när jag pratade med Proshop så verkade de vänta på Postnord och deras svar, och i och med paketbox vet jag inte vad jag kan förvänta mig?

En ytterligare fråga... vet någon ifall Postnord väger paket vid tex "Stockholm syd" där den verkar ha varit o vänt? Isf är det lätt att se var någonstans paketet länsades på sitt innehåll.

Paketen vägs automatiskt vid varje terminal, det som visas ut mot kunder är dock vikten vid första scan och uppdateras inte efter. Om du vill så kan du skicka kollinummer till mig i PM så kan jag kolla vad försändelsen vägde i segeltorp. Detta kommer dock kollas av utredningen som postnord gör så jag vet inte vilken nytta du skulle ha av informationen.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Tyckte att sms går ut lite tidigt. Typ som att leveransen tog en dag längre än estimerat. Men har som en slump att paket från Danmark i december. Paketet skickas på fredagen till Dansk paketcentral för att sedan skickas ett sms på lördag. Det rör sig sedan från köge till min närmaste central (södra Sverige), på måndag. För att till sist köras ut på tisdagen. Mycket snarlikt men olika städer, och ej Malmö.

Om de lastar om färdigpackade vagnar kanske det inte registreras för oss, bara om de sorteras löst på band. En gissning

Tack för du delade din upplevelse. Det uppskattar jag.

Vet inte om det är skönt att höra att den inte avviker från standard. Då kanske det är svårare att undersöka var någonstans det gått fel. Men alltid bra att veta om det avviker eller ej.

Permalänk
Skrivet av NeKeM:

Paketen vägs automatiskt vid varje terminal, det som visas ut mot kunder är dock vikten vid första scan och uppdateras inte efter. Om du vill så kan du skicka kollinummer till mig i PM så kan jag kolla vad försändelsen vägde i segeltorp. Detta kommer dock kollas av utredningen som postnord gör så jag vet inte vilken nytta du skulle ha av informationen.

Mycket intressant info, och det är skönt för mig att veta var någonstans det felat. Jag skickar PM och litar på dig. Tack! ❤️

Permalänk
Medlem

Hur går det vad har dom svarat ?

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

Hur går det vad har dom svarat ?

De svarade att de inte kommer göra något förrän Postnord har slutfört deras utredning. Så min önskan om att skicka ny struntar de i ett tag framöver. De skriver att "det tar dock inte flera månader".

Förväntar mig ingen röd matta som någon skrev, vilket för övrigt är bland den sjukaste jämförelsen jag läst på länge. Bara att de bemödar sig att i alla fall låta som att de bryr sig. Och hör och häpna, faktiskt kanske gör det en smula i vart fall.

Så vi får väl se, och förhoppningsvis inom detta kvartal...

Permalänk
Medlem

Jag blev av med den beställda Geforce 3060TI RTX jag beställt av inet för ett par år sedan. Då var det förvisso inte Postnord som var skydlig utan instabox eller DHL då det försvann i deras kedja. Har beställt mycket via instabox genom åren och har aldrig råkat ut för något. Jag tippar att den blev snodd där, då var RTX-serien relativt ny och svår att få tag på.

Hursomhelst så måste ju inet och instabox/DHL undersöka först och det tog fyra-fem dagar om jag inte minns fel. De är förmodligen snabbare än Postnord.
Jag har nämligen erfarenhet av att de schablat också.

Jag beställde för några år sedan ett TV-bord i glas. Den packeterades i två försändelser, ett med glasen och ett med ställningen. Jag fick glasedelarna men ställningen hade försvunnit på vägen. Det tog runt en månad för dem att konstatera att de inte hittade paketet...

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Skrivet av Hakinger:

Jag blev av med den beställda Geforce 3060TI RTX jag beställt av inet för ett par år sedan. Då var det förvisso inte Postnord som var skydlig utan instabox eller DHL då det försvann i deras kedja. Har beställt mycket via instabox genom åren och har aldrig råkat ut för något. Jag tippar att den blev snodd där, då var RTX-serien relativt ny och svår att få tag på.

Hursomhelst så måste ju inet och instabox/DHL undersöka först och det tog fyra-fem dagar om jag inte minns fel. De är förmodligen snabbare än Postnord.
Jag har nämligen erfarenhet av att de schablat också.

Jag beställde för några år sedan ett TV-bord i glas. Den packeterades i två försändelser, ett med glasen och ett med ställningen. Jag fick glasedelarna men ställningen hade försvunnit på vägen. Det tog runt en månad för dem att konstatera att de inte hittade paketet...

Men ditt kort du blev av med, var det hos instabox du blev av med det? Och tror du det är vid paketboxen de har stulit? Hämtade paketet typ 1 timme efter att det anlänt till paketboxen, så då måste de ha arbetat snabbt eller på vägen dit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av compilererrors:

Kan upplysa dig om att vid avtal är träffat vid mottagen orderbekräftelse.
https://lawline.se/answers/bindande-avtal-vid-orderbekraftels...
Plus deras köpvillkor, som inte specificerar annat än att orderbekräftelse = avtal ingått.

Men hallå, chilla lite nu va? Företaget har 30 dagar på sig att leverera om ni inte har avtalat om något annat. "Normal leveranstid 2-3 dagar" är alltså INTE en avtalad leveranstid. Så då har de 30 dagar INNAN DU KAN STÄLLA KRAV.

Därefter kan du ställa krav, men måste ge dem rimlig tid på sig att leverera. Du kan även kräva ersättning, men du måste specificera hur/varför du förlorat pengar. Du har även rätt att häva köpet.

https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/forsenad-...

Så ta ett djupt andetag nu och låt företaget för köra sin administration? Och har du så brått som du påstår så knatar du till en elbutik o köper en annan telefon. Var lite handlingskraftig

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Men hallå, chilla lite nu va? Företaget har 30 dagar på sig att leverera om ni inte har avtalat om något annat. "Normal leveranstid 2-3 dagar" är alltså INTE en avtalad leveranstid. Så då har de 30 dagar INNAN DU KAN STÄLLA KRAV.

Därefter kan du ställa krav, men måste ge dem rimlig tid på sig att leverera. Du kan även kräva ersättning, men du måste specificera hur/varför du förlorat pengar. Du har även rätt att häva köpet.

https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/forsenad-...

Så ta ett djupt andetag nu och låt företaget för köra sin administration? Och har du så brått som du påstår så knatar du till en elbutik o köper en annan telefon. Var lite handlingskraftig

Hah kul att du ska försöka tolka mitt humör eller energinivå. Synd att du gör ett uselt jobb. Kul läsning.

Nu har de har dock bekräftat leveranstid i orderbekräftelse, så jag väljer att ta in exakt 0% av din rant. Om du nu ska gå bärsärk i tråden kan du väl bemöda dig att ta med relevant information. Har nämligen nämnt just detta tidigare i tråden.

Ta ett chill pill och kom tillbaka när du är på sansat humör. Hej.