Wireguard kan det bli flaskhals ?

Permalänk

Wireguard kan det bli flaskhals ?

Tjo,

Kör wireguard på en Raspberry pi 4 detta för att komma åt en Minecraft server. Men när vi är tex 6 spelare inne på minecraft servern och spelar laggar det väldigt. Kollade på min server belastning men ser inte alls ut att vara belastad kanske max 50% på cpu och minne. Har bredband på 500/500mbit så där kan inte väll inte heller vara några problem. Då känns det som det är Wireguard som ställer till det, Kan det vara så att det blir en flaskhals där ? Isåfall är det Wireguard eller är det Raspberry pi:n som kan vara problemet ?

Tacksam för svar

/Force

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Tjo,

Kör wireguard på en Raspberry pi 4 detta för att komma åt en Minecraft server. Men när vi är tex 6 spelare inne på minecraft servern och spelar laggar det väldigt. Kollade på min server belastning men ser inte alls ut att vara belastad kanske max 50% på cpu och minne. Har bredband på 500/500mbit så där kan inte väll inte heller vara några problem. Då känns det som det är Wireguard som ställer till det, Kan det vara så att det blir en flaskhals där ? Isåfall är det Wireguard eller är det Raspberry pi:n som kan vara problemet ?

Tacksam för svar

/Force

Gällande Minecraft: vet inte tillräckligt för att säga något om det i sig, men en så hårt förenklad vy som "x% cpu" blev klart problematiskt som mått så fort vi gick från att endast ha 1 kärna. Så jag skulle ju inte helt utesluta att CPU-användningen faktiskt slår i taket och att det isf kan vara hela problemet.

Vad gäller Wireguard och Raspberry Pi:
Kolla om Raspberryn faktiskt är belastad när problemet uppstår?

Wireguard kräver förstås mycket mer kraft än att bara skicka datan över nätverket i klartext, och möjlig Wireguardprestanda skalar i grund och botten med hur snabb CPU du har.
Så gällande den frågan så blir det väl snarast kombinationen Raspberry + Wireguard som skulle kunna vara problemet, och skulle i så fall kunna tänkas lösas på båda punkterna (mer kraftfull dator eller "inte Wireguard").

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

https://www.reddit.com/r/WireGuard/comments/eeafds/wireguard_...

En RPI4 verkar alltså orka skyffla 800Mbit i Wireguard. Datahastigheten minecraft skickar på 6 användare bör mao vara försumbart för RPI:n.

https://www.reddit.com/r/admincraft/comments/lqo5rd/how_much_...
Läser man där så verkar det snarare vara att RPI:n inte orkar med Minecraftservern.

Det enklaste testet är väl bara att köra en stund utan VPN och se om det blir någon ändring?

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Gällande Minecraft: vet inte tillräckligt för att säga något om det i sig, men en så hårt förenklad vy som "x% cpu" blev klart problematiskt som mått så fort vi gick från att endast ha 1 kärna. Så jag skulle ju inte helt utesluta att CPU-användningen faktiskt slår i taket och att det isf kan vara hela problemet.

Vad gäller Wireguard och Raspberry Pi:
Kolla om Raspberryn faktiskt är belastad när problemet uppstår?

Wireguard kräver förstås mycket mer kraft än att bara skicka datan över nätverket i klartext, och möjlig Wireguardprestanda skalar i grund och botten med hur snabb CPU du har.
Så gällande den frågan så blir det väl snarast kombinationen Raspberry + Wireguard som skulle kunna vara problemet, och skulle i så fall kunna tänkas lösas på båda punkterna (mer kraftfull dator eller "inte Wireguard").

Mmm... har en känsla av det också att Wireguard och Pi:n inte är optimalt.

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

https://www.reddit.com/r/WireGuard/comments/eeafds/wireguard_...

En RPI4 verkar alltså orka skyffla 800Mbit i Wireguard. Datahastigheten minecraft skickar på 6 användare bör mao vara försumbart för RPI:n.

https://www.reddit.com/r/admincraft/comments/lqo5rd/how_much_...
Läser man där så verkar det snarare vara att RPI:n inte orkar med Minecraftservern.

Det enklaste testet är väl bara att köra en stund utan VPN och se om det blir någon ändring?

Tror det är problemet, Provade utan Pi:n igår men då blev det andra problem såklart med Minecraft servern och Allowlist.json. Även om spelarna är med i Allowlist.json så får dom inte spela. Fattar inte vad det problemet är.

Permalänk

Pi är inte optimal för minecraft server.

det funkar men den är väldigt långsam så du kommer få räkna med en ganska laggig upplevelse.

märks specifikt när nya "chunks" genereras varefter spelarna utforskar världen.

för att komma runt det lite så kan du förgenerera världen för att minimera världgenererings lagget.

lämpligtvis med en kraftigdator då det kommer kräva en del av datorn för att inte ta en halv evighet för att generera så pass stort att ni i princip aldrig ska kunna nå utanför förgenereringen.

sen om du kör vanilla servern kan jag rekommendera att gå över till PaperMC den är bättre optimerad och enligt min erfarenhet funkar bättre på pi4

bättre optimnerad (multitrådad) världsgenerering bla annat men ändå rekommenderat att förgenerra en typ 25000-50000 chunks runt spawn till att börja med iaf så kommer inte pien behöva gå lika mycket bananas när första spelaren loggar in och börjar generera nya chunks.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Pi är inte optimal för minecraft server.

det funkar men den är väldigt långsam så du kommer få räkna med en ganska laggig upplevelse.

märks specifikt när nya "chunks" genereras varefter spelarna utforskar världen.

för att komma runt det lite så kan du förgenerera världen för att minimera världgenererings lagget.

lämpligtvis med en kraftigdator då det kommer kräva en del av datorn för att inte ta en halv evighet för att generera så pass stort att ni i princip aldrig ska kunna nå utanför förgenereringen.

sen om du kör vanilla servern kan jag rekommendera att gå över till PaperMC den är bättre optimerad och enligt min erfarenhet funkar bättre på pi4

bättre optimnerad (multitrådad) världsgenerering bla annat men ändå rekommenderat att förgenerra en typ 25000-50000 chunks runt spawn till att börja med iaf så kommer inte pien behöva gå lika mycket bananas när första spelaren loggar in och börjar generera nya chunks.

Nej Pi:n ligger inte Minecraft servern på utan Wireguard.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Pi är inte optimal för minecraft server.

det funkar men den är väldigt långsam så du kommer få räkna med en ganska laggig upplevelse.

märks specifikt när nya "chunks" genereras varefter spelarna utforskar världen.

för att komma runt det lite så kan du förgenerera världen för att minimera världgenererings lagget.

lämpligtvis med en kraftigdator då det kommer kräva en del av datorn för att inte ta en halv evighet för att generera så pass stort att ni i princip aldrig ska kunna nå utanför förgenereringen.

sen om du kör vanilla servern kan jag rekommendera att gå över till PaperMC den är bättre optimerad och enligt min erfarenhet funkar bättre på pi4

bättre optimnerad (multitrådad) världsgenerering bla annat men ändå rekommenderat att förgenerra en typ 25000-50000 chunks runt spawn till att börja med iaf så kommer inte pien behöva gå lika mycket bananas när första spelaren loggar in och börjar generera nya chunks.

Chunks ställer man in i server.properties eller hur ?

Permalänk

Är bara hur chunksen ska genereas sedan byggs varefter spelane utforskar dem och det är det som får en pi främst att Gå på knåna då det äter resurser.

Finns datapacks eller plugin beroende på vad för server det är

Datapacken är typ ett script som kan köras som admin med att det teleporterar runt din gubbe i en spiral ut mot världens ände typ var toinde sekund eller nått så att chunksen utforskas.

Pluginen (paper, spiggot m.mservervariant) genererar dem utan aktiv spelare och brukar generellt gå fortare då det om datorns prestanda tillåter brukar kunna generera iaf ett par hundra chunks per sekund.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Tror ja läste för fort.

Fattade som att servern låg på pi4an.

Om server och klienten ligger på acceptabel presterande dator för minecraft så borde det va ok trots vpn kanske något högre ping men borde inte va någon jätteskillnad.

Sen är det inte laggfritt på någon dator men att tillåta klienten att använda mer minne brukar kunna va en bra ide default så är det väl låst till typ 1-2gb ram max men att bumpa upp till 4-8gb brukar kunna iaf ta bort det värsta lagget.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows