Sverige saknar 25 000 spelutvecklare

Permalänk
Musikälskare

"Saknar", det finns säkert men företagen är inte villiga att betala då cheferna måste ju casha ut så dom kan köpa det där andra fritidshuset, klassiskt att skylla på andra för att vända ord

Jag blir matt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Okej, hörde att Microsoft sparkat en hel del nu så borde finnas folk, fast dessa platser kanske inte är så attraktiva...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Om det är ett sådant bekymmer med kompetensbrist, varför startar inte spelbranschen sina egna utbildningar? Detta är liksom inte ensamföretagaren på Nisses Rör som förväntas betala en tvåårig VVS-utbildning för någon innan den kan börja producera något av värde utan en bransch som omsätter 35 miljarder kronor och som 2021 uppvisade en vinst på 7 miljarder kronor. Om vi tar 2 miljarder av dessa och väljer att utbilda folk för 500 000 kr/person och år under två år skulle det betyda 2000 nyutbildade varje år. Och dessa på utbildningar arrangerade av de ledande spelföretagen vars personal sitter på alla möjliga typer av spjutspetskompetens.

Det här finns redan, exempelvis Future games.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Nja, det finns jobb, men inte alltid möjlighet att flytta till dem. Ekonomin är inte heller byggd får låg arbetslöshet och en del av de styrande vill inte heller att folk omutbildar sig senare i livet.

Jag vill nog påstå att majoriteten utan problem kan flytta dit det finns jobb om viljan finns, men så klart jag gissar bara.
Nej ekonomin kanske inte är byggd för noll arbetslöshet men låt dom som verkligen inte kan vara arbetslösa, inte arbetsför folk.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Enligt Unionens (kanske något svajiga) siffror så ligger lönen för en spelutvecklare på 36-60k kr.

Vet inte om det förtäljer hela historien heller. Man har hört att de får arbeta extremt mycket, ofta obetalt, arbetstid och har allmänt dåliga villkor.

Kan då tycka att lönen är något låg, om man tar i beaktning att spelutveckling tar lång tid att lära sig och ofta innebär ett (i min mening) tråkigt socialt liv och en hjärna som mest tänker i kod.

Låter som att de vill importera ett antal indier och pressa lönerna för dessa dyra svenska små nördar…

Stå på er, säger jag. Passa på att byta jobb och höj lönen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är ite sådana jag räknar.
Det finns massvis med arbetsför folk som inte arbetar.
Råga på allt har en del mage att klaga över sin situation också.

Lite väl cyniskt kan jag tycka. Under en period när jag gick arbetslös sökte jag i runda slängar 800 jobb, fick svar på två av dessa varav båda var "tack för visat intresse"

Då är det jävligt lätt bli blasé, varför ens försöka när man bara blir ratad hela tiden. Då var det verkligen inga kvalificerade jobb jag sökte utan det var lite allt möjligt.

Nu är jag för gammal för att utbilda mig till någon slags spelutvecklare, det finns ingen som skulle anställa mig som 55-åring även om jag skaffade mig hur bra kompetenser som helst. Det vore ett enormt slöseri av tid och pengar. Där har vi nästa problem, den utbredda åldersfientligheten på svensk arbetsmarknad. Jag är tyvärr dömd att avsluta mitt arbetsliv som bussförare.

Det sagt, visst finns det de som inte vill men tycker inte man ska dra alla över en kant. Det finns många som verkligen vill ha ett jobb men som inte har en chans på arbetsmarknaden, trots att de besitter kompetenser som behövs.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Är utvecklare o så trött på höra hur de är brist på utvecklare.

Nej ert medelmåttiga företag som knappt kan betala 45k i lön kommer inte hitta de duktiga seniora utvecklarna. De driver redan eget eller jobbar på provionsbaserade konsultbolag.

De är fan borderline kriminellt hur de stora konsultbolagen drar in ungefär 1.7-2 miljoner om året på en konsult men lönekostnader ligger runt 7-800k dvs runt 45-55k i månaden.

De har enorma marginaler på en.

Så nej, det är ingen brist. Ni kan bara inte betala ut ens i närheten den lönen en utvecklare faktiskt fakturerar.

Det du beskriver ovan låter ju precis som att det faktiskt är brist på utvecklare. Dvs företag är beredda att betala höga summor för att få tag på kompetensen de behöver.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

Lite väl cyniskt kan jag tycka. Under en period när jag gick arbetslös sökte jag i runda slängar 800 jobb, fick svar på två av dessa varav båda var "tack för visat intresse"

Då är det jävligt lätt bli blasé, varför ens försöka när man bara blir ratad hela tiden. Då var det verkligen inga kvalificerade jobb jag sökte utan det var lite allt möjligt.

Nu är jag för gammal för att utbilda mig till någon slags spelutvecklare, det finns ingen som skulle anställa mig som 55-åring även om jag skaffade mig hur bra kompetenser som helst. Det vore ett enormt slöseri av tid och pengar. Där har vi nästa problem, den utbredda åldersfientligheten på svensk arbetsmarknad. Jag är tyvärr dömd att avsluta mitt arbetsliv som bussförare.

Det sagt, visst finns det de som inte vill men tycker inte man ska dra alla över en kant. Det finns många som verkligen vill ha ett jobb men som inte har en chans på arbetsmarknaden, trots att de besitter kompetenser som behövs.

Rätt intressant att de vill vi ska jobba till 70 års ålder inom kort... tänk att en 67 åring ska söka jobb...

Jag förstår att skeppet har seglat i din ålder... och det är förjävligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Lite väl cyniskt kan jag tycka. Under en period när jag gick arbetslös sökte jag i runda slängar 800 jobb, fick svar på två av dessa varav båda var "tack för visat intresse"

Då är det jävligt lätt bli blasé, varför ens försöka när man bara blir ratad hela tiden. Då var det verkligen inga kvalificerade jobb jag sökte utan det var lite allt möjligt.

Nu är jag för gammal för att utbilda mig till någon slags spelutvecklare, det finns ingen som skulle anställa mig som 55-åring även om jag skaffade mig hur bra kompetenser som helst. Det vore ett enormt slöseri av tid och pengar. Där har vi nästa problem, den utbredda åldersfientligheten på svensk arbetsmarknad. Jag är tyvärr dömd att avsluta mitt arbetsliv som bussförare.

Det sagt, visst finns det de som inte vill men tycker inte man ska dra alla över en kant. Det finns många som verkligen vill ha ett jobb men som inte har en chans på arbetsmarknaden, trots att de besitter kompetenser som behövs.

Självklart det är inte meningen att dra alla över en kam.
Det finns alltid omständigheter som gör det ena eller andra.
Köra buss är inte fy skam

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

25000 låter väldigt mycket.
Antingen har någon räknat helt fel eller så är det fake news.
Jobbar som konsult (inte med spel) på ett spelföretag och den infon jag har och hör av andra är det inte sådan brist som artikeln säger.

Möjligtvis att det finns möjlighet till arbete men inte dessa siffror 😮

Artikeln pratar ju inte om just nu utan över nästa tio år efter man räknar bort arbetskraftsinvandring.

Det är en prognos om hur läget kommer vara nästa tio år.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Att det är så otroligt mycket klagomål på att företagen inte "vill betala för kompetens" får mig ju spontant att känna att det verkar råda brist på utvecklare. Då ingångslönen enligt hörsägen också ligger så väsentligt mycket högre än för mer eller mindre alla yrken med liknande utbildningslängd tyder ju också på att det råder en rätt stor obalans på utbud och efterfrågan. Man måste ju också ha i åtanke att det inte är rimligt att jämföra systemutveckling med exempelvis lastbilschaufför då löne- och karriärsutvecklingspotentialen inom de båda inte på långa väga är lika.

Jag förstår att de som jobbat ett tag med det och har byggt upp sin kompetens också vill få betalt för det, men om man jämför med andra yrkeskategorier och motsvarande erfarenhet så verkar ju lönerna inom utveckling ligga skyhögt. Eller är det bara jag som missförstår?

Många verkar ju dock vittna om att arbetsförhållandena är bedrövliga inom spelutveckling så det låter väldigt mycket som att branschens största problem ligger just där..

Permalänk
Medlem

Allt det här handlar om är ju att skapa opinion för att på olika sätt underlätta för en ökning utav rekryteringsunderlaget, om det är fler utbildningar eller lättare att rekrytera från utlandet. Det var väll Spotify som pratade om att de inte fick tag på folk för att de inte fick ge aktieoptioner som ersättning för ett tag sen för att det var så de "bästa" ville ha det och för att det var en vanlig ersättningsform utomlands.

Det är somvanligt i IT-branchen. Ingen brist på folk, bara rätt folk till rätt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Är det så lite?
Som vanlig jävla lastbilschaufför får jag ju fan 29k före skatt, utan premiekompen inräknad...

Ja många inom IT börjar under 25k, även efter 3-5år på högskolan. Men sen får de kanske en höjning på 10k i månaden nästa fem år.

Du har då ändå dåligt betalt som lastbilschaufför, flesta jag känner som kör i Norrbotten har börjat på 40k direkt de fått kortet.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Ja många inom IT börjar under 25k, även efter 3-5år på högskolan. Men sen får de kanske en höjning på 10k i månaden nästa fem år.

Du har då ändå dåligt betalt som lastbilschaufför, flesta jag känner som kör i Norrbotten har börjat på 40k direkt de fått kortet.

Hah! Lol

Hur som helst så lockar inte den här branschen särskilt mycket, om fritiden är minst lika viktig som den personliga utvecklingen inom jobbet. Vid en mindre studio lär jobbet verka för att du har ett privatliv utanför jobbet, drömmer jag om. Men de större aktörerna känns som en produktionslinje, där produktionsledets hickande - måste jobbas ihop genom övertid för att fixa hårt utsatta deadlines. Trots allt börjar marknadsföringen av en titel, generellt ett par månader i förväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

(dock är det korkat att lägga sig över 42,5 som egen.).

Korkat vet jag inte, men man betalar ingen statlig skatt (som jag antar du anser är korkat) om man lägger sig på 51.158kr/månaden i år. (enda bra med inflationen är att prisbasbelopp justeras)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av HumanDecoy:

Min uppfattning av spelbranchen från polare som jobbar inom den är att det är en väldigt stressig branch med crunches där dom samtidigt har sämre löner än övriga utvecklartjänster inom tex webb.

Tyvärr var det likadant redan tjugo år sedan, och jag har aldrig hört att det skulle ha blivit bättre.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Från en utvecklare

Problemet med dagens utveckling är att nästan alla bolag praktiserar något som ofta kallas DDD (Domain driven design https://en.wikipedia.org/wiki/Domain-driven_design).

Om fler programmerare lärde sig DOD (Data-oriented design https://en.wikipedia.org/wiki/Data-oriented_design) hade behovet inte varit i närheten.
Duktiga kodare som förstår data orienterad design är inte dubbelt så snabba, de är minst 10 gånger snabbare än DDD-kodare. Orsaken till att behovet av utvecklare är oändligt beror på DDD.

Försöker mig inte på att förklara för detta är otroligt svårt för 90% av utvecklare att fatta, de få som gör det vet redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är som Sverige i övrigt, det saknas personal och kompetens inom flera brancher.
Helt otroligt att brancher som inte ens kräver speciellr hög kompetens saknar folk.
Samtidigt sitter massvis med folk som bor i sverige på sina arslen outbildade och arbetslösa.
"Finns inga jobb", det är årtiondets floskel.

"Haha, outsourcing goes Brrrrr"

Permalänk
Medlem
Citat:

Spelproduktionen beskrivs skilja sig för mycket från annan mjukvaruutveckling, med högre krav på praktisk kompetens i mycket specifika verktyg.

Tror det stora problemet ligger i detta, och samtidigt lägre lön och sämre villkor än snarlika branscher. Egentligen spetsen av ett större problem med att företag förväntar sig att rekrytera personer men samtidigt inte behöva lära upp dem. Detta är särskilt problematiskt i en bransch som ändras så ofta. Börjar du med en utbildning idag med de nyaste trenderna är oddsen att dessa är passé efter 5 år när du har din masterexamen. Lär du dig Java istället för C# så är du helt plötsligt ointressant samtidigt som de som behöver någon som kan Java dissar dig för du inte arbetat i rätt IDE.

Så då sitter vi med arbetslösa och arbetsbrist samtidigt.

Skrivet av friArsenik:

22-24 tusen kronor som ingångslön efter (kan vara) 5års utbildning... Vem kunde ana att unga och ambitiösa spelutvecklare skulle inte nappa på ett sådant erbjudande...?

Särskilt när du kan få 30k+ som handläggare på en myndighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten_lemmel:

Vilken jävla lön ändå, 45-55 papp!
Nu känner inte jag till utbildnings eller kompetensnivån hos en medelgod senior utvecklare men 45k kan väl ändå inte ses som en dålig lön, eller? Om marginalen för konsultföretaget är avsevärt högre kan man givetvis diskutera det hela men ändå.

Jag har 3,5 års högskolestudier och min fru nästan 5. Ingen av oss tjänar i närheten av 45 papp. Vi är verksamma i helt andra branscher ska tilläggas.

Blev nyfiken iom att du tycker 45-55k är alldeles för lite, så vad anses vara en bra lön för dem?

Jaa nu är ju allt relativt men det jag mena är att en konsult går väldigt enkelt o räkna på ens värde då de är inga omkostnader med verktyg o material utan är endast personen själv som producerar för ett timpris.

45k är nog snittet för de flesta men för en senior ses det inte som en "bra" lön utan där är de mer 55-65k som anses bra.

Jag jobbar själv provisionsbaserat och med mina ynka 725kr i timmen då jag går som underkonsult ger mig 63k i lön.

Så de konsulter som drar in vanligt timpris på runt 900kr i timmen borde kunna ha en lön långt över 65k. Alltså helt baserat på vad företaget är villigt o betala dig. Sen finns det givetvis andra omkostnader för företagen men många skulle kunna få en mycket högre lön.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikap4us:

Det du beskriver ovan låter ju precis som att det faktiskt är brist på utvecklare. Dvs företag är beredda att betala höga summor för att få tag på kompetensen de behöver.

De är en brist från företagets håll men de är inte som de är en brist med antalet utvecklare i Sverige(Ja de är det säkert också)

Skulle något konsultbolag erbjuda 75k garanterat i lön hade jag lovat dig de haft 300 seniora inom en månad.

Som sagt jag tror på provisionsbaserat, jag får ut 63k på ynka 725kr i timmen. En timlön på 900kr hade gett runt 73-77k på mitt ställe och de är flera som just gör det.

De siffrorna kommer du aldrig upp i ett vanlig konsultbolag eller anställning, exklusive Spotify o Klarna o FAANG bolagen.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Korkat vet jag inte, men man betalar ingen statlig skatt (som jag antar du anser är korkat) om man lägger sig på 51.158kr/månaden i år. (enda bra med inflationen är att prisbasbelopp justeras)

Såg det med nu att det är drygt 50tusen "För inkomståret 2023 är skiktgränsen 598 500 kronor", oavsett som egen är det dumt att korsa den gränsen rent ekonomsikt då du istället kan det i tex utdelning eller återinvesteria i firman.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

I en färsk rapport från Datorspelsbranschen slås det fast att svenska spelbranschen stegar mot allt större kompetens- och personalbrist.

Läs hela artikeln här

Så man vet exakt hur många spelutvecklare man behöver i sverige men inte typ inom sjukvård osv?

Varför behöver just sverige 25000 spelutvecklare? Spelföretag har ju stagnerat och producerar samma spel årligen.

Permalänk
Medlem

Har själv gått utbildning i spelutveckling och är på minpraktik just nu. Det är extremt svårt att ta sig in i branschen som designer, mer lätt som grafiker och lättast som programmerare. De vill helst ha folk med flera års erfarenhet så man är inte super attraktiv som praktikant. Vissa utnyttjar också ens praktik och har inga planer på att anställa en. Sen är bara sökandet ett helvete, sökte kanske 50 företag i Stockholm och max 40 svarade ens, resten sa att de inte sökte just nu. Så om de vill få in fler i branschen borde nog företagen göra det lättare att söka också.

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem

Jobbar med telefonsupport inom ett större företag i Sverige. Får 35k före skatt, så skulle knappast vara lockad av att gå ner i lön. Särsilt för ett jobb som programmerare där man riskerar att bränna båda ändarna på ljuset.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Mycket negativa tankar här. Blev som så många andra avrådd från branschen men har nu jobbat i den i ett antal år. Vill slå ett slag för att det finns riktigt bra jobb också! Ångrar inte för en sekund att jag jobbar med spelutveckling, möjligen ångrar jag att jag inte började tidigare.

Det är svårt att generalisera en hel bransch men I min erfarenhet så har flera av de stora aktörerna ganska bra villkor och konkurrenskraftig lön. Åtminstone för ingenjörer med några års erfarenhet. Med det sagt så vet jag att det inte ser ut så överallt.

Jag tycker inte man skall vara rädd för datorspelsbranchen p.g.a. vad man har hört andra säga. Testa om det är rätt för dig. Jag tycker det jag jobbar med är så roligt och utmanande att jag har svårt att se att jag kommer byta bransch i framtiden.

Permalänk
Medlem

Kanske 100 spelutvecklare. Större är inte marknaden liksom...
25 000 är ju bara löjligt. Ungefär som att man skulle säga att Sverige saknar tre miljoner gruvarbetare...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Kanske 100 spelutvecklare. Större är inte marknaden liksom...
25 000 är ju bara löjligt. Ungefär som att man skulle säga att Sverige saknar tre miljoner gruvarbetare...

Givetvis löjligt, men att säga 100pers är lite löjligt också, jobbar typ lika många i spelbranchen i sverige som i gruvbranchen.

Permalänk
Medlem

Najs! Då kanske mina cocos2dx samt libgdx kunskaper så småningom blir attraktiva XD

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av flexm:

Givetvis löjligt, men att säga 100pers är lite löjligt också, jobbar typ lika många i spelbranchen i sverige som i gruvbranchen.

Har svårt att tänka mig att det finns mer än nåt tusental spelutvecklare. Säkert fler som jobbar med spel, men som producenter, ekonomer, musiker, grafiker, osv. Och att det skulle vara nåt särskild brist verkar inte mycket tyda på. Om brist råder betalar man mer och får dit det antal som saknas, annars råder ingen brist.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S