Veckans fråga: Har elpriserna påverkat ditt datoranvändande?

Permalänk
Medlem

Nä, servern är på dygnet runt och mainburken är alltid igång när jag är hemma.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Bor i lägenhet och jobbar hemma vid datorn, betalar 250 spänn i el exkl elnätsavgift typ. Det är uppvärmning som kostar, allt annat är bara småpengar.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

Tidigare stod datorn på dygnet runt. Nu stänger jag faktiskt av den över natten.
Jag har även blivit en "lampsläckarpappa".

Permalänk
Testpilot

Definitivt!

Stänger av så fort den inte ska användas, likaså skärmar stängs av helt och inte någon standby. Även kopplat ned NAS-enheterna och serven tills dess att priserna återhämtat sig, Netflix och OneDrive får fungera tillsvidare.

Testade detta en period och fick ned månadskostnaden märkbart faktiskt, mycket mer än jag först trodde. Blir därmed att fortsätta med detta framöver också i den överskådliga framtiden

Bör sägas att jag bor i SE03 och hyres, så har inte massa värmepumpar eller dylikt som slukar en massa ström. Utan det är just det egna användandet av elektronik, matlagningen och tvätten som kan snålas in på för att få ned kostnaderna.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Har satt datorhögtalare (Harman Kardon soundsticks + sub) och ett par andra saker vid skrivbordet på en grendosa som jag stänger av när de inte behövs. Inte alla dagar jag behöver ljud, skrivare etc. Skrivaren står i standby, drar säkert lite men onödigt.

Har även sett över en uppgradering av grafikkort. Verkar som att mitt gamla passiva Radeon 7750 drar bortemot 10w mindre vid idle än rx570, har ett rx560 också, funderar på att prova det.

Datorn drar bara ett par watt i viloläge (koma, som jag kallar det), jag har dock ofta haft på den 24/7 få jag inte fått viloläge 100% stabilt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Datavetare

Nej, men man blir ändå lite förfärad hur mycket dagens stationära drar. Satt en "smartplug" med energimätning på grabbens speldator, den ser ut att käka i sig 70-80 kWh på en månad. Då är det ändå bara 7600X+RTX2070 i den datorn (men är inklusive 3 monitorer).

Vill inte veta vad min 5950X+RTX3090 skulle dra om den användes lika mycket för spel som hans dator. Tur att min primära dator sedan något år tillbaka är en M1-baserad MacMini (den drar betydligt mindre i peak-effekt än våra stationära PC drar i "idle"...)!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Har aldrig kört med mina datorer på 24/7, så ingen skilland där. Dock så har jag börjat stänga ner NASen/servern, iof kanske onödigt, lär väl max vara 100kr i månaden även med dessa elpriser, men samtidigt så är det inte så ofta jag nyttjar tjänsterna där.

Jag har faktiskt börjat göra samma sak. Dels för att spara några kronor, men också för att jag har noterat att PLEX och andra applikationer inte används fullt lika ofta som jag trott eller behövt.

December månad blev min lägsta förbrukning någonsin, utan att jag gjort något speciellt. 149 kWh blev det totalt. Det är väl egentligen när det är barnvecka varannan vecka som den "stora" förbrukningen sker när alla apparater är igång.

Permalänk
Skrivet av CrispVanDahl:

Ska sägas att jag redan har låg elförbrukning i hemmet men visst har det haft en effekt på min användning. Generellt har jag tidigare inte brytt mig mycket om energisparlägen och dylikt men senaste året har det blivit någon jag implementerar i min vardag mer frekvent.

Frågan är hur mycket strömsparläge sliter när man har en vanlig traditionell mekanisk hårddisk i datorn?

Att ha strömsparläge på skärmen är inget konstigt men datorn? Är det när man inte använder datorn? För på natten stänger man väl oftast av datorn helt?

Permalänk
Medlem

Inte ytterligare, då jag undervoltade/konfigurerade om CPU och GPU redan när jag byggde burken, samma för min egensnickrade hemmaserver, den drar en hel del mindre en del skulle göra "out of the box", och gör ändå 95% av vad den kunde gjort om den gick på full kräm så...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

Har bara bärbara datorer (även en som server, skärm av), surfplattor och mobiler i familjen. Inget som drar mycket ström.

Det jag spar in på är sådant som drar mycket effekt. T ex kupevärmare/motorvärmare, slutat använt byggfläkt för att torka tvätten, använder ugnen mindre, slutat använda torktumlare. Även sänkt effekten på värmen för fjärrvärmen.

Totalt har det inte blivit så stor skillnad på kostnader för värme och el, men det kan jag väl tacka fjärrvärmen för.

Det som blir värst är räntesmällen på lånen med en ränta som antagligen kommer öka med +300-400% i sommar när den bundna räntan löper ut. Räntekostnaden kan man inte heller spara in på något enkeltsätt (man kan byta bank men har man redan en billig så...) annat än att amortera gigantiska belopp eller sälja huset.

Permalänk
Medlem

Japp, stänger av speldatorn så fort inte använder den nu, och har inte serverdatorn /htpc på lika ofta längre, som innan, som kunde vara på i månader utan avstängning eller omstart

Permalänk
Medlem

Nej inte så mycket, tog ner labservern samt det storaget nu i november/december när de va som dyrast men petat igång det igen nu, sen är jag väl lite bättre på stänga av speldatorn samt jobbdatorerna när jag inte använder dem.

I övrigt försöka undvika torktummla, ner med värme, köra på tomgång istället för kupevärme när man ska få bort isen, av med värmegolv, dessa åtgärder kör jag nog på med elen är fortfarande dyr

Btw lån, tänk på att den reala räntan är ca minus 6.5 procent just nu pga inflationen (man tar inflation minus låneränta), så i långa loppet är skulder billiga just nu när det gäller bolån,

§1.7
Permalänk
Medlem

Nej inte speciellt.
Använder min dator lika mycket som förut

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Kan inte påstå att elpriserna påverkat datoranvändningen i huset, däremot så har det gett ett till incitament till att fundera på vilken hårdvara som ska vara i nästa dator. Att ha en maskin som tar 700W när man spelar känns kanske inte lika kul om det inte är absolut nödvändigt. Tidigare så har det bara vart värmeutvecklingen sommartid som känts jobbig men nu börjar ju även elkostnaden kännas av.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Nej, men man blir ändå lite förfärad hur mycket dagens stationära drar. Satt en "smartplug" med energimätning på grabbens speldator, den ser ut att käka i sig 70-80 kWh på en månad. Då är det ändå bara 7600X+RTX2070 i den datorn (men är inklusive 3 monitorer).

Vill inte veta vad min 5950X+RTX3090 skulle dra om den användes lika mycket för spel som hans dator. Tur att min primära dator sedan något år tillbaka är en M1-baserad MacMini (den drar betydligt mindre i peak-effekt än våra stationära PC drar i "idle"...)!

Opps 70-80 kWh betydligt mer än vad jag trodde för en stationär, den förbrukningen skulle ökat elförbrukningen med 10-12% under december för våran del. Om man då kör med lite mer highend cpu pch grafikkort borde man kunna räkna med dubbelförbrukning kanke ännu mer. 140 till 160 kanske tom 200 kWh. Blir ju del pengar 280-400 kr om det är 2kr/kWh.

Permalänk
Medlem

Börjat stäng av HTPCn och speldatorn när dom inte används. Servrarna och arbetsstationen får rulla på 24/7. Har 4 servar igång i garderoben. 2st 5900x där den ena serverar truenas med 18 diskar. Den andra är en Ubuntu server som endast kör KVM maskiner. Sen en mini pc som kör pfsense (vill inte ha brandväggsfunktioner virtuellt). Sist en gammal e3 gen I7a i en Nas låda som kör truenas som serverar iscsi till arbetsstationen.
Även börjat stänga av förstärkaren till stereon (drar 100w när den bara står på) är en Hegel H200 som inte har standby funktioner.

Gått från 750w konstant belastning till 500w. Senaste elräkningen var på 509Kwh. Resultatet av att HTPCn är avstängd + stärkare har blivit att jag läser böcker istället. Orkar oftast inte starta grejorna på kvällen 😅
(Mjo, lite lat är jag nog)

Visa signatur

You think you know. What's to come. What you are. You haven't even begun.

Permalänk
Medlem

Jag har generellt en ganska låg elförbrukning så jag har inte gjort några förändringar. Har aldrig tänt där jag inte är samt har ingen diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare/torkskåp, golvvärme, luftvärmepump eller någon annan "hungrig" maskin. Jag har en helt okej speldator men den används knappt, sist den var igång var i våras typ.

Jag ser dock att min förbrukning ökar markant när jag har mina barn (varannan vecka) men jag vill inte att dom ska behöva dra in på sina nöjen för man är bara barn en gång i livet

Jo, jag har ju en NAS som är igång 24/7 men den behöver vara det så den räknar jag inte med 😋

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nej, men man blir ändå lite förfärad hur mycket dagens stationära drar. Satt en "smartplug" med energimätning på grabbens speldator, den ser ut att käka i sig 70-80 kWh på en månad. Då är det ändå bara 7600X+RTX2070 i den datorn (men är inklusive 3 monitorer).

Vill inte veta vad min 5950X+RTX3090 skulle dra om den användes lika mycket för spel som hans dator. Tur att min primära dator sedan något år tillbaka är en M1-baserad MacMini (den drar betydligt mindre i peak-effekt än våra stationära PC drar i "idle"...)!

Jo, förälder skaffade en M1 macmini när den kom och i höstas läste jag om vad de typiskt drar i idle och under load och såg på min stationära som inte är en värsting direkt (5600, då ett 2060, 32MB RAM, två ssd:er) samt en 4K 31,5" IPS vid 120Hz som inte kunde dra mindre än 90W ihop. Spenderar en del mer tid med att koda eller bearbeta bilder eller surfa eller lyssna på musik eller skriva så mtp att dagens el-brist / fördelningsbrist / kapacitetsbrist / framtidens gröö-na stål (läget är osäkert for the foreseeable) så kändes det som för stor skillnad till en MacMini.

Så det blev en annan miniPC som jag kan köra min favvodistro på och med samma 4K-ips-skärm drar ovanstående aktiviteter lite mindre än hälften så mycket. Kanske tjänar jag aldrig in inköpskostnaden för mini-PCn (en NUC) men ångrar inget för som sagt framtiden är oviss.

(I övrigt just samma beteende som alltid: suspend när inte används, av på natten och på jobbdagar)

Kan verka fånigt men har inget annat som drar så värst mycket el i lgh. Har släckt lampor i rum jag inte är i sen Captain Planet's tid och nu sägs det inte göra nån skillnad, well i min erfarenhet behövs 10-15W för att lysa upp ett rum även med LED och har du inte mycket annat som drar mycket el för att du har koll på kylfrys och en varmluftugn som används sällan och rationellt så gör det viss skillnad.

Alla kollegor bor i hus och skaffar eller har skaffat solpaneler. I lgh går det som mest att minimera användningen, iaf i den här föreningen.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Använder datorn lika mycket. MEN...
Skärmarna stänger nu av sig efter 5 min istället för 20.
Spelar inte tunga spel. Spelar jag så spelar jag lättdrivna spel. Gör inget då jag har många i min backlog.
Såg i sammband med W11 installation att det fanns en ny UEFI version till min mammabräda. Passade då på att aktivera alla energiinställningar och sätta dem på max. Märker inget konstigt i mitt nuvaranda användande.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Nej, jag har inte ändrat den biten alls. Snarare blir det mer spelande under vinterhalvåret, eftersom jag inte har några fritidsaktiviteter i övrigt under den delen av året. På sommaren blir det massa båtliv.

Om jag spelar en timme kostar det ca 2-3 kr i el med vinterns elpriser (jag har haft mellan 4 och 5 kr/kWh senaste månaderna). Det är inget jag bryr mig om. Det är som ett glas mjölk eller några bitar lösgodis. Per timme!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Stänger av den på nätterna, den drar ju ändå 180W *idle.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Använder den som förr, MEN, jag har börjat fundera mer på energisnålare komponentval inför den stundande uppgraderingen. Möjligen så tänker jag mig för att lämna datorn på ifall jag inte använder den för stunden.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Hade innan flera datorer som var på dygnet runt.
TV-datorn är nu bara på när jag ska spela.
Servrar har bytts ut mot raspberry pi.
Undervoltat grafikkort i min och barnens speldatorer.

Har reducerat elanvändningen mycket.

Använder ca 35% av elen som jag gjorde innan, men det är inte bara p.g.a datorerna.

Btw, tror att det borde heta elanvändning och inte förbrukning ...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Noll inverkan, är jobb och studier till 90% så inget som kan undvikas.
Däremot har jag blivit mer noggrann med att sätta den i vila.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Inaktiv

Inte alls.

Datoranvändning har en så liten effekt på förbrukningen att det inte märks nämnvärt ändå.

Permalänk
Medlem

Om jag inte hade råkat binda min el april 2021 tills 2026 på 65öre så hade jag fått sluta leva och sänkt värmen betydligt inne.

Som tur e så hade jag en jäkla röta och kan därmed fortsätta leva precis som vanligt med datorn på och laga mat och 23grader inne.

Senaste räkningen låg bara på 600:- medans en kollega fick 6000:-

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Noll inverkan, är jobb och studier till 90% så inget som kan undvikas.
Däremot har jag blivit mer noggrann med att sätta den i vila.

Fast då är det ju inte noll inverkan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Om jag inte hade råkat binda min el april 2021 tills 2026 på 65öre så hade jag fått sluta leva och sänkt värmen betydligt inne.

Som tur e så hade jag en jäkla röta och kan därmed fortsätta leva precis som vanligt med datorn på och laga mat och 23grader inne.

Senaste räkningen låg bara på 600:- medans en kollega fick 6000:-

Hade alla reducerat sin användning så att elpriserna hade sjunkit lite mer och inflationen varit lägre. Allting är sammankopplat. Men alla får så klart göra som de vill utan skampåläggning imo.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Nej. Och planerar inte att ändra mina vanor heller.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Använder datorn minst lika mycket som förut. Nära varje Watt som datorn använder, och därmed värmer upp hemmet, jobbar andra värmekällor mindre. Tillräckligt nära 1:1 tänker jag kring detta.

Du har ju så klart rätt i att den värmer och det brukar kunna värma rätt bra
Dock måste man tänka på att om effekten datorn utger överstiger vad rummet den står i kräver för önskat temperatur blir det en ineffektiv direktvärkande värmekälla.
Sedan värms ditt boende upp av någon slags värmepumpslösning som är mer enerfieffektiv än direktverkande värme förlorar du på detta med.

Utanför kommentar.
Själv stänger jag av mer av mina datorer och elektronik när de inte används.
Försöker hålla koll på att inte använda ugnen och spisen mer än nödvändigt och försöker stänga av dem lite tidigare och använder eftervärmen bättre.
Ställt om temperaturen på kyl frys någon grad upp också.