Telefonleveranser gör största tappet på 10 år

Permalänk
Medlem

Corporate greed - de stora tillverkarna vill tjäna mer och mer och eftersom marknaden är mättad så måste de öka priserna, öka marginalerna och göra de billiga modellerna kassa.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Förr så kom det ju nya funktioner och innovationer.
Nu är allt same same. Spelar ingen roll om man får 20% snabbare CPU om allting ändå fungerar perfekt på telefonen.
Utöver det så är det bara marginella skillnader på kamerorna, om man redan har en bra.

Jag gick från en S22 Ultra till en betydligt billigare Xiaomi Mi 11 T Pro som kostade 3500:-.
Jag tycker Xiaomin fungerar bättre än Samsungen som kostar det fyrdubbla, det enda jag saknar är en bättre kamera och att skärmen inte flippar ut när man får vatten på den.

Annars har den 120W Laddning kontra 25W (Tekniskt sett har S22 Ultra 45W, men endast under en minut)
Poängen jag ville komma till var att om det inte var halvtaskig kamera på 11T Pro så hade jag förmodligen behållt telefonen tills den slutar ta mot uppdateringar.

Nu blir det förmodligen en S23 Ultra då de kommer ha snapdragon, men den kommer nog hänga med i minst 4 eller 5 år. Helt beroende på uppdateringarna som kommer.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Snart 5 år med en ZenFone 5z och ser inga anledningar att byta. Batteritiden fortfarande helt ok, den har hörlursjack och den mjukvara jag använder snurrar helt utmärkt. Ser ingen framtid där jag lägger mer än 5000 på en mobil.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Vi har ju minst en generation som har växt upp med smartphones. För de är det bara en pryl i mängden av prylar. Inställningen till en smartphone kanske förändras av detta och vi kanske går mot att det bara är en pryl som min generation kan jämföra med hemtelefonen. Den ska bara funka och så länge den gör det byter man inte? Smartphones utvecklas ju liksom inte längre i samma takt som förr.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Skäggig legend

Jag bytte batteri på min iPhone 11 pro... den fungerar kanon efter det och har ingen anledning att byta. Jag har nästan helt tappat suget av att byta, det skulle vara för ökad Hz på skärmen.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Folk kanske insåg att lyckan med ny mobil bara varar i några dagar och att inte en jävel bryr sig om vad någon annan har för lur.

Köpte nyligen min dyraste mobil på många år som kostade 4000, ordpris 5700. En Samsung med 8GB RAM och 256GB lagring. Det var endast minnet och lagringen som gjorde att jag bytte mobil överhuvudtaget, min gamla Samsung för 1800 kr funkade rätt bra men var lite väl seg och lagringen försvann fort. En sak jag noterat är att de dyraste telefonerna ofta har sämre batteri än de billigare/mellanbilliga, men är inte jätteinsatt i batterier så kanske handlar om mer än bara antal mAh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Samsung S20+, nu tre år gammal. Jag kan uppriktigt inte komma på en enda sak som finns på de senaste telefonerna som jag vill ha. Faktum är att jag kan inte komma på en enda sak på de senaste telefonerna som min inte redan har... FFS, hur svårt ska det vara att komma på lite nya roliga funktioner?

Jag älskar ju mobiler, men det känns totalt meningslöst att uppgradera. Det hade sannolikt dessutom blivit en nedgradering då senare modeller har tagit bort 3D-kameran som min har som är rätt kul.

Batteritid? Har ju en trådlös laddpunkt på skrivbordet så där lägger jag luren ibland... det räcker.

I-landsproblem.

/hulle.

Jag har en S10+ fortfarande och är nöjd med den.

Jag använder 3.5mm uttaget på den så om jag ska köpa en ny telefon måste jag utöver ett högt pris på telefonen även lägga 3-4k på nya hörlurar (litar inte på usb-c som hörlurskontakt med adapter). Så det blir jäkligt mycket pengar och då krävs det något rejält extra i funktioner för att det ska vara värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

inte så konstigt kanske. kostar som en månadslön för många.

Ja för att många tror dom behöver "flaggskeppsmodellerna".
Ta ex samsung, många villhöver S serien men att behovet ofta skulle täckas av A serien som kostar ½ eller 1/3 del av priset jämför med toppmodellen.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Musikälskare

Förra året var första gången på åratal jag inte skaffade den senaste iPhonen, ser inte mig själv köpa en ny på 1-2 år i framtiden heller, det är inte värt det längre

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Kom faktiskt på en funktion som skulle vara nice.
Mer förvånad att det inte fungerar men det kanske inte beror på mobilen?
Att kunna installera/ladda ner flera appar samtidigt. Man pratar om att moderna mobil CPU:er har flera kärnor. Borde man då inte kunna ex uppdatera en app från Playstore utan att den måste ladda ner/installera en i taget och nästa i kön står som "väntar".

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Rekordmedlem

Det är sunt att telefonförsäljningen minskar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag kör med min oneplus 6 fortarande men ja jag måste köpa ny snart då batteriet inte är i det bästa skicket. Men ja det tar i att köpa en ny.

Permalänk
Medlem

Bra, då kanske priserna kan komma ner lite. Ända sen covid19 krisen och föregående "mining rush", har ju både grafikkort och annat rusat i pris.
Tycker det spårat ur fullständigt, verkar som gemene man äntligen har börjat inse detta, eller att de helt enkelt ej har råd att lägga 20.000kr + på en mobiltelefon längre.

För min egen del har jag i princip slutat med inköp när det gäller ny teknik sen två år tillbaka, enbart det nödvändigaste eller billigare inköp har gjorts. Senaste dyra jag köpte var mitt 3080.
När det gäller mobiltelefoner blev det en One+ CE, som jag har varit supernöjd med.
Hoppas den hänger med något år till.

Nedgången kommer troligtvis hända i de flesta branscher nu, naturlig effekt av lågkonjunktur och högre räntor etc.
Barar sunt, för tillverkarna kommer bli tvungna att sänka priserna.

Tyvärr förlorar många folk jobbet etc, det är väl den tråkiga sidan i det hela.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Kom faktiskt på en funktion som skulle vara nice.
Mer förvånad att det inte fungerar men det kanske inte beror på mobilen?
Att kunna installera/ladda ner flera appar samtidigt. Man pratar om att moderna mobil CPU:er har flera kärnor. Borde man då inte kunna ex uppdatera en app från Playstore utan att den måste ladda ner/installera en i taget och nästa i kön står som "väntar".

Det är garanterat ett val Google gjort i programvaran snarare än ett problem med maskinvaran. Kanske för att telefonen ska kännas responsiv och rapp om du samtidigt vill använda den?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Jag ser det dock helt tvärt om att billiga eller för billiga telefoner är väldigt negativt.
De är ofta för kassa för att hålla 5 år eller har för litet batteri så att man måste byta.

Att Android inte får uppdateringar av operativsystemet efter 2 år behöver inte vara ett större problem då man fortfarande kan köra samma appar som nyare versioner i väldigt mycket längre än så, säkerhetsuppdateringar som brukar komma en längre tid borde dock förlängas upp till typ 7 år eller liknande.

Att byta från år till år eller ens vartannat år känns rätt extremt nu, men jag är fruktansvärt nöjd över mitt byte i höstas från Galaxy S8 till Pixel 7 Pro. Tänkte vänta ett år till, men fick ett väldigt bra erbjudande med Pixelklockan inkluderad för Ca 10K så det vart beställning ändå. Ville gärna ha en pulsmätare så för mig så var det ett kanonerbjudande och jag är verkligen supernöjd.
Skönt att slippa 3dje part bloat ware också.

Men 10 000Kr är mycket pengar, men tänker man att man kommer ha telefonen i 5år så känns det ändå ganska ok.
Jag tror att Pixel 7A kan bli riktigt bra, speciellt om dem lyckas lösa tidigare problem anslutningen som Pixel 6 serien hade.

Köpkraften från Covid samt Inflationen och mindre tydlig utveckling påverkar nog en hel del.
Gör tillverkarna som förr och släpper en optimerad mellanklassare för 4-5000Kr så kommer det nog sälja som smör, iPhone SE för 5500Kr med väldigt många kompromisser och extremt svagt batteri är ju väldigt tråkig produkt, det är därför jag tror att Pixel 7a har stort potential just nu, om de inte använder gamla chippen för uppkopplingen.

Permalänk
Medlem

Mobiltelefoner nu känns som marknaden var innan första iPhone.
Sonyericssons produktstrategi var i flera år: lägg till mer lagringsutrymme och lite högre upplösning i kameran <- wow så nytänkande! (de förtjänade att bli omsprungna)
Finns minimal anledning att uppgradera om den gamla telefonen fungerar (eller bara behöver ett batteribyte).

Så vill de kränga fler telefoner får de komma med något nytt.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Sjukt nöjd med min Pixel 6a som egentligen är totalt overkill för mig men 2 990 kr kändes som ett kap och jag planerar att behålla den åtminstone fem år då uppdateringar ska släppas så länge till den.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Tycker det spårat ur fullständigt, verkar som gemene man äntligen har börjat inse detta, eller att de helt enkelt ej har råd att lägga 20.000kr + på en mobiltelefon längre.

Varför man lägga 20 000 kr på en telefon när man idag får en sjukt kapabel telefon för alla vardagsbestyr för 2 000-3 000 kr? Folk köper liksom telefoner för 20 000 kr för att scrolla Instagram, aldrig fattat det.

Kan fatta om man t.ex. spelar mycket och behöver en kraftig telefon av den anledningen.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

Varför man lägga 20 000 kr på en telefon när man idag får en sjukt kapabel telefon för alla vardagsbestyr för 2 000-3 000 kr? Folk köper liksom telefoner för 20 000 kr för att scrolla Instagram, aldrig fattat det.

Kan fatta om man t.ex. spelar mycket och behöver en kraftig telefon av den anledningen.

För att man kan köpa på avbetalning med abonnemang. Hade det inte varit för detta och att många får jobbmobiler, så tror jag inte alls försäljningen hade sett ut som den gjorde.

Självklart finns det folk som köper mobiler för över 10 000kr. Men många av mobilerna i denna prisklass är även de som i sverige säljer bäst.

En annan sak är att många idag har ingen dator. De har en mobil. Det är då inte konstigt att de köper en lite dyrare mobil.

Permalänk
Medlem

Tycker detta känns som ett tecken på att mänskligheten inte är helt förlorad. Mobilinnovationen slutade med iphone och har sedan dess bara varit en iteration och efterapning. Man kan argumentera för att kameratekniken har utvecklats avsevärt men hur bra kamera behöver man i mobilen egentligen? Kan inte bli upphetsad av något i en telefon så är förmodligen fel målgrupp. Det enda på senare år som fått mig intresserad av en ny mobil är iphone mini men den har ju utgått nu…

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finnpajsarn:

Jag kör med min oneplus 6 fortarande men ja jag måste köpa ny snart då batteriet inte är i det bästa skicket. Men ja det tar i att köpa en ny.

Du kan skicka in den på batteribyte via OnePlus själva om du vill.

Skrivet av Fearnox:

Jag ser det dock helt tvärt om att billiga eller för billiga telefoner är väldigt negativt.
De är ofta för kassa för att hålla 5 år eller har för litet batteri så att man måste byta.

Min Xiaomi Redmi Note 5 lanserades i början av 2018 och den fungerar fortfarande för mig, jag har använt min sedan februari 2019. När den var ny hade den en sån bra batteritid att jag inte ens när jag använde GPS i 10 timmar i sträck av vilket 6 timmar med skärmen på lyckades ta slut på batteriet. Batteriet fungerar fortfarande idag, dock med väsentligt mindre batteritid men fortfarande klarar jag mig en hel dag med min användning. Kostade mig ca 2000:- när jag köpte den

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Det beror nog på att både du och jag kan se skillnad på en basketboll och en telefon
Den färdigheten undfly många ser det ut som.

Du vet att olyckor kan ske? Jag hade min i fickan, glömde stänga fickan och satte mig ned och den föll ut rakt ned på stengolv och klirrade skärmen.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jud1th:

men hur bra kamera behöver man i mobilen egentligen?

Det är flestas enda kamera man äger. Så den ska helst vara så bra den bara kan bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Varför inte bara lämna in den och få batteriet utbytt när det är kass istället för att köpa en helt ny telefon?

Problemet är väl att när batteriet väl behöver bytas är det sällan ekonomiskt värt det. Dagens batterier håller så länge, och telefoner tappar i värde så snabbt, att ett batteribyte kan kosta nästan lika mycket som telefonen är värd. Lägg på detta tiden och risken för att något kommer gå fel i samband med bytet.

Och visst, man kan byta batteriet själv och då blir det betydligt billigare. Men då gäller ju att man hittar ett batteri med likvärdig kvalitet som det ursprungliga, och det är inte det lättaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Det är flestas enda kamera man äger. Så den ska helst vara så bra den bara kan bli.

Det håller jag med om. Men för min del blev den så bra så att jag inte kan se någon skillnad för flera år sedan.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisDev:

En sak jag noterat är att de dyraste telefonerna ofta har sämre batteri än de billigare/mellanbilliga, men är inte jätteinsatt i batterier så kanske handlar om mer än bara antal mAh.

Normalt sett använder de ju betydligt strömsnålare processorer, ljussvagare skärmar med lägre upplösning etc. Allt sådant påverkar ju strömförbrukningen. Men att stoppa in ett stort batteri är väldigt billigt, så det är är klart att det blir lite av ett försäljningsargument.

Skrivet av Nautilus011:

Ja för att många tror dom behöver "flaggskeppsmodellerna".

Stora skillnaden idag brukar vara OIS gentemot EIS. Och det förstnämnda är faktiskt en sak som de flesta människor har en tydlig nytta av. Samma sak med trådlös laddning, inget livsviktig men kan vara ack så smidigt.

Skrivet av Scarabeo:

Varför man lägga 20 000 kr på en telefon när man idag får en sjukt kapabel telefon för alla vardagsbestyr för 2 000-3 000 kr?

Väldigt många människor har väldigt mycket pengar eller spenderar så mycket tid med telefonen att de tycker att det är värt det. Käka snabbmat en gång i veckan eller köpa en Galaxy Fold, pengarna är samma liksom.

Skrivet av RekiN:

Du vet att olyckor kan ske? Jag hade min i fickan, glömde stänga fickan och satte mig ned och den föll ut rakt ned på stengolv och klirrade skärmen.

Ingen skulle nog reagera om det hände en olycka lite nu och då, men idag verkar det ju vara mer regel än undantag att folk pajar sina skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Problemet med det sista är att de flesta inte ens ser skillnad och det blir som denna klassiker: https://www.youtube.com/watch?v=HxXbrnJ6l4A

En toppenutveckling att man inte längre kan köpa iphones för statusen. Knappt någon som ser skillnad på iphone 11 och iphone 14, skulle jag tro.

Annat var det ju på 90 och 00talet där skillnaderna i innandömmet var väldigt liten men utsidan kunde skilja sig rejält. På så vis kunde ju den som var intresserad av status flasha med det senaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Problemet är väl att när batteriet väl behöver bytas är det sällan ekonomiskt värt det. Dagens batterier håller så länge, och telefoner tappar i värde så snabbt, att ett batteribyte kan kosta nästan lika mycket som telefonen är värd. Lägg på detta tiden och risken för att något kommer gå fel i samband med bytet.

Och visst, man kan byta batteriet själv och då blir det betydligt billigare. Men då gäller ju att man hittar ett batteri med likvärdig kvalitet som det ursprungliga, och det är inte det lättaste.

Tycker du? Beror ju såklart på vad telefonen kostade som ny men i det här fallet var det en 13 Pro Max som lär ha kostat runt 13-14k. Att då byta batteriet för ca 1000kr ser jag som ett självklart val istället för att köpa en ny för 15k. Att byta batteri anser jag också vara väldigt riskfritt, speciellt om man lämnar i den. Att göra det själv är ju också rätt simpelt nu när Apple bistår med originaldelar.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

"Vid sidan av detta är stagnering i mobilutvecklingen ytterligare en faktor."

Det har väl inte hänt något uppseendeväckande på hur många år som helst?

Batteritid fortsatt usel, skärmar spricker bara någon får högt blodtryck inom 100 meters radie etc.

Efterlevnaden av autodiscoverprotokollet fungerar fortfarande inte som det ska år efter år. Hur svårt ska det vara att få rätt på.

Vid senaste androiduppdateringen fick min telefon en annan bakgrundskulör när jag ringde upp någon. Det är stort.

Jag har tappat min telefon i princip dagligen i 3 års tid, inte en spricka. Hemligheten? Köp ett BRA skal som verkligen skyddar telefonen för ett par hundralappar såsom Otterbox (behöver inte vara det tjockaste då dom bygger på telefonen för mycket). Har gjort så med alla telefoner köpt de sista 10-15 åren och och de har alla klarat sig fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du kan skicka in den på batteribyte via OnePlus själva om du vill.
Min Xiaomi Redmi Note 5 lanserades i början av 2018 och den fungerar fortfarande för mig, jag har använt min sedan februari 2019. När den var ny hade den en sån bra batteritid att jag inte ens när jag använde GPS i 10 timmar i sträck av vilket 6 timmar med skärmen på lyckades ta slut på batteriet. Batteriet fungerar fortfarande idag, dock med väsentligt mindre batteritid men fortfarande klarar jag mig en hel dag med min användning. Kostade mig ca 2000:- när jag köpte den

Låter ju super nice. Finns dock väldigt många kassa budget telefoner så man måste väl vara påläst eller ha tur.

Men jag är sjukt nöjd med bland annat kameran som bland annat har teknik för att rätta till suddiga bilder eller ta bort saker i bilden som inte är önskvärda.

Men jag tvekade innan köpet och att den kommer fungera bra länge hjälper mig att rättfärdiga priset. Rejält hopp från S8 och telen kostade "bara" typ 5700kr om man räknar in klockans fullpris. Inte illa för en iPhone 14 Pro Max utmanare.