Smart elelement för litet förråd

Permalänk
Medlem

Smart elelement för litet förråd

Hej,
Söker ett litet smart elelement för uppvärmning av litet förråd på ca 6 kvm, inte för rumstemperatur utan bara för att hålla ca 5 grader då jag har färg och lite annat där som inte tål frysgrader.

Idag sitter ett ca 40 år gammalt elelement där men det drar ganska mycket el, bränner mellan 3 & 6 kWh per dygn.

Något tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetbland:

Hej,
Söker ett litet smart elelement för uppvärmning av litet förråd på ca 6 kvm, inte för rumstemperatur utan bara för att hålla ca 5 grader då jag har färg och lite annat där som inte tål frysgrader.

Idag sitter ett ca 40 år gammalt elelement där men det drar ganska mycket el, bränner mellan 3 & 6 kWh per dygn.

Något tips?

Ett nytt el element kommer inte bli effektivare, än det gamla..
Direkt El kommer alltid att ha verkningsgraden 1:1
Så vilket element som helst med en termostat, funkar.

men om det gamla elementet håller 5 grader i dags läget och använder mellan 3-6 kWh per dygn så kommer det nya använda precis lika mycket.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Helt rätt som Wyver skriver. det som kan skilja är om du kanske vill ha det kallare i förrådet än vad det gamla elementet har inställningar till.
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilati...

En sådan kan då kanske vara något för det lilla förrådet så att inget fryser. Eventuellt den större modellen. enda skillnaden är att den större kommer värma upp utrymmet snabbare men kommer förbruka lika mycket el.

En bättre investering om det gamla kan hålla 5 grader är att isolera förrådet bättre.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem

Som andra säger så kommer ett nytt element inte bli mer energieffektivt än det gamla. I slutändan så skulle ju eventuell ineffektivitet bli värme ändå.

Men det finns ändå lite kreativa lösningar! Det du t.ex. skulle kunna göra vore att:

1. Mine:a kryptovaluta i förrådet. All effekt som din miningrigg förbrukar blir till värme ändå. Riggen får ju stå still på sommaren bara, och du lär inte tjäna några stora pengar på det, men några småslantar är ju bättre än inga pengar alls. Jag hade inte gått och köpt hårdvara för detta, men har du något äldre skräp liggandes så kan det ju vara en idé.

2. Fixa någon smart lösning som värmer upp förrådet till varmare än nödvändigt när elen är billig på natten, så att du inte behöver värma när elen är dyr. Det kommer inte minska din elförbrukning (snarare kommer det att öka den eftersom du kommer ha mer "läckage" av värme då man värmer till varmare än du behöver) och temperaturen kommer inte vara lika stabil, men det kanske inte gör något.

3. Luft/luft-värmepump? Känns rätt overkill med tanke på vad du vill åstadkomma, dock.

4. Isolering!

Har inga specifika produkter att rekommendera för dessa, men det är i alla fall vad du kan åstadkomma enligt fysikens lagar.

Permalänk
Medlem

Vart ligger förrådet i förhållande till bostaden?
Hur värmer ni bostaden?

Om ni har vattenburen värme i bostaden så röstar jag för att dra fram till förrådet och sätta en vattenburen radiator där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Ett nytt el element kommer inte bli effektivare, än det gamla..
Direkt El kommer alltid att ha verkningsgraden 1:1
Så vilket element som helst med en termostat, funkar.

men om det gamla elementet håller 5 grader i dags läget och använder mellan 3-6 kWh per dygn så kommer det nya använda precis lika mycket.

Ok, trodde det hade utvecklats något på 40 år men då hade jag fel. Borde väl dock gå att få ett modernt med bättre möjlighet till inställning av temp då det gamla inte går att ställa på grader utan bara läge 1-5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Helt rätt som Wyver skriver. det som kan skilja är om du kanske vill ha det kallare i förrådet än vad det gamla elementet har inställningar till.
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilati...

En sådan kan då kanske vara något för det lilla förrådet så att inget fryser. Eventuellt den större modellen. enda skillnaden är att den större kommer värma upp utrymmet snabbare men kommer förbruka lika mycket el.

En bättre investering om det gamla kan hålla 5 grader är att isolera förrådet bättre.

Det kanske kan vara ett alternativ då jag i dagsläget håller lite högre temp än jag behöver med elementet på lägsta. Tak, väggar & golv är redan isolerade, tilläggsisolera skulle nog kosta mer än vad det smakar.

Skrivet av pv2b:

Som andra säger så kommer ett nytt element inte bli mer energieffektivt än det gamla. I slutändan så skulle ju eventuell ineffektivitet bli värme ändå.

Men det finns ändå lite kreativa lösningar! Det du t.ex. skulle kunna göra vore att:

1. Mine:a kryptovaluta i förrådet. All effekt som din miningrigg förbrukar blir till värme ändå. Riggen får ju stå still på sommaren bara, och du lär inte tjäna några stora pengar på det, men några småslantar är ju bättre än inga pengar alls. Jag hade inte gått och köpt hårdvara för detta, men har du något äldre skräp liggandes så kan det ju vara en idé.

2. Fixa någon smart lösning som värmer upp förrådet till varmare än nödvändigt när elen är billig på natten, så att du inte behöver värma när elen är dyr. Det kommer inte minska din elförbrukning (snarare kommer det att öka den eftersom du kommer ha mer "läckage" av värme då man värmer till varmare än du behöver) och temperaturen kommer inte vara lika stabil, men det kanske inte gör något.

3. Luft/luft-värmepump? Känns rätt overkill med tanke på vad du vill åstadkomma, dock.

4. Isolering!

Har inga specifika produkter att rekommendera för dessa, men det är i alla fall vad du kan åstadkomma enligt fysikens lagar.

1. Har aldrig testat kryptomining, känns som det är tillräckligt mycket bråde i förrådet utan att kånka in mer.
2. Det borde jag ju kunna lösa med ett smart element som jag efterfrågade i första posten?
3. Precis som du säger så känns det lite overkill men jag funderade på det ett väldigt kort tag också.
4. Redan isolerat.

Skrivet av Cerb:

Vart ligger förrådet i förhållande till bostaden?
Hur värmer ni bostaden?

Om ni har vattenburen värme i bostaden så röstar jag för att dra fram till förrådet och sätta en vattenburen radiator där.

Förrådet ligger ca 6 meter från bostaden, där körs vattenburen värme. Gissar på att dessa rör behöver grävas ner en bra bit i backen?

Permalänk
Hedersmedlem

Vad värmer du bostaden med då? Är det elpatron så blir det inte effektivare att du drar in vattenburet element in till förrådet, tvärtom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetbland:

Förrådet ligger ca 6 meter från bostaden, där körs vattenburen värme. Gissar på att dessa rör behöver grävas ner en bra bit i backen?

Ja gräva, isolera, rörmockare som kopplar in röret i ditt system. Jävla meck. Smakar nog bra mycket mer än det smakar att hålla nåra färgburkar över fryspunkt.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fetbland:

2. Det borde jag ju kunna lösa med ett smart element som jag efterfrågade i första posten?

Angående att värma då elen är billig, ett dödsenkelt sätt att lösa det på är att koppla på en timer som stänger av värmen de timmar elen brukar vara som dyrast. Om förrådet håller värmen tillräckligt väl för att det ska räcka att du bara värmer typ 23-06 så är det ju perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetbland:

Det kanske kan vara ett alternativ då jag i dagsläget håller lite högre temp än jag behöver med elementet på lägsta. Tak, väggar & golv är redan isolerade, tilläggsisolera skulle nog kosta mer än vad det smakar.

1. Har aldrig testat kryptomining, känns som det är tillräckligt mycket bråde i förrådet utan att kånka in mer.
2. Det borde jag ju kunna lösa med ett smart element som jag efterfrågade i första posten?
3. Precis som du säger så känns det lite overkill men jag funderade på det ett väldigt kort tag också.
4. Redan isolerat.

Förrådet ligger ca 6 meter från bostaden, där körs vattenburen värme. Gissar på att dessa rör behöver grävas ner en bra bit i backen?

Skrivet av Mullvaden83:

Ja gräva, isolera, rörmockare som kopplar in röret i ditt system. Jävla meck. Smakar nog bra mycket mer än det smakar att hålla nåra färgburkar över fryspunkt.

Finns färdiga kulvertar att köpa, dessa ska inte ligga så djupt i marken.
Har man inte tummen mitt i handen så behöver man ingen rörmockare för att dra ett avstick för en ny radiator.
(men lite verktyg och tid behövs såklart)

Permalänk
Rekordmedlem

Behöver du värma upp hela volymen? Man kan kanske begränsa volymen som värms upp typ en garderob eller genom att bygga en vägg.
Övriga metoder lär kosta mer än du rimligen kan motivera och räkna hem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Ett nytt el element kommer inte bli effektivare, än det gamla..
Direkt El kommer alltid att ha verkningsgraden 1:1
Så vilket element som helst med en termostat, funkar.

men om det gamla elementet håller 5 grader i dags läget och använder mellan 3-6 kWh per dygn så kommer det nya använda precis lika mycket.

Jo, det kan bli billigare om inte effektivare. Du kan sätta frostvakt med en exaktare temperatur. Du kan även om du har timpris köpa ett uppkopplat element som man kör de timmar som elen är som billigast, men då får man tillåta att temperaturen varierar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Övriga metoder lär kosta mer än du rimligen kan motivera och räkna hem.

Beror på helt hur man räknar.

* Enbart spara pengar närmsta åren, isf ja.
* Ökar husets värde med ett finare uppvärmt förråd, kontra kallföråd, absolut.
* Kanske kan bra uppvärmning utöka användningsområdet för förrådet och då skapa personligt mervärde?

Men tänker man alltid bara snabbast möjliga ROI så blir det extremt svårt att motivera några inköp alls.

Permalänk
Medlem

Sätt en 20W värmematta under färgburkarna och koppla till ett termostatstyrt uttag.

T. ex. https://www.bauhaus.se/varmematta-nelson-garden-230v och https://www.clasohlson.com/se/Frost--och-temperaturkontroll/p...

Finns säkert billigare eller bättre varianter om man orkar leta lite.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vad värmer du bostaden med då? Är det elpatron så blir det inte effektivare att du drar in vattenburet element in till förrådet, tvärtom!

Fjärrvärme

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Finns färdiga kulvertar att köpa, dessa ska inte ligga så djupt i marken.
Har man inte tummen mitt i handen så behöver man ingen rörmockare för att dra ett avstick för en ny radiator.
(men lite verktyg och tid behövs såklart)

Jag som mer eller mindre har båda tummarna mitt i röven ska nog inte ge mig på det.

Permalänk
Medlem

Stort tack för alla svar, ska nog kika närmare på en frostvakt även om det kliar lite i fingrarna av ett smart element. Mest för att jag tycker smarta saker är kul att pilla med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetbland:

Jag som mer eller mindre har båda tummarna mitt i röven ska nog inte ge mig på det.

Är bra egenskap att vara självmedveten, kredd!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetbland:

Det kanske kan vara ett alternativ då jag i dagsläget håller lite högre temp än jag behöver med elementet på lägsta. Tak, väggar & golv är redan isolerade, tilläggsisolera skulle nog kosta mer än vad det smakar.

Förrådet ligger ca 6 meter från bostaden, där körs vattenburen värme. Gissar på att dessa rör behöver grävas ner en bra bit i backen?

Att slänga upp ett par extra skivor på taket kanske går(på insidan då) :)? Kolla efter läckor där kyla letar sig in kan också löna sig rätt bra, speciellt om förrådet är gammalt. Då brukar det finnas slitna släplister och annat som kan göra stor skillnad.

Vill du dra in vattenburen värme så bör rören grävas ned. För att inte förlora värme så måste de även isoleras. Du kan säkert göra en trätunnel eller något annat som kanske ser bättre ut än rör med isolering på och dra dom i ovan jord men då bör du komplettera med en frostvakt för rör. Dessa drar givetvis ström de också men kommer bara gå om det blir något fel så det inte kommer ut värme till förrådet.
https://www.biltema.se/bygg/vvs/frostskyddsvakt/frostskyddska...

Frågan är om det är värt det och vad du ska göra med förrådet i framtiden. Kanske har du en hemlig plan att ha det som en spel lya så kan det vara värt att fixa med rör?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag tror visst du kan spara pengar på ett nytt element. Ditt gamla element med bimetalltermostat har förmodligen en hysteres som är onödigt stor. Jag köpte ett element i mitt garage för att byta ut ett gammalt. Det nya har elektronisk termostat och jag har ställd den på 8+, den håller verkligen exakt 8+. Den gamla drog upp det till 12+ vilket leder till ökade värmeförluster då det är just delta T som är den drivande faktorn för värmeöverföring. Kolla på jem och fix, de hade bäst pris på element med elektronisk termostat när jag kikade i höstas.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vill du dra in vattenburen värme så bör rören grävas ned. För att inte förlora värme så måste de även isoleras. Du kan säkert göra en trätunnel eller något annat som kanske ser bättre ut än rör med isolering på och dra dom i ovan jord men då bör du komplettera med en frostvakt för rör. Dessa drar givetvis ström de också men kommer bara gå om det blir något fel så det inte kommer ut värme till förrådet.
https://www.biltema.se/bygg/vvs/frostskyddsvakt/frostskyddska...

Frågan är om det är värt det och vad du ska göra med förrådet i framtiden. Kanske har du en hemlig plan att ha det som en spel lya så kan det vara värt att fixa med rör?

När det handlar om 6m är det nog både enklare och snyggare att gräva 50cm djupt och lägga ner en färdig kulvert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

När det handlar om 6m är det nog både enklare och snyggare att gräva 50cm djupt och lägga ner en färdig kulvert.

Du har aldrig grävt hör jag det. Jag grävde 30 meter för hand för att få ned en elledning och det var överjävligt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Surfa in på blocket och leta upp den största frysboxen som skänks bort. Ner med allt som är frostkänsligt och ner med elementet. Blir ju en väldigt liten volym som värms upp så värm inte för mycket. -OBS- väldigt ghetto med alla nackdelar/faror. Rekomenderas absolut inte hahaha.

Hur mycket är färgen värd?
Varför betala mer för att spara gammal färg än att bara köpa ny när du behöver den? Så räkna på det innan du fortsätter värma förrådet eller bygger ut värmeslingan från huset.

Bäst är ju att dra ut vattenburen värme MEN det beror lite på vad du har för system som dag. Kör du enrörs krets blir det lite dumt. Visst du kan shunta delen som går ut till förrådet med en egen cirkulationspump.
Om du helt vill kunna stänga av värmen ute i förrådet blir det lite mer rördragning så du kan stänga av elementet men fortfarande ha ett flöde i rören så de inte fryser.

Har du lite flyt kan du nog hitta en värmepump begagnat.
Finns ju värmepumpar som är "en enhet" som inte kräver installation av värme/kyl-installatör. Men de kostar en del men återigen kan du ha tur och hitta det begagnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Du har aldrig grävt hör jag det. Jag grävde 30 meter för hand för att få ned en elledning och det var överjävligt.

Grävde i höstas ett dike på 45m, 60cm djupt och 40cm brett för att lägga ner kollektorslang, så inte talar jag helt utan erfarenhet om det är det du vill påstå.
Visst tog det en lördag, men så farligt skulle jag inte säga att det är rent generellt. Visst kan man ha otur med en massa sten/berg osv. men vi ska inte anta att TS tomt måste vara sådan. 6m gräver man annars på ett par timmar lätt.

Permalänk
Medlem

Alternativet är ju annars se över vad som faktiskt inte tål frysgrader som färg och annat och förvara i en skrubb i huset under vintern och stäng av elementet.

Handlar det inte om jättemycket, så varför ens värma över huvudtaget?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Grävde i höstas ett dike på 45m, 60cm djupt och 40cm brett för att lägga ner kollektorslang, så inte talar jag helt utan erfarenhet om det är det du vill påstå.
Visst tog det en lördag, men så farligt skulle jag inte säga att det är rent generellt. Visst kan man ha otur med en massa sten/berg osv. men vi ska inte anta att TS tomt måste vara sådan. 6m gräver man annars på ett par timmar lätt.

Beror mycket på vilken jord typ det är. En gammal sjöbädd jag bor på är lerig och stenhård. Dessurom måste diket bli rätt stort för isolering som ska ned.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Beror mycket på vilken jord typ det är. En gammal sjöbädd jag bor på är lerig och stenhård. Dessurom måste diket bli rätt stort för isolering som ska ned.

Som jag skrev skiljer det såklart på mängden sten i backen etc. men bara 6m brukar vara görbart i de allra flesta fall.
Färdiga kulvertar med 32mm slang är inte så grova som man skulle kunna tro (och i detta fallet klarar man sig på betydligt klenare slang), så bredden är inget bekymmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Som jag skrev skiljer det såklart på mängden sten i backen etc. men bara 6m brukar vara görbart i de allra flesta fall.
Färdiga kulvertar med 32mm slang är inte så grova som man skulle kunna tro (och i detta fallet klarar man sig på betydligt klenare slang), så bredden är inget bekymmer.

Men han måste även isolera slangarna eller rören helst så mycket det går för att minska förlusten av värme och det brukar ta en del plats, ju mer ju bättre.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.