Intel i fritt fall – går back 700 miljoner dollar

Permalänk
Melding Plague

Intel i fritt fall – går back 700 miljoner dollar

När Intel redovisar 2022 års sista kvartal är det dystra siffror och större förluster i både konsument- och datacentersegmenten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hemskt detta som händer nu 😢

Permalänk
Medlem

Intel är ett skräckexempel på hur ett företag som var ledande på flera olika områden tappade greppet om verkligheten, fallet är hårt. Hoppas de har lärt sig sin läxa och gör de förändringar som är nödvändiga för att överleva framåt.

Finns nog några stycken som köper 13900KS för 9290 kr, kanske kan det rädda upp marginalen lite

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Oväntat att Intel erkänner hård konkurrens. Med tanke på att deras främsta marknadsföringsmetod det senaste decenniet har varit att mer eller mindre håna konkurrenterna.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Kommer Nvidia göra samma sak snart?

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Nu lär Intels aktie tappa ordentligt på Nasdaq, när börsen öppnar ca 15.30 svensk tid.

Hur som helst är det dags att byta ledning inom företaget.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätokraten:

Hur som helst är det dags att byta ledning inom företaget.

Hade en annan ledning kunnat påverka resultatet särskilt mycket? Mycket av vad vi ser är ju kopplat till omvärlden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Hade en annan ledning kunnat påverka resultatet särskilt mycket? Mycket av vad vi ser är ju kopplat till omvärlden.

Oftast byter man ledning ändå

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Det blir väl så tillslut när de inte bemöter konkurrensen inom HEDT/Server på flera år, blir av med Apple och helt plötsligt ligger efter i energieffektivitet för både laptop och desktop

Vinnare i benchmarks i all ära, men 300-400W är ju totalt galet och nära dubbla vad det borde vara

Permalänk
Inaktiv

Intel är ett skolexempel på hur en marknadsledare pissar bort nästan alla sina fördelar genom hybris, lathet och inkompetens. Först åratal av förseningar som gjorde att Intel gick från att vara främst i världen inom halvledarfabrikation till att bli en i stort sett permanent eftersläntrare (cirka 1 1/2 nod före konkurrenterna till nu snart 2 noder efter), och detta ovanpå en stadig diet av eviga förfiningar av den allt mer föråldrade Nehalem-arkitekturen från 2008, som i sitt avlägsnaste ursprung byggde på Pentium Pro från 90-talet.

Detta spelade ju ingen större roll så länge AMD fumlade bort alla puckar, bollar, frisbees och vadhelst annat som kunde fumlas, men när Zen-serien nu har börjat tända på alla cylindrar
(och speciellt på servermarknaden) så börjar konsekvenserna av åratal av dåliga beslut som förräntat sig över tid bli ganska ödersdigra...

Finns få andra bättre exempel på så makalöst schabbel, är väl som bara fabeln om haren och sköldpaddan som jag kommer på på rak arm. (Man kunde ju också nämnt Intels ökända fulspel som i mångt och mycket såg till att trycka ned AMD till den gräns att de nästintill gick i kånk iochförsig, men det känns lite utanför ämnesområdet så att säga.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Hade en annan ledning kunnat påverka resultatet särskilt mycket? Mycket av vad vi ser är ju kopplat till omvärlden.

Om AMD inte fanns skulle vi ha quad core cpu fortsatt med denna ledningen i Intel.
Intels fall har inget med omvärlden att göra. Utvecklingen gick i snigelfart hos Intel
under väldigt många år. Så till med AMD kunde komma i kapp.Om det vore omvärlden
som är felet borde ju AMD gå med förlust stort också.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem

Jag tycker de får skylla sig själva. De blev lata och arroganta och levde nästan enbart på sitt namn som gjorde att AMD hann före och numera kommit ikapp och gått om ordentligt.

Jag tycker mest synd om alla människor som kommer förlora sina jobb p.g.a. nedskärningar för att spara pengar.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Jobbigt att de faktiskt går back men att jämföra 2022 med 2021 (och även 2020 till viss del) är ju helt galet. Extraordinära år för många företag och ingen trodde att den trenden skulle hålla i sig.
Hur ser deras marknadsandelar ut senaste 5 åren och hur har marknaden i stort utvecklats under den tiden?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätokraten:

Nu lär Intels aktie tappa ordentligt på Nasdaq, när börsen öppnar ca 15.30 svensk tid.

Hur som helst är det dags att byta ledning inom företaget.

Styrelseordföranden har redan avgått: https://www.theregister.com/2023/01/24/intel_chairman_steps_d...

Permalänk
Medlem

Är helt säkert på att det inte bara är Intel som kommer med dystra siffror. AMD och Nvidia lär följa efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Är helt säkert på att det inte bara är Intel som kommer med dystra siffror. AMD och Nvidia lär följa efter.

Ja man kan ju alltid hoppas och att detta påverkar hårdvarupriserna till vettig nivå. Iaf på gpu-marknaden.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Skrivet av clnr:

Visar sig att styrelsemedlem Gregory D. Smith har ett förflutet i eminenta Boeing. Som ju klarat att göra samma resa från mäktigt övertag till buklandning.

Visa signatur

#nul

Permalänk
Medlem

Två saker oroar mig
1) Vad händer nu med Intels storslagna planer att starta nya fabs överallt?
2) Intel får inte ge upp GPU-satsningarna nu redan efter ett år. De måste räkna med förlust i segmentent de första 2-4 åren då de har mycket att ta igen

Vet någon hur Intel ligger till med MCM? Det är min uppfattning att deras 13000-serie fortfarande "monolitisk"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätokraten:

Nu lär Intels aktie tappa ordentligt på Nasdaq, när börsen öppnar ca 15.30 svensk tid.

Hur som helst är det dags att byta ledning inom företaget.

Ner 10,5% i pre-market och det lär ju inte direkt bli nämnvärt ljusare när börsen öppnar helt heller. Som man bäddar får man ligga? Har ju stått stilla en bra lång tid och låtit konkurrenter komma ikapp (till oss konsumenters stora lycka!).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nätokraten:

Nu lär Intels aktie tappa ordentligt på Nasdaq, när börsen öppnar ca 15.30 svensk tid.

Hur som helst är det dags att byta ledning inom företaget.

Men garanterat en rejäl fallskärm

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Lite sega vs Nintendo på dessa två

Permalänk
Moderator
Testpilot

Kolla gross margin. Där har vi förklaringen.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag tycker de får skylla sig själva. De blev lata och arroganta och levde nästan enbart på sitt namn som gjorde att AMD hann före och numera kommit ikapp och gått om ordentligt.

Jag tycker mest synd om alla människor som kommer förlora sina jobb p.g.a. nedskärningar för att spara pengar.

Håller med helt och hållet.
Men Intel höll ut längre än jag trodde, med tanke på att Ryzen/Epyc kom redan 2017...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Men Intel höll ut längre än jag trodde, med tanke på att Ryzen/Epyc kom redan 2017...

Ja, det förvånade mig mest att det är först sex år senare som vi faktiskt fick se konsekvenserna. Jag trodde det skulle ha skett redan 2018.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Inte bra, inte bra alls!
Arc behöver få tid att etablera sig på gpu marknaden, och nu finns det ju risk
att det ska skäras överallt, samtidigt, i vild panik.
Hoppas dom kan hålla huvudet lite kallt och lägga fram en långsiktig plan.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Ja, det förvånade mig mest att det är först sex år senare som vi faktiskt fick se konsekvenserna. Jag trodde det skulle ha skett redan 2018.

Det tar tid att förstöra mindshare, men även att bygga upp den igen.
Finns fortfarande många som tror att "Intel inside" är nån sorts kvalitetsstämpel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Ja, det förvånade mig mest att det är först sex år senare som vi faktiskt fick se konsekvenserna. Jag trodde det skulle ha skett redan 2018.

Samma här. Mina tankar om detta:

1. Intel valde medvetet att stagnera sina processorer i flera år till 4c/8t. Det var enkelt för dem att kontra Ryzen under några år genom att bara öka kärnantalet. Förmodligen var detta ”plan b” om Ryzen var konkurrenskraftig och de inte lyckades exekvera på 10nm.
2. Bara för att AMD blev konkurrenskraftig igen så betydde inte det att de hade produktionen på plats för att ta några större volymer marknadsandel. På en växande marknad fanns det gott om möjligheter att växa för båda.

Sammantaget är det inte så konstigt att Intel lyckades undvika någon direkt kollaps 2018 däromkring, den var nog aldrig realistisk.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Mörksuggan:

Kommer Nvidia göra samma sak snart?

Det ser betydligt ljusare ut för dem. Dem har visserligen tagit en smäll dem med, men inte alls på samma nivå.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Skulle behöva sänka priset på Raptor Lake men efter man läst detta har dom förmodligen inte råd.

Permalänk
Medlem

Så går det när man tror att pandemi är det nya normala och sätter förväntningar och priser därefter även när restriktionerna är borta. Detta gäller inte bara Intel utan det är massor av företag nu som kommer följa samma trend. Ja visst är det trevligt för ett företag när de under speciella omständigheter kan ta onormalt mycket betalt. Men att det är trevligt betyder varken att det kommer fortsätta vara så eller att kunderna betalat de priserna för att de vill. Att vuxna personer med utbildning inte har förmåga till grundläggande konsekvensanalys är... Obra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.