Har installerat Fedora 36 på en Windowsdator och kommer inte åt Windows!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persve:

Vad innebär ej monterad?

Att enheten/partition inte har en sökväg i filsystemet.
I Windows döps det till bokstäver när det är monterat. C:, D: E: osv.

Låter som nått har blivit trasigt med Windows bootloader.
Jag skulle börja om ifrån början och ha Windows och Linux på varsin disk, utan att dom vet om varandra.
Dvs, ha endast den disken inkopplad vid installation och välj vilken som ska boota med BIOS.

Har du data på diskarna som du måste spara?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Att enheten/partition inte har en sökväg i filsystemet.
I Windows döps det till bokstäver när det är monterat. C:, D: E: osv.

Låter som nått har blivit trasigt med Windows bootloader.
Jag skulle börja om ifrån början och ha Windows och Linux på varsin disk, utan att dom vet om varandra.
Dvs, ha endast den disken inkopplad vid installation och välj vilken som ska boota med BIOS.

Har du data på diskarna som du måste spara?

Jag vill göra om allt men vet inte hur jag ska göra om jag inte kommer åt Windows! Är inte så bevandrad i Linux!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persve:

Jag vill göra om allt men vet inte hur jag ska göra om jag inte kommer åt Windows! Är inte så bevandrad i Linux!

Ta ur den disk du vill ha Linux på, installera Windows ifrån USB-minne. OBS! All data på den disken kommer att försvinna.
I installationen, ta bort alla partitioner och tryck nästa, Windows sköter partitioneringen automatiskt.
När allt är klart med Windows, koppla ur den disken och koppla in den andra på sin plats, installera Fedora på typ samma sätt.

När allt är klart, koppla in Windows disken och välj i BIOS vilken du vill boota.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Ta ur den disk du vill ha Linux på, installera Windows ifrån USB-minne. OBS! All data på den disken kommer att försvinna.
I installationen, ta bort alla partitioner och tryck nästa, Windows sköter partitioneringen automatiskt.
När allt är klart med Windows, koppla ur den disken och koppla in den andra på sin plats, installera Fedora på typ samma sätt.

När allt är klart, koppla in Windows disken och välj i BIOS vilken du vill boota.

Jag har inte Windows från denna dator på disk! Däremot har jag ett återställningsUSB från en annan Windowsdator! Funkar det också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persve:

Jag har inte Windows från denna dator på disk! Däremot har jag ett återställningsUSB från en annan Windowsdator! Funkar det också?

Om det är nedladdat ifrån Microsoft, ska det funka.
Annars skulle jag göra ett nytt med en annan dator.

Har du en laptop kan det hända att du måste ha tillverkarens återställning, men bara om dom kör egen modifierad Windows.
Men prova först med Microsofts original, så slipper du avinstallera massa bloatware.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Ta ur den disk du vill ha Linux på, installera Windows ifrån USB-minne. OBS! All data på den disken kommer att försvinna.
I installationen, ta bort alla partitioner och tryck nästa, Windows sköter partitioneringen automatiskt.
När allt är klart med Windows, koppla ur den disken och koppla in den andra på sin plats, installera Fedora på typ samma sätt.

När allt är klart, koppla in Windows disken och välj i BIOS vilken du vill boota.

Jag skulle inte koppla ur windowsdisken efter installationen utan behålla den inkopplad och sedan koppla in även disken som ska innehålla Fedora och installera Fedora. Då kommer Fedora att hitta windows-disken och fixa till dual boot så man kan välja OS i grub-menyn vid start.

Att tvingas gå in i BIOS varje start är bara jobbigt.

Permalänk
Medlem

Kolla in "Resetting and Reinstalling GRUB 2" på
https://docs.fedoraproject.org/en-US/fedora/latest/system-adm...

**Edit**
OT
Varför inte Fedora 37?

Permalänk
Medlem
Skrivet av privper:

Kolla in "Resetting and Reinstalling GRUB 2" på
https://docs.fedoraproject.org/en-US/fedora/latest/system-adm...

**Edit**
OT
Varför inte Fedora 37?

Måste logga in som root! Hur gör man?
Programnet jag skall installera är gjort för Fedora 36!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persve:

Måste logga in som root! Hur gör man?
Programnet jag skall installera är gjort för Fedora 36!

Vad är det för program? De flesta programmen du kan installera på Fedora kan du installera på alla modernare versioner av Fedora och, troligen , på alla andra Linux-distributioner.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Vad är det för program? De flesta programmen du kan installera på Fedora kan du installera på alla modernare versioner av Fedora och, troligen , på alla andra Linux-distributioner.

Det är ett program som heter HQplayer4desktop och som används för uppsamling av musik när man streamar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persve:

Det är ett program som heter HQplayer4desktop och som används för uppsamling av musik när man streamar!

Inte behöver du Fedora 36 för att köra det programmet, det finns för i stort sett alla Linux-varianter och för MacOS och Windows.
Det fungerar säkert oavsett OS och om jag var nybörjare på Linux och absolut ville köra det på just Linux så skulle jag försöka med en lite enklare variant av Linux, t.ex. Linux Mint. Men om du inte absolut vill ha Linux så fungerar det även på Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Inte behöver du Fedora 36 för att köra det programmet, det finns för i stort sett alla Linux-varianter och för MacOS och Windows.
Det fungerar säkert oavsett OS och om jag var nybörjare på Linux och absolut ville köra det på just Linux så skulle jag försöka med en lite enklare variant av Linux, t.ex. Linux Mint. Men om du inte absolut vill ha Linux så fungerar det även på Windows.

Konstruktören rekommenderar Fedora 36 men jag har provat flera olika Linuxprogram och Windows! Kommer jag bara ur den här installationen kommer jag välja nåt annat! Tyvärr fungerar inte avspelningen så jag är tvungen att göra en ominstallation men inget verkar fungera!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Persve:

Måste logga in som root! Hur gör man?
Programnet jag skall installera är gjort för Fedora 36!

I terminalen, så räcker de med att du skriver "sudo" innan du skriver de kommandon som är listade i länken.

Vad har du för folders i "/boot/efi/EFI" ? Det bör finnas Boot, fedora och Microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perssonf:

I terminalen, så räcker de med att du skriver "sudo" innan du skriver de kommandon som är listade i länken.

Vad har du för folders i "/boot/efi/EFI" ? Det bör finnas Boot, fedora och Microsoft.

Tack!
Har ominstallerat grub2! Men fortfarande ingen möjlighet att välja, går till Fedora som tidigare!https://share.icloud.com/photos/02av5OOWv_d46k4SI0acqRPyA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persve:

Tack!
Har ominstallerat grub2! Men fortfarande ingen möjlighet att välja, går till Fedora som tidigare!https://share.icloud.com/photos/02av5OOWv_d46k4SI0acqRPyA

Troligen har du på något sätt lyckats förstöra något i Windows-installationen som gör att den inte identifieras som körbar.

Vad blir utmatningen från kommandot sudo fdisk -l?

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Troligen har du på något sätt lyckats förstöra något i Windows-installationen som gör att den inte identifieras som körbar.

Vad blir utmatningen från kommandot sudo fdisk -l?

Fungerade inte! Fick köra —help!
https://share.icloud.com/photos/086tODp-RYBLzBERAie8hkGuA

Permalänk
Medlem

En spontan gissning till fedora-skärmarna är att det är virtuella skrivbord, dvs, skrivbord 1 resp skrivbord 2.

Edit:
För övrigt.
Försök inte montera Windows-partitioner om du inte av någon särskild anledning behöver komma åt dessa.

En tanke som slog mig.
Prova stäng av "Fast Boot" i UEFI, om du inte redan provat detta.
Hjälper det inte, prova även stänga av "Secure Boot".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persve:

OK, kommandot är

sudo fdisk -l

där väljaren (det efter minustecknet) är litet L
visa inte en bild av vad som kom av kommandot utan skriv

[code]

på en rad, klistra in utmatningen från kommandot och sedan en rad med endast

[/code]

så kommer det i en textruta ungefär så här (det blir mycket med det är meningen, vill se alla detaljer):

Disk /dev/nvme0n1: 232,89 GiB, 250059350016 byte, 488397168 sektorer Disk model: PNY CS3030 250GB SSD Enheter: sektorer av 1 * 512 = 512 byte Sektorstorlek (logisk/fysisk): 512 byte / 512 byte I/O-storlek (minsta/optimal): 512 byte / 512 byte Disketikettstyp: gpt Diskidentifierare: E287E38E-B53B-4582-959E-2DE45CB995DB Enhet Början Slutet Sektorer Storlek Typ /dev/nvme0n1p1 2048 487423 485376 237M EFI-system /dev/nvme0n1p2 456396800 488396799 32000000 15,3G Linux växling /dev/nvme0n1p3 487424 456396799 455909376 217,4G Linux-filsystem Disk /dev/sda: 223,57 GiB, 240057409536 byte, 468862128 sektorer Disk model: OCZ-TRION100 Enheter: sektorer av 1 * 512 = 512 byte Sektorstorlek (logisk/fysisk): 512 byte / 512 byte I/O-storlek (minsta/optimal): 512 byte / 512 byte Disketikettstyp: gpt Diskidentifierare: 80DF476D-53FE-4821-9F0F-251591636497 Enhet Början Slutet Sektorer Storlek Typ /dev/sda1 2048 468860927 468858880 223,6G Linux-filsystem

Rättade stavfel
Permalänk
Medlem

@Persve Har du tillgång till en Windows dator förutom den som du installerat Fedora på?
Isåfall är det enklast att ladda ner Windows Media Creation Tool på den datorn för att skapa ett bootbart USB-minne med Win10.

Har du bara tillgång till Fedora så kan du ladda ner Win10 som ISO-fil här: Windows 10 ISO
För att "bränna" den på USB från Fedora kan du använda kommandot dd, instruktioner finns här: dd kommando. I exempel 5 ser du hur du gör för att "bränna" till USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinto:

@Persve Har du tillgång till en Windows dator förutom den som du installerat Fedora på?
Isåfall är det enklast att ladda ner Windows Media Creation Tool på den datorn för att skapa ett bootbart USB-minne med Win10.

Har du bara tillgång till Fedora så kan du ladda ner Win10 som ISO-fil här: Windows 10 ISO
För att "bränna" den på USB från Fedora kan du använda kommandot dd, instruktioner finns här: dd kommando. I exempel 5 ser du hur du gör för att "bränna" till USB.

Jag brukar använda Balena Etcher för att göra bortbara USB! Funkar det med fin Windows ISO fil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persve:

Jag brukar använda Balena Etcher för att göra bortbara USB! Funkar det med fin Windows ISO fil?

Ja, det ska fungera. Även Rufus funkar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perssonf:

I terminalen, så räcker de med att du skriver "sudo" innan du skriver de kommandon som är listade i länken.

Vad har du för folders i "/boot/efi/EFI" ? Det bör finnas Boot, fedora och Microsoft.

Nu skrev jag -l och då fick jag denna info:

https://share.icloud.com/photos/0dddeuCmBvzPDMekO4AkGBcUw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persve:

Jag brukar använda Balena Etcher för att göra bortbara USB! Funkar det med fin Windows ISO fil?

Jag använde Windows creator och och laddade ner Windows iso!
Jag tog bort disken med gamla Windows och Fedora och försöker installera på den andra disken! Har ändrat bootorder men det går inte!https://share.icloud.com/photos/05bTl0SYycPndtaFjrwel3g-Q

Permalänk
Medlem

Det ser ut som att USB-minnet inte är bootbart...

Jag laddade ner BalenaEtcher för att kolla lite närmare på det.
Jag vet inte vad detta program egentligen gör, om den gör mer än bara kopiera över filerna från ISOn till USB-minnet eller om den gör mer.

Har du provat att sätta "UEFI: USB, Partition 1" som första boot-enhet? det är vad du bör göra.
Hjälper inte det så är nog inte USB-minnet konfiguerat på rätt sätt.

Hur stort är USB-minnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Det ser ut som att USB-minnet inte är bootbart...

Jag laddade ner BalenaEtcher för att kolla lite närmare på det.
Jag vet inte vad detta program egentligen gör, om den gör mer än bara kopiera över filerna från ISOn till USB-minnet eller om den gör mer.

Har du provat att sätta "UEFI: USB, Partition 1" som första boot-enhet? det är vad du bör göra.
Hjälper inte det så är nog inte USB-minnet konfiguerat på rätt sätt.

Hur stort är USB-minnet?

Jag använde inte Balena utan Windows återställning!
UEFI fungerar inte heller!
32GB! Får göra om!

Permalänk
Medlem

Har du laddat ner det här programmet?

Följ dessa steg:

Stoppa i ett USB-minne och formatera om det behövs (Windows säger till om det behövs)

1.

2.

3.

4.

Bara trycka Nästa och vänta på att det slutförs och slutligen trycka Slutför.
Kommer det inget felmeddelande så har du et bootbart USB-minne med Win10.
Stoppa in i datorn och välj 'UEFI - USB' som bootdrive.

Funkar inte det?
Prova med ett annat USB-minne.
Kolla inställningar i BIOS/UEFI såsom Secure Boot(on), Legacy boot(off) Fast boot(off)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinto:

Har du laddat ner det här programmet?
<Uppladdad bildlänk>

Följ dessa steg:

Stoppa i ett USB-minne och formatera om det behövs (Windows säger till om det behövs)

1.
<Uppladdad bildlänk>

2.
<Uppladdad bildlänk>

3.
<Uppladdad bildlänk>

4.
<Uppladdad bildlänk>

Bara trycka Nästa och vänta på att det slutförs och slutligen trycka Slutför.
Kommer det inget felmeddelande så har du et bootbart USB-minne med Win10.
Stoppa in i datorn och välj 'UEFI - USB' som bootdrive.

Funkar inte det?
Prova med ett annat USB-minne.
Kolla inställningar i BIOS/UEFI såsom Secure Boot(on), Legacy boot(off) Fast boot(off)

Jag använde det programmet.
Jag gör om med samma USB och om inte det funkar kollar jag Bios och testar ett nytt.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tog bort lite meningslöst tjafs. Tänk på att meningar som avslutas med utropstecken ofta upplevs som halvaggressiva/stimmiga och därmed kan skapa irritation bland andra. S.k. språkpolisinlägg undanbedes dock.

Skrivet av Persve:

Nån som vet om detta är rätt?

Observera att vi inte tillåter s.k. bumpning, dvs. inlägg vars enda syfta är att uppmärksamma tråden.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

*Tråd rensad*

Tog bort lite meningslöst tjafs. Tänk på att meningar som avslutas med utropstecken ofta upplevs som halvaggressiva/stimmiga och därmed kan skapa irritation bland andra. S.k. språkpolisinlägg undanbedes dock.

Observera att vi inte tillåter s.k. bumpning, dvs. inlägg vars enda syfta är att uppmärksamma tråden.

Tack!
Det har absolut inte varit min avsikt men jag ska tänka på det.