Geforce RTX 4090 omvandlas från jätte till kompakt kraftpaket

Permalänk
Melding Plague

Geforce RTX 4090 omvandlas från jätte till kompakt kraftpaket

Youtube-profilen Optimum Tech visar hur vattenkylning kan vara räddningen för den som är ute efter att krympa ett värstingkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Någon monterar ett vattenblock? Jaha?

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Lite samma nyhetsvärde som när Aftonbladet/Expressen gör en artikel om att någon kändis som köpt ett nytt hus eller bostadsrätt.

Helt ointressant...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Det där var fasen en läcker lösning. Enkel plug and play och knappt större än ett gammalt instickskort.

Visst, man får klirra på något klistermärke på kortet, som en gammal DFI Lanparty-sticker, för att höja farten på burken - inför nyfiket folk. Men det är smärre bekymmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fissure:

Någon monterar ett vattenblock? Jaha?

Jag instämmer delvis i vad du skriver, men det är faktiskt ovanligt med ett vattenblock där flödet är på kortsidan, det i sig gör det ännu smidigare.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd

" Youtube-profilen påminner om att temperaturer kan variera rejält vid vattenkylning beroende på bland annat hur stora radiatorer som används."

Vilket snille! Kom han på det själv?

Var gräver ni upp dessa "profiler"?

Permalänk
Medlem

Arkimedes vände sig i sin grav.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Kan detta kort och vattenblock köpas i paket tro? Eller är nyheten mer om att det blir kallare med vatten? Eller är det att enterprise block är bättre än vanliga vatten block?
Hade varit kul med en jämförelse mellan detta och de färdiga som tex suprim x eller vanliga 3je parts lösningar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

En riktigt bra youtuber, älskar hans små mini-ITX byggen.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Denna "nyhet" är den formen av kuriosa som Sweclockers har börjat röra sig mot senaste 1-2 åren, där Sweclockers endast blir en förmedlare av andras skapade innehåll.

Det i sig är inte särskilt märkligt, de kan omöjligt göra allt själva.

Däremot hade jag önskat att redaktionen börjar hitta tillbaka till sidans rötter, och det i sig är "lättare sagt än gjort" givet att vi ej har någon insyn i anställningsgrader, etc, tiden kanske inte finns.

Om vi tar detta som exempel så hade jag gärna sett att Sweclockers bygger ihop en egen vattenkyld dator varje år. Det skulle kunna göras som en serie i fyra delar där en del läggs upp varje kvartal. Längre videos där man diskuterar ex. själva valet av delar först i 30-45 minuter, går igenom dem osv. Del två kan vara första bygghalvan, del tre kan vara slang/rör etc, och del 4:a slutlig installation av fläktar, konfiguration i Windows, mjukvara etc. Detta hade säkert Corsair, EKWB eller andra företag gärna sponsrat

Det vore inte heller särskilt tidskrävande med en överklockningsvideo med nya grafikkort, allt måste inte vara så perfekt hela tiden, spontanitet och bloopers är bara trevligt.

I min värld så kan nyheter som dessa skrivas av icke avlönade, dvs frivilliga skribenter som kanske får någon form av sponsring eller merch, så kan anställda ägna sig åt andra saker som de jag nämnde ovan.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

" Youtube-profilen påminner om att temperaturer kan variera rejält vid vattenkylning beroende på bland annat hur stora radiatorer som används."

Vilket snille! Kom han på det själv?

Var gräver ni upp dessa "profiler"?

Jag tycker Optimum Tech är en riktigt bra kanal. Min favorit faktiskt.

Men det du kommenterar om handlar snarare om hur denna artikel är skriven och presenterad som en nyhet. Som jag personligen inte har något problem med. Kul med lite mindre udda artiklar ibland.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fissure:

Någon monterar ett vattenblock? Jaha?

Skrivet av Ant3:

Lite samma nyhetsvärde som när Aftonbladet/Expressen gör en artikel om att någon kändis som köpt ett nytt hus eller bostadsrätt.

Helt ointressant...

Sweclockers. Här ska vi inte uppmuntra vanligt folk till investera i vattenkylning, för att krympa en fönande värmehärd - till att bli ett oskyldigt litet lamm, då hingsten tyglas via en bättre kylningsmetod, som därtill gör att kortet rymmer i nästan vilket chassi som helst.

Dessutom har du lite roligt också, medan du skapar detta custom-bygge, helt enligt dina preferenser och börs.

Fler behöver sporras till att bli bekväm med den här tekniken, redan från unga år, så produkter inom vattenkylning fortsätter att utvecklas och kan därmed luta mot att bli billigare då konkurrensen blir större. Men främst så vore det nyttigt om fler blir kunniga inom den här genren - för jag vill inte vidröra din nedlusade dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Sweclockers. Här ska vi inte uppmuntra vanligt folk till investera i vattenkylning, för att krympa en fönande värmehärd - till att bli ett oskyldigt litet lamm, då hingsten tyglas via en bättre kylningsmetod, som därtill gör att kortet rymmer i nästan vilket chassi som helst.

Dessutom har du lite roligt också, medan du skapar detta custom-bygge, helt enligt dina preferenser och börs.

Fler behöver sporras till att bli bekväm med den här tekniken, redan från unga år, så produkter inom vattenkylning fortsätter att utvecklas och kan därmed luta mot att bli billigare då konkurrensen blir större. Men främst så vore det nyttigt om fler blir kunniga inom den här genren - för jag vill inte vidröra din nedlusade dator.

Mycket välskrivet och poetiskt inlägg, jag instämmer helt i att det vore skoj om fler prövade vattenkylning, det är väldigt roligt

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

I min värld så kan nyheter som dessa skrivas av icke avlönade, dvs frivilliga skribenter som kanske får någon form av sponsring eller merch, så kan anställda ägna sig åt andra saker som de jag nämnde ovan.

Ah! Gratis arbetskraft. Vad bra! Kan du skicka lite av den till mitt jobb också? Skulle nämligen behöva lite saker skrivna som jag inte riktigt har tid med.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Inaktiv

Men istället får man en gigantisk kylare..

Permalänk
Medlem

Jag har ingenting emot artikeln, däremot folks trötta kommentarer. Det är ju fan på samma trötta nivå som när Göran, 62 kommenterar på en nyhetsartikel om en kändis de inte känner till.

- Jaha, vem är det ens?
- Fan vad jag inte bryr mig.
- Skriv vettiga artiklar istället.

Steppa upp nivån gubbar och gummor.

Visa signatur

Nintendofanboy
Corgiägare instagram.com/gizmocorgi
Legonörd
Amatörfotograf 35mm.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Men istället får man en gigantisk kylare..

Så himla tråkig kommentar, är inget gigantiskt med 280mm radiator, detta är en uppenbarligen nischad produkt för dom som håller på med vattenkylning och då skuile jag snarare säga att 280mm radiator kanske är ett litet bygge.

Inget man direkt skaffar och bygger vattenkylning till bara för att det var litet..... Vissa människor hittar banne mig alltid något att klaga på.

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddglutt:

Så himla tråkig kommentar, är inget gigantiskt med 280mm radiator, detta är en uppenbarligen nischad produkt för dom som håller på med vattenkylning och då skuile jag snarare säga att 280mm radiator kanske är ett litet bygge.

Inget man direkt skaffar och bygger vattenkylning till bara för att det var litet..... Vissa människor hittar banne mig alltid något att klaga på.

Du var då en bitter typ.

Givetvis är det bra för dem som tycker om vattenkylning men jag tycker det var en väldigt relevant kommentar. Du minskar på grafikkortsvolymen med en viss andel men du flyttar den ju bara till en annan plats i datorn.

Permalänk
Avstängd

det blir löjligt när man har 3 slots kylare. när priset går över 5000kr tycker jag man kan slänga in vattenkylning. ingen som köper budget vid den graden

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Du var då en bitter typ.

Givetvis är det bra för dem som tycker om vattenkylning men jag tycker det var en väldigt relevant kommentar. Du minskar på grafikkortsvolymen med en viss andel men du flyttar den ju bara till en annan plats i datorn.

(...) ett chassi som troligen byggts med åtanke att användaren ämnar att montera in en sån där AIO-leksak etc.

Medan 40 fots containern som RTX 4090 är i sitt basutförande, i både längd/bredd och höjd, skapar sin problematik i många chassin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Du var då en bitter typ.

Givetvis är det bra för dem som tycker om vattenkylning men jag tycker det var en väldigt relevant kommentar. Du minskar på grafikkortsvolymen med en viss andel men du flyttar den ju bara till en annan plats i datorn.

Bitter ser jag mig inte som, men tycker att detta grafikkort har ett så tydligt användingsområde att det helt enkelt var en onödig kommentar.

Detta är inte för den som vill bygga med luftkyld CPU om man inte vill kasta pengar i sjön, utan detta är till för någon som med nöje spenderar 5K+ på en vattenkylning för CPU+GPU, men måste ta ett ATX chassi bara för att grafikkort med kylblock inte går in i något mindre. Visst finns säkert någon som vill skaffa en EK-AIO men det är tveksamt målgruppen

Ger mig tusan på att du kritiserar tillverkare för att dom bygger GPUer med Blowerstyle kylare oxå bara för att det passar inte dom som har datorn på bordet pga ljudnivån.

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddglutt:

Bitter ser jag mig inte som, men tycker att detta grafikkort har ett så tydligt användingsområde att det helt enkelt var en onödig kommentar.

Detta är inte för den som vill bygga med luftkyld CPU om man inte vill kasta pengar i sjön, utan detta är till för någon som med nöje spenderar 5K+ på en vattenkylning för CPU+GPU, men måste ta ett ATX chassi bara för att grafikkort med kylblock inte går in i något mindre. Visst finns säkert någon som vill skaffa en EK-AIO men det är tveksamt målgruppen

Ger mig tusan på att du kritiserar tillverkare för att dom bygger GPUer med Blowerstyle kylare oxå bara för att det passar inte dom som har datorn på bordet pga ljudnivån.

Fastän en produkt har ett tydligt användningsområde betyder det inte att kommentarer och kritik är "onödiga". Man måste väl få kommentera enligt eget tycke så länge det följer forumets regler utan att någon ska hoppa på en för att man kommenterade.

Med det sagt, jag tycker det är bra att dessa vattenkylningalternativ finns, likaså att blower kort finns.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Fissure:

Någon monterar ett vattenblock? Jaha?

Speciellt vattenblock som inte är EK´s founders edition och helt klart en nyhet då problemet för många 4090 användare är att kortet är EXTREMT långt.

Skrivet av Ant3:

Lite samma nyhetsvärde som när Aftonbladet/Expressen gör en artikel om att någon kändis som köpt ett nytt hus eller bostadsrätt.

Helt ointressant...

Jaha kul att denna nyhet inte passar in för dig men detta är en blandning av produkt/person, Särskilt då Optimumtech är kända för att starta just ITX vattenkylningshypen. Det är därför ganska passande att dels visa produkten och även ge en shoutout då han förklarar hur litet man kan bygga med ett 4090

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Speciellt vattenblock som inte är EK´s founders edition och helt klart en nyhet då problemet för många 4090 användare är att kortet är EXTREMT långt.

Problemet med vattenkylda 4090 är snarare att det trots vattenblock fortfarande är för brett för många chassin, speciellt med adaptern.

Permalänk
Medlem

Det riktiga problemet är att det fortfarande saknas kylblock för de 4090 man faktiskt kan köpa(som inte har fantasipriser)

Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb + (under service)
[Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5600x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd

Permalänk
Medlem

Har beställt ett Bykski block till mitt MSI 4080.. hoppas det kommer snart trötts nyårsfirandet i Kina.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Optimum Tech har ett länk till PBO optimiser för 5800x3D. Mer användbart!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Om vi tar detta som exempel så hade jag gärna sett att Sweclockers bygger ihop en egen vattenkyld dator varje år. Det skulle kunna göras som en serie i fyra delar där en del läggs upp varje kvartal. Längre videos där man diskuterar ex. själva valet av delar först i 30-45 minuter, går igenom dem osv. Del två kan vara första bygghalvan, del tre kan vara slang/rör etc, och del 4:a slutlig installation av fläktar, konfiguration i Windows, mjukvara etc. Detta hade säkert Corsair, EKWB eller andra företag gärna sponsrat

Det vore inte heller särskilt tidskrävande med en överklockningsvideo med nya grafikkort, allt måste inte vara så perfekt hela tiden, spontanitet och bloopers är bara trevligt.

Taget!
Anställ mig Swec, så bygger jag vattenkylnings datorer och överklocka gpuer! Min referens hittar ni i galleriet i sign! 😉

Ett 4090 utan vattenblock är jag osäker om jag får in pga cylindertanken i chassit. Klart det ska vara vattenkylning. 🙂

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Jag tyckte denna bilden var kul

Det vattenkylda kortet ser nästan mikroskopiskt ut jämfört med referensmodellen.
Sen var även kolfiber looken ganska snygg.

Men ja, jag vet att man behöver radiator och pump och grejer så det blir större totalt.

Permalänk
Medlem

Hur många kubik mm var kylaren slangarna och radiatorn samt fläktar sa de?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.