Permalänk
Medlem

Koll inför vattenkylningsköp

Jag är ny inom vattenkylning och vill stämma av så jag inte glömt något.

Ska kyla en 12900k och ett asus strix 3080. Kommer köpa en till radiator framöver. Anledningen till att de ligger med 4 bequietfläktar är för dom ska sitta på baksidan som inte syns i chassit för att slippa lägga ut onödiga pengar på rgb fläktarna.
Det destilerade vattnet tänkte jag spola ur radiator och system innan jag ska använda det.

Kom gärna med synpunkter

Lite osäker på hur tempmätaren ska kopplas in är det bara två extra fittings som behövs och skruva i på varje sida, gärna tips på en bra flowmeter önskas som går att koppla till moderkortet.
Kylpasta har jag redan.

Har jag glömt något som man måste ha för detta ska lira?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/cYoPAWmxTeY5WixNs_8GIHXZAVY...

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Destillerat vatten finns för en bråkdel av pengen hos exempelvis Mekonomen och OKQ8. Läktestaren kan jag tycka är bortkastade pengar, men den kan väl verka klok. Fast väldigt lite kan gå fel, kan jag tycka, då du tänker använda vanlig slang.

För rengöring så finns ju Gripen kemiskt ren bensin, för runt 20 spänn från ICA m.m. Flaskan räcker i evigheter.

Rådande tempmätaren, det går faktiskt att känna på slangarna med handen och uppskatta bastun som brygger på, då din 12900K och RTX 3080 verkar - vid max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Destillerat vatten finns för en bråkdel av pengen hos exempelvis Mekonomen och OKQ8.

Det är väl ändå skönt att beställa det från en bekant?

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem

Tempmätaren skruvar du bara in i något hål på kylaren, eller radiatorn eller var du nu vill ha den... alltså före du skruvar dit din slang/fitting sitter en adapter på redan så inga extra fittings behövs, ska du däremot ha tempmätaren mitt på en slang tex. så behöver du ta bort adaptern och skruva dit två fittings i vardera ände ja då blir det liksom slang på båda sidor

Saxa från Aplhacools hemsida översatt av google:
"Kan användas i alla exponerade G1/4" gängade öppningar på kylaren, expansionskärlet, grafikkortskylaren eller CPU-kylaren med AG-adaptern som ingår i leveransen. Om du vill använda den strax före expansionskärlet Inga problem heller. Ta bara bort AG-adaptern och fäst den. Skruva fast en anslutning i G1/4"-gängan på båda sidor och du är klar."

Bläddrar du bland produktbilderna på Inet så ser du också funktionen...
https://cdn.inet.se/product/1600x900/5320115_8.png

Hade hellre skippat flowmeter helt, du adderar bara ytterligare en grej i loopen som kan krångla... bara krånglat för mig genom alla år så puts väck med den och aldrig mer, tro mig du har flöde... om inte annat ser du ju rakt in i reservoaren hur fint det porlar!

Inget extra "kladd" i vattnet bara så har du näst intill underhålllsfritt system... kör enbart destillerat vatten!

Onödigt att köpa en radiator till då det inte gör särskilt mycket på tempen, ser ballt ut kanske ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ns3n:

Det är väl ändå skönt att beställa det från en bekant?

För runt 250 spänn extra? Nej.

4 liter hos Mekonomen kostar runt 50kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

För runt 250 spänn extra? Nej.

4 liter hos Mekonomen kostar runt 50kr.

Vi snackar ju om ett system för 11 tusen kronor, tror inte hundralappar är prio

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

För runt 250 spänn extra? Nej.

4 liter hos Mekonomen kostar runt 50kr.

Är ju renat 5ggr mer än Mekonomens också så priset kanske matchar... vad vet jag, Ultra Super Mega Pure, själv hade jag inte vågat öppna korken på dunken ens då vattnet direkt blir kontaminerat bara av den omgivande luften/atmosfären !!! Hua

Saxat från Alphacools hemsida översatt av google:
På grund av det låga PH-värdet på 6,0 - 7,0 absorberar Ultra Pure Water till och med avlagringar (upp till en viss mängd), så att kylsystemet förblir permanent rengjort.

Halleluja... är ju ett mirakelelixir !!! Heligt vatten minsann, klart värt varenda krona mer än valfri mack/affärs destillerade vatten !!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Jag är ny inom vattenkylning och vill stämma av så jag inte glömt något.

Ska kyla en 12900k och ett asus strix 3080. Kommer köpa en till radiator framöver. Anledningen till att de ligger med 4 bequietfläktar är för dom ska sitta på baksidan som inte syns i chassit för att slippa lägga ut onödiga pengar på rgb fläktarna.
Det destilerade vattnet tänkte jag spola ur radiator och system innan jag ska använda det.

Kom gärna med synpunkter

Lite osäker på hur tempmätaren ska kopplas in är det bara två extra fittings som behövs och skruva i på varje sida, gärna tips på en bra flowmeter önskas som går att koppla till moderkortet.
Kylpasta har jag redan.

Har jag glömt något som man måste ha för detta ska lira?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/cYoPAWmxTeY5WixNs_8GIHXZAVY...

Jag själv har och kör med en temp till vatten. Men ärligt talat . Man behöver inte den. Den tempen man ska kolla är ju CPU. Vatten tempen rör sig inte för att det ska vara kul att se och använda.

Sen Leak Tester. den behöver du inte. Kolla bara så slangen sitter i riktigt innan du skruvar på toppen på Anslutningen.

Sen är det noctua som gäller alla dagar i veckan. De håller över 5-7 år. Sen har bra prestanda.

Permalänk
Medlem

Du kommer vid montering upptäcka att du behöver några vinklade anslutningar. Tänk igenom hur det ska monteras och försök räkna på antal 90/45 graders anslutningar du kan tänkas behöva.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Skrivet av Perdonotknow:

Jag själv har och kör med en temp till vatten. Men ärligt talat . Man behöver inte den. Den tempen man ska kolla är ju CPU. Vatten tempen rör sig inte för att det ska vara kul att se och använda.

Sen Leak Tester. den behöver du inte. Kolla bara så slangen sitter i riktigt innan du skruvar på toppen på Anslutningen.

Sen är det noctua som gäller alla dagar i veckan. De håller över 5-7 år. Sen har bra prestanda.

ända anledningen jag kan se är väl om man t.ex vill kunna styra på vattentempen istället för på cpu´ns kärntemp.

brukar väl generellt generera en jämnare gång på kylningen så man slipper höra fläktar/pump som varvar upp/ner för att en kärna plötsligt går upp 20°c i typ 3 sec för att du startade din webläsare uppvarvning/nedvarvning av fläktar är det jag tycker man reagerar på mest en fläkt som inte hoppar upp/ned utan varvar upp/ned sakta är betydligt mindre hörbart.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe3:

Du kommer vid montering upptäcka att du behöver några vinklade anslutningar. Tänk igenom hur det ska monteras och försök räkna på antal 90/45 graders anslutningar du kan tänkas behöva.

Jo, böjar är bra att ha i back-up.

Det är inte fullt lika snyggt men coils är också ett alternativ, som du lindar runt slangen vid kritiska punkter för att stödja slangen från att vikas.

De kan se ut så här: https://www.aquatuning.se/vattenkylning/slang/ant-boej-till-s... dock är mina i plast (som går att klippa till valfri längd), vilka har en tendens att torka ut med tiden, men fyller sin funktion till att du går och petar i dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erebor:

Tempmätaren skruvar du bara in i något hål på kylaren, eller radiatorn eller var du nu vill ha den... alltså före du skruvar dit din slang/fitting sitter en adapter på redan så inga extra fittings behövs, ska du däremot ha tempmätaren mitt på en slang tex. så behöver du ta bort adaptern och skruva dit två fittings i vardera ände ja då blir det liksom slang på båda sidor

Saxa från Aplhacools hemsida översatt av google:
"Kan användas i alla exponerade G1/4" gängade öppningar på kylaren, expansionskärlet, grafikkortskylaren eller CPU-kylaren med AG-adaptern som ingår i leveransen. Om du vill använda den strax före expansionskärlet Inga problem heller. Ta bara bort AG-adaptern och fäst den. Skruva fast en anslutning i G1/4"-gängan på båda sidor och du är klar."

Bläddrar du bland produktbilderna på Inet så ser du också funktionen...
https://cdn.inet.se/product/1600x900/5320115_8.png<Uppladdad bildlänk>

Hade hellre skippat flowmeter helt, du adderar bara ytterligare en grej i loopen som kan krångla... bara krånglat för mig genom alla år så puts väck med den och aldrig mer, tro mig du har flöde... om inte annat ser du ju rakt in i reservoaren hur fint det porlar!

Inget extra "kladd" i vattnet bara så har du näst intill underhålllsfritt system... kör enbart destillerat vatten!

Onödigt att köpa en radiator till då det inte gör särskilt mycket på tempen, ser ballt ut kanske ?

Tack bra information! Jag tänkte köra utan färgtillsatser i vattnet för att undvika stopp framöver då jag vet att jag inte kommer byta vatten för ofta. Hur ofta skulle du tro att man bör byta vattnet om man kör med EKs tillsats mot korrison och alger i lopen var vartannat år ?

Skrivet av Perdonotknow:

Jag själv har och kör med en temp till vatten. Men ärligt talat . Man behöver inte den. Den tempen man ska kolla är ju CPU. Vatten tempen rör sig inte för att det ska vara kul att se och använda.

Sen Leak Tester. den behöver du inte. Kolla bara så slangen sitter i riktigt innan du skruvar på toppen på Anslutningen.

Sen är det noctua som gäller alla dagar i veckan. De håller över 5-7 år. Sen har bra prestanda.

De är mer för att fläktarna ska gå efter vattentempraturen och likaså pumpen tänker jag. Och jag vet att noctua är way to go har bara noctua i mitt chassi idag men har gått över till den onda rgb sidan.

Skrivet av Pe3:

Du kommer vid montering upptäcka att du behöver några vinklade anslutningar. Tänk igenom hur det ska monteras och försök räkna på antal 90/45 graders anslutningar du kan tänkas behöva.

Bra tips, skulle dessa fungera med mjuk slang och mina fittings?
https://www.inet.se/produkt/6912458/ek-quantum-torque-micro-r...

Skrivet av Rouge of Darkness:

ända anledningen jag kan se är väl om man t.ex vill kunna styra på vattentempen istället för på cpu´ns kärntemp.

brukar väl generellt generera en jämnare gång på kylningen så man slipper höra fläktar/pump som varvar upp/ner för att en kärna plötsligt går upp 20°c i typ 3 sec för att du startade din webläsare uppvarvning/nedvarvning av fläktar är det jag tycker man reagerar på mest en fläkt som inte hoppar upp/ned utan varvar upp/ned sakta är betydligt mindre hörbart.

Precis det är anledningen, sen har jag en sensorLCD där jag har koll på temps,spänning, rpm etc så vill samla all information jag kan där. Och såklart styra fläktarna efter de.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Jo, böjar är bra att ha i back-up.

Det är inte fullt lika snyggt men coils är också ett alternativ, som du lindar runt slangen vid kritiska punkter för att stödja slangen från att vikas.

De kan se ut så här: https://www.aquatuning.se/vattenkylning/slang/ant-boej-till-s... dock är mina i plast (som går att klippa till valfri längd), vilka har en tendens att torka ut med tiden, men fyller sin funktion till att du går och petar i dem.

Ja, coils var inte vackert men jag förstår att de fyller en viktig funktion. men 10/16mm bör man väl kunna böja hyffsat innan de kinkar eller vad är eran erfarenhet?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Ja, coils var inte vackert men jag förstår att de fyller en viktig funktion. men 10/16mm bör man väl kunna böja hyffsat innan de kinkar eller vad är eran erfarenhet?

Anti-kink coil etc. Det är ett kärt barn med många namn. De tycks vara lite av en raritet att finna, troligen för att folk hellre köper vinklar.

Hur mycket du kan böja just den slangen du valt, det kan finnas presenterat och uppmätt någonstans - på ett ungefär åtminstone. För slangen kommer trots allt expandera lite grann, då vattnets temperatur stiger.

Å andra sidan, det behöver inte blir någon stor grej om slangdragningen känns dålig. Slangarna kan löpas lite annorlunda, sedan är problemet löst. Visst, det slutar inte alltid lika fullt snyggt, men detta kan du ju räta till vid senare tillfälle med exempelvis vinklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ända anledningen jag kan se är väl om man t.ex vill kunna styra på vattentempen istället för på cpu´ns kärntemp.

brukar väl generellt generera en jämnare gång på kylningen så man slipper höra fläktar/pump som varvar upp/ner för att en kärna plötsligt går upp 20°c i typ 3 sec för att du startade din webläsare uppvarvning/nedvarvning av fläktar är det jag tycker man reagerar på mest en fläkt som inte hoppar upp/ned utan varvar upp/ned sakta är betydligt mindre hörbart.

Finns i de flesta bios i dag som man kan ställa in så tex CPU går igång efter 3 sec eller 12 sec. Är lite olika från moderkort.
Jag kan säga till 100 % att mina går aldrig upp och ner. De går upp när jag kommer upp över 30 grader (Då 35). Sen då efter 12 sekunder.

Sen ökar ju mer varmare CPU blir. Då blir det i mitt fall att mina fläktar ligger på 1250-1300 rpm stabilt. Då tyst och skönt ljud. Sen när min cpu blir varmare. Så ökar rpm efter hand upp till då 1600-1700 rpm. Som är fortfarande skönt ljud. Men man sitter en då men hörlurar då när CPU och fläktar jobbar vid de hastigheterna.
Sen om, Men då om det händer. som tex på sommaren. då kan rpm gå upp till 100 %. Då 2000 rpm. Men det händer aldrig.

Så har man det så då. Då har man mest effektiva lufttryck på raden. Då bäste kylning.

Om man kör efter vatten temp. Kan man säga kort. Händer inget med fläktarna. När det behövs. Så hela systemet kommer vara varmare. Alla som kör vattensystem och har koll på temp på vattnet. De vet att det går långsamt upp och långsamt ner i temp.
Då dyker problem två upp. Då kommer fläktarna vara igång när man då tex stänger spelet eller vad du som har hållit cpu varm.
Det är ju inte roligt i mina öron.

Så efter min lite oklara förklaring.
Så när jag stänger spel går mina fläktar direkt ner till 600-800 rpm. Då dö tyst. Sen då aldrig när jag sitter och klickar på internet. Detta händer aldrig när man kör efter vatten temp. Tro mig.

Permalänk
Medlem

Glömde bild till min text.

Permalänk
Skrivet av Perdonotknow:

Glömde bild till min text.

<Uppladdad bildlänk>

jo jag vet inställningen finns även i fancontrol jag kör för att styra fläktarna och ställt till 5sec där men ibland så räcker det inte känns det som även om det tar bort de flesta spikarna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av 93Clocker:

Jag är ny inom vattenkylning och vill stämma av så jag inte glömt något.

Ska kyla en 12900k och ett asus strix 3080. Kommer köpa en till radiator framöver. Anledningen till att de ligger med 4 bequietfläktar är för dom ska sitta på baksidan som inte syns i chassit för att slippa lägga ut onödiga pengar på rgb fläktarna.
Det destilerade vattnet tänkte jag spola ur radiator och system innan jag ska använda det.

Kom gärna med synpunkter

Lite osäker på hur tempmätaren ska kopplas in är det bara två extra fittings som behövs och skruva i på varje sida, gärna tips på en bra flowmeter önskas som går att koppla till moderkortet.
Kylpasta har jag redan.

Har jag glömt något som man måste ha för detta ska lira?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/cYoPAWmxTeY5WixNs_8GIHXZAVY...

Du glömmer nämna vilket chassi du ska kyla? Dissa alphacool vattnet o köp vatten på macken. Du har gått väldigt premium men kan rekommendera EK ZMT svart slang istället för deras soft tube. Cleaning wipes onödiga köp lite isopropanol, en loop tester är extremt bra o ha. DU får inte plats med FLT serien istället för en standard pump? Brukar se enormt mycket bättre ut

Notera att bara för att saker är dyra betyder det inte att dom är "bäst"

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Du glömmer nämna vilket chassi du ska kyla? Dissa alphacool vattnet o köp vatten på macken. Du har gått väldigt premium men kan rekommendera EK ZMT svart slang istället för deras soft tube. Cleaning wipes onödiga köp lite isopropanol, en loop tester är extremt bra o ha. DU får inte plats med FLT serien istället för en standard pump? Brukar se enormt mycket bättre ut

Notera att bara för att saker är dyra betyder det inte att dom är "bäst"

Yes kommer skippa vattnet har destilerat vatten hemma en dunk på 5 liter som jag tänkte rengöra radiatorerna innan jag ska använda dom.

Kommer införskaffa Lian Li V3000 Plus i vitt när det släpps https://www.inet.se/produkt/6905650/lian-li-v3000-plus vilket inte har något datum än.

Har funderat och kommer köra hardtubing istället https://www.inet.se/produkt/5331475/ek-loop-hard-tube-16mm-0-...

Dock så är jag jävligt förvirrad med fittings, hur vet man om man ska ha hona eller hane? Antar att hane är gängad så man kan skruva in i ett vattenblock till exempel, stämmer det? När använder man hane-hane?
Blir heller inte klok på om dessa 90 graders vinklar passar till hardtubing https://www.inet.se/produkt/6912458/ek-quantum-torque-micro-r...

Overall kommer jag köra dessa fittings till https://www.inet.se/produkt/5323119/ek-quantum-torque-6-pack-...

Gällande pump hittar jag ingen distroplate till Lian Li V3000 Plus vet du om det finns?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

EHhhehhhhhhööHHHHhhhh

Hona har invändig gäng, hanar har utvändig gäng.

Lite mer om rörkopplingar: https://smaskin.se/artiklar-guider/post/tum-och-rorgangor-vad...

Ex: https://www.ekwb.com/shop/ek-quantum-torque-micro-rotary-90-b...

* G1/4" BSP; 4,5mm male thread length: utvändig gäng -> är slangkopplingens gäng, som är menad att monteras på CPU-blocket, radiatorn, pumphuset osv.

* G1/4" BSP, 5mm female thread length: invändig gäng -> menad för slangkopplingarna, alltså detta motsvarar gängen på CPU-blocket etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

EHhhehhhhhhööHHHHhhhh

Hona har invändig gäng, hanar har utvändig gäng.

Lite mer om rörkopplingar: https://smaskin.se/artiklar-guider/post/tum-och-rorgangor-vad...

Ex: https://www.ekwb.com/shop/ek-quantum-torque-micro-rotary-90-b...

* G1/4" BSP; 4,5mm male thread length: utvändig gäng -> är slangkopplingens gäng, som är menad att monteras på CPU-blocket, radiatorn, pumphuset osv.

* G1/4" BSP, 5mm female thread length: invändig gäng -> menad för slangkopplingarna, alltså detta motsvarar gängen på CPU-blocket etc.

Så med den 90 böjen passar den till hårda rör och behöver sätta en https://www.inet.se/produkt/5322635/ek-quantum-torque-stc-10-... fitting på varje sida oavsett?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Så med den 90 böjen passar den till hårda rör och behöver sätta en https://www.inet.se/produkt/5322635/ek-quantum-torque-stc-10-... fitting på varje sida oavsett?

Den där böjen (hane) skruvar du in i CPU- eller GPU-blocket, vattenreservoaren, pumphuset, radiatorn osv. Sedan skruvar du in en slangkoppling (hane) för vanlig slang, eller en koppling för hard tube - i andra änden på vinkeln (hona).

Men tänk på att en sån där 90-grads böj kommer sänka vattenflödet i loopen. För det blir till pumpens uppgift, att mata igenom den där skarpa omriktningen av vattnet. Tänk på det vid det bygge.

Permalänk
Medlem

Måste bara säga att leaktestern var kanon när jag gjorde min första loop. Kände mig mycket mer bekväm med att driftsätta bygget när jag hade haft den påkopplad. För ett proffs är det kanske inget att köpa men för nybörjare känns den som ganska väl spenderade pengar. Hade jag byggt loop igen hade jag köpt en sån.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Måste bara säga att leaktestern var kanon när jag gjorde min första loop. Kände mig mycket mer bekväm med att driftsätta bygget när jag hade haft den påkopplad. För ett proffs är det kanske inget att köpa men för nybörjare känns den som ganska väl spenderade pengar. Hade jag byggt loop igen hade jag köpt en sån.

Jag brukar då endast låta systemet gå ett tag, utan att strömmen är inkopplad (pumpen körs via en byglad PSU), sedan topsar jag runt slangkopplingar m.m. i systemet.

Det är inget fel på den där trycktestaren, men det är ingen garanti att systemet ändå är tätt över tiden. Dessutom sker testet utan vatten och utan någon extra värme som får saker och ting att expandera (vilket visserligen är positivt där packningar gömmer sig). Äh, för det där priset så ser jag apparaten som en halvdan försäkring.

För 350:- kan man göra mycket annat, det är exempelvis några middagar. Mitt tips är att klippa slangarna rakt, med en sån där slangklippare, känn att slangkopplingar sitter fast - det gäller både kopplingen i sig, som är fast i blocket, men också låsringen runt slangen. Sedan bör man kika att skruvar och sådant faktiskt är korrekt monterade på de olika vattenblocken, pluggar på reservoaren osv.

Är man ändå suspekt av sig, linda in ett knyte Torkpapper här och där - om systemet verkar oroande. Troligtvis lär läckaget vara ganska litet om det skulle hända, vilket Torkpapper lätt fångar upp. Varför jag endast tror på ett par droppar, är för att dessa prylar brukar sitta ihop rätt bra och inte orsaka några "plötsliga" större händelser.

Jag har då klarat mig under de dryga 20 åren med vattenkylning. Förutom en gång då pumpen inte startade och det typ kokade i mitt gamla PolarFlo TT block, vilket kan ha berott på att glykolen kletade fast impellern. Fenomenet skedde aldrig igen och samma pump finns i skrubben och fungerar än idag.

Värt att nämna, är att min Laing D5 som tickar på läge 4:a än idag 24/7. Pumpen är från 2008(?). Ingen aning om jag haft tur med den här pumpen, eller om pumpen endast är så pass bra byggd.

Jag tycker man kan lita i det stora hela på alla dessa komponenter alltså. Inte överdrivet, men mycket skit behöver man inte köpa som kan verka "försäkrande", för dessa prylar lär samla damm efter 5min användning. I mindre system, där det är trångt utav helsike, så kanske pengen är motiverad, då det kan vara väldigt svårt att kontrollera varenda vrå med tops eller papper.

Jag är liksom emot, men ser ändå nyttan med verktyget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Jag brukar då endast låta systemet gå ett tag, utan att strömmen är inkopplad (pumpen körs via en byglad PSU), sedan topsar jag runt slangkopplingar m.m. i systemet.

Det är inget fel på den där trycktestaren, men det är ingen garanti att systemet ändå är tätt över tiden. Dessutom sker testet utan vatten och utan någon extra värme som får saker och ting att expandera (vilket visserligen är positivt där packningar gömmer sig). Äh, för det där priset så ser jag apparaten som en halvdan försäkring.

För 350:- kan man göra mycket annat, det är exempelvis några middagar. Mitt tips är att klippa slangarna rakt, med en sån där slangklippare, känn att slangkopplingar sitter fast - det gäller både kopplingen i sig, som är fast i blocket, men också låsringen runt slangen. Sedan bör man kika att skruvar och sådant faktiskt är korrekt monterade på de olika vattenblocken, pluggar på reservoaren osv.

Är man ändå suspekt av sig, linda in ett knyte Torkpapper här och där - om systemet verkar oroande. Troligtvis lär läckaget vara ganska litet om det skulle hända, vilket Torkpapper lätt fångar upp. Varför jag endast tror på ett par droppar, är för att dessa prylar brukar sitta ihop rätt bra och inte orsaka några "plötsliga" större händelser.

Jag har då klarat mig under de dryga 20 åren med vattenkylning. Förutom en gång då pumpen inte startade och det typ kokade i mitt gamla PolarFlo TT block, vilket kan ha berott på att glykolen kletade fast impellern. Fenomenet skedde aldrig igen och samma pump finns i skrubben och fungerar än idag.

Värt att nämna, är att min Laing D5 som tickar på läge 4:a än idag 24/7. Pumpen är från 2008(?). Ingen aning om jag haft tur med den här pumpen, eller om pumpen endast är så pass bra byggd.

Jag tycker man kan lita i det stora hela på alla dessa komponenter alltså. Inte överdrivet, men mycket skit behöver man inte köpa som kan verka "försäkrande", för dessa prylar lär samla damm efter 5min användning. I mindre system, där det är trångt utav helsike, så kanske pengen är motiverad, då det kan vara väldigt svårt att kontrollera varenda vrå med tops eller papper.

Jag är liksom emot, men ser ändå nyttan med verktyget.

Får nog krypa in med lite info här. Så du menar att en anslutning i stål expandera vi ca 29-35 grader. Jag tror nog du har fel här.
Sen bara själva slangen är ju sådant material som håller tätt. Man behöver inte ens skruva på toppen på anslutningen. Det sker ingen läcka om man kör utan ens. Nja.. Nu skriver jag inte mer för jag är nyvaken.

Permalänk
Skrivet av Perdonotknow:

Får nog krypa in med lite info här. Så du menar att en anslutning i stål expandera vi ca 29-35 grader. Jag tror nog du har fel här.
Sen bara själva slangen är ju sådant material som håller tätt. Man behöver inte ens skruva på toppen på anslutningen. Det sker ingen läcka om man kör utan ens. Nja.. Nu skriver jag inte mer för jag är nyvaken.

Minns inte exakt men har för mig olegerat stål växer iaf några hundradelar per 10°c ökning. Rostfritt något mer.

Så mellan 20° till 80° kan den nog mycket möjligt ha växt till sig iaf nån/några tiondelar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Får nog krypa in med lite info här. Så du menar att en anslutning i stål expandera vi ca 29-35 grader. Jag tror nog du har fel här.
Sen bara själva slangen är ju sådant material som håller tätt. Man behöver inte ens skruva på toppen på anslutningen. Det sker ingen läcka om man kör utan ens. Nja.. Nu skriver jag inte mer för jag är nyvaken.

Värmeenergin ökar i varje komponent, rimligen expanderar de också, då strukturen vimlar mera - i och med den ökade temperaturen.

För övrigt menade jag alla komponenter, som är av koppar, acetal etc. En radiator kan bära på en spricka som håller tätt vid rumstemp, men ökar tempen så ändras förhållandena. Räcker 15-20C delta T för att påvisa felet? Ingen aning, fallet vore unikt för sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Minns inte exakt men har för mig olegerat stål växer iaf några hundradelar per 10°c ökning. Rostfritt något mer.

Så mellan 20° till 80° kan den nog mycket möjligt ha växt till sig iaf nån/några tiondelar.

Ja men i en loop så går tempen inte över 35 om man då kör fläktar rätt. Så nej inget expandera. 80 grader. Hur varm dator har du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Värmeenergin ökar i varje komponent, rimligen expanderar de också, då strukturen vimlar mera - i och med den ökade temperaturen.

För övrigt menade jag alla komponenter, som är av koppar, acetal etc. En radiator kan bära på en spricka som håller tätt vid rumstemp, men ökar tempen så ändras förhållandena. Räcker 15-20C delta T för att påvisa felet? Ingen aning, fallet vore unikt för sig.

Detta är så låga temp man har i en loop. Inget man behöver oroas för. Sen om där då är något som läcker. Då ser du det direkt. Har kört med vatten i 21 år. Har aldrig några problem. Man ska bara sitta lugnt och ta den tid den tar att bygga vattensystem. Kolla så slangar sitter i innan man skruvar på toppen. Om där är något som läcker. Då har personen gjort fel och då hat för bortom.

Permalänk
Medlem

Som andra har nämnt duger ex. batterivatten från Biltema/Jula/Mekonomen.

Ser inte att du har en fläktkontroller, jag skulle starkt rekommendera en Aquacomputer Octo. Den har den bästa mjukvaran anpassad för vattenkylning på marknaden. Sen är det bara att koppla alla fläktar och tempgivare till Octon. Rekommenderar också att styra fläktarna efter vattentemperaturen för att få jämnare gång.

Aquacomputer har också en bra flödesmätare med inbyggd temperaturgivare.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850