AMD Radeon RX 400 och RX 500 "Polaris" kan inte köra Forspoken

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon RX 400 och RX 500 "Polaris" kan inte köra Forspoken

Samtidigt som AMD:s grafikkort går ut tiden kan Nvidias betydligt äldre arkitektur "Maxwell" i Geforce GTX 900-serien starta spelet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kanske går att lösa med någon DXVK lösning?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Avstängd

Ska fungera på Linux med dessa kort

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Kanske går att lösa med någon DXVK lösning?

Nej, men vkd3d borde funka. DXVK är DX9/10/11 ovanpå Vulkan.

Permalänk
Medlem

Lär vara dålig prestanda med 900 serien ändå.

Såg video där spelet i 4k ultra inte kunde nå 60fps med RTX 4080.

GTX 1060 6GB hade extrema problem med 1080p low och gick i knappt 24 fps.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Spelet är ett 150kr spel som säljs för 700kr+.
45% missnöjda spelare på steam.

Har du ett RX kort så uppdatera det istället för att köpa spelet är mitt tips.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Om det nu bara grafiskt sett ut som ett spel som faktiskt kunde ursäkta det, istället för ett som släpptes innan RX500 serien

Permalänk
Medlem

Starta spelet ja. Min burk som har 980 säger omkring 30-35 fps men ändå känns det som 15. Testade bara demot för att se hur dåligt de flöt jämnfört me min andra.

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem

Och?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Om det nu bara grafiskt sett ut som ett spel som faktiskt kunde ursäkta det, istället för ett som släpptes innan RX500 serien

WoW: Dragonflight rullar som skit på mitt RTX 2080 Ti, lags och drops även utan add-ons och det är en spelmotor från Warcraft 3, spelar WoW: Classic igen då den versionen av spelet iallafall är responsiv och relativt problemfri tills min sub går ut.

Känns som det är nya standarden!

Igår pröjsade man också 1 år expansion pass till switchen för att avnjuta lite Goldeneye 007 trodde man... men spelet har inte stöd för Switch Pro Controller så det är knappt spelbart med vanliga joycons eller switch pro controller och xbox versionen har inte stöd för multiplayer vilket är 90% av det roliga med spelet.

Nya standarden för spel!

Nej senaste åren har kvaliteten och polishen på allt varit under all kritik, Tror Valheim är den enda moderna titel som jag verkligen gillat och det är väl fortfarande i early access och kanske cities skylines men det är ju 100% pga det utbredda modstödet som gör det till ett helt sjukt bra citybuilderspel dock gammalt nu då de lanserades 2015.

Var också otroligt hypead förra hösten av att äntligen kunna avnjuta lite 80-tals musik och pangpang i GTA: Vice City remaster men nej... kasst!

Blir inte det minsta överraskad att ännu ett hypeat spel släpps halvtrasigt med dåligt stöd för ganska moderna gpuer, det är väl ändå samma arkitektur i grunden som sitter i ps4 och xbox one? fast forspoken kanske är 100% gjort för de aktuella konsolerna och då blir väl en halvtaskig PC port rejält drabbade misstänker jag och även kanske Nvidia kort då konsolerna kör på senaste AMD arkitekturen.

Om två veckor får vi till 100% samma nyheter om hogwarts legacy där de inte skickas ut några review copies verkar det som...

Jag kanske bara är gammal och sur.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Då minimum requirements ser ut att vara 5500XT och GTX 1060 så kanske folk som sitter på gamla polaris kort inte direkt hade tänkt köra detta spelet ändå. Sen verkar det ju vara en kass PC port och fungerar knappt bra på morderna kort?

Som andra skriver och har skrivit förut standarden dessa dagar är att släppa trasigt och kanske fixa längre fram.

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum RGB 5600cl36 GPU: RTX 4090 Suprim X SSD: Samsung 980 pro 1TB,960 Pro 512GB, 960 Pro 500GB 850 evo 1TB x2 860 evo 1TB Cooler: h150i elite lcd PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Main Display: MSI Optix MAG281URF Peripherals: Logitech G915, G903, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk
Medlem

Upp/sid -graderade nyligen från ett GTX780 till ett 980Ti, jag har dock inget större intresse i detta spelet, men tråkigt för brorsan och andra som sitter på ett RX570.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Mitt förra nvidiakort blev då föråldrat på bara 2 år... (Gforce4 där supporten och därmed nya drivrutiner som funkade med nya spel försvann) Var oerhört besviken då och lovade mig själv att inte skaffa något fler Nvidiakort... Sitter idag på ett RX570 samt två Nvidiakort av lite nyare typ. RX570:n är dock arbetshästen som tillsammans med 2060:n får spela mest spel i vårt hem. Har väntat på att mitt 570 skulle bli obsolete, men ännu verkar det hänga med. Inga spel som hägrar som kräver mera kort än det jag har. Forspoken är då ingen dealbreaker för mig i alla fall. Snart sex år som 570:n hängt med och det är väl ganska godkännt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

WoW: Dragonflight rullar som skit på mitt RTX 2080 Ti, lags och drops även utan add-ons och det är en spelmotor från Warcraft 3, spelar WoW: Classic igen då den versionen av spelet iallafall är responsiv och relativt problemfri tills min sub går ut.

Känns som det är nya standarden!

Igår pröjsade man också 1 år expansion pass till switchen för att avnjuta lite Goldeneye 007 trodde man... men spelet har inte stöd för Switch Pro Controller så det är knappt spelbart med vanliga joycons eller switch pro controller och xbox versionen har inte stöd för multiplayer vilket är 90% av det roliga med spelet.

Nya standarden för spel!

Nej senaste åren har kvaliteten och polishen på allt varit under all kritik, Tror Valheim är den enda moderna titel som jag verkligen gillat och det är väl fortfarande i early access och kanske cities skylines men det är ju 100% pga det utbredda modstödet som gör det till ett helt sjukt bra citybuilderspel dock gammalt nu då de lanserades 2015.

Var också otroligt hypead förra hösten av att äntligen kunna avnjuta lite 80-tals musik och pangpang i GTA: Vice City remaster men nej... kasst!

Blir inte det minsta överraskad att ännu ett hypeat spel släpps halvtrasigt med dåligt stöd för ganska moderna gpuer, det är väl ändå samma arkitektur i grunden som sitter i ps4 och xbox one? fast forspoken kanske är 100% gjort för de aktuella konsolerna och då blir väl en halvtaskig PC port rejält drabbade misstänker jag och även kanske Nvidia kort då konsolerna kör på senaste AMD arkitekturen.

Om två veckor får vi till 100% samma nyheter om hogwarts legacy där de inte skickas ut några review copies verkar det som...

Jag kanske bara är gammal och sur.

Wow's motor har ytterst lite med wc3 motorn att göra även om de kan ha en gemensam förfader. De enda blizzard spel som det är klarlagt att de delar motor är sc2 och heroes of the storm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasidro:

Wow's motor har ytterst lite med wc3 motorn att göra även om de kan ha en gemensam förfader. De enda blizzard spel som det är klarlagt att de delar motor är sc2 och heroes of the storm.

Om jag minns rätt från olika tech-intervjuer och bloggar.

I början så delade WoW motor med wc3, som sedan blev extremt moddad för att kunna bli ett MMO.

Först i WoW legion så gjorde de om basen som var wc3s gamla motor och dagens motor borde inte ha så mycket att göra med det.

WoW classic kör på den nya legion-motorn (vilket även dragonflight gör), men är i princip en emulation av den gamla wc3-motorn för att den nya klarar så mycket bättre att köra på modern hård och mjukvara. Spell batching (Batcha spells per x antal server ticks tror jag) t.ex., som var hur de hanterade spell pop prios i WoW vanilla finns inte längre utan spells exekveras mycket snabbare. I WoW classic så emulerade de spell batching och hårdkodade delays och latency för att få samma feeling som i vanilla.

Det är samma motor i WoW dragonflight och WoW classic, men classic har mycket mindre grafikkrav och CPU-krav så den kommer att köras bättre, även om den är ovanpå ett emulationslager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henke157:

Om jag minns rätt från olika tech-intervjuer och bloggar.

I början så delade WoW motor med wc3, som sedan blev extremt moddad för att kunna bli ett MMO.

Först i WoW legion så gjorde de om basen som var wc3s gamla motor och dagens motor borde inte ha så mycket att göra med det.

WoW classic kör på den nya legion-motorn (vilket även dragonflight gör), men är i princip en emulation av den gamla wc3-motorn för att den nya klarar så mycket bättre att köra på modern hård och mjukvara. Spell batching (Batcha spells per x antal server ticks tror jag) t.ex., som var hur de hanterade spell pop prios i WoW vanilla finns inte längre utan spells exekveras mycket snabbare. I WoW classic så emulerade de spell batching och hårdkodade delays och latency för att få samma feeling som i vanilla.

Det är samma motor i WoW dragonflight och WoW classic, men classic har mycket mindre grafikkrav och CPU-krav så den kommer att köras bättre, även om den är ovanpå ett emulationslager.

Nästan 100 på att jag läst i en intervju med nån som var med från början att de startade med wc3 motorn (under tidig alpha) men insåg att det inte skulle hålla så de skrev en ny motor från grunden. Det i sig betyder ju inte att motorerna inte kan ha delvis delad kod. Ska se om jag kan hitta intervjun.

Permalänk
Medlem

Mitt Voodoo 3 AGP kan inte starta spelet heller.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Känner igen detta med Geforce 4 MX 440, det var många spel som inte fungerade alls med denna omdöpta släkting till Geforce 2. Bland annat BF2 vill jag minnas

Permalänk
Medlem

Det är såklart trist, men undrar hur många det berör i praktiken, dels ska man vara intresserad av spelet, och sen är det ju knappt spelbart på ett GTX 1060 6 GB ens i 720p. Man kan ju såklart slå på uppskalningen DLSS 2 på GTX 900 och 1000-serien! Eller, nähä...

Jag hade ett RX 480 Nitro+ OC 8 GB fram tills nyligen, som jag gav bort i julklapp till en yngre släkting, där det fick ersätta ett GTX 970 4 GB. Förlåt 3.5 GB + 0.5 GB. Det hade funkat bra för mig med maximal grafik i 1080p i spel som t ex AC Odyssey, och även nyare AC Valhalla och Far Cry 6 med max grafik (utan raytracing) flöt på helt ok, dvs helt klart spelbara, när jag testade dem.

Rainbow Six Siege var dock favoriten hos den yngre släktingen, vars fps i Ultra gick från 165 fps till 202 fps med det "nya" kortet (under Vulkan). Tror inte Forspoken är särskilt spelbart på GTX 970 ens i lägsta inställningarna med FSR 2 om det ens vore intressant... men han får väl byta tillbaka lite snabbt för de långa sessionerna i Forspoken han isf säkert kommer att ägna sig åt.

Det enda som är konstigt är att det här är en "AMD-titel" och att de inte styrt upp det om de hade velat ha det spelbart på Polaris, men AMD kanske inte lägger sig i kodningen av spelen lika mycket som vissa andra företag gör. Som ju också - fast helt på egen hand - begränsar sina äldre kort...

Permalänk
Medlem

Forspoken har jag väl inte tänkt att spela, men jag vill gärna slänga en känga till AMD som är sämre på att supporta äldre kort i Windows än vad Nvidia är.

Rant: Tycker AMD lagt både mina HD4650 och HD6670 som legacy långt i förväg, har varit struligt redan från Windows 8 och i synnerhet med Windows 10 där (bland annat för att Catalyst inte har gått att köra på ett vettigt sätt, så det är svårt att ändra automatisk Overscan via hdmi exv); nu är det mitt HD7750 som är legacy och utan att manuellt lägga in drivers så tyckte Windows 11 att min dator skulle köra 60Hz över HDMI till min 4K-skärm, i 3840x2160, varpå skärmen blir svart. Har en glappande displayportkabel som jag fick dra fram och lägga in drivers så den kör i 30Hz över HDMI istället. (spelar inte, bara testar Win11 så prestanda är underordnat). (HD7750 kan köra 4K i 60Hz över DP, men bara 30Hz över HDMI)

Dvs, att korten läggs som legacy är väl en sak, vem vill ha optimeringar för nya spel till ett 6 år gammalt kort, men att utilityprogrammen för inställningar, fläktar, etc, inte går att köra är skunk.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Spelet är ett 150kr spel som säljs för 700kr+.
45% missnöjda spelare på steam.

Har du ett RX kort så uppdatera det istället för att köpa spelet är mitt tips.

spelet är väl närmare 900 kr ifall man räknar med hur mycket euron är värd just nu jämt emot kronan.

11.25 Sek per Euro - 79.99€ på Steam.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Känns spontant som ett specifikt spel- och utvecklarproblem snarare än generellt grafikkortsproblem. Vill utvecklaren att spelet ska fungera på fler system och för en större publik så ser man till att det finns alternativa lägen och inställningar. Majoriteten av alla DX12-titlar har ju även ett DX11-läge för bakåtkompatibilitet, eller Vulkan för den delen. Här har man inte ens stöd för 12_0. Det här är ju som att säga att ens spel kräver raytracing, det gör ju att man låser ut väldigt många potentiella användare bara för att man prompt låst sig

Sen om prestandan är så usel som man läser då känns det ännu mer som att utvecklarna bara inte brytt sig om PC-versionen alls

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

spelet är väl närmare 900 kr ifall man räknar med hur mycket euron är värd just nu jämt emot kronan.

11.25 Sek per Euro - 79.99€ på Steam.

6-700 på cdkey shopparna.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Igår pröjsade man också 1 år expansion pass till switchen för att avnjuta lite Goldeneye 007 trodde man... men spelet har inte stöd för Switch Pro Controller så det är knappt spelbart med vanliga joycons eller switch pro controller och xbox versionen har inte stöd för multiplayer vilket är 90% av det roliga med spelet.

VA!? Är de förståndshandikappade?

Gillade switchen i början men prestandan samt problem likt detta har låtit den stått länge.

Forspoken ser ju lite roligt ut när man tittat någon minut på gameplay. Men prestandan folk rapporter gör det till ett stort nej.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Forspoken har jag väl inte tänkt att spela, men jag vill gärna slänga en känga till AMD som är sämre på att supporta äldre kort i Windows än vad Nvidia är.

Rant: Tycker AMD lagt både mina HD4650 och HD6670 som legacy långt i förväg, har varit struligt redan från Windows 8 och i synnerhet med Windows 10 där (bland annat för att Catalyst inte har gått att köra på ett vettigt sätt, så det är svårt att ändra automatisk Overscan via hdmi exv); nu är det mitt HD7750 som är legacy och utan att manuellt lägga in drivers så tyckte Windows 11 att min dator skulle köra 60Hz över HDMI till min 4K-skärm, i 3840x2160, varpå skärmen blir svart. Har en glappande displayportkabel som jag fick dra fram och lägga in drivers så den kör i 30Hz över HDMI istället. (spelar inte, bara testar Win11 så prestanda är underordnat). (HD7750 kan köra 4K i 60Hz över DP, men bara 30Hz över HDMI)

Dvs, att korten läggs som legacy är väl en sak, vem vill ha optimeringar för nya spel till ett 6 år gammalt kort, men att utilityprogrammen för inställningar, fläktar, etc, inte går att köra är skunk.

Alltså, 7750 är ett last gammalt kort att det var supportat i nästan 10 år är rätt imponerande faktiskt enligt mig, trist med flakey drivare dock

6670 och 4650 är också gamla terrascale kort som blev pensionerade 2013, sure 6670 hade rätt kort livslängd men det var också sista generationen terrascale innan GCN kom, innan dess så var det terrascale från 2xxx serien som varit med sen 2007 så sure 6 år är väl ok, men 6670 hade väldigt kort livslängd, det får jag hålla med om

Kan dock förstå varför inte mycket vikt lades på dom efter att GCN släpptes, all fokus låg ju där speciellt med hur dåliga dom drivrutinerna var vid launch(prestanda vis)

AMD hade långt mycket vassare hårdvara än nvidia men drivarna då var dåliga, från att ligga markant efter GTX 680 till att ligga markant framför med AMDs FineWine™

Permalänk
Medlem

Då blire inget köp, sitter antagligen på mitt R9 Fury ett tag till om det inte säckar ihop

Permalänk
Medlem

Man brukar väll alltid kunna trixa lite i ini filerna för att få det att gå. man kunde ju köra doom 3 på vodoo 2 kort 😉

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

VA!? Är de förståndshandikappade?

Gillade switchen i början men prestandan samt problem likt detta har låtit den stått länge.

Forspoken ser ju lite roligt ut när man tittat någon minut på gameplay. Men prestandan folk rapporter gör det till ett stort nej.

Yes, man måste mappa om alltihopa i inställningar på switchen och även då blir det absolut inte bra, bättre men inte bra.

skrattretande när xbox versionen har fullt stöd för ett modernt rörelsesätt i ett FPS spel...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Intressant ändå för man minns ju hur Nvidia fick äta en hel del pga dåligt stöd för async compute, vilket var i princip samma sak som att de inte stödde directx 12 enligt folk här och på andra forum.

Då handlade det bara om att man inte såg några prestandavinster med funktionen påslagen och här blir det så att spelet inte går att köra öht.

Jag jävlas bara lite Tycker det är på utvecklarens ansvar det här. Cut-off'en ligger på tok för tidigt om en serie av fortsatt populära kort inte stöds.

grammmmmatick
Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Känns som Crysis lr Supreme Commander tiden. Nytt spel som kräver bra grejer för att fungera och toppsaker för att flyta någorlunda…

Inget konstigt känner jag.

Sen har jag aldrig hört talas om Forspoken heller…..

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]