Helgsnack: Dela med dig av dina bästa elsparstips

Permalänk
Avstängd

Bara jag som tycker att prioritet borde vara att spara genom att inte använda?

Att bara flytta kostnader mellan hemmet och till arbetsplatsen gör ju bara nytta för dig själv personligen. Att kapa utnyttjandet totalt främjar hela området och sänker i längden elpriset för flera.

Permalänk
Medlem

Stänga av allt, gå runt med pannlampa och ta på dig varma kläder vänta X-antal år tills krisen är över.

Permalänk
Medlem

Ja det är jättebra med alla spartips och vi bör kanske alla spara lite ström så våra företag får billigare ström för att överleva.
Frågan som jag sällar ser och vi bör ställa till dom som leder landet.
Vad kostar en kwh innan alla giriga skatter, avgifter och vinster till elbolagen är lagt på.
På samma sätt använder staten Bensin/Diesel som en kassako för sina dumma ineffektiva tilltag som inte gynnar någon annan än storföretagen och deras vinster. Det är bara börja titta på deras utdelningar som kommer under året.
Om 4 miljoner elabonnenter ställer samma fråga varför kostar elen så mycket och varför skall vi betala elbolagens massiva vinster? Tror jag det är början till en normalisering av elpriser. Börja med att kräva att regeringen tar bort moms i alla led för EL.

Bara en tanke som jag har haft en längre tid.

Permalänk

Vi värmer bostadsrätten med frånluftsvärmepump från Nibe, så jag drog en nätverkskabel till den och registrerade mig på Nibe Uplink så pumpen värmer hus och vatten när timspot-priset är som lägst på dygnet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Är man villig att offra lite så kan man spara mycket pengar, solceller som driver belysningen hemma är en enkel lösning som inte kräver mer än solcell(er) och bilbatterier.
Låt bli datorn när elen är dyr, köp inte värstingmodellerna av CPU och GPU så kan ni spara flera kWh varje dag.

Man kan göra listan väldigt lång.

Lösningen är inte "enkel" speciellt inte på vintern när soltimmarna är väldigt få. Hur ska du driva endast lampor? Då måste du dra om elen i hela huset och ha en omställare för när regulatorn bryter strömmen för att skydda batteriet.
Bilbatterier ska du absolut inte använda utan lifepo4 eller djupcykels batterier.
Jag experimenterar med just detta själv och energin från mina 100watts paneler 2 stycken räcker knappt till stt driva ett fåtal watts trädgårds belysning och då har jag en effektiv mttp regulator och kör på batteriets 12 volt utan att växla upp det till 230 volt som innebär en förlust på ca 15%.
Kör 2 st 17AH djupcykels batterier. Tekniken är intressant men extremt inneffektiv när du inte har direkt solljus på hela panelen. Volten är hög från panelen olastad ca 20-21 volt men droppar till 1-2 volt även vid låga laster på ett par watt, så strömmen är extremt låg vid mulet väder. Vid direkt solljus med vinkel mot solen kan panelen däremot överskrida sina watt men det kräver att hela panelen är belyst. Och ren och fin. Överhettning av panelen är ett problem som gör den mindre effektiv. Kalla soliga vinterdagar är det bästa...om soltimmarna varit fler.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Vi värmer bostadsrätten med frånluftsvärmepump från Nibe, så jag drog en nätverkskabel till den och registrerade mig på Nibe Uplink så pumpen värmer hus och vatten när timspot-priset är som lägst på dygnet.

@peterholm1

Har du valt timpris då hos din leverantör?
Har man rörligt så får man ju bara ett snitt pris och en kW kostar samma vilken tid det än är på dygnet under en månad

Permalänk
Medlem

Har sänkt mig förbrukning med 19% från förra året. Vet inte om det beror på varmare väder än förra året eller vad som gett effekt? Har samma temp inomhus men har tvingat ungarna att duscha kort vilket de, mot min förvåning, gör. Försökt köra tvätt, disk etc på lågpristimmar men inte varit nitisk. Inga dramatiska insatser...

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Skrivet av Pantburk:

@peterholm1

Har du valt timpris då hos din leverantör?
Har man rörligt så får man ju bara ett snitt pris och en kW kostar samma vilken tid det än är på dygnet under en månad

Ja självklart.

Visa signatur
Permalänk
Musikälskare

Vet inte om detta ger något men har en server på 24/7 där jag satte diskarna att stänga av sig efter 30 min

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Kanske inte något råd...men vill ändå dela med mig av vad jag själv valde att göra.

Mitt elbolag har öppnat en solcellspark där man som boende i kommunen, kunde köpa in sig i solpaneler.

Köpte in mig och panelerna motsvarar ca 70% av min årsförbrukning i el.
Långvarigt avtal som medföljer så länge jag flyttar inom kommunen, om inte så
köper bolaget tillbaka panelerna.

Bor för övrigt i en hyresbostad där varmvatten ingår och all värme är vattenburen...så antar att jag har det ganska så bra

De största bovarna i bostaden är datorn och diskmaskinen...men en årsförbrukning på ca 1700 Kwh så kan jag nog inte klaga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SnowgubbeN:

Mitt elbolag har öppnat en solcellspark där man som boende i kommunen, kunde köpa in sig i solpaneler.

Låter intressant för oss som bor i lägenhet ju. Vilket bolag är detta?

Permalänk
Medlem

Har självdragsventilation med ventiler på toaletterna. Tyckte det var synd att värmen från toaletterna ska gå till väders direkt så jag har stängt elementen på toaletterna. Har fjärrvärme så detta påverkar ju inte min elförbrukning. Men fjärrvärmen kostar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Lösningen är inte "enkel" speciellt inte på vintern när soltimmarna är väldigt få. Hur ska du driva endast lampor? Då måste du dra om elen i hela huset och ha en omställare för när regulatorn bryter strömmen för att skydda batteriet.
Bilbatterier ska du absolut inte använda utan lifepo4 eller djupcykels batterier.
Jag experimenterar med just detta själv och energin från mina 100watts paneler 2 stycken räcker knappt till stt driva ett fåtal watts trädgårds belysning och då har jag en effektiv mttp regulator och kör på batteriets 12 volt utan att växla upp det till 230 volt som innebär en förlust på ca 15%.
Kör 2 st 17AH djupcykels batterier. Tekniken är intressant men extremt inneffektiv när du inte har direkt solljus på hela panelen. Volten är hög från panelen olastad ca 20-21 volt men droppar till 1-2 volt även vid låga laster på ett par watt, så strömmen är extremt låg vid mulet väder. Vid direkt solljus med vinkel mot solen kan panelen däremot överskrida sina watt men det kräver att hela panelen är belyst. Och ren och fin. Överhettning av panelen är ett problem som gör den mindre effektiv. Kalla soliga vinterdagar är det bästa...om soltimmarna varit fler.

Jag kör en 145W solcell och dubbla fritidsbatterier på landet, är inga som helst problem att driva belysning både inne och ute med 12V-ledlampor.
Två stycken 105AH batterier går lös på runt 3000kr totalt, det är overkill att köpa svindyra batterier som ändå blir dyrare i längden, bara byta batterierna när de är dåliga efter cirka 5 år.

Sätt en säkring mellan regulatorn och batterie bara, och en säkring vid strömbrytaren, inga som helst problem.
Det kan regna en vecka, jag har ändå ström så det räcker för belysning och ladda telefoner och surfplattor.
Även vid mulet väder får man lite energi tillbaka, vill man ha mer reserv är det bara stoppa in fler batterier.

Litiumbatterier är bara löjligt dyra och går ändå sönder med tiden.

Permalänk
Medlem

Dumpa ZFS och kör snapraid ist.
Börja spinna ner diskarna.
Sälj Truenas burken och sätt in diskarna i proxmox burken ist.

Det sparade nog iaf. 100-150w, blir lite på 24/7 drift hemma.

Permalänk
Medlem

Mitt bästa tips för att spara el är att sänka värmen något och om möjligt duscha kortare + undvika att bada hemma.
Mitt nästa tips är att lägga mer tid på att jobba ihop de pengar du behöver för att konsumera den el du känner för och mindre på att bekymra dig.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@peterholm1

Har du valt timpris då hos din leverantör?
Har man rörligt så får man ju bara ett snitt pris och en kW kostar samma vilken tid det än är på dygnet under en månad

Även om man inte har timpris är det inte dumt att använda när det är billigt, i teorin borde det sänka även rörliga priset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

De inte själviskt på något sätt, de som bundit upp sig har tagit en risk själva och vi har tillräckligt med el i Sverige men vi exporterar till andra länder.

Ja absolut, blir kul när de stänger av elen för alla inkl dig i ditt område pga effektbrist 😄

Permalänk
Medlem

Byt hobby/intressen från TV-tittande och datorspelande till brädspel och lekar med kottar i skogen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Även om man inte har timpris är det inte dumt att använda när det är billigt, i teorin borde det sänka även rörliga priset?

Ja det borde det göra, särskilt om alla gör så

Permalänk

Jobbar som resemontör och bor på hotell i veckorna, sparar massor med el på det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Jag kör en 145W solcell och dubbla fritidsbatterier på landet, är inga som helst problem att driva belysning både inne och ute med 12V-ledlampor.
Två stycken 105AH batterier går lös på runt 3000kr totalt, det är overkill att köpa svindyra batterier som ändå blir dyrare i längden, bara byta batterierna när de är dåliga efter cirka 5 år.

Sätt en säkring mellan regulatorn och batterie bara, och en säkring vid strömbrytaren, inga som helst problem.
Det kan regna en vecka, jag har ändå ström så det räcker för belysning och ladda telefoner och surfplattor.
Även vid mulet väder får man lite energi tillbaka, vill man ha mer reserv är det bara stoppa in fler batterier.

Litiumbatterier är bara löjligt dyra och går ändå sönder med tiden.

Nu snackar vi inte fritidshus. Jag antar att du inte är där när det är 6 timmar mulet i veckor och sedan kör dina lampor minst lika länge, alltså på vintern. Ditt fritidshus har redan 12 volt system draget. Det har inte ett vanligt hus.
Fördelen med lifepo4 batterier är att du kan använda nästan hela kapaciteten utan skador på batteriet. Bly cykel batterier gillar inte att gå under 50% laddning. Ner till 20% är ok ibland men då dör det snabbare. Så köper du ett blybatteri på 100AH kan du i bara använda ca 50AH om du inte vill skada det. Köper du en lifepo4 på 100AH kan du använda nästan hela kapaciteten.
På sommaren har jag inga problem med solceller det är vintern som är problemet.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Även om man inte har timpris är det inte dumt att använda när det är billigt, i teorin borde det sänka även rörliga priset?

Korrekt

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Kopplade upp min Nibe värmepanna så att den kör Smart Price Adaptation. Bibehållen komfort och förbrukar ungefär samma men på de billigare timmarna på dygnet, helt klart märkbar skillnad.

Pinsamt dock att Nibe tar 200+ kr/mån för att man ska kunna fjärrstyra pannan via appen som för övrigt ser ut som något Microsoft byggde 1998. Inte ens semesterläge går att aktivera om man inte har abonnemanget…

Nu kommer även Plejd enheterna till sin rätt, handlar inte bara om bekvämlighet utan sparar även el genom att styra belysningen effektivt.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Har man direktverkande el i Villa som jag så har man typ bara ett eller två vettiga alternativ som gör stor skillnad direkt: Sänk värmen och ta på en extra tröja. Sänkt mina element från 21 till 18 och har sparat ungefär 30% i förhållande till samma period förra året som dessutom var varmare. Samt duscha kortare tid.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

- Använder min Steam Deck istället för min desktop när jag sitter och arbetar. Steam Decken drar i regel 1-3W i desktop läge. min desktop drar runt 70W. Med tanke på att datorn är igång 14h om dagen ungefär tycker jag ändå att det gör skillnad, dessutom är desktop-datorn kopplad till en hifi-anläggning som i sin tur drar ganska mycket effekt bara för att få ut ljud från datorn.
- Stänger av routern under natten eller när jag åker hemifrån (via fjärrkontroll), den drar 24W helt i onödan då.
- Jag duschar i regel vart 3:e dag, tvättar mig de övriga. kör 5minuter dusch istället för 10minuter
- Har 18-19 grader hemma. Tar på mig mer kläder, varmare täcke om natten. Är inte mer frusen av mig nu än tidigare.
- Kylskåpet är avstängt, har kylväska utomhus. Jag menar, varför värma upp ett hem för att kyla ner ett kylskåp inomhus när man har kyltemperatur utomhus?

Överlag brukar jag titta på saker som drar betydande effekt dygnet runt. snarare än energitörstiga enheter som enbart används sporadiskt och under kort tid. Jag har ett bra låst energiavtal, men gör detta solidariskt för att det känns bra. Finns egentligen ingen anledning att använda energi i onödan. Jag kommer troligen att fortsätta göra liknande saker i framtiden. Jag ser inget av detta som uppoffringar, utan snarare som ett sätt att bli medveten. och kanske en gång i framtiden bli helt självförsörjande när det kommer till elförbrukningen.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Kopplade upp min Nibe värmepanna så att den kör Smart Price Adaptation. Bibehållen komfort och förbrukar ungefär samma men på de billigare timmarna på dygnet, helt klart märkbar skillnad.

Pinsamt dock att Nibe tar 200+ kr/mån för att man ska kunna fjärrstyra pannan via appen som för övrigt ser ut som något Microsoft byggde 1998. Inte ens semesterläge går att aktivera om man inte har abonnemanget…

Nu kommer även Plejd enheterna till sin rätt, handlar inte bara om bekvämlighet utan sparar även el genom att styra belysningen effektivt.

Kostar väl ~200kr/år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arelion:

Kostar väl ~200kr/år?

Fel av mig - 249 kr/år - men tycker ändå det är horribelt med tanke på hur kass appen är
https://www.nibe.eu/sv-se/produkter/myuplink

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Jag har länge sökt efter någon produkt som lätt kan styra apparater efter nordpool priser.
Det finns en del inbyggt i värmepumpar etc men någon lösning som man kan använda till vad man vill borde vara lättare, t.ex. en app till google home eller motsvarande som kunde styra smarta eluttag.
Det finns en del lösningar men inga som är särskilt bra som jag har sett. Det borde ju var ganska trivialt attslänga ihop så jag har lite svårt att förstå, timpriser med nordpool har ju funnits i många år nu, och snart kommer 15min prisintervall med.

En bitcoinminande elpatron är en annan sak som skulle kunna vara intressant, men det är ju teknik som blir gammal så fort att det inte hinner löna sig.

Och så tips: Gör rent värmepumpens filter på innedelen

Permalänk
Medlem

Har 13-14 grader inomhus (sover med metall varmvattenflaska och stänger in mig i ett 5 kvm rum med datorn för att hålla mig varm), smarta lampor stängs av automatiskt (smarta delen drar antagligen mer idle än de sparar), duschar snabbt, använder inte torktumlare, diskmaskin max 1 gång per vecka och jobbar mestadels på kontoret. Jag vet inte riktigt vad mer jag kan spara el på, det verkar inte hjälpa mycket. Typ 90% av min el går till jordvärmen gissar jag.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doskii:

Har 13-14 grader inomhus

Kolla med ditt bolag om du fortfarande har en hemförsäkring. Du kommer att bli ledsen i ögat om något rör fryser, orsakar översvämning och du står med hela notan själv för att din hustemp understeg vad som krävs i din försäkring.