LG: "Knappt hälften av alla smarta prylar förblir uppkopplade"

Permalänk
Medlem
Skrivet av freevorn:

Instämmer! Vill lägga till en reservdelslista med ett datum, som säger hur länge de lovar hålla reservdelar i lager.

Just reservdelar till vitvaror är/har egentligen sällan något problem, tex nettoparts har nog reservdelar till bra gamla prylar.
Problemet är oftast att kostnaden för arbetet blir dyrare än att byta ut maskinen mot en ny med garanti och i regel bättre energi effektivitet.

Att man kan byta en backventil eller rem till en 10år gammal diskmaskin är ju najs men tråkigt sedan när packningen till luckan läcker ett halvår senare.

Permalänk
Medlem

De flesta smarta funktioner känns som lösningar som letar efter ett problem.

Min diskmaskin har t.ex. en Delay-funktion vilket fungerar precis lika bra som en appstyrd, troligen bättre eftersom appen kommer överges om 3 år och inte längre fungera med senaste Android/iOS medan knappen lär fungera hela maskinens livslängd. Går också fortare att trycka på den än att plocka fram mobilen och försöka komma ihåg vad appen hette, starta den, klicka sig fram till rätt meny o.s.v.
Samma med tvättmaskinerna (i tvättstugan). Ställer alltid mobilens timer efter vad som står på displayen när maskinen vägt tvätten, och får på så vid en notifiering när tvätten är klar.

Bor i en 2:a med en taklampa per rum utom vardagsrummet som även har en prydnadslampa. Det är inte så jag faller ihop död av utmattning av att manuellt trycka på en lysknapp när jag går in i ett rum.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

En klassisk mikro med en mekanisk klocka som klingar när den gått färdigt är en tillräckligt bra mikro. Finns ett reglage till som ställer effekten, inga konstigheter.

Jo, jag vet. Problemet är att jag har en bättre hälft som valde vår nuvarande micro av estetiska skäl. *sigh*.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det är tvärtom vad lg säger. Jag har en del prylar som är helt idiotiskt vad det gäller att koppla upp sig. Har en smart våg från Nokia och den är ett helvete när den tappar uppkopplingen. Man måste testetta hela skiten och koppla upp sig. Dessutom har appen slutat uppdaterats.

Samma sak med min gamla neato robot den tappar och då måste man manuellt gå in i menyn och aktivera.

Många tillverkare ändrar eller blockerar API:er.

Men sist men inte minst många funktioner är totalt meningslösa

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten_lemmel:

Jo, jag vet. Problemet är att jag har en bättre hälft som valde vår nuvarande micro av estetiska skäl. *sigh*.

Vilket direkt triggar mitt gubbgnäll:
"estetik" är något som används som skäl av många designers för att försvara dåliga designval.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Vilket direkt triggar mitt gubbgnäll:
"estetik" är något som används som skäl av många designers för att försvara dåliga designval.

Amen!

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W