Volvo v50 1.8 f -09 startar inte, hjälp med felsökning uppskattas
Hej!
Jag köpte en Volvo v50 för ungefär 5 månader sedan. Den har gått bra under en längre tid men nu startar den inte längre. Ibland har den inte startat på första försöket (sällan), men sedan byte av batteri har det hänt mycket sällan och den startar alltid på andra försöket.
Idag skulle jag använda mig av bilen, bilen startade på första försöket, vartalet gick upp till en 1000 men sedan sjönk den snabbt och motorn stannade. Vid nästa försök så lät det som om startmotorn gick trögt och efter något till försök så avbröt jag.
Vad jag lagt märke till hittils är:
Lägger jag bilen i tändning så slocknar alla lampor (de som ska slockna, utom avgas och olja vilket jag förstod är normalt enligt manualen)
Jag borde ha soppa kvar, då det står så på givaren och den har inte förändrats sedan jag körde innan
Startmotorn verkar gå trögt, den går inte lika rappt längre
Innan detta har jag märkt, vid start, att varvtalet går ner rätt rejält (till en 300, även under körning) för att sedan hoppa upp igen till normal tomgång
Jag har inte sån jättebra koll på bilar, min kompis är mekaniker och han kommer förbi ikväll för att titta på saken. Men jag tänker att det finns ju så många här som säkerligen har enormt mycket erfarenhet av felsökning som han inte hunnit få än, och tänkte att jag gärna vill vara med honom och hjälpa till / ge lite goda råd om det finns några att få här.
Hittils tänker han ta med miltimeter, startkablar och lite soppa. Vi ska kolla batteriet (det är ju nytt) men han vill kika om generatorn kan ha gått sönder. Det står ju att jag har soppa kvar, men lika bra att hälla i lite mera.
Har ni några tips på vad mer för felsökning man kan göra? Vore underbart att lämna av bilen till verkstaden och förhoppningsvis slippa betala enormt mycket för felsökningen!
Tack på förhand och hoppas ni har en bra lördag!