Volvo v50 1.8 f -09 startar inte, hjälp med felsökning uppskattas

Permalänk
Medlem

Volvo v50 1.8 f -09 startar inte, hjälp med felsökning uppskattas

Hej!

Jag köpte en Volvo v50 för ungefär 5 månader sedan. Den har gått bra under en längre tid men nu startar den inte längre. Ibland har den inte startat på första försöket (sällan), men sedan byte av batteri har det hänt mycket sällan och den startar alltid på andra försöket.

Idag skulle jag använda mig av bilen, bilen startade på första försöket, vartalet gick upp till en 1000 men sedan sjönk den snabbt och motorn stannade. Vid nästa försök så lät det som om startmotorn gick trögt och efter något till försök så avbröt jag.

Vad jag lagt märke till hittils är:

  • Lägger jag bilen i tändning så slocknar alla lampor (de som ska slockna, utom avgas och olja vilket jag förstod är normalt enligt manualen)

  • Jag borde ha soppa kvar, då det står så på givaren och den har inte förändrats sedan jag körde innan

  • Startmotorn verkar gå trögt, den går inte lika rappt längre

  • Innan detta har jag märkt, vid start, att varvtalet går ner rätt rejält (till en 300, även under körning) för att sedan hoppa upp igen till normal tomgång

Jag har inte sån jättebra koll på bilar, min kompis är mekaniker och han kommer förbi ikväll för att titta på saken. Men jag tänker att det finns ju så många här som säkerligen har enormt mycket erfarenhet av felsökning som han inte hunnit få än, och tänkte att jag gärna vill vara med honom och hjälpa till / ge lite goda råd om det finns några att få här.

Hittils tänker han ta med miltimeter, startkablar och lite soppa. Vi ska kolla batteriet (det är ju nytt) men han vill kika om generatorn kan ha gått sönder. Det står ju att jag har soppa kvar, men lika bra att hälla i lite mera.

Har ni några tips på vad mer för felsökning man kan göra? Vore underbart att lämna av bilen till verkstaden och förhoppningsvis slippa betala enormt mycket för felsökningen!

Tack på förhand och hoppas ni har en bra lördag!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

skaffa en felkodsläsare så ser ni vad som gått fel. Har den bensin? funkar bränslepumpen - där kan ni ta bort bränsleslangen om ni kommer åt och provstarta.
Att motorn knappt går runt så verkar det som att batteriet är lågt, kolla volt med multimeter, över 12v, helst över 12.4 ska det vara
Eftersom ni behöver den imorgon, ta denna och installera torque lite. https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/biltillbehor/ob...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

skaffa en felkodsläsare så ser ni vad som gått fel. Har den bensin? funkar bränslepumpen - där kan ni ta bort bränsleslangen om ni kommer åt och provstarta.
Att motorn knappt går runt så verkar det som att batteriet är lågt, kolla volt med multimeter, över 12v, helst över 12.4 ska det vara
Eftersom ni behöver den imorgon, ta denna och installera torque lite. https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/biltillbehor/ob...

Tack så mycket för råden! En sådan adapter ska ta och inhandlas imorgon

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Det verkar som om min kompis hittade problemet. Bilen går att starta om man ger gas. Alltså hade jag helt fel om att startmotorn inte gick som den ska. Soppapumpen fungerar, antagligen då säger han att det är fråga om ett dåligt bränslefilter. Ska se om jag kan byta det själv då det inte verkade särskilt svårt.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Skrivet av Alexander7938:

Det verkar som om min kompis hittade problemet. Bilen går att starta om man ger gas. Alltså hade jag helt fel om att startmotorn inte gick som den ska. Soppapumpen fungerar, antagligen då säger han att det är fråga om ett dåligt bränslefilter. Ska se om jag kan byta det själv då det inte verkade särskilt svårt.

Att den har svårt att hålla varvtalet uppe på egen hand och är allmänt orolig i gången låter som om det har med insug/luftmassemätare att göra! Klassiskt symtom är att man måste gasa lite för att motorn inte skall stänga av sig.

Kolla så att gummi detaljerna mellan luftfilter och själva motorn (särskilt efter luftmassemätaren) inte har några sprickor eller revor i sig. Smiter det in tjuvluft där kan inte motorn anpassa bränsleblandningen riktigt för att gå mjukt.

Lycka till med felsökningen!

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASRrock X570M Pro4 | HyperX Fury 3200 2x8GB | ASUS RTX 3070 | Samsung 970 PRO EVO 500GB | WD Caviar Green | Seasonic GX 650 | Fractal Design Define Mini C | Huawei Matebook D 14 | OP7T | AudioPro T14

Permalänk
Medlem

Gå nu inte i fällan att läsa felkoder och kasta delar på bilen i hopp om att lösa det billigare än en verkstad.

Det är värt att kolla felkoder och sen ta sig god tid att googla om dessa för att se vad de kan bero på och vad folk har haft för problem.

Många går i slänga delar på problemet fallgropen, även vissa verkstäder, men det blir fort dyrt.

Lycka till!

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

1.8f är ford motorn och de har en tendens att få problem med tomgång/pendlar på låga varvtal.
Fords/Volvos egna program kan grundinställa spridarna för bränsleinsprutet och går då i regel bättre, gjorde så på min förra V50 samt med en Ford Focus som använder samma typ av 1.8f motor.
Men det behöver inte ha med spridarna att göra även om det är vanligt, kan vara vaccumläckage,tomgångsmotorn,luftmassemätaren osv.

Men det första du bör göra är att kolla felkoder, skriv upp alla, radera dessa, kör med bilen ett tag och kolla felkoderna igen för att se om något kom tillbaka.

Permalänk
Medlem

När servades bilen av en verkstad senast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillenboije:

Att den har svårt att hålla varvtalet uppe på egen hand och är allmänt orolig i gången låter som om det har med insug/luftmassemätare att göra! Klassiskt symtom är att man måste gasa lite för att motorn inte skall stänga av sig.

Kolla så att gummi detaljerna mellan luftfilter och själva motorn (särskilt efter luftmassemätaren) inte har några sprickor eller revor i sig. Smiter det in tjuvluft där kan inte motorn anpassa bränsleblandningen riktigt för att gå mjukt.

Lycka till med felsökningen!

Hade detta fel på min gamla v50.
Gummit hade spruckit mellan lufrfilter ovh motor.
Efter att ha bytt gummit funkade bilen igen.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem

Polaren hade samma problem med sin.
Det var en trasig tryckgivare.
givare

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.