Adobe RGB är en färgrymd som rymmer fler färger än sRGB, som används på de flesta skärmar. Det handlar helt enkelt om hur många av dessa skärmen kan återge. Wide gamut handlar om hur starka dessa färger kan återges på skärmen. Hur röd är en maximalt röd färg, ja det beror på skärmens färgomfång, gamut. Professionella, kalibrerade redigeringsskärmar brukar köras i färgrymd Adobe RGB men då krävs också program som fungerar med kalibreringen och många program i Windows och de flesta spel brukar inte förstå hur de ska tolka färger i dessa lägen och drar iväg med överdrivet starka färger.
För att göra det riktigt enkelt för sig är en skärm med god sRGB-täckning och kalibrering smidigt. Då slipper man tänka på vilka program som stödjer vad och kommer att se bilderna som de flesta ändå gör på sina skärmar. Nästa steg är att använda dels Adobe RGB vid redigeringen av bilderna, men också en färgläge som tillåter wide gamut och kan återge dessa på skärmen.
Refreshraten är 60 hz på skärmen så det kvittar att det "bara" är HDMI 2.0, då den ändå inte kan använda högre uppdateringsfrekvens än så.